Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
* €130 (schoolgeld) * €50 (boekengeld) * €300 (kamerhuur) * €150 (boodschappen) * €20 (wa/inboedel/reis verzekering en mobiele telefoon) Totaal: €750 (en dan zijn persoonlijke uitgaven zoals kadootjes, uit eten, naar de bios, stappen, kleding etc nog niet eens meegerekend) (En ik zit zelf nog hoger vanwege een eigen huurhuisje ![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
18 is wel vrij normaal om op kamers te gaan..Zelf ben ik ook op kamers gegaan toen ik 18 was en ik vind het wel te doen, hoor!
Je kunt evt altijd nog een lening nemen... En verder moet je gewoon beetje zuinig leven, dan is het wel te doen!
||
Citaat:
Hoewel een vriend van me ook aan dergelijke bedragen komt. Maar goed, als die ergens 2 uur 's middags denkt 'kom, ik ga de komende twee dagen eens naar Groningen', dan doet ie dat ook. Dan kom je er wel aan. Maar de TS zou ik aanraden ergens naartoe te gaan waar je huursubsidie kunt beuren. Ik ben laatst ergens wezen kijken dat op een iets betere locatie is, 4 m2 groter, en € 125 duurder, maar puur op huursubsidie zou het goedkoper zijn dan waar ik nu zit. Brabant is echter relatief goedkoop. Als je niet gaat studeren kun je overwegen je zoektocht uit te breiden buiten steden, langs hoofdvervoersassen en OV transportlijnen. Hoewel je daarmee natuurlijk een risico neemt aangezien met al die stakingen de betrouwbaarheid van het OV om te janken is. Desondanks dalen de prijzen wel met de afstand, terwijl je reistijd woon-werk of woon-studie niet spectaculair hoeft toe te nemen.
|
Hmm je kunt in Brabant natuurlijk ook anti-kraak gaan wonen, dan heb je voor relatief weinig geld enorm veel ruimte. Enige nadeel is dat je er na een paar maanden/jaar weer uit kan worden gegooid. Ik zou idd meer gaan werken als je niet studeert, of een (nog) beter betaald baantje vinden...
Je kan natuurlijk ook vrienden/vriendinnen vragen om samen iets te huren, bijvoorbeeld een appartementje met 2 slaapkamers. Dan kun je de kosten voor het eten delen, met meerdere mensen eten is in verhouding goedkoper dan alleen. Of je kan gaan inwonen bij een hospita, dan huur je een kamer in iemands woonhuis...
||
![]() |
Citaat:
- Ziektekostenverzekering €100,- - Autoverzekering €40,- - Wegenbelasting €20,- - Brandstof €250,- (waarvan ca €200 voor woon-werk verkeer, OV is geen reële optie i.v.m. locatie bedrijf en nachtdiensten). - Onderhoud auto €50,- - Kleding €50,- - Uitgaan €50,- Dan nog een paar tientjes voor een hobby, sportabbo, kadootjes, eten & drinken als je even niet thuis bent. Ik zit dus ook wel op ong. 600 euro per maand aan lasten excl. woning/gas/water/licht. Dan doe ik echt geen rare dingen. Tegenover mijn reiskosten staat gelukkig wel een vergoeding. En omdat TS waarschijnlijk geen auto heeft, kun je al een dikke 300 euro wegstrepen uit mijn lijstje. |
![]() |
|
'vroegtijdig' klinkt alsof je nog op de middelbare school zit ofzo. dan wordt het heel lastig, je hebt niet veel tijd om te werken, je krijgt geen stufi en je kan niet lenen bij de ibgroep. ook is het nog moeilijker om een kamer te vinden enz. denk niet dat het zonder geld van je ouders gaat lukken dan.
|
![]() |
||
Citaat:
Voor wie gaat werken in plaats van leren is € 600 dan weer niet zoveel, omdat het minimumloon alleen al bijna het dubbele van dat bedrag doet binnenkomen. Het is overigens uitgesloten dat jij kadoos koopt.
|
![]() |
|
![]() |
Nou ja, als je studeert en je hebt stufi en beetje geld van je ouders en desnoods een bijbaantje niks aan de hand, kan je ook alleen wonen.
Als je niet studeert kan je werken, ook niets aan de hand. Maar hoezo, vroegtijdig op kamers? Ik was net 15 toen ik op kamers ging, dat is pas vroegtijdig. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik heb een auto gewoon en hou hem. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Maar goed, dat wel of niet bezitten van een auto is totaal irrelevant, daar TS 18 moet worden en zelf niet aangeeft over een auto te beschikken dan wel te gaan beschikken.
Wat TS betreft: Kijk eens rond in de kranten. In Eindhoven zelf zijn er genoeg kamers/appartementen te huur (in theorie, ik hoop voor je dat je toch al enige tijd ingeschreven staat bij de woningbouwvereniging) die prima te betalen zijn en waarvoor ook huurtoeslag aan te vragen is (let wel op het maximumhuurbedrag dat voor 18-jarigen geldt!) en die prima binnen je budget passen. Een andere optie is om buiten de grote steden te kijken en te zien of je daar iets kunt vinden, dat is meestal ook al goedkoper. Qua vaste lasten heb je sowieso huur, g/w/l en een evt. tv-abo en/of internetabo (ook al is dat gecombineerd maar €20 - €30/mnd). Daarnaast heb je natuurlijk als variabele kosten het eten / kleding / hobby etc. Op zich moet je met €500,- per maand + uitwonenden stufi een heel eind kunnen komen (dan kom je in totaal op €500 eigen verdiensten + €232,- stufi = €732,-/mnd, waar je toch echt wel van moet kunnen leven). |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||