Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-03-2002, 19:00
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Wat studeren jullie(of werk doe je) en als het een beroepsopleiding is...wat was dan de doorslaggevende factor dat je dat wil/wou gaan studeren?

Waar is (denk je) de interesse voor de exacte kant vandaan gekomen?

Heb je het altijd leuk gevonden? Of kwam het pas laat aanwaaien?

Was je altijd goed in exacte vakken? En in het geval van 'nee', was dat geen belemmering om toch die kant op te gaan qua studie?

Tampert. Ik weet niet of dit hier mag. Maar dit is de enige manier op al de mensen die alleen hier komen te bereiken. En ben toch nieuwschierig.

Groetjes
Ben(die zelf geen ster is in exacte vakken, maar het wel erg interessant vind
Oud 20-03-2002, 19:07
Verwijderd
Citaat:
Demon of Fire schreef:
Wat studeren jullie(of werk doe je)
MBO, Technische Informatica ('old school style' )
Citaat:

en als het een beroepsopleiding is...wat was dan de doorslaggevende factor dat je dat wil/wou gaan studeren?
Uuhm.... geen id. Veel spelletjes gespeeld achter de computer en uitzoeken WAAROM iets het niet deed...

Citaat:

Geen ID. Kwas er gewoon goed in. Had het snel door...

Citaat:

Wat is 'altijd'??
Maar denk het wel..
.
Citaat:

Was je altijd goed in exacte vakken? En in het geval van 'nee', was dat geen belemmering om toch die kant op te gaan qua studie?
JA.
Wis- en natuurkunde vond ik leuk. Ik had het snel door (die formules enzo).
Scheikunde echter niet...

Geef je ook zelf nog antwoorden op je vraag?
Met citaat reageren
Oud 20-03-2002, 19:23
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Wat studeren jullie(of werk doe je) en als het een beroepsopleiding is...wat was dan de doorslaggevende factor dat je dat wil/wou gaan studeren?
Ik heb vorig jaar (spoed)havo(4e en 5e jaar in 1 jaar) gedaan, en doe dit jaar 1 vak extra. (was voorheen van plan geneeskunde te studeren en had alleen wiskunde A, wil nu theoretische natuurkunde doen en moet dus eerst wiskunde B halen )
Daarnaast doe ik nog ongemotiveerd (spoed)vwo engels en biologie. Dus ik zie wel hoe ver ik kan komen zonder een boek open te slaan.

Citaat:
Zonder twijfel Star trek! En de tot de verbeelding sprekende fenomenen in de astronomie. Zwarte gaten, neutronensterren, pulsars etc.

Citaat:
[b]Heb je het altijd leuk gevonden? Of kwam het pas laat aanwaaien?[/b
Vanaf mijn 12e ben ik heel veel gaan lezen over natuurkunde. En in de jaren daarna ook wetenschap in het algemeen.(dacht vroeger dat 'wetenschap(er)' een (op zichzelf staande) opleiding was hahaha en leek mij dus wel wat)

Citaat:
Natuurkunde en scheikunde wel, wiskunde (hoe raar ook) iets minder. Maar dit geld voor de mavo. Sinds dit jaar gaat het aardig goed met wiskunde.

Groetjes
Ben(die nog steeds geen genoeg kan krijgen van natuurkunde/astronomie, 8 jaar later
Oud 20-03-2002, 19:41
damaetas
damaetas is offline
ik studeer geologie, ikweenie hoe dat zo gekomen is, ik wou iets met chemie maar niet zuiverechemie, en toen zagen we een stuk geologie met ardrijkskunde en toen ging ik naar de infodag... en ik wist ook nix anders te bedenken (anders was het criminologie geworden)

ik denk dat mn intresse van mn moeder komt, die overal strategisch boeken over chaostheorie en dergelijke laat rondslingeren

ik ben eig alleen maar goed in chemie, fysica en wiskunde vormen dus nu een probleem. ik doe echt hard mn best hoor. plantkunde niet dat is gewoon te simpel. en geologie kan ik natuurlijk ook goed (en ja dat is een exacte wetenschap!)

vintik ook wel intressante vraag

Eva (die ff wil weten of het hier vol fysica-nerds zit )
Oud 20-03-2002, 20:41
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:

Groetjes
Ben(die zelf geen ster is in exacte vakken, maar het wel erg interessant vind

Mijn belangstelling voor wiskunde is ontstaan toen ik op 14-jarige leeftijd in de bibliotheek in mijn woonplaats een boek over de geschiedenis van de wiskunde tegenkwam dat speciaal voor jongeren was geschreven. Ik ben toen ook een aantal andere boeken over wiskunde gaan lezen toen ik nog op de m.a.v.o. zat.
Na mijn m.a.v.o.- en h.a.v.o.-diploma te hebben behaald ben ik naar de lerarenopleiding in Tilburg gegaan om daar de opleiding voor wiskundeleraar te volgen met wiskunde als hoofdvak en natuurkunde als bijvak, maar moest daar mee stoppen omdat men mij als leraar niet geschikt vond.
Vervolgens heb ik bij de LOI een cursus Hogere Wiskunde (een cursus op HTS-niveau) gevolgd waarvoor ik in maart 1987 een diploma haalde.
In september 1987 ben ik begonnen met de studie voor wiskundig ingenieur aan de TU Eindhoven na eerst een toelatingsexamen in wis- en natuurkunde te hebben afgelegd. Helaas moest ik wegens slechte studieresultaten stoppen met de ingenieursstudie, maar ik houd me door middel van zelfstudie nog steeds met wiskunde bezig. Daarnaast geef ik sinds oktober 1990 bijles in wis-, natuur- en scheikunde in mijn woonplaats.
Naast wiskunde interesseer ik me ook in theoretische natuurkunde (met name relativiteitstheorie en quantummechanica) en in astronomie, met name zwarte gaten.
Omdat ik nog steeds geïnteresseerd ben in lesgeven als zodanig heb ik me vorig jaar op 14 oktober bij www.wordleraar.nl aangemeld om in het kader van zij-instroming een omscholing tot wiskundeleraar te kunnen volgen. Daarnaast beschouw ik het als een leuke uitdaging om hier op het forum mijn kennis over wis-, natuur- en scheikunde voor jullie beschikbaar te stellen.
Oud 21-03-2002, 07:41
Koen_S
Koen_S is offline
Over studies gesproken, kan iemand me een goede indruk geven van de studie Electrotechniek op een TU? En het verschil tussen Electrotechniek en Electronica?
Met citaat reageren
Oud 21-03-2002, 07:57
Oen
Oen is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:
Wat studeren jullie
Ik doe N&T op het atheneum, zit in de 5e.

wat was dan de doorslaggevende factor dat je dat wil/wou gaan studeren?
Ik doe altijd wat ik het leukste vind, en dat houd in veel wis nat en schei, biologie vind ik ook heel intersessant, dat heb ik dan ook in eerste instantie als bijvak gekozen, toen ik in de lessen van biologie niet aan mijn trekken kwam (ik moest de leraar gaan uitleggen hoe het allemaal in elkaar zit en dat zo'n 4 keer per les, en ik kende alle stof al die in het boek besproken werd dankzij mijn 2e leven achter de tv (discovery channel) en het lezen als tijdschrijften als Natuur en Techniek en de Kijk.)Dus als ik niks meer kon leren en alleen maar de lerares was aan het leren en me ergerde aan de stompzinnigheid van de rest ben ik er maar uit gestapt en ben informatica gaan doen.

Waar is (denk je) de interesse voor de exacte kant vandaan gekomen? Mijn papa is vrj technisch, is uitvoerder/aannemer in de weg en waterbouw en als kleine Oen trok ik echt veel met hem op. Veel buiten en veel techniek. Verder is het feit dat ik niet verlegen ben om te vragen mij heeft geholpen om de basis te creeeren waarbij ik te weten kwam wat voor wereld er achter zat, ook heeft mijn natuurkunde leraar op de basischool heel erg veel proefjes gedaan en dat trok me ook wel, ook kreeg ik extra rekenen lastigere opgaven om mijn hersenen te vormen, dit kreeg ik met 2 andere de een zit nu op N&G en de ander is hoogbegaafd en die wil mij niet meer kennen

Heb je het altijd leuk gevonden? Of kwam het pas laat aanwaaien? Ik heb het altijd leuk gevonden, echter moet ik toegeven dat ik een hele tijd bezig ben geweest met de psyche van de mens maar dan op het zweverige niveau (het ging over het zoeken naar de waarheid in de vorm van schrijf het op en vraag dan aan je zelf, is het waar?).
Volgens vele was ik daar heel goed in en ik weet ook wel waarom, de rationaliteit van het bekijken van het probleem de vindingrijkheid en gewoon het verstand. Hier doe ik nu niks meer mee. Maar ik het heeft me wel leren filosoferen en filosoferen is een goede manier voor het oplossen van een probleem.

Was je altijd goed in exacte vakken? En in het geval van 'nee', was dat geen belemmering om toch die kant op te gaan qua studie? Echt goed niet, interesse ja dat wel, ik haal nu ook 6'en voor schei en laatst nog een 4,7 voor wis (maar dat is ook wel net iets meer dan de helft van mijn gemiddelde) Vooral de Natuurkunde trekt me eenorm.

Ik kom er wel vaak op maar kan nooit concureren met de antwoorden van bovenstaande.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2002, 10:25
wyner
wyner is offline
Ben 2ejaars Natuur- en Sterrenkunde aan de VU. Waarom? Wist op 't moment niet wat ik liever wilde studeren. (Weet het nog steeds niet, ovgs.)

M'n besluit kwam vroeg in het laatste jaar in middelbare school, waar ik redelijk goed was in natuurkunde, en opmerkelijk minder goed (maar nog wel ruim voldoende) in de wiskunde, wat geen probleem levert als ik maar braaf alles bijhou.

Wanneer en waarom ik precies voor de exacte richting ging weet ik niet. Zolang ik 't maar leuk blijf vinden.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2002, 10:52
heumen
heumen is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:
Natuurkunde aan de uni van Leiden. Waarom ik het ben gaan doen weet ik eigenlijk niet zo goed. Ik ben naar de open dag gegaan en de sfeer en de onderwerpen bevielen me wel en toen ben ik het maar gaan doen.
Citaat:

Ik vond op de mavo de exacte vakken al het leukst (was ook het enige waar ik nog een beetje voldoendes voor haalde). Ik heb op het VWO een heel leuke leraar gehad en die raadde me aan om eens op een open dag te gaan kijken.
Citaat:

Ik heb natuurkunde op zich altijd leuk gevonden. Pas op de havo kreeg ik wat te horen over elementaire deeltjes enzo en toen ben ik zelf ook wat gaan lezen(relativiteit van einstein, einstein's droom etc.)
Citaat:

Op de mavo had ik zesjes (mede dankzij de hulp van mijn vader). Ik ben daarna naar de MTS gegaan maar werd daar na een half jaar weer weggestuurd(spijbelen enzo). Ik heb toen de rest van dat half jaar bij de Zeeman vrachtwagens staan inladen en ik kan je vertellen dat ik daarna heel veel zin had om weer naar school te gaan. Toen kwam ik er op de havo achter dat ik wel goed was in exacte vakken (gem 7 tot 8'en). Omdat ik nog niet wist wat ik na de havo wou gaan doen ben ik toen naar het VWO gegaan (5 en 6 in een jaar). M'n cijfers gingen nog wat verder om hoog (9'ens) dankzij die leuke leraar van boven. Ik had toen nog niet het idee om theoretische natuurkunde te gaan doen (leek me wel leuk). Toen ik in het eerste jaar zat, zat dat er ook nog niet in (propedeuse met een 6.4 gem)want je moet echt goeie cijfers halen om theorie te gaan doen. Maar sinds het eerste jaar zijn m'n cijfers vet omhoog gegaan. Als je zoiets als dit wil gaan doen moet je zeker weten dat je er veel tijd in wilt steken want anders red je het niet. SLim zijn alleen is echt niet genoeg.
Die cijfers zeggen allemaal ook niet zoveel. Ik had voor mijn wiskunde b een 8 op het VWO maar als ik nu zo'n examen zit te maken (met bijles geven) haal ik zonder problemen een tien.

Als je theorie wil gaan doen: kom 12 april op de open dag kijken. Je krijgt twee lezingen (een over natuurkunde en een over sterrenkunde) en daarna een rondleiding langs de laboratoria. De prof die ik als stagebegleider heb geeft ook een praatje tijdens die rondleiding over theorie. Je kan je aanmelden via www.leidenphysics.com (als het goed is) en dan krijg je een programmaboekje thuisgestuurd.
PS:het programma vind je hier: http://lions2.leidenuniv.nl/scholier...welcome_gr.htm
[Dit bericht is aangepast door heumen (21-03-2002).]

[Dit bericht is aangepast door heumen (21-03-2002).]
Oud 21-03-2002, 13:00
Oen
Oen is offline
He Heumen leuke site, kom maar op mat de vraag van de maand, ik weet nu ook waarom je zoveel van supergeleiding wist.
Maar dat werkstuk over hologrammen is wat aan de magere kant.

[Dit bericht is aangepast door Oen (21-03-2002).]
Met citaat reageren
Oud 21-03-2002, 14:06
Oen
Oen is offline
Maar mijn vraag is nu dan ook wat willen jullie hiermee.
Ik heb net namelijk De Grot gezien waar een "wetenschapper" niet zo mooi eindigd.
Wil je doorgaan tot Doctor, en misschien zelfs Prof. Wil je leraar worden, wil je onderzoek gaan doen, zo ja waar dan?
Of ga ik dan te veel of forum?
Met citaat reageren
Oud 21-03-2002, 15:20
ekki
ekki is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:
ik ga volgend jaar ergotherapie studeren en ik heb een bijbaantje bij de fotograaf

Citaat:
Vanaf biologie, denk ik. Dat vind ik namelijk heel interessant en als je van biologie veel wilt weten, moet je ook van andere exacte vakken veel weten.

Citaat:
Niet altijd, maar ik ben er al wel lang in geïnteresseerd.

Citaat:
ik ben eigenlijk helemaal niet goed in scheiunde. maar ik ga ook niks met scheikunde studeren, ik heb alleen bio nodig voor m'n opleiding.

Citaat:
Tampert. Ik weet niet of dit hier mag. Maar dit is de enige manier op al de mensen die alleen hier komen te bereiken. En ben toch nieuwschierig.
Waarom Tampert? mag ik ook (kijk ff in de index of announcement )? van mij mag het hier, hoor. als er maar niet al te veel van dit soort topics komen.

Oud 21-03-2002, 17:11
Verwijderd
ik studeer atheneum en dat valt niet mee haha

ik zit nu in atheneum 5 (n&g +informatica) en moet nog 1,5 jaar helaas

mijn interesse heeft altijd al wel in exacte vakken gelegen. vooral het wiskundig puzzelen en logisch denken vind ik leuk. leuker dan talen economie etc

als ik klaar ben wil ik of wiskunde studeren om wiskundeleraar te worden (moet ik wel wib2 erbijnemen anders farmacie en dan voor scheikunde lerarenbevoegdheid halen. wat me ook leuk lijkt is medische biologie en dan ziektes onderzoeken

vroeger wilde ik dokter worden, maar nee toch maar niet

ik ben niet extreem goed in exacte vakken en duurt meestal lang voordat ik iets doorheb maar ik vind het leuker om een iets moeilijker profiel te hebben dan een zaai profiel

[Dit bericht is aangepast door ikke-eva (21-03-2002).]
Met citaat reageren
Oud 21-03-2002, 18:51
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
Oen schreef:
Maar mijn vraag is nu dan ook wat willen jullie hiermee.
Ik heb net namelijk De Grot gezien waar een "wetenschapper" niet zo mooi eindigd.
Wil je doorgaan tot Doctor, en misschien zelfs Prof. Wil je leraar worden, wil je onderzoek gaan doen, zo ja waar dan?
Of ga ik dan te veel of forum?
ik wil iets doen met milieu- en hydro-geologie (buitenland?!). als ik geen intressant bedrijf vind dan wil ik wel prof worden, maar zeker NOOIT leraar, dan laat ik me liever inslapen.

Oud 21-03-2002, 19:16
Tampert
Tampert is offline
Hmm... Ben, ekki heeft al gereageerd... Zo zie je maar weer wie er hier werkelijk de dienst uitmaakt. Ik zal na mijn tentamens even op dit topic ingaan best boeiend.
Oud 25-03-2002, 13:28
heumen
heumen is offline
Citaat:
Oen schreef:
He Heumen leuke site, kom maar op mat de vraag van de maand, ik weet nu ook waarom je zoveel van supergeleiding wist.
Maar dat werkstuk over hologrammen is wat aan de magere kant.

[Dit bericht is aangepast door Oen (21-03-2002).]
Gelukkig komt mijn kennis niet van het internet (vaak niet heel betrouwbaar). Ik studeer dus in Leiden en de prof bij wie ik afstudeer is een expert op dat gebied (Jan Zaanen, stond afgelopen zaterdag in de wetenschapsbijlage van het NRC). Alle kennis komt van hem en een aantal boeken op dat gebied. Verder zou ik wel willen gaan promoveren hierna. Als het ff kan daarna les gaan geven op de uni en als het meezit zelf prof worden. Dit is wel moeilijk en de vraag is maar of het gaat lukken. Zo niet kan ik altijd nog in het bedrijfsleven aan de slag.
Oud 25-03-2002, 17:42
mayonaise
mayonaise is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:

Zit nog op VWO 5. Natuur en techniek + ec1 + informatica + M&O. Dit vanwege mijn onintresse in biologie. ben van plan om over 1,5 bedrijfsinformatitechnologie tegaa nstuderen

Uit de lucht komen vallen

natuurkunde niet echt maar scheikunde is al leuk vanaf de derde. IN wiskunde was ik in de brugklas altijd heel erg geod.

scheikunde wat minder. Maar het is gewoon leuk. Met uit zondering van de pw's. Neem nooit een leraar die net van de TU/e afkrijgt vna de proefwerken zijn op vwo 5 moeilijker dan je hele eindexamen
Met citaat reageren
Oud 25-03-2002, 20:23
DrPain
DrPain is offline
Ik lees meestal, maar kom er wel vaak

Leraaropleiding Natuurkunde 2e gr.

Aanleg, ik ben goed in bèta.

Neuj, altijd...

Ja
Oud 12-06-2002, 18:34
Miess
Miess is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:
Ben tweede jaars technische wiskunde aan de TU Eindhoven. Ik studeer dus voor wiskundig ingenieur, net als Mathfreak dus wilde. Naast mijn studie ben ik sinds kort ook verbonden aan een middelbare school waar ik de vakken wiskunde en wiskunde B1 aan respectievelijk 3VWO en 5VWO geef.

Waar is (denk je) de interesse voor de exacte kant vandaan gekomen?[/QUOTE]
Ik heb geen idee. Het is wel raar, want in de brugklas stond ik een 3,8 voor wiskunde. In de tweede klas werd dat toch ineens een 7,7 en in de derde stond ik ineens een 9,5. Uiteindelijk ben ik geslaagd voor mijn gymnasiumdiploma met een 10 voor wiskunde B en een 9 voor wiskunde A (oude stijl nog).

Heb je het altijd leuk gevonden? Of kwam het pas laat aanwaaien?[/QUOTE]
Vanaf halverwege de tweede klas vond ik het ineens erg leuk, maar dat kwam mede doordat het vak natuurkunde toen ook werd geintroduceert. Ongeveer vanaf de derde klas heb ik vaak aan mijn klasgenoten vraagstukken uitgelegd.

Was je altijd goed in exacte vakken? En in het geval van 'nee', was dat geen belemmering om toch die kant op te gaan qua studie?[/QUOTE]
Zoals gezegd, vanaf de tweede was ik erg goed in wiskunde geworden, ik was ook goed in natuurkunde. Scheikunde vond ik minder leuk, biologie ook minder. Ik vind het nu heel erg leuk om mensen enthousiast voor wiskunde te krijgen.

Groetjes
Ben(die zelf geen ster is in exacte vakken, maar het wel erg interessant vind [/B][/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 14:44
cmoi
cmoi is offline
Citaat:
Miess schreef:

Ben tweede jaars technische wiskunde aan de TU Eindhoven. Ik studeer dus voor wiskundig ingenieur, net als Mathfreak dus wilde. Naast mijn studie ben ik sinds kort ook verbonden aan een middelbare school waar ik de vakken wiskunde en wiskunde B1 aan respectievelijk 3VWO en 5VWO geef.
Daar in het zuiden des lands aan de Dommel
Elke student, ja die weet waar het is
Daar huist aan het eind van vloer acht ons GEWIS

toch ??
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 15:05
Verwijderd
Ik zit nog op school. 4 VWO profiel N&T

geen idee

Vond al die proefjes doen leuk

Ik was altijd goed in exacte vakken. Met de nadruk op was.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 15:47
Miess
Miess is offline
Citaat:
cmoi schreef:

Elke student, ja die weet waar het is
Daar huist aan het eind van vloer acht ons GEWIS

toch ??
Hé ook TWI?
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 16:08
cmoi
cmoi is offline
Citaat:
Miess schreef:

Hé ook TWI?
niet meer, ben er sinds 1 april mee gestopt
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 17:14
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
cmoi schreef:

niet meer, ben er sinds 1 april mee gestopt
Waarom ben je er mee gestopt als ik vragen mag? Vond je de studie te zwaar of was er een andere reden? Ik moest zelf helaas stoppen met mijn wiskundestudie vanwege slechte studieresultaten, maar houd me door middel van zelfstudie nog steeds met wiskunde bezig, waarbij mijn belangstelling vooral uitgaat naar analyse en de aanverwante vakgebieden functionaalanalyse, gewone en partiële differentiaalvergelijkingen en complexe functietheorie.

Laatst gewijzigd op 13-06-2002 om 17:18.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 18:20
cmoi
cmoi is offline
Citaat:
mathfreak schreef:

Waarom ben je er mee gestopt als ik vragen mag? Vond je de studie te zwaar of was er een andere reden? Ik moest zelf helaas stoppen met mijn wiskundestudie vanwege slechte studieresultaten, maar houd me door middel van zelfstudie nog steeds met wiskunde bezig, waarbij mijn belangstelling vooral uitgaat naar analyse en de aanverwante vakgebieden functionaalanalyse, gewone en partiële differentiaalvergelijkingen en complexe functietheorie.
geen interesse/motivatie meer, studie op zich was niet moeilijk in het eerste jaar

Laatst gewijzigd op 13-06-2002 om 18:24.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-06-2002, 20:39
Miess
Miess is offline
Citaat:
mathfreak schreef:

Mijn interesse gaat met name uit naar goniometrie en kans. Ik doe ook TWI (tweede jaars)
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 08:24
Verwijderd
Citaat:
Demon of Fire schreef:
Ik studeer voor HTO Software Engineer .. op mijn eigen tempo bij de PBNA. Ik ben nou eenmaal een computerfreak

Citaat:
Begon vroeg .. mijn vader oefende al wiskunde met mij toen ik nog op de basisschool zat..

Citaat:
Het is gewoon een deel van me..

Citaat:
Ja, scoorde altijd achten, negens en tienen voor Wiskunde B en Natuurkunde..

Dit terwijl ik niet eens zo verliefd op de wetenschap zelf ben .. het ligt me gewoon, mijn primaire interesse ligt bij het programmeren; verzinnen van algoritme's en dergelijke. En daar komt soms aardig wat Wiskunde bij kijken
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 08:45
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:
Ik studeer voor HTO Software Engineer .. op mijn eigen tempo bij de PBNA. Ik ben nou eenmaal een computerfreak
Hmm... wat is dat voor opleiding? Waar zit die? Wat kun je ermee worden? Toch geen leidinggevende functie toch hè?
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 15:11
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:
HBO Wiskunde. Wiskunde is 't enige wat ik kan. En nu ben ik lui, dus..

Citaat:
Demon of Fire schreef:
Doordat ik niet goed in talen ben. Daardoor moet je wel he..

Citaat:
Demon of Fire schreef:
Vroeger vond ik 't echt leuk omdat je toen nog dingen leerde waar je iets aan had. Nu vind ik er eigelijk niet zo veel meer aan. Ik zou liever iets doen met Nederlands ofzo, maar dat kan ik niet echt goed. En ik blijf lui..

Citaat:
Demon of Fire schreef:
Was je altijd goed in exacte vakken? En in het geval van 'nee', was dat geen belemmering om toch die kant op te gaan qua studie?[/img]
Ja, best wel. Altijd C-tjes ( )gehad voor rekenen op de basis school. En volgens een tante van mij kon ik eerder tellen dan normaal praten..

Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 16:36
Verwijderd
Citaat:
eddie schreef:
Hmm... wat is dat voor opleiding? Waar zit die? Wat kun je ermee worden? Toch geen leidinggevende functie toch hè?
Dat laatste kan dus wel

PBNA zit in Arnhem. HTO Software Engineer staat gelijk aan de Hogere Informatica (HBO).

http://www3.loi.nl/assinfo/asi_alg_0...?OpenDocument#

Ik zit zelf bij de HAN-PBNA, maar hun site is momenteel down voor onderhoud. Ik volg de opleiding nog in de oude stijl, mijn modules:

Propedeuse:
4101: Computer en informatievoorziening (7.0)
4059: Organiseren met informatietechnologie (6.0)
4113: Benutten technische infrastructuren (8.0)
4114: Werken in automatiseringsprojecten (7.0)

Hoofdfase:
4027: Gestructureerd programmeren in C (9.0)
4028: Gestructureerd programmeren (todo)
4050: Objectgeorienteerd programmeren met C++ (wacht op uitslag)
4051: Objectgeorienteerd programmeren (todo)
4075: Systeemprogrammatuur (todo)

De afstudeerfase bestaat uit een theoriegedeelte (specialisatie "netwerken" ga ik doen) en een afstudeerproject.

[edit]
Mijn opleiding duurt overigens 6 jaar, geen 3 jaar zoals bij de LOI. Ook heb ik C en C++ in plaats van Visual Basic. Tevens hoef ik geen stage te lopen. Er zit dus toch nog een aardig verschil in tussen de LOI en PBNA

Laatst gewijzigd op 20-06-2002 om 16:48.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 16:45
Verwijderd
Citaat:
Rhinus schreef:
En volgens een tante van mij kon ik eerder tellen dan normaal praten..
Ik kon de tafels eerder rekenen dan mijn schoenveters strikken
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 16:47
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:
Dat laatste kan dus wel

PBNA zit in Arnhem. HTO Software Engineer staat gelijk aan de Hogere Informatica (HBO).

http://www3.loi.nl/assinfo/asi_alg_0...?OpenDocument#

Ik zit zelf bij de HAN-PBNA, maar hun site is momenteel down voor onderhoud. Ik volg de opleiding nog in de oude stijl, mijn modules:

Propedeuse:
4101: Computer en informatievoorziening (7.0)
4059: Organiseren met informatietechnologie (6.0)
4113: Benutten technische infrastructuren (8.0)
4114: Werken in automatiseringsprojecten (7.0)

Hoofdfase:
4027: Gestructureerd programmeren in C (9.0)
4028: Gestructureerd programmeren (todo)
4050: Objectgeorienteerd programmeren met C++ (wacht op uitslag)
4051: Objectgeorienteerd programmeren (todo)
4075: Systeemprogrammatuur (todo)

De afstudeerfase bestaat uit een theoriegedeelte (specialisatie "netwerken" ga ik doen) en een afstudeerproject.
Hmmm... interesting...

Wat ik van HBO opleidingen weet, is dat ze voornamelijk gericht zijn op leidinggevende functies; iets wat ik niet wil. Daarom ben ik ook niet van plan om door te leren (heb nu mijn MBO gehaald). Mijn voorkeur gaat nl uit naar software maken/schrijven

Maar het is een thuiscursus?
Ghegheghe
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 16:51
Verwijderd
Citaat:
eddie schreef:
Wat ik van HBO opleidingen weet, is dat ze voornamelijk gericht zijn op leidinggevende functies; iets wat ik niet wil. Daarom ben ik ook niet van plan om door te leren (heb nu mijn MBO gehaald). Mijn voorkeur gaat nl uit naar software maken/schrijven
Dat kan kloppen. Een groot deel van mijn propedeuse richtte zich op het intermedieren tussen programmeurs, informatie-analisten en de klant / gebruikers.

In principe, als ik eenmaal genoeg ervaring heb, geef ik leiding aan andere programmeurs.

(daarvoor zal ik gewoon als programmeur werken)

Citaat:
Ghegheghe
Yup, hoef ook geen stage te lopen enzo
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 16:53
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
eddie schreef:

Hmmm... interesting...

Ghegheghe
De meerderheid van alle HBO afgestudeerden heeft echt geen leidinggevende functie (zou ook niet te doen zijn, want zoveel zijn er niet)

Het is wel mogelijk DAT je dat gaat doen. Dus als je promotie krijgt. Naja, die hoef je dus niet aan te nemen natuurlijk.

Ook is het maar net voor wat voor werk je solliciteert.

Maar we hebben het hier over informatica, dus het verschil in MBO en HBO is de hoeveelheid taken die je MAG uitvoeren dus meer verantwoordelijkheden en vooral dat je meer kennis hebt over computers en meer programmeertalen beheerst etc. Althans dat lijkt mij logisch.

Dus of je wel of geen leidinggevende functie wilt hebben is niet iets waar je een HBO opleiding op zou moeten baseren!

Groetjes
Ben(die zelf niet weet of hij wel of geen leidinggevende functie zou willen hebben
Oud 20-06-2002, 16:55
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:
Dat kan kloppen. Een groot deel van mijn propedeuse richtte zich op het intermedieren tussen programmeurs, informatie-analisten en de klant / gebruikers.

In principe, als ik eenmaal genoeg ervaring heb, geef ik leiding aan andere programmeurs.
Ow.. da's jammer. Gaat die opleiding ook weer de prullenbak in!
Citaat:
******** schreef:

(daarvoor zal ik gewoon als programmeur werken)
En had je daarvoor die opleiding moeten doen? Kon dat ook niet met MBO (oid)?
Citaat:
******** schreef:

Yup, hoef ook geen stage te lopen enzo
Stage is over het algemeen leuk en leerzaam (laat ik mijn laatste stageperiode even buiten beschouwing )
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 16:56
Verwijderd
Citaat:
Demon of Fire schreef:
*HBO .. leidinggeven etc*
In principe is men in de ICT niet zo kritisch. De leidinggevende is altijd degene met de meeste ervaring en meeste know-how.

Dus het kan prima dat een MBO'er leiding geeft aan HBO'ers.

Ik doe HBO, omdat het gewoon meer op mijn niveau is en om de reden dat HBO'ers sneller werk krijgen dan MBO'ers in de ICT. Voor zo'n beetje alles vragen ze bijna HBO-denkniveau.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 16:58
Verwijderd
Citaat:
Demon of Fire schreef:

Maar we hebben het hier over informatica, dus het verschil in MBO en HBO is de hoeveelheid taken die je MAG uitvoeren dus meer verantwoordelijkheden en vooral dat je meer kennis hebt over computers en meer programmeertalen beheerst etc. Althans dat lijkt mij logisch.
Door te doen leer je. Het best leer je in het bedrijfsleven. Dus ik kan met mijn MBO 'gemakkelijk' bij een ICT bedrijf gaan werken, en me daar tegoed doen aan allerlei nieuwe inzichten, die de HBO'ers die er werken al hebben.
En ik heb het voordeel dat ik heel snel dingen leer
Citaat:
Demon of Fire schreef:

Dus of je wel of geen leidinggevende functie wilt hebben is niet iets waar je een HBO opleiding op zou moeten baseren!
Whehe
Ik heb mijn beslissing al genomen hoor!
*heeft nu eindelijk rust*
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 16:59
Verwijderd
Citaat:
eddie schreef:
Ow.. da's jammer. Gaat die opleiding ook weer de prullenbak in!
'In principe' is nooit conform de realiteit

Citaat:
En had je daarvoor die opleiding moeten doen? Kon dat ook niet met MBO (oid)?
Nope. Alleen de modules 4027 en 4050 misschien, voor C en C++.

Citaat:
Stage is over het algemeen leuk en leerzaam (laat ik mijn laatste stageperiode even buiten beschouwing )
Stage = weinig geld

Ik heb momenteel auto van de zaak en al *is tevens technisch CAD-tekenaar* stage lopen heb ik geen tijd voor
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 17:03
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:

Ik doe HBO, omdat het gewoon meer op mijn niveau is en om de reden dat HBO'ers sneller werk krijgen dan MBO'ers in de ICT. Voor zo'n beetje alles vragen ze bijna HBO-denkniveau.
Bij de afsluiting van mijn eerste stage zei de baas dat ik een 'talent' ben. (als in snel leren/dingen oppaken)

Duidt dit op HBO-denk niveau?
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 17:07
Verwijderd
Citaat:
eddie schreef:
Bij de afsluiting van mijn eerste stage zei de baas dat ik een 'talent' ben. (als in snel leren/dingen oppaken)

Duidt dit op HBO-denk niveau?
Je kan wel talent hebben, maar waar is je bewijs daarvoor? Dat is het probleem .. nu is het bij jou niet erg, je bent jong .. en jonge ICT'ers vinden meestal allemaal werk.

Maar er zijn genoeg banen in de ICT, met name degene die beter betalen , waar HBO gewoon een veronderstelling is .. NAAST de nodige praktijkervaring.

Ik ga ook gewoon werken en zoveel praktijkervaring opdoen uiteindelijk .. maar met mijn diploma komen dan die andere banen ook in zicht .. en dat is goed verdienen

Maar ja, voor hetzelfde geld kom jij met je MBO onder bij een klein bedrijf dat ineens explosief groeit en verdien jij het dubbele van mij .. shit happens
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 17:11
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:
Je kan wel talent hebben, maar waar is je bewijs daarvoor? Dat is het probleem .. nu is het bij jou niet erg, je bent jong .. en jonge ICT'ers vinden meestal allemaal werk.

Maar er zijn genoeg banen in de ICT, met name degene die beter betalen , waar HBO gewoon een veronderstelling is .. NAAST de nodige praktijkervaring.

Ik ga ook gewoon werken en zoveel praktijkervaring opdoen uiteindelijk .. maar met mijn diploma komen dan die andere banen ook in zicht .. en dat is goed verdienen

Maar ja, voor hetzelfde geld kom jij met je MBO onder bij een klein bedrijf dat ineens explosief groeit en verdien jij het dubbele van mij .. shit happens
Ach ja... ik doe ook IT voor het geld, en niet omdat ik het leuk vind (en weinig anders kan volgens mij)
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 17:13
Verwijderd
Citaat:
eddie schreef:
Ach ja... ik doe ook IT voor het geld, en niet omdat ik het leuk vind (en weinig anders kan volgens mij)
Mwah, het is niet alleen het geld. Toen ik op mijn 10e begon te programmeren met PowerBASIC dacht ik nog niet aan geld ik heb er wel een bepaalde voorliefde voor

Maar geld is altijd mooi meegenomen
Met citaat reageren
Oud 21-06-2002, 12:07
Verwijderd
Nou moet ik er wel ff bij zeggen dat ik hier niet meer zow vaak kom, maar ik had gewoon zin om te reageren.
De rede dat ik hier niet zovaak meer kom, is dat er vaak vragen gesteld worden waar ik meestal toch geen antwoord op weet, of dat er hier altijd mensen rondlopen die er veel meer vanaf weten dan ik.
Of soms weet ik het wel, maar hebben anderen al gereageerd.
Dus hou ik gewoon braaf m'n mond
Erg intelligent ben ik dus niet, maar ik geef gewoon antwoord op je vragen, misschien heb je er wat aan

scheikunde (universiteit Leiden )
dat ga ik dus dit jaar doen bedoel ik

In de scheikunde kom je te weten hoe de wereld in elkaar zit, je werkt met de bouwsteentjes van het leven, hieruit is alles opgebouwd. En dat interesseert me heel erg.
Waar het uit voortgekomen is?
Ik denk heel veel na, alles analyseer ik....
Zo ook het leven...

scheikunde vonnik al vanaf dat ik het kreeg in de 3e klas leuk.

ja, zodra ik aardig m'n best deed voor een toets kwam er altijd een goed cijfer uit. Maar een natuurtalent ofzow ben ik niet, want ik begrijp er niet extreem veel meer van dan de meeste mensen en als ik er nix voor doe (zoals bijna altijd het geval is), komt er vaak een minder prettig cijfer uit.

kuzzies,

Alicia
(die zelf geen ster is in exacte vakken, maar het wel erg interessant vind

Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten