Citaat:
Ik kan me vergissen, maar volgens mij had je laatst ook een link geplaats naar een filmpje van haar.
Reclame?
|

Nee. Of ja, in de zin van, ik heb er zelf wat aan als ik te veel nadenk en dus kan het voor andere mensen ook nuttig zijn. Zou het ook hier kunnen gaan uitleggen maar dat is wel veel werk. Het komt neer om die 'dwanggedachten' zegmaar te bevragen.
(is het wel echt waar dat alles misgaat als jij dit jaar je bachelor niet haalt, bijvoorbeeld; en hoe voel je als je dat denkt, wat veroorzaakt die gedachte in je lichaam en leven; wie zou je zijn, hoe zou je je voelen, als je dat niet zou kunnen denken; en, om andere invalshoeken te bieden, draai het eens om - dan zie je andere mogelijke manieren waarop je leven kan lopen. Of, met een ander voorbeeld, als je je bijvoorbeeld regelmatig kwaad of verdrietig denkt 'mijn vriend houdt niet genoeg van me', kun je het omdraaien naar 'mijn vriend houdt wel genoeg van me', en dan kijken of dat niet (ook) klopt, of jij je druk hebt lopen maken over dingen die helemaal niet waar zijn, of dat het misschien inderdaad zo is dat hij niet genoeg van je houdt, maar dan ben je je er bewust van en kun je er iets aan doen, zoals de relatie beeindigen. Of je draait het om naar 'ik hou niet genoeg van mijzelf', en je beseft je bijvoorbeeld dat je dat eigenlijk inderdaad niet doet, dat je je zo slecht voelt over jezelf dat je vriend je nooit genoeg erkenning kan geven, en dat je dus moet zorgen dat je jezelf de moeite waard vindt om gelukkig te kunnen zijn).
Daardoor ontstaat er afstand tussen jou en waar je over piekert, en je het over het algemeen (iets meer) los kunt laten.
Ik zou ook kunnen verwijzen naar mindfulnesstherapie of zenmeditatie, het komt allemaal op hetzelfde neer - focussen op het heden, niet continu met je kop in de toekomst zitten je zorgen te maken of te piekeren over hoe je verleden anders had moeten lopen. Maar zo'n website met filmpjes en vragensheets enzo maakt het m.i. nog net iets toegankelijker dan naar therapie of meditatie gaan. Als je tenminste een beetje door de eventuele zweverigheid heen kijkt.
Hoewel de TS, als ze toch al in therapie is, misschien ook eens kan informeren naar mindfulness. Ik denk dat dat heel nuttig kan zijn tegen het negatieve denken.