Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-11-2008, 09:53
Mariposa
Mariposa is offline
De laatste tijd merk ik dat ik heel weinig geniet van het leven. Ik doe de dingen die moeten gebeuren, ga regelmatig ook naar mijn hobby, waar ik het erg naar mijn zin heb. Maar echt genieten doe ik niet. De dagen, weken, maanden gaan voorbij en als ik terugkijk heb ik niet het gevoel dat ik echt geleefd heb.

Ik doe mijn best om zoveel mogelijk leuke dingen te doen, maar toch blijft het voelen van het genot erg moeilijk... Ik heb al psychologische hulp gehad, dus ik zeggen dat ik mezelf wel goed ken en kan omgaan met tegenslagen. Alleen dit gevoel blijft maar hangen. Wie heeft iets soortgelijks of kan erover meepraten?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-11-2008, 10:48
xxChange
xxChange is offline
Ik heb ook best moeite met dingen voelen. Voornamelijk slechte gevoelens, maar af en toe ook goede emoties 'vergeet' ik te voelen. Misschien (klinkt heel kinderachtig) kun je op gaan schrijven aan het eind van de dag wat je gedaan hebt of meegemaakt, en wat je gevoelens daar bij zijn? Mij helpt dat iig wel heel erg om echt te voelen.
Sterkte!
Met citaat reageren
Oud 15-11-2008, 13:16
Verwijderd
Heuj, ik ken je gevoel wel.
Ik heb zelfs soms ook erg het idee dat alles maar een beetje aan me voorbij gaat zonder dat ik echt heb genoten van de dingen. Als ik iets leuks doe vind ik het wel leuk, maar zo voelt het niet .
Wat bij mij heel erg helpt is muziek. Ik probeer aan de hand daarvan dingen te voelen. Ook terugkoppelen naar de activiteit die je blij maakte helpt. Bij mij in ieder geval.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2008, 14:43
Verwijderd
Ik heb het ook, vooral met positieve emoties. Meestal zie ik pas achteraf in dat ik iets leuk gevonden zou hebben, maar op het moment zelf lukt het me niet om dat zo te ervaren. Bij mij is dat denk ik ook een kwestie van te veel spanning; ik kan pas ergens van genieten als ik me op mijn gemak voel en als ik bij andere mensen ben, voel ik me dat niet.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2008, 19:59
marrel
marrel is offline
Ik herken het. Gewoon een blanco gevoel, en als ik zo'n "bui" heb zowel met positieve als negatieve gevoelens. Weet niet zo goed wat ik er aan kan doen en heb dus ook niet echt advies. Maarja je bent dus niet alleen
Oud 17-11-2008, 19:32
Verwijderd
Ja, ik heb er ook last van. Alleen heb ik wel een paar hobby's maar doe ik de hobby meer omdat het moet en niet omdat ik er nou echt zin in heb of van geniet.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2008, 08:18
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Dat heb ik ook wel..soms. Dan denk ik veel later pas 'eigenlijk was dat best wel leuk'.
Oorzaak is bij mij denk ik wat Rasmusje zegt, ik heb van tevoren altijd best veel spanningen en dan blijkt dat hetgeen ik doe meevalt, maar dan kan ik er niet van genieten. Dan doe ik het gewoon en denk dan achteraf dat het best leuk was eigenlijk.

Ik heb ook wel eens gehad dat ik vrijwel helemaal niks meer voelde en dat was gewoon eng. Maar volgens mij had ik toen ook een lichte depressie oid. Ging gelukkig vanzelf weer over na een paar werken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten