Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-08-2008, 12:22
Verwijderd
een anderhalf jaar geleden heb ik behoorlijke bloedarmoede gehad. Volgens de arts zouden ijzerpillen te langzaam helpen en daarom heb ik twee keer een ijzerinfuus gehad. Na die tijd ging alles weer goed.

Sinds een paar maanden heb ik weer minimaal 8 tot 9 uur slaap per dag nodig anders voel ik me doodmoe, ben prikkelbaar enz. Afgelopen maandag ben ik ongesteld geworden. Ik had weer eens erg last van buikpijn ( dit heb ik nog maar 1 a twee keer per jaar sinds ik aan de pil ben) en was de eerste dag ook af en toe duizelig. Dit ging over. Maar vanaf gisteravond voel ik me trillerig, heb af en toe het gevoel dat ik diarre ga krijgen of moet over geven, maar dat zet gelukkig niet door. Verder ben ik af en toe duizelig, misselijk, erg moe en hoofdpijn. Tevens lag ik vanmorgen te rillen onder mijn dekbed.

Vanaf vanmorgen voel ik me niet echt ziek, hoogstens minder stabiel op mijn benen, moe en hoofdpijn. Hiervoor ben ik naar de vervangende huisarts geweest (mijn eigen is op vakantie) Hij dacht dat de klachten kwamen door een combinatie van het warme weer en ongesteld zijn. Tevens gaf hij aan dat ik er wel wat bleekjes uit zag en gaf me het advies om meer ijzerbevattende dingen te eten. Voor de zekerheid heeft hij mijn kleine HB waarde bepaald met een vingerprik. Deze waarde was normaal en toen ben ik naar huis gestuurd.
Nu voel ik me dus nog steeds doodmoe, hoofdpijn, en als ik opsta iets duizelig.

Nu mijn vraag:
Mijn eigen huisarts heeft me toendertijd naar het ziekenhuis gestuurd om bloed te laten prikken. Deze huisarts heeft me op bloedarmoede getest met een vingerprik. Dit gaf aan dan mijn kleine hb waarde normaal is...
Dit verschil vind ik raar.
Wat is de gangbare manier op te testen op bloedarmoede?
Moet ik gewoon maar afwachten tot ik me beter voel of maandag nogmaals een afspraak maken mocht ik me nog niet toppie voelen?
Met citaat reageren
Oud 08-08-2008, 12:51
marrel
marrel is offline
De standaard methode voor HB bepaling gaat fotometrisch op het lab nadat je bloed hebt laten prikken. Ik weet niet in hoeverre een vingerprik nauwkeurig is. Ik zou nogmaals gaan als je je zo voelt, de klachten passen wel. Als hij weer een vingerprik wil doen kun je misschien eens vragen of de methode wel nauwkeurig genoeg is.

En anders is er nog een kans dat het iets anders is en moet je ook doorvragen lijkt me.
Oud 08-08-2008, 15:52
ilse
ilse is offline
Ik heb juist een vrij hoog ijzergehalte, weet iemand hoe dat kan??
Oud 08-08-2008, 21:38
Phie.
Phie. is offline
Citaat:
Heeft volgens mij geen reden. Wat vind je vrij hoog want ik meen me te herinneren dat ze bij de Bloedbank vertelden dat te hoog ook niet goed is.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2008, 10:04
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Dan heb je misschien hemochromatose. (meest voorkomende erfelijke ziekte in nederland) Ik weet niet hoe je erachter bent gekomen dat je een te hoog ijzergehalte hebt? Maar een teveel aan ijzer is niet goed en kan op een lange termijn (gaat over jaren) schadelijke gevolgen hebben aan onder andere je lever. Nou weet ik niet hoe hoog 'vrij hoog' is, maar ik zou het even in de gaten houden.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2008, 16:01
Verwijderd
@ ilse: hoe voelt het dan als je een vrij hoog ijzergehalte hebt? En hoe ben je erachter gekomen?

Ondertussen voel ik me niet meer ziek. Ben alleen erg moe en kortademig. Slaap makkelijk 10 uur per nacht en smiddags nog een uurtje en heb nog steeds wallen onder mijn ogen. Vanmiddag een half uurtje gefietst en een dik half uur gewandeld. Met verschillende pauzes ging dit tenminste weer. Al voelt het nu al weer alsof ik lood in mijn benen (en armen) heb.

Denk niet dat ik het haal om te gaan werken morgen...Denk dat ik morgen idd nog maar eens ga zeuren bij de huisarts.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2008, 21:05
Alyssia
Alyssia is offline
Goed dat het al wat beter gaat. ^^ Nog een paar natuurlijke dingetjes die misschien je ijzertekort zouden kunnen verminderen:
- Veel vitamine C
- Vermijd cafeďne en tannine (thee, groene thee mag wel!)

Goede plantaardige bronnen van ijzer zijn: broccoli, bloemkool, pompoen, tomaten, gedroogd fruit, graan en citrusvruchten. Andere goede ijzerbronnen zijn o.a. appelstroop en chocolade (vind je vast niet erg )

En ik zou inderdaad nog even bij de dokter langsgaan, je weet maar nooit. Succes!
Met citaat reageren
Oud 10-08-2008, 22:12
ilse
ilse is offline
k heb geen idee, alleen er is laatst bloed afgenomen en toen werd er dus gekeken of het te laag was.. maar de dokter vroeg of ik ijzertabletten nam. nou nee dus. ze vond het aan de hoge kant, maar ook weer niet zo dat er iets mee moest. vraag me alleen af hoe je daaraan kan komen..
Oud 10-08-2008, 22:25
ilse
ilse is offline
Citaat:
Dan heb je misschien hemochromatose. (meest voorkomende erfelijke ziekte in nederland) Ik weet niet hoe je erachter bent gekomen dat je een te hoog ijzergehalte hebt? Maar een teveel aan ijzer is niet goed en kan op een lange termijn (gaat over jaren) schadelijke gevolgen hebben aan onder andere je lever. Nou weet ik niet hoe hoog 'vrij hoog' is, maar ik zou het even in de gaten houden.
ieuw... heb dit opgezocht en dat klinkt echt.. eng
maar als de dokter er verder niets achter zocht, kan ik er dan vanuit gaan dat het 'niets' is? of zal ik erachteraan gaan..

kan je daar ook van flauwvallen? want dat hbe ik dus regelmatig, en dart was wat ze zouden gaan onderzoeken.. (ga nu een band om krijgen die 2 weken mn hart bij gata houden ofzo, geen idee)

sorry dat ik dit topic een andere kant ook opstuur, als ik een nioeuw topic moet maken wil ik dat ook wel doen..
Oud 10-08-2008, 22:45
DDM
DDM is offline
Een vingerprik is een goede methode. Als deze een normaal Hb aangeeft dan mag je aannemen dat dit inderdaad zo is.

@Ilse: Normaalwaarden van het ijzer (net zoals alle normaalwaarden) worden gebaseerd op de normale verdeling met zijn SD's. Als je hier boven zit wil dat niet zeggen dat dit meteen afwijkend is. Je valt gewoon wat boven het gemiddelde. Het kan natuurlijk hemochromatose zijn, maar dan is het ijzer echt torenhoog. En er mag verwacht worden van je huisarts dat hij/zij dit dan wel als afwijkend beschouwt. Maar ik zou me geen zorgen maken
Oud 10-08-2008, 22:49
ilse
ilse is offline
Citaat:
Een vingerprik is een goede methode. Als deze een normaal Hb aangeeft dan mag je aannemen dat dit inderdaad zo is.

@Ilse: Normaalwaarden van het ijzer (net zoals alle normaalwaarden) worden gebaseerd op de normale verdeling met zijn SD's. Als je hier boven zit wil dat niet zeggen dat dit meteen afwijkend is. Je valt gewoon wat boven het gemiddelde. Het kan natuurlijk hemochromatose zijn, maar dan is het ijzer echt torenhoog. En er mag verwacht worden van je huisarts dat hij/zij dit dan wel als afwijkend beschouwt. Maar ik zou me geen zorgen maken

Thnx, ik slaap nu in ieder geval wat rustiger... volgens mij was het ook gewoon wat boven het gemiddelde.

pfieuw..
Oud 11-08-2008, 06:37
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
ieuw... heb dit opgezocht en dat klinkt echt.. eng
maar als de dokter er verder niets achter zocht, kan ik er dan vanuit gaan dat het 'niets' is? of zal ik erachteraan gaan..

kan je daar ook van flauwvallen? want dat hbe ik dus regelmatig, en dart was wat ze zouden gaan onderzoeken.. (ga nu een band om krijgen die 2 weken mn hart bij gata houden ofzo, geen idee)

sorry dat ik dit topic een andere kant ook opstuur, als ik een nioeuw topic moet maken wil ik dat ook wel doen..
Je moet een half jaar een te hoog ijzergehalte hebben voordat ze aan ijzerstapeling gaan denken hoor. En dan moet het ook wel écht hoog zijn. Ik zou het gewoon even in de gaten houden en je over een half jaar ofzo weer even laten testen. Misschien was het maar tijdelijk.

(Je kunt je ijzergehalte lager maken door bloeddonor te worden. )
Met citaat reageren
Oud 11-08-2008, 07:32
ilse
ilse is offline
Citaat:
Je moet een half jaar een te hoog ijzergehalte hebben voordat ze aan ijzerstapeling gaan denken hoor. En dan moet het ook wel écht hoog zijn. Ik zou het gewoon even in de gaten houden en je over een half jaar ofzo weer even laten testen. Misschien was het maar tijdelijk.

(Je kunt je ijzergehalte lager maken door bloeddonor te worden. )

ben bang van prikken

maar ik zal het over een half jaar of wat nog eens laten prikken
Oud 12-08-2008, 17:23
Phie.
Phie. is offline
Citaat:

Wat is torenhoog wat betreft ijzer. Tien?
Met citaat reageren
Oud 12-08-2008, 21:33
Verwijderd
Citaat:
tien is nog niet torenhoog

Hemoglobine Normaalwaarde mmol/l Bloedarmoede
Mannen 8,5 - 11 lager dan 8
Vrouwen 7,5 - 10 lager dan 7

bron bloedbank
Met citaat reageren
Oud 13-08-2008, 08:02
essie89
essie89 is offline
Volgens mij is het zo dat ze zo'n vingerprik doen als ze alleen je ijzergehalte willen weten, en het 'echte' bloedprikken als ze nog meer dingen willen testen. 'Moe' is vaak een vage klacht, en er zijn dan meer stoffen waar je een tekort aan kunt hebben. Dus met 'echt' bloedprikken controleren ze die andere stoffen ook..
Weet het verder niet zeker hoor!
Met citaat reageren
Oud 13-08-2008, 21:52
DDM
DDM is offline
Citaat:

Citaat:

bron bloedbank

Jullie halen nu 2 dingen door elkaar. Het gaat om het ijzergehalte en niet om het Hb-gehalte (hemoglobinegehalte). Het Hb is gewoon normaal.

Bij hemochromatose is het ijzergehalte in het lichaam verhoogd. Je hebt dan waarden van boven de 1000. Echt klassiek is het zelfs boven de 4000 ug/L.

Met een vingerprik meet je trouwens niet het ijzergehalte, maar het Hb.
Oud 14-08-2008, 08:59
Verwijderd
Citaat:
Jullie halen nu 2 dingen door elkaar. Het gaat om het ijzergehalte en niet om het Hb-gehalte (hemoglobinegehalte). Het Hb is gewoon normaal.

Bij hemochromatose is het ijzergehalte in het lichaam verhoogd. Je hebt dan waarden van boven de 1000. Echt klassiek is het zelfs boven de 4000 ug/L.

Met een vingerprik meet je trouwens niet het ijzergehalte, maar het Hb.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2008, 22:12
Phie.
Phie. is offline
Citaat:

bron bloedbank

Best raar dan dat de grens om bloed te geven bij mannen 8.3 is
Met citaat reageren
Oud 15-08-2008, 17:02
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Best raar dan dat de grens om bloed te geven bij mannen 8.3 is
Hoezo?
Met citaat reageren
Oud 15-08-2008, 20:02
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Hoezo?
Omdat dat onder de normaalwaarde ligt en je Hb van bloedgeven meestal 0,2 punt daalt waardoor je al bijna op de grens van bloedarmoede zit. Bij vrouwen ligt de grens op 7,8 dacht ik (uit m'n hoofd).
Oud 15-08-2008, 20:45
Anika
Van de site van de bloedbank:

Hoe hoog moet het ijzergehalte (Hb-gehalte) zijn om bloed te kunnen geven?
Voor iedere donatie wordt het ijzergehalte (Hb-gehalte) gemeten. Bij gezonde mannen is deze waarde 7.5 mmol/l of hoger en bij gezonde vrouwen 7.0 mmol/l of hoger. *knip* Om bloed te kunnen geven moet het ijzergehalte 8.4 of hoger zijn bij mannen en 7.8 of hoger bij vrouwen. De bloedbank hanteert een ruime marge, om er zeker van te zijn dat de donor door het afgeven van een halve liter bloed geen bloedarmoede oploopt. *knip*

Raar dat de bloedbank blijkbaar twee verschillende dingen zegt, aangezien er bij Eva's info ook bron bloedbank staat volgens hun veelgestelde vragen is de marge voor mannen in ieder geval nog ruim genoeg om boven de bloedarmoedegrens te blijven.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2008, 20:55
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Omdat dat onder de normaalwaarde ligt en je Hb van bloedgeven meestal 0,2 punt daalt waardoor je al bijna op de grens van bloedarmoede zit. Bij vrouwen ligt de grens op 7,8 dacht ik (uit m'n hoofd).
Ja dat snapte ik wel, maar een ondergrens van 8,3/8,4 voor bloeddonor vind ik dus niet zo heel raar.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten