Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-09-2008, 23:21
Verwijderd
Beste heren en dames,

Ik ben in 2002 op VBO-C niveau (voormalig vmbo) geslaagd, en heb daarna een MBO 2 opleiding gedaan.
Graag wil ik hogerop, (als dit nog mogelijk is)
Toch zou ik willen weten of ik nu via een soort thuis-opleiding hoger via het MBO moet gaan, of moet ik nu toch eerst MAVO-HAVO.... en zo verder gaan..
ik weet niet of dit mogelijk is via thuis-studeren of avondcurssussen en dergelijke...
Kan iemand mij een beetje uitleggen of ik via MBO (omscholing) hogerop kan komen...examens af te leggen, en zo eventueel (als ik niet te oud ben) op een hoger niveau te komen omdat ik toch niet op zon laag niveau wil blijven zitten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-09-2008, 00:25
Verwijderd
Je hebt een paar mogelijkheden:
Je kan op de VAVO (Volwassenenonderwijs) een HAVO-diploma proberen te halen. Dit kan ook versneld, in 1 jaar ipv 2. Met dat diploma zou je dan zonder problemen kunnen instromen bij HBO opleidingen.

Gezien je leeftijd (21+) kan je je ook direct voor een HBO opleiding inschrijven: Je moet dan een zgn. Colloqium Doctum doen, wat in principe gewoon een soort van entreetoets is om te kijken of je basisniveau goed genoeg is om de opleiding aan te kunnen. Het nadeel hiervan is dat, als je zo'n toets haalt, deze alleen voor die specifieke opleiding geldt, en je dus niet zomaar van studie kan wisselen, mocht je keuze je toch niet zo goed bevallen.

Verder kan je ook nog een MBO-4 opleiding doen, om daarna een aansluitende HBO opleiding te volgen. Het kost je dan wel minstens 4 jaar voor je aan je HBO opleiding kan beginnen, wat dat betreft is via VAVO/CD zeker sneller.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2008, 11:35
Verwijderd
Dus jij adviseert een soort VAVO opleiding te volgen waarmee je een havo diploma kan scoren?
Dan eventueel een HBO studie te volgen?
aangezien ik fulltime werk is terug gaan naar de schoolbanken misschien geen beste stap, dus zou dit eventueel met thuis studies te realiseren zijn?
Met citaat reageren
Oud 04-09-2008, 12:46
T_ID
T_ID is offline
Sowieso ondersteunen alle ROC's volwassenenonderwijs op MBO niveau, dat past met een baan ernaast. MBO 4 kun je via die weg dus sowieso volgen.

Echter, gezien je leeftijd kun je ook fulltime overwegen. Het gaat sneller, kost minder (schoolgeld tenminste), en als je het sneller afrond dan kun je tevens sneller op een hoger niveau aan het werk. Dat verdient zichzelf al in een paar jaar terug.
Oud 04-09-2008, 17:38
Verwijderd
Citaat:
Dus jij adviseert een soort VAVO opleiding te volgen waarmee je een havo diploma kan scoren?
Dan eventueel een HBO studie te volgen?
Hangt er helemaal van af wat je wilt. Als je niet van plan bent HBO te gaan doen weet ik niet hoeveel zin het heeft om een HAVO-diploma te gaan behalen. Ik zou dan een MBO 4 opleiding gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2008, 23:21
Balance
Balance is offline
Wat voor studie en eindniveau had je eigenlijk in gedachten?
Oud 09-09-2008, 11:19
Luki
Luki is offline
Ik volg een BBL studie op MBO. Ik ben gekwalificeerd voor niveau 4 maar ik moet zowiezo nog wat niveau 2 deelkwalificaties maken. Zolang je je tijd maar strak plant is BBL harstikke handig Ik ben nu half jaar bezig en nog 1,5 jaartj te gaan als het goed gaat. Het komt er bij jezelf op neer hoe lang je erover doet. En ik kan ook gewoon mijn huur betalen met mijn leerbaan. Dat is ook een voordeel. Ik wil dit ook gebruiken als pad naar een HBO opleiding. En ik denk zo als ik dit allemaal kan ben ik al een beetje voorbereid.. Hoop dat je hier wijzer van word.

Groet,
Lucas
Oud 11-09-2008, 08:55
Verwijderd
Het lijkt me inderdaad belangrijk wat voor studie en eindniveau je in gedachten had. Nav daarvan kun je dan gaan kijken hoe je daar kunt komen/dat kunt bereiken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten