Ik heb nu sinds ongeveer 3,5 jaar zachte lenzen. M'n sterkte is nooit heel veel veranderd: eerst was m'n rechteroog iets slechter, maar sinds bijna 2 jaar zitten beide ogen op -2. Nu was ik vorige week bij de opticiën voor de halfjaarlijkse controle en volgens hem had ik ineens in beide ogen een cilinderafwijking (rechts meer dan links). Ik kreeg nieuwe lenzen mee om te proberen hoe dat ging en moest een afspraak maken voor een week later.
Nu ben ik 4 dagen verder en ik weet niet of het nou goed zit of niet. De eerste 2 dagen had ik 's avonds verschrikkelijke hoofdpijn, terwijl ik daar normaal nooit last van heb gehad. Ook zitten de lenzen een stuk minder goed dan m'n oude. Ik heb vrij droge ogen, maar schijn wel redelijk wat talg te produceren (is me ooit gezegd). Ik voel deze lenzen bijna altijd als ik knipper, en het lijkt aan het einde wel of m'n ogen 'dichtgeplakt' zitten. Hier heb ik met m'n oude lenzen nooit last van gehad.
Mijn vraag is dus of dit bij een nieuwe sterkte hoort (en dan met name met cilinder erbij wat zorgt voor iets dikkere lenzen), of dat er toch iets niet klopt. Ik heb maandlenzen en heb al wel gemerkt dat ik vaak de laatste week oid minder zie, omdat ik m'n lenzen slecht schoon krijg. Zou dat ermee te maken kunnen hebben of moet ik gewoon wennen aan die nieuwe lenzen?
|