Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-06-2008, 11:49
Verwijderd
De titel is wel duidelijk neem ik aan. Ik ben een tijdje uit de running qua mogelijkheden en prijzen. Dus ik dacht, ik vraag het eens hier. Games zoals Half Life 2 en GT4 wil ik kunnen spelen. (Ik denk wel dat er ooit een versie van GTA4 voor op de PC komt teminste.) Waar het op neer komt is de vraag wat duurder is. En een PC is natuurlijk wel wat leuker, ik kan er goed mee overweg, en de games zijn toch iets leuker. (En makkelijk om aan te komen. )

Er hoort eigenlijk ook een 500G schijf bij, maar die moet ik nog opsturen vanwege mankementen.

De specs van mijn PC:

------------------
System Information
------------------
Time of this report: 6/18/2008, 10:27:28
Machine name: JOHNFOX-PC
Operating System: Windows Vista™ Ultimate (6.0, Build 6000) (6000.vista_gdr.071023-1545)
Language: Dutch (Regional Setting: Dutch)
System Manufacturer: Dell Inc.
System Model: Dimension 9100
BIOS: Phoenix ROM BIOS PLUS Version 1.10 A03
Processor: Intel(R) Pentium(R) D CPU 2.80GHz (2 CPUs), ~2.8GHz
Memory: 1022MB RAM
Page File: 993MB used, 1302MB available
Windows Dir: C:\Windows
DirectX Version: DirectX 10
DX Setup Parameters: Not found
DxDiag Version: 6.00.6000.16386 32bit Unicode

---------------
Display Devices
---------------
Card name: NVIDIA GeForce 6800 (Microsoft Corporation - WDDM)
Manufacturer: NVIDIA
Chip type: GeForce 6800
DAC type: Integrated RAMDAC
Device Key: Enum\PCI\VEN_10DE&DEV_00C1&SUBSYS_024510DE&REV_A2
Display Memory: 504 MB
Dedicated Memory: 248 MB
Shared Memory: 255 MB
Current Mode: 1280 x 1024 (32 bit) (60Hz)
Monitor: Generic PnP Monitor
Driver Name: nvd3dum.dll,nvapi.dll
Driver Version: 7.15.0010.9686 (English)
DDI Version: 9Ex
Driver Attributes: Final Retail
Driver Date/Size: 11/2/2006 11:46:12, 3022848 bytes
WHQL Logo'd: Yes
WHQL Date Stamp:
Device Identifier: {D7B71E3E-4381-11CF-B856-4F2202C2CA35}
Vendor ID: 0x10DE
Device ID: 0x00C1
SubSys ID: 0x024510DE
Revision ID: 0x00A2
Revision ID: 0x00A2
Video Accel: ModeMPEG2_A ModeMPEG2_C ModeVC1_B ModeVC1_A ModeWMV9_B ModeWMV9_A

-------------
Sound Devices
-------------
Description: Speakers (High Definition Audio Device)
Default Sound Playback: Yes
Default Voice Playback: Yes
Hardware ID: HDAUDIO\FUNC_01&VEN_8384&DEV_7680&SUBSYS_102801A7&REV_1032
Manufacturer ID: 1
Product ID: 100
Type: WDM
Driver Name: HdAudio.sys
Driver Version: 6.00.5840.16387 (English)
Driver Attributes: Final Retail
WHQL Logo'd: Yes
Date and Size: 11/2/2006 09:36:49, 235520 bytes
Other Files:
Driver Provider: Microsoft
HW Accel Level: Basic
Cap Flags: 0xF1F
Min/Max Sample Rate: 100, 200000
Static/Strm HW Mix Bufs: 1, 0
Static/Strm HW 3D Bufs: 0, 0
HW Memory: 0
Voice Management: No
EAX(tm) 2.0 Listen/Src: No, No
I3DL2(tm) Listen/Src: No, No
Sensaura(tm) ZoomFX(tm): No

------------------------
Disk & DVD/CD-ROM Drives
------------------------
Drive: C:
Free Space: 14.7 GB
Total Space: 32.2 GB
File System: NTFS
Model: Maxtor 6E040L0 ATA Device

Drive: D:
Free Space: 20.5 GB
Total Space: 76.3 GB
File System: NTFS
Model: SAMSUNG HD080HJ ATA Device

Drive: E:
Model: _NEC DVD+-RW ND-3530A ATA Device
Driver: c:\windows\system32\drivers\cdrom.sys, 6.00.6000.16386 (Dutch), 11/2/2006 10:51:44, 67072 bytes
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-06-2008, 20:51
shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
Ik weet niet hoe makkelijk het is om dell pc's te upgraden, maar waarschijnlijk zal een nieuwe videokaart en windows xp de prestaties van je PC een boel verbeteren..
Oud 19-06-2008, 21:01
sainty
sainty is offline
Voor een gig extra geheugen en een betere videokaart betaal je minder dan voor een 360, maar met een Xbox kan je wel multiplayer spelen, het is maar wat je wil.
Oud 20-06-2008, 06:27
freyk
freyk is offline
Ik zou voor het upgraden van je pc gaan, omdat je een xbox 360 niet met de tijd mee kan laten gaan.
Tenzij je je xbox wil gaan openen.

Misschien is het verstandig om eens de hardware specificaties van de xbox 360 met je systeem te vergelijken.
Oud 20-06-2008, 06:43
Verwijderd
Dells zijn kut om te upgraden. Ik kan niet vinden wat voor voeding je er in hebt zitten, maar volgens mij zetten ze er doorgaans een voeding in die precies is afgesteld op de onderdelen die er ten tijde van de koop in zitten. Dus als je een zware nieuwe videokaart wil (en dat wil je, als je de nieuwere games wil spelen), dan kan het best zijn dat je voeding dat helemaal niet trekt. En als je je voeding wil vervangen dan moet je op zoek naar speciale Dell-onderdelen, want gewone voedingen passen niet in die kasten. Verder, als je nu een nieuwe dikke videokaart koopt heb je er alsnog weinig aan, want je CPU trekt dat helemaal niet. En als je je CPU wil vervangen moet je moederbord ook, dus ja, een pc-upgrade houdt in jouw geval in dat je gewoon een gehele nieuwe pc bij elkaar moet bouwen. Inclusief nieuwe kast, want Dell-onderdelen zijn duur en lame, dan ben je met een nieuwe kast waar je alles in kunt zetten goedkoper en handiger uit. En inclusief meer geheugen, want je hebt weinig aan nieuwe snelle shit als je met 1 GB RAM blijft zitten.

Ik heb het even voorgelegd aan iemand met meer hardwarekennis dan ik en hij stelt dit voor:
Mobo: GigaByte P35-DS3L €75
CPU: Core 2 duo E7200 €115
Geheugen: 2 gig Corsair DDR2 PC6400 €39
Kast: Antec NSK6580B €89
Graka, vanaf 24 juni: Club 3d HD4850: €149

En dan nog een of andere voeding erbij. En eventueel een nieuwe harde schijf, want wat je nu hebt is ook niet bijzonder snel en 150 GB verdeeld over twee schijfjes is sowieso een beetje brak.

Dus ja, reken maar op zo'n 530,- in totaal, maar dan heb je wel weer een relatief lief pc'tje. (Oh, tenzij je niet weet hoe je zelf een pc in elkaar moet zetten en geen nerdvrienden hebt die je daar mee kunnen helpen, want dan komt er nog geld bij voor het bouwen. Azerty rekent daar een euro of 40 voor geloof ik, maar goed, dat is veel te veel geld voor wat het inhoudt, dus je zorgt maar dat je vriendjes wordt met een aardige hardwarenerd en dat hij je leert hoe je dat aanpakt. )

Financieel gezien is het dus handiger om een xbox te kopen, maar ik zou alsnog voor de pc gaan. Ten eerste omdat je voor een xbox ook nog games nodig hebt, die zijn bepaald niet gratis. Ten tweede kun je een xbox inderdaad niet upgraden. En ten derde - hoelang houd je het nog vol met de pc die je nu hebt? Waarschijnlijk ben je binnen een jaar ziek van hoe traag 'ie loopt, als 't niet eerder is, maar dan heb je al allemaal geld uitgegeven aan een xbox.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2008, 17:29
shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
Nou weet ik weer waarom ik geen Dell heb
Oud 22-06-2008, 06:27
T_ID
T_ID is offline
Dell zuigt ook gewoon ballen. Ze willen dat je zelfs voor wat stof verwijderen je je pc opstuurt. Tenminste, iemand waarbij ik onderhoud kwam plegen had geen schroefjes, maar splitpennen in zijn kast zitten om die dicht te houden.

Nuttig, de kast kan dan nooit meer open zonder die te beschadigen bij het eraf knippen/zagen van die pennen. Om nog maar te zwijgen van nog meer kleine kutstreken, zoals de Bios verstoppen onder een heel andere toets dan gebruikelijk, zodat je de tech support moet bellen om erachter te komen hoe je in je eigen bios moet komen. Of de drivers natuurlijk. Die heeft Dell alleen, en als je denkt dat je die zo kunt downloaden en installeren, dan heb je het fout.

Dell lijkt eerst goedkoop, maar de kater komt later.
Oud 22-06-2008, 19:10
Verwijderd
Bedankt allemaal voor de feedback.

Ik ben zelf een PC fanaat, ook eigenlijk qua games. Maar ik wil GTA4 zo graag spelen, maar goed die komt vast ooit nog wel uit op de PC hopelijk. Ja, Dell is niet een beste keus geweest. Ik ga maar voor een nieuwe PC dan. Ik kan het zelf bouwen, dus dat is geen probleem.

Wat betreft de kast is het geen onding. Ik stoor me vaker aan 'normale' kasten.

De kater komt later. Als ik de onderdelen op marktplaats gooi, zou ik er dan nog wat voor kunnen krijgen?
Met citaat reageren
Oud 23-06-2008, 00:38
Verwijderd
Citaat:
Bedankt allemaal voor de feedback.

Ik ben zelf een PC fanaat, ook eigenlijk qua games. Maar ik wil GTA4 zo graag spelen, maar goed die komt vast ooit nog wel uit op de PC hopelijk. Ja, Dell is niet een beste keus geweest. Ik ga maar voor een nieuwe PC dan. Ik kan het zelf bouwen, dus dat is geen probleem.

Wat betreft de kast is het geen onding. Ik stoor me vaker aan 'normale' kasten.
Waarom stoor je je aan 'normale' kasten?

Persoonlijke voorkeur wellicht, maar ik vind Dell-kasten echt raar. Allemaal vreemde truukjes en knopjes en schuifjes om 'm open te krijgen, alles zit op andere plaatsen binnen in de kast, die CPU-koelers zijn ook raar volgens mij, Dell-voeding moeten kopen omdat andere dingen er niet in passen, vreemde kleurige plastic shit om je harde schijven moeten doen omdat ze anders niet in de kast willen.. Huh.

Gewone kasten kunnen natuurlijk wel rammelig en kut zijn trouwens, soms, maar ik heb liever een mooi Lian Li kastje dan een vreemde Dell-kast, any day.

Citaat:
De kater komt later. Als ik de onderdelen op marktplaats gooi, zou ik er dan nog wat voor kunnen krijgen?
Als je 'm gewoon in z'n geheel op Marktplaats gooit kun je er nog wel een euro of 100/150 voor krijgen denk ik, maar pin me er niet op vast.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2008, 10:32
Verwijderd
Citaat:
Waarom stoor je je aan 'normale' kasten?
Ik denk dat ik niet héél objectief hierover kan zijn. Want ik ben alleen oudjes gewend. En die zijn negen van de tien keer klote open te krijgen. Mijn Dell kast kan gewoon open door bovenop de kast een klep naar achter te schuiven. En dan kan je de plaat gewoon verwijderen. Heel makkelijk. Misschien een uitzondering op de regel?

Citaat:
Persoonlijke voorkeur wellicht, maar ik vind Dell-kasten echt raar. Allemaal vreemde truukjes en knopjes en schuifjes om 'm open te krijgen, alles zit op andere plaatsen binnen in de kast, die CPU-koelers zijn ook raar volgens mij, Dell-voeding moeten kopen omdat andere dingen er niet in passen, vreemde kleurige plastic shit om je harde schijven moeten doen omdat ze anders niet in de kast willen.. Huh.
Alles zit ongeveer hetzelfde als bij een normale kast hoor. Alleen de koeling is inderdaad wat raar. Enorm plastic ding. Ik zal eens een foto maken later, zie je het zelf.

Citaat:
Gewone kasten kunnen natuurlijk wel rammelig en kut zijn trouwens, soms, maar ik heb liever een mooi Lian Li kastje dan een vreemde Dell-kast, any day.
Ach ja, ik weet niet beter.

Citaat:
Als je 'm gewoon in z'n geheel op Marktplaats gooit kun je er nog wel een euro of 100/150 voor krijgen denk ik, maar pin me er niet op vast.
Minder dan ik dacht. Ik hoopte dat mijn videokaartje nog wel iets zou opleveren.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2008, 16:36
Verwijderd
Citaat:
Ik denk dat ik niet héél objectief hierover kan zijn. Want ik ben alleen oudjes gewend. En die zijn negen van de tien keer klote open te krijgen. Mijn Dell kast kan gewoon open door bovenop de kast een klep naar achter te schuiven. En dan kan je de plaat gewoon verwijderen. Heel makkelijk. Misschien een uitzondering op de regel?
Hmm, ja, nou je 't zegt - op zich moet je de meeste kasten wel openschroeven ja. Maar goed, ik heb toch altijd een schroevendraaier bij de hand en ik vind een paar simpele schroefjes fijner dan geklooi met rare schuifjes en dingen. Hoewel het bij mijn Dell ooit wel meer moeite was dan een klep aan de bovenkant, die had echt drieduizend klepjes en schuifjes op verschillende plaatsen. "Okay, hier moet ergens een truukje zitten. *trek sjor duw* *klik* Ah, yes. Waarom wil 'ie nu niet open? Oh, wacht, hier zit ook iets. *duw sjor trek* *klik* HA! Okay. En nu? Ehh. *staart* *draait kast om* AHA. Okay, eh. *morrel* *zijpaneel tieft er opeens half af* LOLWUT"

Citaat:
Alles zit ongeveer hetzelfde als bij een normale kast hoor. Alleen de koeling is inderdaad wat raar. Enorm plastic ding. Ik zal eens een foto maken later, zie je het zelf.
Haha, ik heb zelf dus ook een Dell gehad, ik weet ongeveer hoe ze er aan de binnenkant uitzien. En wat voor een hel ze achteraf blijken te zijn. Maar heb jij dan niet van die rare hardeschijf-rekjes er in? Volgens mij had ik een net iets ouder model dan jij, te oordelen aan je onderdelen. Overigens was die van mij een halfjaar geleden ook hooguit 100,-/150,- waard volgens iemand die er veel meer verstand van heeft dan ik, dus vandaar dat ik denk dat jouw pc'tje nu op dat punt beland is.

Citaat:
Minder dan ik dacht. Ik hoopte dat mijn videokaartje nog wel iets zou opleveren.
Ghe, je kaartje is nu ook het duurste aan het geheel, gok ik zo. En ja, het was ooit een high-end kaart. Maar dat was in 2004-2005 en nu zijn we alweer zowat vier generaties verder. Videokaarten dalen best hard in prijs. Misschien zit er ik er in totaal wel een paar tientjes naast trouwens, het kan wel dat het moar like 125-175 is. En op Marktplaats kan je sowieso altijd proberen om er meer voor te krijgen omdat het daar vol n00bs zit, genoeg gluiperds die brakke cpu's en videokaarten proberen door te verkopen voor het dubbele. Soms lukt het ze nog ook, maar goed, ik vind dat zelf een beetje oplichterij.
Ik raad je wel aan om even langs tweakers te huppelen en op GoT in dit topic wat te zoeken naar vergelijkbare systemen/videokaarten/iets. Je mag nu alleen geen taxatietopics meer openen en dat topic komt uit 2006, dus als je gaat vergelijken moet je eigenlijk opzoek naar de prijzen voor de geforce 4600/4800/5800 ofzo. Je ziet daar ook dat een 6800 in 2006 vaak al rond de 100,- zat, soms iets meer en soms iets minder, afhankelijk van het type. Nu het twee jaar verder is denk ik niet dat je er veel meer dan een euro of 50 voor kan krijgen, maar wederom, pin me er niet op vast. Ik weet wel wat van hardware, maar ik raad je alsnog een second opinion aan van iemand die er écht verstand van heeft. Grijp een diehard tweaker bij de lurven en stuur 'm een heel beleefde PM ofzo.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2008, 19:05
Verwijderd
Citaat:
Hmm, ja, nou je 't zegt - op zich moet je de meeste kasten wel openschroeven ja. Maar goed, ik heb toch altijd een schroevendraaier bij de hand en ik vind een paar simpele schroefjes fijner dan geklooi met rare schuifjes en dingen. Hoewel het bij mijn Dell ooit wel meer moeite was dan een klep aan de bovenkant, die had echt drieduizend klepjes en schuifjes op verschillende plaatsen. "Okay, hier moet ergens een truukje zitten. *trek sjor duw* *klik* Ah, yes. Waarom wil 'ie nu niet open? Oh, wacht, hier zit ook iets. *duw sjor trek* *klik* HA! Okay. En nu? Ehh. *staart* *draait kast om* AHA. Okay, eh. *morrel* *zijpaneel tieft er opeens half af* LOLWUT"
Oke, dit klinkt toch wel wat bekend.

Citaat:
Haha, ik heb zelf dus ook een Dell gehad, ik weet ongeveer hoe ze er aan de binnenkant uitzien. En wat voor een hel ze achteraf blijken te zijn. Maar heb jij dan niet van die rare hardeschijf-rekjes er in? Volgens mij had ik een net iets ouder model dan jij, te oordelen aan je onderdelen. Overigens was die van mij een halfjaar geleden ook hooguit 100,-/150,- waard volgens iemand die er veel meer verstand van heeft dan ik, dus vandaar dat ik denk dat jouw pc'tje nu op dat punt beland is.
Die hardeschijf rekjes zijn mega-handig! Harde schijf erin en klaar. Makkelijker dan bij normale kasten imho.

Citaat:
Ghe, je kaartje is nu ook het duurste aan het geheel, gok ik zo. En ja, het was ooit een high-end kaart. Maar dat was in 2004-2005 en nu zijn we alweer zowat vier generaties verder. Videokaarten dalen best hard in prijs. Misschien zit er ik er in totaal wel een paar tientjes naast trouwens, het kan wel dat het moar like 125-175 is. En op Marktplaats kan je sowieso altijd proberen om er meer voor te krijgen omdat het daar vol n00bs zit, genoeg gluiperds die brakke cpu's en videokaarten proberen door te verkopen voor het dubbele. Soms lukt het ze nog ook, maar goed, ik vind dat zelf een beetje oplichterij.
Ik raad je wel aan om even langs tweakers te huppelen en op GoT in dit topic wat te zoeken naar vergelijkbare systemen/videokaarten/iets. Je mag nu alleen geen taxatietopics meer openen en dat topic komt uit 2006, dus als je gaat vergelijken moet je eigenlijk opzoek naar de prijzen voor de geforce 4600/4800/5800 ofzo. Je ziet daar ook dat een 6800 in 2006 vaak al rond de 100,- zat, soms iets meer en soms iets minder, afhankelijk van het type. Nu het twee jaar verder is denk ik niet dat je er veel meer dan een euro of 50 voor kan krijgen, maar wederom, pin me er niet op vast. Ik weet wel wat van hardware, maar ik raad je alsnog een second opinion aan van iemand die er écht verstand van heeft. Grijp een diehard tweaker bij de lurven en stuur 'm een heel beleefde PM ofzo.
Ach ja, op marktplaats kan je altijd wel je troep kwijt inderdaad. Maar goed, kan beter de onderdelen eruit halen en los verkopen want tegen de tijd dat ik een nieuwe PC heb is er weer een halfjaar voorbij denk ik. Ik doe hem nog niet weg, en voor de opbrengst hoef ik het niet meer te doen.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2008, 22:42
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Kast: Antec NSK6580B €89

En dan nog een of andere voeding erbij.
Zit bij mijn weten erbij
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten