Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-06-2008, 18:02
Kapoen
Kapoen is offline
ik heb een groot probleem, ik zal het kort en duidelijk uitleggen.

Ik heb samen met een vriendin een vakantie geboet, haar ouders hebben een app op gran canaria, we zouden alleen de tickets kopen, hier heb ik haar 375 euro voor gegeven.

Uiteindelijk moest ik de reis anuleren, ik wil namelijk toelating tot de uni doen en deze toelating valt in de geplande vakantie.

In eerste instantie zou ik geen geld terug krijgen, iberia is namelijk een hele strenge vliegtuigmaatschappij en geven nooit geld terug.

Gelukkig hebben we haar vriend bereid gevonden een nieuw ticket te kopen zodat mijn vriendin wel op vakantie kon.

Nu belde mijn vriendin dat ze het geld wel terug krijgt, want het vluchtschema is verandert. Nu heb ik al aangeboden om het verschil dat haar vriend heeft betaald aan hem terug te betalen, zodat hij ok voor 375 op vakantie gaat. Nu vind mijn vriendin alleen dat ik eigenlijk geen recht heb op dat geld en ik denk daar anders over.

En nu hebben we ruzie, zij draait om de zaken heen, wil mij geen ticket nummer geven zodat ik er zelf achteraan kan, en zegt dat het geld nog niet gestort is, terwijl iberia zegt dat het maar 1 maand duurt, en we nu al 2 maanden verder zijn.

Wat nu??? heeft iemand een mening, tips???
Oud 30-06-2008, 18:10
remy476
remy476 is offline
ik snap het niet helemaal...die vriend zal toch zeker al die 375 euro betaald hebben. Jij hebt je geld dan toch terug ?
Oud 30-06-2008, 18:11
Kapoen
Kapoen is offline
nee, mijn ticket is ganuleerd, en hij heeft een heel nieuw ticket gekocht, mijn geld word op haar credit card terug gestort
Oud 30-06-2008, 18:12
T_ID
T_ID is offline
Nou ja, als Iberia stelt dat het geld al teruggegeven is, dan heeft die vriendin dus jouw geld. Betalen a.u.b. Is ze het daar niet mee eens, dan moet zij dat maar met Iberia uitvechten.

Erg kinderachtige opstelling van haar overigens. Misgunt ze jou je opleiding of iets dergelijks?
Oud 30-06-2008, 18:13
Kapoen
Kapoen is offline
ze zegt dat het mijn eigen keus was, ik heb geanuleerd en dus gene recht op dat geld, terwijl het mijn geld is. Nu weet ik dus niet hoe ik het terug kan krijgen
Oud 30-06-2008, 18:14
Verwijderd
jaloezie!
Met citaat reageren
Oud 30-06-2008, 18:18
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
ze zegt dat het mijn eigen keus was, ik heb geanuleerd en dus gene recht op dat geld, terwijl het mijn geld is. Nu weet ik dus niet hoe ik het terug kan krijgen
Mja, als ze daarin volhard kun je daar een officiële vordering van maken, en een simpel incassotraject starten.

Uiteindelijk verliest ze dan onherroepelijk.

Je kunt zelf eerst de formele aanzet geven. Daarna kun je iets als Intrum Justitia inschakelen. Ik noem specifiek die deurwaarder, omdat men daar om te beginnen gratis een eerste brief voor je stuurt, die duidelijk maakt dat het jou ernst is, en ze in mijn ervaring ook vrij soepel omgaan met onorthodoxe vorderingen, en zonder extra kosten of tegen vrij schappelijke tarieven ook een beetje ondersteuning leveren in hoe jouw vordering in elkaar steekt.
Oud 30-06-2008, 18:19
Kapoen
Kapoen is offline
ja? kan ze dat niet weigeren?
Oud 30-06-2008, 18:21
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
ja? kan ze dat niet weigeren?
Dat kan, maar dan schakel je toch gewoon daadwerkelijk een deurwaarder in? Ze was dan al gewaarschuwd.

Kinderachtig gedrag gaat haar dan echt niet redden.
Oud 30-06-2008, 18:38
Kapoen
Kapoen is offline
ja, voel me er gewoon heel rot bij, vind het zonde van de vriendschap
Oud 30-06-2008, 19:04
Balance
Balance is offline
Een vriendschap is wel meer waard dan dat, dus ik zou het eerst nog eens goed met haar uit gaan praten.
Regel een afspraak, laat duidelijk jouw kant van het verhaal zien en kijk of er op een vreedzame manier iets op te lossen is.
Oud 30-06-2008, 19:14
Kapoen
Kapoen is offline
ik ik hop ook dat het zo opgelost kan worden, maar tot nu toe negeerd ze me een beetje
Oud 01-07-2008, 11:17
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Een vriendschap is wel meer waard dan dat, dus ik zou het eerst nog eens goed met haar uit gaan praten.
Regel een afspraak, laat duidelijk jouw kant van het verhaal zien en kijk of er op een vreedzame manier iets op te lossen is.
Lekkere vriendschap is dat, als ze het geld houdt
Ik zou het advies van T_ID opvolgen
Oud 01-07-2008, 12:50
Balance
Balance is offline
Nou ik zou anders ook zwaar pissed zijn als mijn vriendin, met wie ik op vakantie zou gaan, ineens de reis zou annuleren. Dan zou ik in eerste instantie ook vinden dat ik recht heb op dat geld en hoe meer zij tegen me in gaat, hoe standvastiger ik meestal word. Pas als daarna een redelijke discussie op gang komt en iedereen weer wat kalmer is, kan ik dan ook wel tot inkeer komen. Maar dan nog zou ik kwaad blijven om die vakantie.
Oud 01-07-2008, 13:49
heggggje
heggggje is offline
Citaat:
voor haar is de vriendschap maar 375 euro waard
Met citaat reageren
Oud 01-07-2008, 14:20
Verwijderd
Citaat:
Nou ik zou anders ook zwaar pissed zijn als mijn vriendin, met wie ik op vakantie zou gaan, ineens de reis zou annuleren. Dan zou ik in eerste instantie ook vinden dat ik recht heb op dat geld en hoe meer zij tegen me in gaat, hoe standvastiger ik meestal word. Pas als daarna een redelijke discussie op gang komt en iedereen weer wat kalmer is, kan ik dan ook wel tot inkeer komen. Maar dan nog zou ik kwaad blijven om die vakantie.
Ts zal het zelf ook rot vinden en ze heeft nog aangeboden om het verschil van de ticket van haar vervanger te betalen. Ik denk dat zij meer dan redelijk is geweest.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2008, 14:31
Verwijderd
Citaat:
voor haar is de vriendschap maar 375 euro waard
Ik moet zeggen dat als een vriendin van mij zo iets zou doen, ze het van mij waarschijnlijk ook zou mogen bekijken...375 euro is best een hoop geld (voor mij iig wel), al gaat het vooral om het principe.

@TS: Ik snap het niet helemaal...jij hebt dus 375 euro betaald en haar vriend ook? Jij hebt je reis geannuleerd. Wiens ticket betaald Iberia terug? Jouw ticket of het ticket van de vriend van je vriendin? Als ik het goed begrijpt jouw ticket? Wie heeft er volgens jouw vriendin dan recht op dat geld? Zij zelf? Met welke argumenten?

Ik weet niet of ik 'meteen' met een deurwaarder ed zou gaan 'dreigen'...ik zou het toch eerst nog een keer met haar zelf uit proberen te praten...of zelf een brief naar haar schrijven oid. Helpt dat niet, dan zou ik pas verdere stappen ondernemen.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2008, 15:15
Kapoen
Kapoen is offline
het is mijn ticket dat word terug betaald, en ik snap dat ze de pest erop in heeft, ik moet zeggen dat ik ook niet stond te juigen, maar mijn studie is toch belangrijker dan een vakantie. Ik ben vooral van mening dat het mijn geld is en ik uiteindelijk beslis wat ik ermee doe en aan wie ik het geef en dat deze beslissing dus niet bij haar ligt.

Verder heeft het haar niets extra's gekost en gaat haar vriend voor 375 euro 2 weken naar gran canaria, wat ook een goede deal is. Als hij mij ticket had overgekocht had ik ook een groot gedeelte terug gekregen en ik ben dan ook bereid om met hem te overleggen, maar uiteindelijk is het dan aan mij om te beslissen en niet aan haar.

Wat verder de vriendschap betreft, voor haar is hij blijkbaar 375 euro waard, en ik weet niet of ik hem uberhaupt geld waard vind, ik zou er niet aan denken om zo met vriendinnen om te gaan.
Oud 01-07-2008, 15:24
Verwijderd
Zij vindt dus dat haar vriend dat geld moet krijgen? Hoe zit het met zijn ticket?

Als het geld van haar vriend was, dan had het zijn ticket moeten zijn wat terug betaald werd. Als het dat niet is, dan is het geld gewoon van jou en dan zou ik dat ook eisen (eerst proberen op een vriendelijke manier, werkt dat niet, dan maar op een minder vriendelijke manier).
Met citaat reageren
Oud 01-07-2008, 15:28
Kapoen
Kapoen is offline
kijk hij heeft in plaats van 375 euro, 425 betaald, ik heb al aangeboden om die meerprijs a 50 euro te vergoeden, om te voorkomen dat hij meer geld kwijt was. Ik denk dat ik daarin al redelijker ben geweest dan menig ander zou zijn.

Verder heeft het haar niets extra's gekost, zij gaat nog gewoon voor 375 euro naar spanje.
Oud 01-07-2008, 15:32
Verwijderd
Dan kan zij inderdaad die 50 euro houden als jij dat goed vindt, maar het is natuurlijk onzin als ze de totale 375 euro houdt...dan gaat hij voor 50 euro mee...dat is natuurlijk onzin (maar dat vond je zelf ook al ).
Met citaat reageren
Oud 01-07-2008, 16:51
Kapoen
Kapoen is offline
Ik ga eerst proberen om achter mijn ticket nummer te gooien zodat ik kan navragen of ik uberhaupt het geld van het ticket terug krijg aangezien het volgens die vriendin om een verzoek ging en dit nog niet zeker was.

Over het geven van het ticketnummer doet ze moeilijk maar die discussie is zinvoller dan ik wil mij geld hebben. Als blijkt dat er namelijk geen geld komt hoeven we ook geen discussie aan te gaan over wie het geld dan hoort te krijgen.
Oud 01-07-2008, 18:31
Verwijderd
Dat lijkt me dan inderdaad het meest handige.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2008, 19:05
VeGs
VeGs is offline
Waarom heeft die vriend eigenlijk een nieuw ticket gekocht?
Je kunt vaak de naam op het ticket veranderen, wat een stuk goedkoper is dan een nieuwe kopen.

En als zij nu ieder een ticket hebben, is het inderdaad onredelijk om het geld van jouw geannuleerde ticket te houden.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2008, 19:12
Kapoen
Kapoen is offline
De tickets zijn bij Iberai geboekt, deze vliegtuigmaatschappij doet niet aan naamsverandering, vandaar al het gedoe.
Oud 01-07-2008, 19:51
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Ik snap het niet helemaal. Je annuleert jouw ticket, krijgt niets terug omdat dit zo in de voorwaarden staat, vervolgens past Iberia na de annulering het vluchtschema aan, en dan krijg je met terugwerkende kracht ook je geld terug?

Als dat inderdaad zo is, is het uiteraard jouw geld. Maar uit je verhaal lijkt het meer alsof ze het ticket van die vriend terugbetalen, of van je vriendin.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2008, 21:43
Kapoen
Kapoen is offline
die (vriendin) gaat nog steeds met haar ticket weg, alleen mijn ticket is genauleerd, dus zei gaat met dezelfde vlucht.
Oud 02-07-2008, 18:35
Volk
Volk is offline
Citaat:
die (vriendin) gaat nog steeds met haar ticket weg, alleen mijn ticket is genauleerd, dus zei gaat met dezelfde vlucht.
Ik weet niet of ik het snap. Je vriendin krijgt geld op haar rekening gestort omdat het vluchtschema van haar vlucht is veranderd. En jij vind dat jij recht hebt op dat geld omdat jij je vlucht hebt geannuleerd. klopt dat?
Met citaat reageren
Oud 02-07-2008, 21:28
Kapoen
Kapoen is offline
nee, ik heb mijn vlucht moeten annuleren, hiervoor krijg ik het geld van mijn ticket terug, het geld word alleen op de rekening van mijn vriendin gestort omdat ook daar de rekeningen vanaf zijn betaald, nu vind zij dat zij het geld mag houden, terwijl het mijn ticket was en dus mij geld, mijn vriendin heeft haar ticket nog en gaat dus op vakantie.
Oud 02-07-2008, 21:33
justhanna
justhanna is offline
Waarom vind je vriendin eigenlijk dat zij recht heeft op dat geld dan? Want die beredenatie kan ik nog steeds niet plaatsen...
Oud 02-07-2008, 21:40
Kapoen
Kapoen is offline
ja dat is het probleem, zij vind dat gewoon, geen geldige reden niets, ze vind dat zij ervoor gezorg heeft dat het terug komt, zij heeft nu zoals ze het zelf zegt een mazzeltje. Ik denk daar natuurlijk anders over, ze heeft vandaag besloten dat ze er niet meer over wil praten, voor haar is de discussie klaar, ze heeft besloten wat ze doet en dat is het geld houden.

Ik ben nu dus hard aan het nadenken over wat ik hier nog mee kan.
Oud 02-07-2008, 21:40
Verwijderd
Die vriendin moet jou het geld gewoon terug geven, heel simpel. Zij heeft er op geen enkele wijze recht op.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2008, 21:41
Kapoen
Kapoen is offline
ja, maar hoe krijg ik haar zover
Oud 02-07-2008, 21:43
Verwijderd
Maak er een officiële vordering van en schakel een deurwaarder in. Op een andere wijze je geld terugkrijgen is zo te lezen geen optie meer.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2008, 21:43
Kapoen
Kapoen is offline
ja, hoe pak je een offeciele vordering aan?
Oud 02-07-2008, 21:49
Verwijderd
Dat staat hier. Al moet ik je bekennen dat ik je niet zou kunnen specificeren wat een formele aanzet precies inhoudt.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2008, 21:54
Ivo
Ivo is offline
Kun je zo iemand nog wel een vriendin noemen, vraag ik me langzamerhand af.

Balen dat de vakantie niet doorgaat, maar om dan maar even 375 euro niet terug te betalen gaat wel erg ver. Als vriend(in) moet je snappen dat er soms dingen belangrijker zijn dan een vakantie. Die vakantie met haar had je ook nog wel een andere keer goed kunnen maken. Of je daar nu nog zin in hebt betwijfel ik...
Met citaat reageren
Oud 03-07-2008, 00:45
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dat staat hier. Al moet ik je bekennen dat ik je niet zou kunnen specificeren wat een formele aanzet precies inhoudt.
Mwo, briefje schrijven waarin je de situatie uiteen zet, zegt dat je dus geld tegoed hebt, en uiteen zet wat je allemaal bereid bent te doen om dat geld te krijgen. (maar dat alles dan iets formeleren en vriendelijker)
Reageren

Regels voor berichten