Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-12-2007, 20:44
Belgarath
Belgarath is offline
We zijn inmiddels halverwege het schooljaar en de vraag rijst: hoe gaat het met de examenvoorbereiding? Bevalt Seneca of is het saai?

Post hier je ervaringen en vragen.
Oud 10-12-2007, 16:28
Morri
Morri is offline
Ja, dit vind ik dus echt heel leuk! Heb Grieks altijd leuker gevonden dan Latijn, maar misschien dat ik het nu wel andersom vind (zie ook het andere topic). Het zijn af en toe vrij pittige zinnen, maar daar houd ik wel van. Inhoudelijk is het ook een uitdaging en heb ik al veel nieuws geleerd. Ik ben alleen bang dat we de stof niet afkrijgen, mijn leraar gaat echt ontzettend traag. We zijn nu bij de negende tekst.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2007, 17:41
Belgarath
Belgarath is offline
Welk boek gebruik je eigenlijk? Er is altijd keus tussen Eisma en Hermaion. Mijn leraar had altijd de voorkeur voor Hermaion maar waarom weet ik niet.
Oud 10-12-2007, 18:00
Morri
Morri is offline
Ik heb voor Grieks Eisma en voor Latijn Hermaion. Persoonlijk vind ik Eisma fijner, maar ik denk dat dat ook heel erg door de lerares komt: die werkt veel gestructureerder. Bij Hermaion zit de woordenlijst e.d. wel op een logischere plek. Groot voordeel van Eisma is trouwens wel dat er 10 proefvertalingen bijzitten ipv 5. Maar goed, echt drastische verschillen merk ik dus niet.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2008, 10:12
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Wij gebruiken bij Latijn ook hermaion. Ik vind het persoonlijk wel een erg fijn boek.
Ik vind Seneca wel leuk. Maar zoals Morri ook zegt, het zijn soms wel lastige zinnen.
Verder vind ik de filosofie in het onderwerp echt een pluspunt
Oud 04-01-2008, 12:12
Morri
Morri is offline
Citaat:
Wij gebruiken bij Latijn ook hermaion. Ik vind het persoonlijk wel een erg fijn boek.
Ik vind Seneca wel leuk. Maar zoals Morri ook zegt, het zijn soms wel lastige zinnen.
Verder vind ik de filosofie in het onderwerp echt een pluspunt
Op zich zijn de zinnen vaak niet zo heel erg lastig (minder dan bij Cicero), maar snap je niet meteen wat er bedoeld wordt en dat maakt het vertalen lastig. Maar het is zeker een leuk onderwerp ja. Hoever zijn jullie ergens? Wij zijn nu bij tekst 10 geloof ik, ik heb het gevoel dat we heel langzaam gaan.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2008, 13:17
Natalie_Dolphin
Natalie_Dolphin is offline
Ik vind het niet supermoeilijk om te vertalen enzo, maar ik word er echt gek van dat die vent zichzelf BLIJFT herhalen T_T
Met citaat reageren
Oud 04-01-2008, 13:56
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Citaat:
Op zich zijn de zinnen vaak niet zo heel erg lastig (minder dan bij Cicero), maar snap je niet meteen wat er bedoeld wordt en dat maakt het vertalen lastig. Maar het is zeker een leuk onderwerp ja. Hoever zijn jullie ergens? Wij zijn nu bij tekst 10 geloof ik, ik heb het gevoel dat we heel langzaam gaan.
Ik vond persoonlijk Cicero makkelijker. Het lastige aan Seneca zijn die brieven met al die vergelijkingen erin. Ik vind bijvoorbeeld die brief over het goddelijke in de mens echt pittig. Wij zijn nu bezig in brief 73. ik weet niet precies welke tekst dat is. Het lijkt of je heel veel nog moet vertalen, maar ik vind het nogal meevallen. Er komen nog een hoop stukken die je niet hoeft te vertalen.
Oud 07-01-2008, 14:57
Verwijderd
Ik vind het wel aardig: er is niets mis mee, maar het is nou ook weer niet helemaal mijn ding. Ik heb ook wel het gevoel dat we nog erg veel moeten en niet alles gedaan krijgen, maar we zullen zien.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2008, 15:17
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
wij hebben het begin van het jaar een planning gekregen, dus ik weet ook precies wanneer we het afkrijgen en dat scheelt een hoop stress. Bovendien hebben wij al ongeveer 1/3 van de stof geleerd.
Oud 13-01-2008, 22:08
Nienna*
Nienna* is offline
Seneca is leuk, maar ik heb de laatste tijd gewoon niet zoveel zin om te vertalen. Terwijl ik zijn filosofieën en redelijk bruikbare ideeën heel leuk vind.
We zijn nu begonnen aan Tacitus, dat vind ik een stuk moeilijker.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2008, 17:27
Morri
Morri is offline
Mijn leraar maakt er een beetje een puinhoop van geloof ik. We zijn nu nog steeds in h2, ongeveer op de helft van het Latijn. Nu wil hij graag met Seneca eindigen, omdat hij zeker weet dat we dat op het eindexamen moeten vertalen. Dus wil hij nu eerst Tacitus doen en dan terug naar Seneca.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2008, 14:37
Verwijderd
wij zijn met tacitus begonne, heb je t saaiste en droogste meteen gehad
Met citaat reageren
Oud 16-01-2008, 17:57
Oezem
Oezem is offline
Het wil bij ons niet zo vlotten, omdat we minstens een jaar, anderhalf jaar niet goed les hebben gehad en dus wat achterlopen. De rest van de klas vertaalt dus niet zo snel. (Klinkt een beetje arrogant maar ik ben samen met een vriendinnetje wel een van de besten. ;x)
Het onderwerp vind ik wel interessant, soms is die man echt helemaal niet te volgen en sta je meteen op je achterste poten maar ik vind toch dat er veel in zit waarin hij wel gelijk heeft. Ik zit op een Christelijke school in een klas die zich meestal niet in zijn denkbeelden kan vinden maar ik vind ze eigenlijk best logisch.
Oud 21-01-2008, 17:35
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Wij hebben Seneca net afgerond en we zijn bezig met Tacitus. Ik vind Seneca makkelijker dan Tacitus.
Oud 22-01-2008, 18:13
Verwijderd
Citaat:
Wij hebben Seneca net afgerond en we zijn bezig met Tacitus. Ik vind Seneca makkelijker dan Tacitus.
ben je zeg maar een van de 99 %
Met citaat reageren
Oud 23-01-2008, 21:16
Fingon
Fingon is offline
Man ik krijg net Seneca uitgereikt, een pak van 200 bladzijdes
Oud 30-01-2008, 18:29
Verwijderd
morgen PTA Tacitus + Seneca t/m brief 23
Met citaat reageren
Oud 30-01-2008, 18:45
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Citaat:
morgen PTA Tacitus + Seneca t/m brief 23
Ik had vorige week PTA t/m brief 47, heb wel goed cijfer denk ik
Oud 04-02-2008, 16:39
Mocca
Mocca is offline
Pfft ik vind het allemaal wel pittig hoor!
Wij hebben alles vertaald, Seneca en Tacitus, en zijn nu al een paar weken alles aan het herhalen. Ben bang voor het examen, het is zoveel!
Met citaat reageren
Oud 05-02-2008, 18:12
Roosje
Roosje is offline
Ja ik vind Seneca wel leuk. <3 Van tacitus heb ik al een hoop gedaan vorige periode, dat scheelt, maar moet mn se-cijfer nog terugkrijgen. En ja ik begin nu pas aan seneca, 5&6v in 1 jaar. (:
Oud 05-02-2008, 22:18
Nienna*
Nienna* is offline
Jamaar Roosje, jij bent een held! Want ik ben echt een beetje bang voor hoeveel het is en ik vind dat we best hard moeten vertalen
Met citaat reageren
Oud 06-02-2008, 17:59
Roosje
Roosje is offline
Ja het is ook echt veel! 478 regels in mijn boek iig. Maar het scheelt dat ik Seneca wel leuk vind, dat maakt het vertalen minder rottig. (a) En dat we dus al een hoop Tacitus hebben gedaan, tering, wat is dat droog. had wel een 79 voor mn tentamen daarover dus ik heb goede hoop voor de centrale examens. en mja ik ben dat hard werken onderhand gewend. ^^ het komt wel goed!
Oud 11-02-2008, 21:08
Verwijderd
Citaat:
Wij hebben Seneca net afgerond en we zijn bezig met Tacitus.
Wij zijn nu ook met Tacitus. Ik vind het leuk dat Tacitus heel anders is. Maar eigenlijk heb ik de laatste tijd mijn hoofd totaal niet bij Latijn, ga het steeds minder leuk vinden. Vroeger vond ik het super, misschien komt dat nog terug.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2008, 07:28
Fingon
Fingon is offline
Net met seneca begonnen, het eerste stuk was wel moeilijk maar nu is het zo veel makkelijker dan Cicero, op het moment alleen maar imperativus als hoofdwerkwoord, elke zin dezeflde opbouw
Advertentie
Oud 05-03-2008, 22:54
Nienna*
Nienna* is offline
We zijn klaar .
Maar wel best abrupt. Ik heb hartstikke veel niet zelf vertaald.
Volgende week examen over De onaantastbare wijze t/m het einde, + Tacitus dus. Help!
Met citaat reageren
Oud 10-03-2008, 14:27
Verwijderd
Nog twee stukjes en dan zijn we hier klaar. We lopen bijna gelijk Nienna*, wij hebben over 2 weken zo'n examen! Succes maar
Met citaat reageren
Oud 11-03-2008, 18:07
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Wij moeten ook nog twee stukjes. Nu gaat het opschieten, maar wel een heerlijk gevoel dat het bijna af is!
Oud 11-03-2008, 20:26
Morri
Morri is offline
Wat gaan jullie snel zeg, wij zijn echt nog lang niet klaar. We moeten zowel van Tacitus als van Seneca nog een aantal stukken. Volgende week wel het laatste schoolexamen.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2008, 21:07
Mocca
Mocca is offline
Wij zijn ook bijna klaar. Vorige week schoolexamen gehad van blz. 1 t/m 100, hier had ik een 7.6 voor dus ik hoop dat het op het centraal schriftelijk ook zo goed gaat!
Met citaat reageren
Oud 15-03-2008, 21:53
Sjaak939
Ik vind het maar bagger. Ben ik nou de enige die zuigt in Latijn?
Met citaat reageren
Oud 15-03-2008, 23:25
Nienna*
Nienna* is offline
@ Sjaak: Nee, ik ook. Ben blij met een voldoende.
En potverdrrrrie, ik heb dat examen gemist en kan het voorlopig niet inhalen i.v.m. gezondheidsproblemen.

Edit: Maar ik vind Latijn wél leuk.
Oké, de laatste tijd zit ik er een beetje doorheen, maar ik vind het wel leuk stiekem nog steeds <3.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2008, 16:43
Roosje
Roosje is offline
Olee ik ben helemaal klaar met Seneca. Heb gelukkig vier van de tien vertaalteksten Tacitus al gedaan, dat scheelt. <3 Nog 92 regels vertalen en nog twee maanden tot de examens. Ik kijk er naar uit, naar die examens dan. Ik vind Tacitus toch wel zo'n hel - vinden jullie het ook zo saai?
Oud 19-03-2008, 14:38
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Jippie! Ben helemaal klaar met vertalen. En nu nog allemaal leren *bibber*
Oud 30-03-2008, 12:03
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Jippie! Ben helemaal klaar met vertalen. En nu nog allemaal leren *bibber*
Ja tis veel. Ik moet nog 78 regels tacitus, maar dat komt wel goed denk ik. En vrijdag tentamen over alles van seneca!
Oud 30-03-2008, 16:08
Morri
Morri is offline
Heb voor m'n laatste schoolexamen een 9,7 gehaald, dus die stof zit er wel in neem ik aan. Mijn leraar kwam alleen met de opmerking dat we Tacitus niet af gaan vertalen, hij geeft ons een vertaling... we redden het anders niet. Ik ben blij dat we Seneca iig goed afmaken, maar ga Tacitus toch maar zelf vertalen, anders wordt het leren heel erg lastig denk ik. Echt stom eigenlijk dat sommige mensen hier al klaar zijn met de stof en wij het niet afkrijgen, dat scheelt zoveel in je voorbereiding. Gelukkig weet ik dat de se's moeilijker zijn dan het ce, wij mogen nu niet eens een woordenboek gebruiken bij tekstvragen. Het komt wel goed, alleen moet ik nu zelf plannen omdat mijn leraar het niet kan.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2008, 17:26
Belgarath
Belgarath is offline
Ik snap werkelijk niet waarom je er een woordenboek bij mag gebruiken. Ik heb zelf het examen alleen gehaald dankzij dat woordenboek, want ik was veel te laat beginnen met tekst uit mijn hoofd leren, dus dat heb ik na twee uur maar laten zitten . Natuurlijk scheelde het wel dat wij de tekst wel helemaal door hadden genomen tegen april/mei.
Oud 02-04-2008, 20:18
Nienna*
Nienna* is offline
Uhoh, morgen heel Tacitus...
Met citaat reageren
Oud 04-04-2008, 16:14
Verwijderd
Citaat:
Ik ben blij dat we Seneca iig goed afmaken, maar ga Tacitus toch maar zelf vertalen, anders wordt het leren heel erg lastig denk ik. Echt stom eigenlijk dat sommige mensen hier al klaar zijn met de stof en wij het niet afkrijgen, dat scheelt zoveel in je voorbereiding. .
Maar dacht je dat wij geen stukjes vertaling kregen?

En hoe ging het Nienna*? (Ik heb nog geen cijfer)
Met citaat reageren
Oud 04-04-2008, 18:01
Morri
Morri is offline
Nouja, bij Grieks vertalen we alles zelf en het ziet er wel naar uit dat we dat gaan halen, op zich kan het ook makkelijk, als je constant werkt en ook wat huiswerk maakt.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2008, 15:27
Nienna*
Nienna* is offline
Een 7,5 en daar ben ik heel tevreden mee
Met citaat reageren
Oud 10-04-2008, 09:51
Kitten
Kitten is offline
Haalt mijn herinneringen op aan mijn examenjaar. Mijn docente had gewoon maanden vertalingsbuffelen op't programma staan en we waren gewoon netjes op tijd klaar. Alles vertaald, alles nabesproken. En iedereen had een voldoende op z'n examen .
Oud 12-04-2008, 18:18
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Citaat:
Uhoh, morgen heel Tacitus...

Heb ik volgende week. Het leert opzich wel lekker.
Oud 01-05-2008, 13:55
Plasticities
Plasticities is offline
Is het misschien een goed idee om de vragen die je bij je schoolexamen kreeg en leuk of moeilijk vond hier ook te stellen? Het kan zomaar gebeuren dat die vraag op het eindexamen komt!

Ik vond dit een leuke vraag omdat hij eigenlijk heel makkelijk is, maar ik hem toch niet had gezien tijdens het repeteren zelf:

Seneca, De Constantia Sapientis, 5.6-5.7 R.32-33 Proinde t/m fugiunt.

Door het gebruik van één woord brengt Seneca een ringcompositie tot stand, de tekst wordt zo een afgesloten geheel. Citeer dit woord en licht je keuze toe.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2008, 18:36
Jelena
Jelena is offline
jongens! heeft er iemand een kloppende samenvatting latijn online staan voor het examenonderwerp?
zou nogal heeeel erg handig zijn denk ik zo
Oud 19-05-2008, 21:36
Morri
Morri is offline
Achter in je boek staat een syllabus, dat is ook een soort samenvatting. Je kunt 'm overigens ook op internet vinden, waarschijnlijk wel op www.examenblad.nl en anders moet je maar even googlen.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2008, 07:33
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Ben ik de enige die Latijn niet meer zie zitten?
Oud 20-05-2008, 16:57
Nienna*
Nienna* is offline
Nee! Ik ook niet.
Moet nog zoveel leren (eigenlijk) dat dat niet meer gaat lukken. En die rotvertaling.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2008, 18:14
Senecalatijn
Citaat:
Is het misschien een goed idee om de vragen die je bij je schoolexamen kreeg en leuk of moeilijk vond hier ook te stellen? Het kan zomaar gebeuren dat die vraag op het eindexamen komt!

Ik vond dit een leuke vraag omdat hij eigenlijk heel makkelijk is, maar ik hem toch niet had gezien tijdens het repeteren zelf:

Seneca, De Constantia Sapientis, 5.6-5.7 R.32-33 Proinde t/m fugiunt.

Door het gebruik van één woord brengt Seneca een ringcompositie tot stand, de tekst wordt zo een afgesloten geheel. Citeer dit woord en licht je keuze toe.
Het kan aan mij liggen, maar ik zie de ringcompositie niet. Zou je hem willen uitleggen? Alvast bedankt
Met citaat reageren
Oud 21-05-2008, 20:21
latijnismoelijk
help ik ga dood!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten