Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-05-2008, 11:39
Mariposa
Mariposa is offline
De laatste tijd voel ik me heel onrustig van binnen. Ik denk erg veel na, waardoor mn hart sneller gaat kloppen en ik niet rustig kan zitten. Ook ontspannen tijdens het doen van leuke dingen lukt me niet, ik heb altijd dat drukkende gevoel op mijn borst. Ook als ik ga slapen en wakker word.

Eigenlijk maak ik me om alles wat er bestaat wel zorgen. Ik ben bang dat dingen mis gaan of negatiever uitpakken dan ik dacht. Ik wil dingen ook veranderen, zodat ze weer positief lijken voor mij, maar natuurlijk lukt dat niet bij alles. En als er iets is opgelost, zoek ik wel het volgende punt om te willen 'veranderen' of onzeker over te zijn.

Ik ben momenteel al in therapie, maar ik vraag me af of er andere mensen op dit forum zijn die mij tips kunnen geven of iets willen vertellen over hun situatie.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-05-2008, 14:55
Nebel
Nebel is offline
Hoi,
Wat je zegt klinkt allemaal erg herkenbaar. Ik heb er zelf ook last van en ben nu aan het zoeken naar dingen die ik echt leuk vind maar eigeniljk niet zoveel doe. Bij mij is dat muziekmaken (is moeilijk omdat ik meer dan 10 jaar piano gespeeld heb maar sinds ik op kamers woon gaat dit moeilijk) en paardrijden. Gewoon tv kijken en op de bank zitten is niet echt ontspannend namelijk. Een beetje wel maar dan kan je altijd nog makkelijk piekeren. Als je iets kunt doen (een hobby) waar je wel een beetje je aandacht bij moet houden dan ga je minder snel piekeren en kun je misschien een beetje tot rust komen.
Het is ook goed om bij te houden en te analyseren wanneer je er het meeste last van hebt. Wat doe je dan (om het te verhelpen), wat is de aanleiding? Zijn je gedachten wel reeel?
Verder heb ik op t moment niet zoveel tips, omdat ik er zelf ook mee worstel.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2008, 18:02
Verwijderd
Ik ken het ook wel, bij mij werkt sporten enigzins. Ik ben dan in ieder geval wat 'bewegingsonrust' kwijt, en dat geeft dan ook wat innerlijke ontspanning, lijkt wel.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2008, 09:49
Verwijderd
www.thework.org
Met citaat reageren
Oud 10-05-2008, 11:03
Verwijderd
Ik kan me vergissen, maar volgens mij had je laatst ook een link geplaats naar een filmpje van haar.

Reclame?
Met citaat reageren
Oud 10-05-2008, 16:30
Verwijderd
Citaat:
Ik kan me vergissen, maar volgens mij had je laatst ook een link geplaats naar een filmpje van haar.

Reclame?
Nee. Of ja, in de zin van, ik heb er zelf wat aan als ik te veel nadenk en dus kan het voor andere mensen ook nuttig zijn. Zou het ook hier kunnen gaan uitleggen maar dat is wel veel werk. Het komt neer om die 'dwanggedachten' zegmaar te bevragen.

(is het wel echt waar dat alles misgaat als jij dit jaar je bachelor niet haalt, bijvoorbeeld; en hoe voel je als je dat denkt, wat veroorzaakt die gedachte in je lichaam en leven; wie zou je zijn, hoe zou je je voelen, als je dat niet zou kunnen denken; en, om andere invalshoeken te bieden, draai het eens om - dan zie je andere mogelijke manieren waarop je leven kan lopen. Of, met een ander voorbeeld, als je je bijvoorbeeld regelmatig kwaad of verdrietig denkt 'mijn vriend houdt niet genoeg van me', kun je het omdraaien naar 'mijn vriend houdt wel genoeg van me', en dan kijken of dat niet (ook) klopt, of jij je druk hebt lopen maken over dingen die helemaal niet waar zijn, of dat het misschien inderdaad zo is dat hij niet genoeg van je houdt, maar dan ben je je er bewust van en kun je er iets aan doen, zoals de relatie beeindigen. Of je draait het om naar 'ik hou niet genoeg van mijzelf', en je beseft je bijvoorbeeld dat je dat eigenlijk inderdaad niet doet, dat je je zo slecht voelt over jezelf dat je vriend je nooit genoeg erkenning kan geven, en dat je dus moet zorgen dat je jezelf de moeite waard vindt om gelukkig te kunnen zijn).

Daardoor ontstaat er afstand tussen jou en waar je over piekert, en je het over het algemeen (iets meer) los kunt laten.

Ik zou ook kunnen verwijzen naar mindfulnesstherapie of zenmeditatie, het komt allemaal op hetzelfde neer - focussen op het heden, niet continu met je kop in de toekomst zitten je zorgen te maken of te piekeren over hoe je verleden anders had moeten lopen. Maar zo'n website met filmpjes en vragensheets enzo maakt het m.i. nog net iets toegankelijker dan naar therapie of meditatie gaan. Als je tenminste een beetje door de eventuele zweverigheid heen kijkt.

Hoewel de TS, als ze toch al in therapie is, misschien ook eens kan informeren naar mindfulness. Ik denk dat dat heel nuttig kan zijn tegen het negatieve denken.

Laatst gewijzigd op 10-05-2008 om 16:35. Reden: /toch nog met uitleg!
Met citaat reageren
Oud 10-05-2008, 22:39
Daboman
Daboman is offline
Ik sluit me eigenlijk helemaal aan bij Morgan. En ik wilde nog nadruk leggen op het feit dat je door de zweverigheid heen moet kijken, want als je daar eenmaal doorheen bent, dan helpt het vaak ook echt.
Reageren

Regels voor berichten