Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-10-2008, 10:10
Verwijderd
Ik ga over een paar maanden voor een stage van 3-4 maanden naar Finland, en daarvoor wil ik thuis wat basiskennis Fins opdoen. Iemand tips?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-10-2008, 10:39
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Je zou deze cursus kunnen proberen: http://www.unilang.org/course.php?res=65
Dit schema is dan ook wel handig: http://www.unilang.org/view.php?res=53

Verder zijn er in de bieb vast ook wel van die taalcursussen te krijgen. Je leert er allemaal niet echt perfect Fins mee, maar wat basiskennis zal wel lukken.
Oud 15-10-2008, 13:15
Verwijderd
Waar ga je in Finland zitten? Er zijn hele stukken waar ze alleen Zweeds spreken en dat is echt zoveel makkelijker te leren dan Fins.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2008, 15:17
Verwijderd
Citaat:
Je zou deze cursus kunnen proberen: http://www.unilang.org/course.php?res=65
Dit schema is dan ook wel handig: http://www.unilang.org/view.php?res=53

Verder zijn er in de bieb vast ook wel van die taalcursussen te krijgen. Je leert er allemaal niet echt perfect Fins mee, maar wat basiskennis zal wel lukken.
Bedankt!

Citaat:
Waar ga je in Finland zitten? Er zijn hele stukken waar ze alleen Zweeds spreken en dat is echt zoveel makkelijker te leren dan Fins.
Helsinki, ik neem aan dat ze daar gewoon Fins spreken.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2008, 15:52
Verwijderd
jah, daar wel
Met citaat reageren
Oud 15-10-2008, 16:37
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Maar sowieso, in Finland spreken de meeste mensen vast ook wel een woordje Engels, maar dan is het nog wel leuk om ook wat Fins te kunnen. Overigens betwijfel ik of Fins zoveel moeilijker is dan Zweeds, Zweeds lijkt natuurlijk wel meer op het Nederlands, maar ze hebben wel woordgeslachten en pitch accents en dergelijke, terwijl het Fins heel duidelijke uitspraak- en grammaticaregels heeft (voor zover ik weet).
Oud 15-10-2008, 17:39
Verwijderd
Jah, de verschrikkelijke intonatie die bijna onafhankelijk is van de beklemtoning Fins heeft wel veel invloed van Germaanse talen gehad, maar het blijft een onbegrijpelijke letterhoop
Met citaat reageren
Oud 15-10-2008, 18:39
Verwijderd
Fins is wel lastiger omdat het gewoon op heel veel punten heel erg verschilt van het Nederlands en Engels, Zweeds heeft meer overeenkomsten (veel meer zelfs soms kun je gewoon gokken wat een bepaald woord in het Zweeds zal zijn en dan goed gokken, dat lukt in het Fins zelden tot nooit ). Maar Fins is zeker tof om te leren, ook al kun je je ook prima met Engels redden.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2008, 10:40
Verwijderd
Ja, ik verwacht niet dat ik op de TU aldaar veel problemen zal hebben met Engels, maar voor de wereld daarbuiten is het wel handig, en als ik een beetje gevoel heb voor de structuur van de taal pik ik het ook sneller op. En het is ook wel geinig om het een beetje te kunnen spreken.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2008, 10:53
Verwijderd
Uitspraak valt me reuze mee trouwens als ik zo dat schema bezie, niet eens zo verschillend van Nederlands, alleen maar makkelijker.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2008, 09:39
frisiangirl
Misschien nog een andere tip:
http://donnerwetter.kielikeskus.hels...arts-index.htm

Dit is niet zo'n echte cursus, maar hier kun je wel de uitspraak van woorden en letters beluisteren
Met citaat reageren
Oud 17-10-2008, 12:07
Verwijderd
Citaat:
Uitspraak valt me reuze mee trouwens als ik zo dat schema bezie, niet eens zo verschillend van Nederlands, alleen maar makkelijker.
Absoluut, je schrijft woorden echt zoals je ze uitspreekt (en andersom), dat maakt 't echt makkelijker dan bv. Engels. Maar op andere vlakken is 't dus weer veel lastiger, de naamvallen zijn echt wennen, maar goed; uiteindelijk heeft iedere vreemde taal punten die makkelijker zijn en punten die lastiger zijn. Als je er wat tijd in steekt, kom je best al een eind met de basis
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten