Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-06-2006, 09:52
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Hallo allemaal,

Mijn pc doet vaak vaag en vreemd de laatste tijd. Hij liep laatst 'vast' maar niet helemaal als t ware, ik kon nog met de muis bewegen en heb snel wat foto's gemaakt met mn camera zodat jullie me misschien kunnen helpen. Dit zijn de twee scherpste foto's die ik heb gemaakt:

Wat is er mis met mijn pc? Hij loopt altijd vast in games of in andere 3D-applicaties zoals 3DMaxx, waardoor ik het idee krijg dat er iets mis is met het renderen van 3Dbeelden --> videokaart? Ik zit er nogal mee, want deze pc heeft allemaal problemen gehad die ik heb kunnen oplossen, maar bij deze tast ik in het duister Ik heb 'm daarom ook maar bij hardware geplaatst...

Vorige keren toen ik een probleem had hebben jullie me ook goed geholpen, ik dank u zeer daarvoor. Nu ook: alvast bedankt!

Mijn grafische kaart: ATI Radeon 9600 Pro Atlantis 128MB
Moederboard: NVIDIA nForce 2 K7N2G
Processor: AMD Athlon 2000+ 1.67Ghz
Intern geheugen: 1024 RAM (512 Kingston, 512 Corsair)

Laatst gewijzigd op 04-06-2006 om 09:54.
Advertentie
Oud 04-06-2006, 09:54
Enlightenment
Enlightenment is offline
Videokaart wordt te warm of krijgt te weinig stroom. Geef eens een lijstje van je systemspecs.
Oud 04-06-2006, 09:55
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 04-06-2006 @ 10:54 :
Videokaart wordt te warm of krijgt te weinig stroom. Geef eens een lijstje van je systemspecs.
was er nog mee bezig xD vergeet t altijd te vermelden voordat ik op 'plaats bericht' druk
Oud 04-06-2006, 10:00
Enlightenment
Enlightenment is offline
Hm veel warmte zou je videokaart niet moeten produceren; maar het kan zijn dat de lucht in je kast erg warm is door gebrek aan ventilatie. Je zou de temperatuur van je videokaart kunnen bekijken (rechtermuisknop op bureaublad, eigenschappen. tabblad instellingen en daar Geavanceerd. Dan zie je een paar tabbladen met een rood ATi-icoontje ergens. Daar ergens kun je de temperatuur van je kaart zien als het goed is).

Of je kast openmaken en even voelen aan je videokaart. Verder zou dus je voeding problemen kunnen geven (wat voor voeding heb je precies?). Ik neem aan dat je je videokaart niet geoverclockt/geunlocked hebt? Dat kan namelijk ook een oorzaak zijn.
Oud 04-06-2006, 10:09
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Mijn voeding is wel een vaag ding, lijkt merkloos (= slecht denk ik ) Ik denk dat het merk 'Premier' is met het merknummer LC-B300ATX 300W. Het schijnt dat voedingen na een periode van gebruik kunnen gaan schommelen in spanning klopt dat?

Mijn videokaart voelt absoluut niet warm aan, mijn harde schijf is zelfs warmer!

Ben even aant zoeken voor die instellingen, mijn windows is engels
Oud 04-06-2006, 10:46
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
Kingofthemall schreef op 04-06-2006 @ 11:09 :
Mijn voeding is wel een vaag ding, lijkt merkloos (= slecht denk ik ) Ik denk dat het merk 'Premier' is met het merknummer LC-B300ATX 300W. Het schijnt dat voedingen na een periode van gebruik kunnen gaan schommelen in spanning klopt dat?

Mijn videokaart voelt absoluut niet warm aan, mijn harde schijf is zelfs warmer!

Ben even aant zoeken voor die instellingen, mijn windows is engels
merken als q-tech en sweex doen dat gelijk na aanschaf al, merkloze meuk blijf ik ook altijd ver uit de buurt.

en is die videokaart ook niet warm na een poosje gamen ?
Oud 04-06-2006, 10:59
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Citaat:
J-roenn schreef op 04-06-2006 @ 11:46 :
merken als q-tech en sweex doen dat gelijk na aanschaf al, merkloze meuk blijf ik ook altijd ver uit de buurt.

en is die videokaart ook niet warm na een poosje gamen ?
Dan wel, maar om nou te zeggen dat ie heet is en ik m niet kan aanraken, nee. Hij lijkt t gewoon te doen. Tis niet zon hele nieuwe videokaart, er zit ook geen actieve koeling op, een statische koeling:
Oud 04-06-2006, 12:11
Enlightenment
Enlightenment is offline
Passieve koeling heet dat.
Verder wel een goed teken dat het beestje niet veel stroom verbruikt.

Blijft over een voedingprobleem; of slechte drivers. Doet hij het ook al in je BIOS ofzo? Die artifacts? Welke drivers gebruik je eigenlijk?

En proberen met een andere voeding kan ook geen kwaad; sowieso zou ik een andere voeding kopen. Tip: koop een huntkey 350W voor 20 euro ofzo; dan heb je een redelijk goede voeding voor een zacht prijsje.
Oud 04-06-2006, 12:19
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 04-06-2006 @ 13:11 :
Passieve koeling heet dat.
Verder wel een goed teken dat het beestje niet veel stroom verbruikt.

Blijft over een voedingprobleem; of slechte drivers. Doet hij het ook al in je BIOS ofzo? Die artifacts? Welke drivers gebruik je eigenlijk?

En proberen met een andere voeding kan ook geen kwaad; sowieso zou ik een andere voeding kopen. Tip: koop een huntkey 350W voor 20 euro ofzo; dan heb je een redelijk goede voeding voor een zacht prijsje.
of fortron, die hebben ook hele leuke voedingen voor een goede prijs.

of als je een asusje op de kop kan tikken nog ( al een poosje end of life ) beter want die dingen 0wnen echt voor de 40,- die ze kosten...
Oud 04-06-2006, 13:11
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Ik dacht eerst ook dat het aan de drivers lag, misschien is dat ook wel zo, maar ik heb de laatste drivers geinstalled: 6.14.10.6462. Mn computer zegt bij apparaatbeheer dat alles 'correct' werkt, maar ik weet niet of die wel zo betrouwbaar is. Alles werkt correct en tog loopt ie vast

Enlightenment, hoe bedoel je dat van het bios? moet de pc m al zien als ik in t bios aant kijken ben?

Laatst gewijzigd op 04-06-2006 om 19:25.
Oud 04-06-2006, 13:27
Verwijderd
Kijk, een goede voeding is natuurlijk altijd een vereiste voor computerplezier, maar ik zet toch wel mijn vraagtekens bij de manier waarop iemand hier weer vier of vijf tientjes moet uitgeven volgens jullie, terwijl er echt absoluut geen zekerheid is dat het aan de voeding ligt (niet eens een aanwijzing - zulke vasatlopers heb ik ook vaak genoeg gezien in systemen met topvoedingen).
Oud 04-06-2006, 13:42
Koning
Koning is offline
Mja voeding is idd twijfelachtig, zou er gewoon eentje van een kennis lenen.

Maar is het videogeheugen niet gewoon kapot (aan het gaan) dan krijg je naar mijn weten toch ook van deze verschijningen?

Volgens niet een onbekend probleem voor een ati 96xx/97xx/98xx wat een rotkaartjes.
Oud 04-06-2006, 13:51
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-06-2006 @ 14:27 :
Kijk, een goede voeding is natuurlijk altijd een vereiste voor computerplezier, maar ik zet toch wel mijn vraagtekens bij de manier waarop iemand hier weer vier of vijf tientjes moet uitgeven volgens jullie, terwijl er echt absoluut geen zekerheid is dat het aan de voeding ligt (niet eens een aanwijzing - zulke vasatlopers heb ik ook vaak genoeg gezien in systemen met topvoedingen).
Wat was de oplossing van die problemen die je vaak heb gezien dan? Ben erg beniewd

Citaat:
Koning schreef op 04-06-2006 @ 14:42 :
Mja voeding is idd twijfelachtig, zou er gewoon eentje van een kennis lenen.

Maar is het videogeheugen niet gewoon kapot (aan het gaan) dan krijg je naar mijn weten toch ook van deze verschijningen?

Volgens niet een onbekend probleem voor een ati 96xx/97xx/98xx wat een rotkaartjes.
Ik heb dat al van veel mensen gehoord, misschien is t dat wel. In dat geval komt er denk ik een nieuwe pc, ik heb geen zin om deze te gaan upgraden Alles loopt achter met dit ding
Oud 04-06-2006, 14:00
Verwijderd
Citaat:
Kingofthemall schreef op 04-06-2006 @ 14:51 :
Wat was de oplossing van die problemen die je vaak heb gezien dan? Ben erg beniewd
Daar was niet één oplossing voor. Het kan van alles zijn: slechte drivers, schommelingen op het lichtnet, slecht uitgekozen componenten, IRQ-gezeik, te hoge temperatuur.

Ik heb dit zelf ook wel een paar keer gehad met mijn 9700 NP in mijn ouwe systeem, dat draaide op een Zalman-voeding. Ik heb er ook nog steeds geen oplossing voor.
Oud 04-06-2006, 14:31
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Dat is erg jammer... Het zouden de componenten kunnen zijn, maar die heb ik zelf niet uitgekozen. Heb deze computer overgekocht van een familielid.

Het nadeel van dit probleem is dat ik ook niet kan zoeken, ik kan wel zoeken op 'loopt vast' maar daar kom ik niet verder mee

Maar het kan dus zijn dat als ik een pc wil die werkt dat ik een nieuwe moet kopen?
Oud 04-06-2006, 14:59
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
http://www.omegadrivers.net/

Probeer de omega drivers eens. Misschien dat dat wat oplost, anders zou ik toch gaan denken dat je videokaart neit helemaal lekker meer is. Heb je toevallig een 2e systeem waarin je die video kaart zou kunnen zetten om hem eens te testen? Als je dan t zelfde probleem hebt weet je dat t de videokaart is.

(een passief gekoelde 9600Pro vind ik ook wel apart eigenlijk).
Oud 04-06-2006, 16:15
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Citaat:
Pruttelpot schreef op 04-06-2006 @ 15:59 :
http://www.omegadrivers.net/

Probeer de omega drivers eens. Misschien dat dat wat oplost, anders zou ik toch gaan denken dat je videokaart neit helemaal lekker meer is. Heb je toevallig een 2e systeem waarin je die video kaart zou kunnen zetten om hem eens te testen? Als je dan t zelfde probleem hebt weet je dat t de videokaart is.

(een passief gekoelde 9600Pro vind ik ook wel apart eigenlijk).
Ik heb helaas geen tweede pc die ik ervoor kan (te oud) of mag (geen toestemming van eigenaar) gebruiken

Ik zal die drivers es proberen, misschien helpt het

PS ik vond een passief gekoelde 9600Pro ook wat raar toen ik erachter kwam dat er bijna aleen maar plaatjes van 9600Pro's zijn met actieve koeling
Oud 04-06-2006, 16:49
Verwijderd
Is die koeling niet door de vorige eigenaar vervangen?
Oud 04-06-2006, 17:25
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-06-2006 @ 17:49 :
Is die koeling niet door de vorige eigenaar vervangen?
Heb t gevraagd en dat is niet t geval. Hij heeft de pc gekocht zoals ie nu is behalve de netwerkkaart en een van de harde schijven, want die heb ik erin gezet.

Ik heb nu de Omega drivers geinstalleerd, maar helaas:

Ik heb btw iemand gevonden die misschien een videokaart voor mij heeft, die kan ik dan in mijn pc doen. Dat geeft hopelijk uitslag over de videokaart..
Oud 04-06-2006, 19:56
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Kingofthemall schreef op 04-06-2006 @ 14:11 :
Ik dacht eerst ook dat het aan de drivers lag, misschien is dat ook wel zo, maar ik heb de laatste drivers geinstalled: 6.14.10.6462.
Zijn dit geen nVidia drivers? Je hebt natuurlijk ATi drivers nodig. Maar misschien zeg ik nu wat vreemds.
Citaat:
Enlightenment, hoe bedoel je dat van het bios? moet de pc m al zien als ik in t bios aant kijken ben?
Als je deze artifacts ('foute' rendering van je videokaart wat je dus op je monitor ziet; strepen enzo) ook al hebt in je BIOS. Of in elk geval buiten windows, dan heb je uitgesloten dat het aan je drivers ligt en het dus een hardwarematig probleem moet zijn. Dat is zeker waardevol om vast te stellen. Eventueel kun je een linux/BSD livecd booten (in grafische modus) om dit vast te stellen.

Hoe 'snel' krijg je artifacts in windows trouens? Al direct als je opstart? Of als je een spel opstart enzo?
Oud 04-06-2006, 23:14
M@rco
M@rco is offline
De voeding lijkt me niet echt de eerste verdachte, eigenlijk. Als je voeding niet toereikend is uit zich dat meestal in spontane reboots en opstartproblemen.

Ik zou het eerst maar eens met een andere videokaart proberen, grote kans dat deze kaart gewoon niet helemaal goed meer is.
Oud 04-06-2006, 23:30
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 04-06-2006 @ 20:56 :
Zijn dit geen nVidia drivers? Je hebt natuurlijk ATi drivers nodig. Maar misschien zeg ik nu wat vreemds.

Als je deze artifacts ('foute' rendering van je videokaart wat je dus op je monitor ziet; strepen enzo) ook al hebt in je BIOS. Of in elk geval buiten windows, dan heb je uitgesloten dat het aan je drivers ligt en het dus een hardwarematig probleem moet zijn. Dat is zeker waardevol om vast te stellen. Eventueel kun je een linux/BSD livecd booten (in grafische modus) om dit vast te stellen.

Hoe 'snel' krijg je artifacts in windows trouens? Al direct als je opstart? Of als je een spel opstart enzo?
Het zijn drivers, geinstalleerd via de ATI Catalyst control center dus ik heb zeker de goede fabrikant

Die artifacts zijn lang niet altijd aanwezig. Het maakt dan niet uit bij wat ik doe. Zo was ik laatst bestanden aan het overzetten naar mijn externe harde schijf toen ik het kreeg. Een dag later was ik een spel aan het proberen waarbij ik het na ongeveer 20 minuten kreeg. Dat is ook een vaag ding aan het probleem, ik heb geen idee wat het nou veroorzaakt

Citaat:
M@rco schreef op 05-06-2006 @ 00:14 :
De voeding lijkt me niet echt de eerste verdachte, eigenlijk. Als je voeding niet toereikend is uit zich dat meestal in spontane reboots en opstartproblemen.

Ik zou het eerst maar eens met een andere videokaart proberen, grote kans dat deze kaart gewoon niet helemaal goed meer is.
Ik heb al iemand laten zoeken in zijn verzameling videokaarten, hij zal me morgen melden of hij een geschikt exemplaar voor me heeft. Hoop 't, dan kan ik eindelijk dingen uitsluiten
Oud 05-06-2006, 00:56
TopDrop
TopDrop is offline
Een vriend van mij had een ati 9800 pro, en die kreeg op een gegeven moment ook strepen door zn beeld. Wist ook niet waar het aan lag etc, maar het bleek wel aan zn videokaart te liggen. Het lag waarschijnlijk aan de aansluiting ofzo, want als er strepen verschenen, en je bewoog de kabel dan veranderden/verdwenen die strepen. Hij had er ook eerst een woordenboek op gelegd zodat ze weg waren, maar ze kwamen na een tijdje steeds weer terug, en het werd steeds erger. Daarna nog die kaart in een identieke pc geprikt (van zn broertje) en daar was hetzelfde probleem. Na de aanschaf van een nieuwe kaart was het probleem dus verholpen.
Oud 05-06-2006, 10:02
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Citaat:
TopDrop schreef op 05-06-2006 @ 01:56 :
Een vriend van mij had een ati 9800 pro, en die kreeg op een gegeven moment ook strepen door zn beeld. Wist ook niet waar het aan lag etc, maar het bleek wel aan zn videokaart te liggen. Het lag waarschijnlijk aan de aansluiting ofzo, want als er strepen verschenen, en je bewoog de kabel dan veranderden/verdwenen die strepen. Hij had er ook eerst een woordenboek op gelegd zodat ze weg waren, maar ze kwamen na een tijdje steeds weer terug, en het werd steeds erger. Daarna nog die kaart in een identieke pc geprikt (van zn broertje) en daar was hetzelfde probleem. Na de aanschaf van een nieuwe kaart was het probleem dus verholpen.
Dat is wel vervelend, maar het probleem komt dus wel vaker voor bij de 9x00 series. Ik zal even gaan zoeken op internet, misschien wordt ik er wijzer van Garantie zal er wel niet meer opzitten, heb deze pc al een tijdje..
Oud 27-06-2008, 16:24
Gtasgin78
Gtasgin78 is offline
Hallo allemaal

ik woude ff reageeren op de gestelde vraag

Wil even zeggen dat warmte ,lucht ventilatie niets uitmaakt
Want ik heb namelijk zelfde kaart en ik hem de pc gekoold de videokaart ATI Radeon 9600 PRO 128 MB is gewoon koud bij mij de HDD is max 37 graden en de
kast is wel max 20 graden de cpu en moederboard is 30-40 graden.
duss er is wat anders aande hand aan de logboeken kan je nix ziien want fout melding heb je alleen als je tehoge driver update hebt/in somige gevalen wat anders, wat ik vandaag als dat je niet hoger dan Catalyst 7.6 moet upgraden als je g1 fouten wilt .
Verder heb ik zelf ook vastloper met Games (licht/normaal/zwaar maakt niet uit)
ik heb zelfs 500 watt in de pc zitten met 2048 mb geheugen en hdd van 320 gb
je komt er gewoon niet van af maar het kan minder worden als je allus op standaard laat

Memo info: MSI 865PE (ms-7037)
Chip: I865PE
CPU : 2.60 GHZ Dual Core P4

Mja ben benieuwd of iemand goeie oplosing weet
Alvast bedankt
GR, Gökhan Tasgin
Advertentie
Oud 27-06-2008, 16:25
Verwijderd
Je kunt beter een nieuw topic maken, dit topic stamt uit 2006 en gaat daarom op slot.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten