Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-06-2008, 22:18
waaromdaarom
waaromdaarom is offline
hallo mensen,

ik had eigenlijk een vraagje wat ik niet echt kon plaatsen in een van de fora, ik denk dat het hier het beste staat.

dit is mijn probleem, ik ben binnenkort 18 jaar en ik zit er al lang over na te denken om vroegtijdig alleen te gaan wonen. het klikt niet echt thuis, de regels/afspraken tussen mij en mijn ouders worden van beide kanten niet nageleefd, ik ben het niet eens met hun regels, zij niet met mij.
begrijp me niet verkeerd, ik heb geen ruzie met ze maar samenleven gaat niet echt goed. (liever ook geen antwoorden als: probeer dit of dat, ik weet wat ik wil (zelfstandig wonen) en denk hier al langer over na.)

nu is natuurlijk het probleem mijn financiele ruimte, wanneer ik 18 ben ga ik ongeveer 6 euro per uur verdienen tegen 15-20 uur in de week is 90-120 euro per week/ 360-480 euro per maand, ik weet dat dit veel te wijnig is. mijn ouders willen mij denk ik wel sponsoren maar dan nog denk ik niet dat ik boven de 500 euro uit kom omdat ik nog wel iets geld over wil houden voor leukere dingen, hoewel ik overduidelijk wat minder uit moet gaan geven tijdens uitgaan e.d. . ik kan eventueel ook nog een jaartje sparen of rond mijn 19 uit huis gaan maar ik ga liever zo snel mogenlijk.

nu vroeg ik me af, zijn er mogenlijkheden om collectief samen te gaan wonen, zo ja waar vind ik die en hoe duur is dat? in mijn eentje een kamer huren gaat veel te duur worden. ik woon in provincie brabant, meer wil ik eigenlijk over mezelf niet kwijt aan persoonlijke informatie.

alle advies is welkom, ik wil in overleg met mijn ouders een plan opstellen waar beiden partijen mee akkoord gaan maar dan moet ik wel weten wat ik precies wil.

mvg annonieme jongen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-06-2008, 22:23
Verwijderd
ik verplaats hem naar werk, geld en recht, daar past ie beter
Met citaat reageren
Oud 12-06-2008, 22:24
Broeder
Broeder is offline
Achttien is een vrij normale leeftijd.
Oud 12-06-2008, 22:26
Verwijderd
ja idd, ik denk dat veel op hun 18e uit huis gaan. bovendien krijg je als je studeert studiefinanciering. als je uit huis gaat, krijg je uitwonende beurs. als je niet studeert zou je meer uren kunnen gaan werken.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2008, 23:17
Adore
Adore is offline
Wat Urm zegt, en het ligt ook maar aan wat je 'eisen' zijn voor een woning. Met deze financiële situatie is het inderdaad zwaar een eigen appartement te vinden, want dat lukt niet gauw voor een zeer lage huur. Tenzij anti-kraak je zint, maar dan heb je weer minder zekerheid e.d.

Ik weet natuurlijk niet waar je woont of waar je heen wil, maar zijn er geen studentenkamers? Heel normaal begin voor iemand van 18. Heb je ook niet het onderhoud van een heel appartement en de huur kan een stuk lager. + gezelligheid (als je huisgenoten ok zijn dan).
Met citaat reageren
Oud 13-06-2008, 09:01
SuperSanne
SuperSanne is offline
Als je wil studeren, krijg je een beurs voor uitwonenden en kun je eventueel nog een (kleine) lening erbij nemen. 18 is niet zo'n gekke leeftijd hoor . Je klinkt net als m'n zusje, die was er op die leeftijd ook gewoon aan toe om het huis uit te gaan, en gek genoeg is haar relatie met haar ouders (en mij ) nu veel beter.
Oud 13-06-2008, 12:36
Nona
Nona is offline
Met collectief samenwonen bedoel je iets als met begeleiding langzaam aan zelfstandig worden? Volgens mij is dat alleen voor noodsituaties, als je psychische problemen hebt en niet meer thuis kunt wonen of als je thuissituatie dramatisch is. Uit je verhaal kan ik niet opmaken dat dit het geval is.

Ben je van plan te gaan studeren? In dat geval kun je inderdaad gewoon naar een kamer op zoek. Met een uitwonende beurs, een bijbaantje voor een zakcentje en wat sponsoring van je ouders (en als dat niet doorgaat: een aanvullende lening) red je dat prima. Dan moet je wel een beetje leren goedkoop de boodschappen te doen en niet te veel impulsief te kopen, maar bijna iedere student gaat uit dus geld voor wat leuks is er echt wel.

Ga je niet studeren, kun je gewoon fulltime gaan werken. Dan heb je meteen een heel stuk meer inkomen en daar red je het ook mee. Dan zul je een kamer moeten zoeken waar niet alleen maar studenten in mogen, maar die zijn er ook voldoende.

Als je dan uit huis bent kun je proberen je relatie met je ouders weer wat te verbeteren. Uit huis gaan omdat het niet lukt samen is niet leuk, maar als je niet meer zo van elkaar afhankelijk bent gaat het vaak een stuk beter. Jij maakt je eigen regels en hoeft je alleen aan die van je ouders te houden als je daar nog eens gaat logeren, dat scheelt een hoop spanning. Bovendien kun je nog eens goede gesprekken hebben, zeker wanneer je iets hebt om over te praten na elkaar een week of meer niet gezien te hebben en je ouders je wat meer als volwassen gaan zien.
Oud 14-06-2008, 21:27
MTpower
MTpower is offline
Aanvullende beurs voor stufi + bijlenen + sponsoring van je ouders + je bijbaantje + eventueel huursubsidie = goed te doen
Oud 15-06-2008, 06:18
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Wat Kruimel zegt

Als je gaat studeren heb je stufi + eventuele lening.
Als je niet gaat studeren kun je fulltime werken.

Reken op ongeveer 800 euro per maand aan vaste lasten (als je op kamers/in een goedkoop appartement met huursubsidie woont).
Oud 15-06-2008, 11:12
justhanna
justhanna is offline
Citaat:
Reken op ongeveer 800 euro per maand aan vaste lasten (als je op kamers/in een goedkoop appartement met huursubsidie woont).
Op kamers kom je nooit aan 800 euro vaste lasten, tenminste, ik kan me niet voorstellen hoe je daar aan zou moeten komen.
Oud 15-06-2008, 12:38
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Op kamers kom je nooit aan 800 euro vaste lasten, tenminste, ik kan me niet voorstellen hoe je daar aan zou moeten komen.
* €100 (zorgverzekering)
* €130 (schoolgeld)
* €50 (boekengeld)
* €300 (kamerhuur)
* €150 (boodschappen)
* €20 (wa/inboedel/reis verzekering en mobiele telefoon)

Totaal: €750 (en dan zijn persoonlijke uitgaven zoals kadootjes, uit eten, naar de bios, stappen, kleding etc nog niet eens meegerekend)

(En ik zit zelf nog hoger vanwege een eigen huurhuisje )
Oud 15-06-2008, 14:38
PV
PV is offline
Citaat:
* €100 (zorgverzekering)
* €130 (schoolgeld)
* €50 (boekengeld)
* €300 (kamerhuur)
* €150 (boodschappen)
* €20 (wa/inboedel/reis verzekering en mobiele telefoon)

Totaal: €750 (en dan zijn persoonlijke uitgaven zoals kadootjes, uit eten, naar de bios, stappen, kleding etc nog niet eens meegerekend)

(En ik zit zelf nog hoger vanwege een eigen huurhuisje )
boodschappen en boeken zijn geen vaste lasten in de zin van vaste lasten, imo.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2008, 15:31
Hulk
Hulk is offline
je zult toch moeten eten elke dag weer... in die zin zijn het wel vaste lasten.
Oud 15-06-2008, 15:49
justhanna
justhanna is offline
Citaat:
boodschappen en boeken zijn geen vaste lasten in de zin van vaste lasten, imo.
Die had ik dus inderdaad niet meegerekend.
Oud 15-06-2008, 16:23
ikkuh15
ikkuh15 is offline
18 is wel vrij normaal om op kamers te gaan..Zelf ben ik ook op kamers gegaan toen ik 18 was en ik vind het wel te doen, hoor!
Je kunt evt altijd nog een lening nemen...
En verder moet je gewoon beetje zuinig leven, dan is het wel te doen!
Oud 17-06-2008, 19:04
koos20
koos20 is offline
kost altijd meer dan je denkt.
ik woont thuis en geef zo 600euro uit per maand.
en nee ik ga niet 10keer uit in de week oid.

dus dat word met eigen huis binnenkort het dubbele. (kamers doe ik niet aan)
Met citaat reageren
Oud 18-06-2008, 09:41
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
kost altijd meer dan je denkt.
ik woont thuis en geef zo 600euro uit per maand.
en nee ik ga niet 10keer uit in de week oid.

dus dat word met eigen huis binnenkort het dubbele. (kamers doe ik niet aan)
Dan heb je wel een vrij excessieve levensstijl. Als er bij mij exclusief vaste lasten de helft van doorheen gaat is het veel. Dat terwijl ik qua drank en eten zeker niet goedkoop aan doe.

Hoewel een vriend van me ook aan dergelijke bedragen komt. Maar goed, als die ergens 2 uur 's middags denkt 'kom, ik ga de komende twee dagen eens naar Groningen', dan doet ie dat ook. Dan kom je er wel aan.

Maar de TS zou ik aanraden ergens naartoe te gaan waar je huursubsidie kunt beuren. Ik ben laatst ergens wezen kijken dat op een iets betere locatie is, 4 m2 groter, en € 125 duurder, maar puur op huursubsidie zou het goedkoper zijn dan waar ik nu zit.

Brabant is echter relatief goedkoop. Als je niet gaat studeren kun je overwegen je zoektocht uit te breiden buiten steden, langs hoofdvervoersassen en OV transportlijnen. Hoewel je daarmee natuurlijk een risico neemt aangezien met al die stakingen de betrouwbaarheid van het OV om te janken is.

Desondanks dalen de prijzen wel met de afstand, terwijl je reistijd woon-werk of woon-studie niet spectaculair hoeft toe te nemen.
Oud 18-06-2008, 14:36
KiMZz
KiMZz is offline
Hmm je kunt in Brabant natuurlijk ook anti-kraak gaan wonen, dan heb je voor relatief weinig geld enorm veel ruimte. Enige nadeel is dat je er na een paar maanden/jaar weer uit kan worden gegooid. Ik zou idd meer gaan werken als je niet studeert, of een (nog) beter betaald baantje vinden...

Je kan natuurlijk ook vrienden/vriendinnen vragen om samen iets te huren, bijvoorbeeld een appartementje met 2 slaapkamers. Dan kun je de kosten voor het eten delen, met meerdere mensen eten is in verhouding goedkoper dan alleen. Of je kan gaan inwonen bij een hospita, dan huur je een kamer in iemands woonhuis...
Oud 18-06-2008, 14:41
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
Dan heb je wel een vrij excessieve levensstijl. Als er bij mij exclusief vaste lasten de helft van doorheen gaat is het veel. Dat terwijl ik qua drank en eten zeker niet goedkoop aan doe.
Och... even een grof lijstje
- Ziektekostenverzekering €100,-
- Autoverzekering €40,-
- Wegenbelasting €20,-
- Brandstof €250,- (waarvan ca €200 voor woon-werk verkeer, OV is geen reële optie i.v.m. locatie bedrijf en nachtdiensten).
- Onderhoud auto €50,-
- Kleding €50,-
- Uitgaan €50,-

Dan nog een paar tientjes voor een hobby, sportabbo, kadootjes, eten & drinken als je even niet thuis bent.
Ik zit dus ook wel op ong. 600 euro per maand aan lasten excl. woning/gas/water/licht. Dan doe ik echt geen rare dingen. Tegenover mijn reiskosten staat gelukkig wel een vergoeding. En omdat TS waarschijnlijk geen auto heeft, kun je al een dikke 300 euro wegstrepen uit mijn lijstje.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2008, 17:45
Verwijderd
Ik denk dat deze jongen geen auto heeft
Met citaat reageren
Oud 18-06-2008, 18:00
Ivo
Ivo is offline
@ kopmuntkip: Zie mijn laatste zin. Maar T_ID vond 600 euro aan maandelijkse uitgaven wat veel voor iemand die thuiswoont. Ik wilde even laten zien dat dat echt niet in elke situatie een heel raar bedrag is.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2008, 19:31
Lente
Lente is offline
'vroegtijdig' klinkt alsof je nog op de middelbare school zit ofzo. dan wordt het heel lastig, je hebt niet veel tijd om te werken, je krijgt geen stufi en je kan niet lenen bij de ibgroep. ook is het nog moeilijker om een kamer te vinden enz. denk niet dat het zonder geld van je ouders gaat lukken dan.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2008, 23:04
kassamiep90
kassamiep90 is offline
Als je nog op de middelbare school zit heb je wel recht op 100 euro tegemoetkoming. Niet dat dat veel helpt maar toch
Met citaat reageren
Oud 19-06-2008, 21:54
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
en uitwonend wordt al 232euro.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2008, 23:22
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
@ kopmuntkip: Zie mijn laatste zin. Maar T_ID vond 600 euro aan maandelijkse uitgaven wat veel voor iemand die thuiswoont. Ik wilde even laten zien dat dat echt niet in elke situatie een heel raar bedrag is.
Vica versa kan men aantekenen dat een auto bezitten en rijden voor de gemiddelde student ronduit abnormaal is. Haal ik dat van jouw levensstijl af, dan zak jij ook een eind onder de € 600.

Voor wie gaat werken in plaats van leren is € 600 dan weer niet zoveel, omdat het minimumloon alleen al bijna het dubbele van dat bedrag doet binnenkomen.

Het is overigens uitgesloten dat jij kadoos koopt.
Oud 26-06-2008, 22:31
Artemist
Artemist is offline
Nou ja, als je studeert en je hebt stufi en beetje geld van je ouders en desnoods een bijbaantje niks aan de hand, kan je ook alleen wonen.
Als je niet studeert kan je werken, ook niets aan de hand.

Maar hoezo, vroegtijdig op kamers? Ik was net 15 toen ik op kamers ging, dat is pas vroegtijdig.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2008, 18:27
Volk
Volk is offline
Je kunt ook met een paar vrienden een huisje huren. Dat is goedkoper dan op kamers gaan. En misschien kun je een baantje zoeken dat wat meer verdient? 6€ per uur vind ik niet veel voor een 18 jarige.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2008, 18:51
Verwijderd
Citaat:
Vica versa kan men aantekenen dat een auto bezitten en rijden voor de gemiddelde student ronduit abnormaal is. Haal ik dat van jouw levensstijl af, dan zak jij ook een eind onder de € 600.

Voor wie gaat werken in plaats van leren is € 600 dan weer niet zoveel, omdat het minimumloon alleen al bijna het dubbele van dat bedrag doet binnenkomen.

Het is overigens uitgesloten dat jij kadoos koopt.
bezitten is niet zo erg duur hoor? valt reuze mee als je er bij werkt en dergelijke?
Ik heb een auto gewoon en hou hem.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2008, 19:04
Volk
Volk is offline
Citaat:
bezitten is niet zo erg duur hoor? valt reuze mee als je er bij werkt en dergelijke?
Ik ken ook heel veel studenten die een auto bezitten en erin rijden.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2008, 20:40
Verwijderd
Citaat:
Ik ken ook heel veel studenten die een auto bezitten en erin rijden.
Ik denk de aanschaf eerder het probleem wordt!
als je er eenmaal eentje heb, dan is het mogelijk
Met citaat reageren
Oud 02-07-2008, 20:47
Volk
Volk is offline
Sparen?
Met citaat reageren
Oud 02-07-2008, 20:47
Verwijderd
Citaat:
Sparen?
sparen kan lang duren
en de meeste hebben nog niet eens een rijbewijs, dus..gaat moeilijk
Met citaat reageren
Oud 02-07-2008, 20:54
Verwijderd
Maar goed, dat wel of niet bezitten van een auto is totaal irrelevant, daar TS 18 moet worden en zelf niet aangeeft over een auto te beschikken dan wel te gaan beschikken.

Wat TS betreft:
Kijk eens rond in de kranten. In Eindhoven zelf zijn er genoeg kamers/appartementen te huur (in theorie, ik hoop voor je dat je toch al enige tijd ingeschreven staat bij de woningbouwvereniging) die prima te betalen zijn en waarvoor ook huurtoeslag aan te vragen is (let wel op het maximumhuurbedrag dat voor 18-jarigen geldt!) en die prima binnen je budget passen.
Een andere optie is om buiten de grote steden te kijken en te zien of je daar iets kunt vinden, dat is meestal ook al goedkoper.
Qua vaste lasten heb je sowieso huur, g/w/l en een evt. tv-abo en/of internetabo (ook al is dat gecombineerd maar €20 - €30/mnd). Daarnaast heb je natuurlijk als variabele kosten het eten / kleding / hobby etc. Op zich moet je met €500,- per maand + uitwonenden stufi een heel eind kunnen komen (dan kom je in totaal op €500 eigen verdiensten + €232,- stufi = €732,-/mnd, waar je toch echt wel van moet kunnen leven).
Met citaat reageren
Oud 02-07-2008, 21:00
Verwijderd
Ik ging op mijn 17'de op mijzelf wonen. Dit omdat het beter is voor de klachten bij mijn energieproblemen. Ik weet niet precies hoe de situatie bij jou zit, maar bij sommige vereningingen kun je met korting kamers huren ivm bijzondere omstandigheden.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2008, 00:47
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ervan uitgaande natuurlijk dat je daadwerkelijk genoeg tijd aan de studie besteed om geen enorme bedragen bij te kunnen verdienen, en geen lucky shot binnen je vakgebied hebt gevonden.
Oud 03-07-2008, 14:38
metallica
metallica is offline
Citaat:
Met collectief samenwonen bedoel je iets als met begeleiding langzaam aan zelfstandig worden? Volgens mij is dat alleen voor noodsituaties, als je psychische problemen hebt en niet meer thuis kunt wonen of als je thuissituatie dramatisch is. Uit je verhaal kan ik niet opmaken dat dit het geval is.
Dit en kamertraining of begeleid wonen is meestal maar tot 18 jaar daarna wordt je eruit gezet
Reageren

Regels voor berichten