Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-07-2005, 00:29
Ramble On
Ramble On is offline
Ik begin in september aan de UvA met Europese Studies. Ik heb me al ingeschreven etc. maar ik heb bedacht dat ik misschien van januari t/m maart met een vriendin mee wil reizen in Zuid-Amerika.
Weet iemand hier of het mogelijk is je studie dan te stoppen (na een half jaar, zodat ik bijvoorbeeld in februari vertrek in plaats van januari) en het jaar later het overige half jaar van m'n studie doe? Dat ik dan dus eigenlijk een half studiejaar in één jaar doe en er dan bij ga werken.
Alvast bedankt.
Oud 21-07-2005, 06:00
Verwijderd
Het is wel mogelijk (een vriendin van mij is ook door omstandigheden een half jaar gestopt met haar studie), maar of het handig en verstandig is...? Je komt in een andere klas, de vakken hebben misschien een andere inhoud (ik weet niet of je dan vrijstelling aan moet vragen oid), ... Kun je dan niet beter nu een half jaar gaan werken, dan gaan reizen en het jaar daarop gewoon met een studie beginnen?

Laatst gewijzigd op 21-07-2005 om 06:05.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 09:52
Verwijderd
Dat wordt heel moeilijk, omdat het vak- en tentamensysteem van de meeste universiteiten nogal rigide is. Je hebt vaak maar twee kansen voor een tentamen in een jaar en bij studies met een semestersysteem worden vakken vaak maar eenmaal per jaar aangeboden.

Je kunt natuurlijk best een half jaar stoppen, maar dat moet je je twee dingen bedenken. Ten eerste dat het je aan het einde van je studie waarschijnlijk minstens een heel jaar vertraging oplevert en ten tweede dat je in feite een half jaar collegegeld verspilt.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 11:14
ganralph
ganralph is offline
je kunt het best doen en bij veel studies levert het niet echt problemen op qua tentamens enzo. als jij van sep-dec een aantal vakken volgt en van jan-jul een ander pakket aan vakken, kun je normaal gesproken nu het eerste deel doen en volgens schooljaar het tweede. het is in principe je eigen verantwoordelijkheid of jij je vakken voldoende volgt (je kunt natuurlijk gewoon een half jaar niet voor vakken inschrijven of gewoon niet langskomen)
overleg dit sowieso met de studieadviseur van je opleiding (ook ivm al dan niet bindende studieadviezen als je "zo maar" weg blijft en geen punten haalt).

belangrijk punt is idd dat je je collegegeld niet zo maar kunt stoppen als je ingeschreven wilt blijven staan. zo van: beste UvA ik doe een half jaar nix aan mn studie, dus krijgen jullie ook geen geld. dat werkt helaas niet zo makkelijk.
Oud 21-07-2005, 12:34
Verwijderd
Bij ons op de hogeschool kun je als je in het eerste jaar met je studie stopt restitutie van collegegeld vragen...ik weet alleen niet of dat ook kan als je het jaar daarna weer wilt beginnen...en je bent sowieso een half jaar collegegeld kwijt omdat je het tweede jaar (wanneer je dus de tweede helft van het eerste jaar doet) waarschijnlijk gewoon voor het hele jaar moet betalen. Wat misschien nog een idee is, is om eens te informeren wat de kosten zijn om als gaststudent een vak te volgen op de universiteit. Dan betaal je dus geen collegegeld, maar betaal je alleen voor het vak/de vakken dat/die je volgt (alleen geloof ik dat je bij een paar vakken al duurder uit bent dan het collegegeld, maar goed, je kunt het altijd even navragen).
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 12:44
Verwijderd
Ja, maar dat is echt stoppen in de zin dat je je laat uitschrijven bij die studie/faculteit. Dat is gewoon een mogelijkheid voor twijfelaars die halverwege hun eerste jaar toch willen stoppen. Zomaar een pauze inlassen omdat je toevallig eventjes een halfjaar wilt toeren kan natuurlijk niet. Keuzes, meid.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 12:47
Verwijderd
En waarom zou je je niet uit kunnen laten schrijven? (Zoals ik zeg weet ik niet of je je het jaar daarna weer gewoon in kunt schrijven ed. Dat moet je natuurlijk wel eerst even na gaan. )
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 12:49
Verwijderd
Is het btw ook niet handiger om juist voor die reis te gaan werken en zo geld te verdienen voor die reis ed?
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 12:55
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 21-07-2005 @ 13:47 :
En waarom zou je je niet uit kunnen laten schrijven? (Zoals ik zeg weet ik niet of je je het jaar daarna weer gewoon in kunt schrijven ed. Dat moet je natuurlijk wel eerst even na gaan. )
Ja, kan natuurlijk wel, maar dan kun je net zo goed een half jaar vantevoren gaan werken. Mijn ervaring met het universitair onderwijs is gewoon dat het zo inflexibel is dat een half jaar vertraging vrijwel altijd tot een jaar leidt.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 16:11
Ramble On
Ramble On is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 21-07-2005 @ 13:49 :
Is het btw ook niet handiger om juist voor die reis te gaan werken en zo geld te verdienen voor die reis ed?
Ja dat is wel handiger. Ik heb wel een spaarrekening met flink wat geld , maar niet genoeg. Ik wilde eigenlijk het tweede halfjaar (na de reis) gaan werken en alles terug betalen (als m'n ouders me zouden willen lenen en dat betwijfel ik ).
Ik heb het net aan m'n moeder verteld en die vond het allemaal maar niks. Ze zei dat ik dan beter gewoon pas volgend jaar met m'n studie kon beginnen en gewoon dit jaar werken, voor en na de reis. Het probleem is alleen dat ik niet weet of m'n vader het collegegeld al heeft betaald. Hij komt rond 7 uur thuis en dan zal ik het vragen, maar ik ben erg bang voor z'n reactie op m'n plan, ik weet zeker dat hij gek wordt.
Oud 21-07-2005, 16:47
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Ramble On schreef op 21-07-2005 @ 17:11 :
Ja dat is wel handiger. Ik heb wel een spaarrekening met flink wat geld , maar niet genoeg. Ik wilde eigenlijk het tweede halfjaar (na de reis) gaan werken en alles terug betalen (als m'n ouders me zouden willen lenen en dat betwijfel ik ).
Ik heb het net aan m'n moeder verteld en die vond het allemaal maar niks. Ze zei dat ik dan beter gewoon pas volgend jaar met m'n studie kon beginnen en gewoon dit jaar werken, voor en na de reis. Het probleem is alleen dat ik niet weet of m'n vader het collegegeld al heeft betaald. Hij komt rond 7 uur thuis en dan zal ik het vragen, maar ik ben erg bang voor z'n reactie op m'n plan, ik weet zeker dat hij gek wordt.
Het collegegeld wordt pas eind augustus afgeschreven, dat heeftie nog niet betaald.
Oud 21-07-2005, 16:49
Verwijderd
Citaat:
Neiu schreef op 21-07-2005 @ 17:47 :
Het collegegeld wordt pas eind augustus afgeschreven, dat heeftie nog niet betaald.
Mijn collegegeld is al afgeschreven.

Volgens mij ligt het er aan of je het in termijnen (eind augustus) of in één keer (zodra je het overmaakt) betaald.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 18:01
Ramble On
Ramble On is offline
Het is nog niet betaald. De acceptgiro staat er zelfs nog. Ik heb nu alleen heel erge ruzie thuis en ik zit echt te twijfelen of ik nou wel of niet moet gaan studeren. Die vriendin weet namelijk nog niet 100% zeker of ze gaat en ik ga sowieso niet alleen. Ik heb geen zin om een jaar lang te gaan werken zonder reizen dus dan zou ik gaan studeren. Maar ik zou het wel heel kut vinden als ze wel gaat en ik dan niet kan omdat ik studeer.
Dilemma
Oud 21-07-2005, 20:40
Verwijderd
Als ze nog niet eens zeker weet of ze gaat, dan zou ik het daar niet van af laten hangen. Het lijkt me veel vervelender als jij niet gaat studeren en ze besluit om niet te gaan, dan wanneer je wel gaat studeren en ze besluit om wel te gaan. Maar goed, jij kan daar natuurlijk anders over denken.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 23:50
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 21-07-2005 @ 17:49 :
Mijn collegegeld is al afgeschreven.

Volgens mij ligt het er aan of je het in termijnen (eind augustus) of in één keer (zodra je het overmaakt) betaald.
Buiten dat heeft het met in een keer betalen te maken met het verschil tussen automatische incasso en acceptgiro te maken.
Oud 22-07-2005, 08:16
Verwijderd
Citaat:
Neiu schreef op 22-07-2005 @ 00:50 :
Buiten dat heeft het met in een keer betalen te maken met het verschil tussen automatische incasso en acceptgiro te maken.
Of via internet.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 10:26
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 22-07-2005 @ 09:16 :
Of via internet.
Shit, de opties zijn op
Oud 22-07-2005, 12:10
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 21-07-2005 @ 13:47 :
dan moet je natuurlijk weer opnieuw de hele papiermolen doorwerken om je in te schrijven (als nieuwe student dus). waarschijnlijk zijn ze zelfs zo aardig dat je voor vakken die je in je 1e half jaar wel gehaald hebt, nog officiele vrijstelling moet gaan aanvragen als je opnieuw begint.
Oud 22-07-2005, 12:19
Ramble On
Ramble On is offline
Bedankt nog iedereen voor de reacties. Ik heb die vriendin gebeld en ze gaat sowieso, haar broer ook want die gaat elk jaar. Dus ik heb wel zekerheid wat die reis betreft. Als ik besluit niet te gaan studeren moet ik wel een ander baantje zoeken, want ik heb geen zin om 4 a 5 dagen per week in de appie te staan waar ik nu werk
Ik moet van m'n ouders uiterlijk maandag definitief beslissen. Ik krijg volgens mij deze maand dan nog tegemoetkoming scholieren (overbrugging van vwo naar uni), weet iemand of ik dat dan terug moet betalen als ik besluit niet te gaan studeren? Beetje domme vraag, want dat is wel vrij logisch maar ik vraag het toch maar even.
Reageren

Regels voor berichten