Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dus op een gegeven moment heb ik besloten om het vaak te oefenen en alles letterlijk uit mijn hoofd te leren, zodat ik er op het moment zelf niet over na hoef te denken. Maarja, ieder z'n eigen manier dus. ![]() |
![]() |
|
Ik heb het ook. Ik heb er al vanalles voor gedaan, zoals bijlessen, een aparte presentatiecursus en mezelf dwingen dergelijke dingen te doen en toch blijft het. Wel wordt het draaglijker als je vaker positief commentaar krijgt, bijvoorbeeld dat het toch wel oke was. Ook merk ik dat ik groepsdiscussies wél kan voeren, als ik zelf iets wil vertellen. Dus als ik de beurt krijg voel ik me wel gespannen, maar als er iets in me op komt en ik vertel dat, is er niks aan de hand. Misschien kun je de docent dus voor zijn en actief deelnemen. Ze geven meestal de beurt aan mensen die uit zichzelf niks zeggen.
Een tip over hoe ik m'n presentatie voorbereid: ik schrijf alles uit wat ik wil vertellen en oefen dat een aantal keer. Dan doe ik m'n blaadje weg en doe ik alsof ik heel informeel iemand wil vertellen wat er allemaal in m'n presentatie staat. Bijvoorbeeld: "Nou, ik begin met een stuk over <dit>, daarin vertel ik dat <dit zus zit> en <dat zo>. Vervolgens vertel ik over dit en daarna over dat. Ik eindig met ...' Soms oefen ik daarna ook heel m'n presentatie nog een keer zonder briefje. Je merkt dat de rode draad steeds duidelijker wordt en dat de precieze verwoordingen minder belangrijk worden. En als het goed in je hoofd zit, dan is dat struikelen over woorden dus ook veel minder aanwezig. Bedenk je ook maar dat jij je opgelaten voelt, maar dat de kijker na 1 minuut denkt: oke, hij is zenuwachtig, so what? Zij zijn dat de dag erop al vergeten, terwijl jij er dan nog mee zit.
|
[QUOTE=Balance;27976172]Ik heb het ook. Ik heb er al vanalles voor gedaan, zoals bijlessen, een aparte presentatiecursus en mezelf dwingen dergelijke dingen te doen en toch blijft het. Wel wordt het draaglijker als je vaker positief commentaar krijgt, bijvoorbeeld dat het toch wel oke was. Ook merk ik dat ik groepsdiscussies wél kan voeren, als ik zelf iets wil vertellen. Dus als ik de beurt krijg voel ik me wel gespannen, maar als er iets in me op komt en ik vertel dat, is er niks aan de hand. Misschien kun je de docent dus voor zijn en actief deelnemen. Ze geven meestal de beurt aan mensen die uit zichzelf niks zeggen.
Zou je me misschien kunnen vertellen waar ik aparte bijlessen zou kunnen volgen of een aparte presentatiecursus? En nog even over die groepsdiscussies, reageren docenten erop als iemand een antwoord niet weet of (bijna) niets zegt? Want ik zeg uit mezelf inderdaad niet veel en als iemand me dan opeens iets vraagt raak ik vaak in paniek ook al weet ik het antwoord wel.... |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() De presentatiecursus heb ik via mijn universiteit gedaan. Die hadden een cursus 'professioneel presenteren' juist voor mensen die moeite hebben met presenteren. Wat je daar vooral leert is het besef dat mensen niet wakker liggen om de fouten die jij maakt, terwijl jij je daar wel op afrekent. En dat dat laatste dus onnodig is. En daarnaast leer je alle ins en outs van hoe een presentatie eruit moet zien, zowel qua tekst als qua presentatie. En dat maakt je dan weer meer zelfverzekerd over je vaardigheden. En qua werkgroepen ligt het er aan wat voor werkgroepen het zijn. Ik heb werkgroepen gehad die enkel ondersteunend waren. Dan maakt het de begeleiders weinig uit of je actief mee doet of alleen luistert. Maar ik heb ook werkgroepen gehad die de basis waren van het vak. Dan lieten ze de discussie meestal z'n gang gaan, maar vroeg een docent tussendoor toch ook even wat je er van vond, als je nooit zelf iets zei. Maar door heel af en toe iets te zeggen, voorkom je dat dan dus al.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Doorschrijven of niet? l-i-e-n-n-e | 7 | 30-06-2008 19:02 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah' naam onbekend | 501 | 26-11-2005 23:55 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Schikbarende haat onder Marokkaanse jeugd DEADLOCKED | 353 | 24-12-2004 21:22 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Rushton discussie Verwijderd | 18 | 02-03-2004 17:38 | |
Verhalen & Gedichten |
Literaire stromingen ThomasG | 2 | 05-01-2002 17:11 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
Doping juutje_17 | 8 | 06-04-2001 13:37 |