Via Studielink sta ik op dit moment ingeschreven bij Europese Studies, en dan wilde ik als variant Europees Recht kiezen. Dat lijkt me leuk, omdat je zo een combinatie hebt van talen, geschiedenis en rechten. Maar eigenlijk wilde ik ook al heel lang geschiedenis gaan studeren. Geschiedenis krijg je bij ES natuurlijk ook wel, maar dan gaat het toch vooral om de Nieuwste Geschiedenis en dan alleen over Europa.
Bij ES ben ik (daarnaast) vooral bang dat de baanperspectieven in de praktijk tegenvallen. Tenslotte ben je, zelfs met als hoofdvak Rechten, geen echte jurist. Ze noemen als latere werkgevers vooral de EU en ministeries. Dat wil ik ook waarschijnlijk/misschien, maar ja, dat is ook niet meer dan een vaag idee. Met een 'echte' rechtenstudie kun je veel meer kanten uit, lijkt me.
Kortom, ik ben een beetje bang dat ES te onsamenhangend is, en in zekere zin ook te 'beperkend', omdat je - hoewel je het dus uit alle soorten perspectieven bekijkt -, alléén Europa bestudeert. Ik ben niet eens zo'n Europa-freak, maar het multidisciplinaire spreekt me aan. Maar aan de andere kant weer: als ik echt twee studies wil gaan doen...stel dat rechten erbij niet lukt, dan heb ik helemaal geen juridische kennis. Dus dan kan ik misschien toch beter ES gaan doen. Dan heb ik geschiedenis en rechten samen in één (plus de talen!).
Is er hier iemand die of ES studeert, of twee studies doet (rechten of gechiedenis met een studie ernaast), die me hier wat meer over kan vertellen?
|