![]() |
|
Verwijderd
|
@ ilse: hoe voelt het dan als je een vrij hoog ijzergehalte hebt? En hoe ben je erachter gekomen?
Ondertussen voel ik me niet meer ziek. Ben alleen erg moe en kortademig. Slaap makkelijk 10 uur per nacht en smiddags nog een uurtje en heb nog steeds wallen onder mijn ogen. Vanmiddag een half uurtje gefietst en een dik half uur gewandeld. Met verschillende pauzes ging dit tenminste weer. Al voelt het nu al weer alsof ik lood in mijn benen (en armen) heb. Denk niet dat ik het haal om te gaan werken morgen...Denk dat ik morgen idd nog maar eens ga zeuren bij de huisarts. ![]() |
![]() |
|
![]() |
Goed dat het al wat beter gaat. ^^ Nog een paar natuurlijke dingetjes die misschien je ijzertekort zouden kunnen verminderen:
- Veel vitamine C - Vermijd cafeďne en tannine (thee, groene thee mag wel!) Goede plantaardige bronnen van ijzer zijn: broccoli, bloemkool, pompoen, tomaten, gedroogd fruit, graan en citrusvruchten. Andere goede ijzerbronnen zijn o.a. appelstroop en chocolade (vind je vast niet erg ![]() En ik zou inderdaad nog even bij de dokter langsgaan, je weet maar nooit. Succes! |
![]() |
|
k heb geen idee, alleen er is laatst bloed afgenomen en toen werd er dus gekeken of het te laag was.. maar de dokter vroeg of ik ijzertabletten nam. nou nee dus. ze vond het aan de hoge kant, maar ook weer niet zo dat er iets mee moest. vraag me alleen af hoe je daaraan kan komen..
||
Citaat:
![]() maar als de dokter er verder niets achter zocht, kan ik er dan vanuit gaan dat het 'niets' is? of zal ik erachteraan gaan.. kan je daar ook van flauwvallen? want dat hbe ik dus regelmatig, en dart was wat ze zouden gaan onderzoeken.. (ga nu een band om krijgen die 2 weken mn hart bij gata houden ofzo, geen idee) sorry dat ik dit topic een andere kant ook opstuur, als ik een nioeuw topic moet maken wil ik dat ook wel doen..
|
Een vingerprik is een goede methode. Als deze een normaal Hb aangeeft dan mag je aannemen dat dit inderdaad zo is.
@Ilse: Normaalwaarden van het ijzer (net zoals alle normaalwaarden) worden gebaseerd op de normale verdeling met zijn SD's. Als je hier boven zit wil dat niet zeggen dat dit meteen afwijkend is. Je valt gewoon wat boven het gemiddelde. Het kan natuurlijk hemochromatose zijn, maar dan is het ijzer echt torenhoog. En er mag verwacht worden van je huisarts dat hij/zij dit dan wel als afwijkend beschouwt. Maar ik zou me geen zorgen maken ![]()
||
Citaat:
Thnx, ik slaap nu in ieder geval wat rustiger... ![]() pfieuw.. ![]()
||
Citaat:
![]() ![]() (Je kunt je ijzergehalte lager maken door bloeddonor te worden. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
ben bang van prikken ![]() maar ik zal het over een half jaar of wat nog eens laten prikken ![]()
||
Citaat:
Wat is torenhoog wat betreft ijzer. Tien? |
![]() |
|
![]() |
Volgens mij is het zo dat ze zo'n vingerprik doen als ze alleen je ijzergehalte willen weten, en het 'echte' bloedprikken als ze nog meer dingen willen testen. 'Moe' is vaak een vage klacht, en er zijn dan meer stoffen waar je een tekort aan kunt hebben. Dus met 'echt' bloedprikken controleren ze die andere stoffen ook..
Weet het verder niet zeker hoor! |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Jullie halen nu 2 dingen door elkaar. Het gaat om het ijzergehalte en niet om het Hb-gehalte (hemoglobinegehalte). Het Hb is gewoon normaal. Bij hemochromatose is het ijzergehalte in het lichaam verhoogd. Je hebt dan waarden van boven de 1000. Echt klassiek is het zelfs boven de 4000 ug/L. Met een vingerprik meet je trouwens niet het ijzergehalte, maar het Hb.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
Van de site van de bloedbank:
Hoe hoog moet het ijzergehalte (Hb-gehalte) zijn om bloed te kunnen geven? Voor iedere donatie wordt het ijzergehalte (Hb-gehalte) gemeten. Bij gezonde mannen is deze waarde 7.5 mmol/l of hoger en bij gezonde vrouwen 7.0 mmol/l of hoger. *knip* Om bloed te kunnen geven moet het ijzergehalte 8.4 of hoger zijn bij mannen en 7.8 of hoger bij vrouwen. De bloedbank hanteert een ruime marge, om er zeker van te zijn dat de donor door het afgeven van een halve liter bloed geen bloedarmoede oploopt. *knip* Raar dat de bloedbank blijkbaar twee verschillende dingen zegt, aangezien er bij Eva's info ook bron bloedbank staat ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Bloedarmoede & zuivel Lyne | 11 | 20-11-2008 12:11 | |