Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-08-2002, 22:45
DigitalStorm
DigitalStorm is offline
okay, het antwoord hierop zal vast wel ergens op internet te vinden zijn, maar ik wil even jullie mening.

statistisch gezien zijn wij aan de bovenkant aan de aarde, en bijv australie is aan de onderkant. maar hoe weten we dat het misschien net niet omgekeerd is, of dat de zijkant van de aarde misschien wel de boven of onderkant is? wie zegt dat het universum bij wijze van horizontaal is, en eigenlijk niet diagonaal of verticaal?

stupid question, maar toch
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-08-2002, 22:50
Just Johan
Just Johan is offline
er is inderdaad geen boven en onder; het is alleen handig om een vaste aanduiding te kiezen zodat iedereen weet waar je het over hebt.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2002, 13:25
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
het gaat allemaal over welk perspectief je gebruikt.

Stel dat ik het middelpunt was van de wereld, en ik zou lopen, zou ik me niet verplaatsen, maar de wereld onder mijn schoenen.
Technisch kom je dan een beetje in de problemen, maar je kan het zo zien
Met citaat reageren
Oud 02-08-2002, 13:57
mek
mek is offline
al die dingen zijn gewoon afspraken van mensen om duidelijkheid te scheppen.....zo weten ze zeker dat ze het over dezelfde dingen hebben (net als kleuren en dergelijke ;-))
Met citaat reageren
Oud 02-08-2002, 15:04
Verwijderd
Er is dacht ik afgesproken dat het magnetische noorden boven is.
Waarschijnlijk is dit heeeel lang geleden afgesproken, met de ontwikkeling van het compas, en het maken van een landkaart.

Daarom leven wij aan de bovenkant, en Austaliers aan de onderkant..
Met citaat reageren
Oud 02-08-2002, 15:42
Kirk22
Kirk22 is offline
We hebben ooit afgesproken om het zo te bekijken. De aarde staat trouwens wel scheef, dus is de noordpool bijna boven.
Oud 02-08-2002, 20:08
GeritoDM
GeritoDM is offline
Citaat:
Kirk22 schreef:
We hebben ooit afgesproken om het zo te bekijken. De aarde staat trouwens wel scheef, dus is de noordpool bijna boven.
scheef? tov van wat? de zon? mja afspraak he?

(trouwens grappig weetje: Indianen maakten vroeger kaarten met Noorden (min of meer) beneden en het zuiden boven. )
Oud 02-08-2002, 21:55
REIE
REIE is offline
Citaat:
eddie schreef:
Er is dacht ik afgesproken dat het magnetische noorden boven is.
Waarschijnlijk is dit heeeel lang geleden afgesproken, met de ontwikkeling van het compas, en het maken van een landkaart.

Daarom leven wij aan de bovenkant, en Austaliers aan de onderkant..
Dat is niet afgesproken. het is namelijk zo dat men vroeger dacht dat we op een plat vlak woonden. Er was dus toen geen boven en onder, maar dit werd vanzelfsprekend boven genoemd, want als het onder was, dan hingen wij aan de aarde of we tuimelden ver naar beneden. Je staat dus op de aarde en zodoende ben je "er boven".
Later kreeg men door dat de aarde rond was, dus dat er naast het "boven" ook een "onder" moest zijn. Vanaf het boven, Europa, reisde men naar het zuiden, de aardbol af, naar het onder, Australie, (Zuid-)Afrika en Zuid Amerika. Dit lijkt mij de meest logische verklaring.
Begrippen als onze windrichtingen stammen denk ik ook uit de tijd dat men dacht dat de aarde plat was. Rond noen scheen de zon vanuit het zuiden, het Noorden was het tegenovergestelde, de zon kwam op in het oosten, en ging onder in het Westen. Voor dit soort benamingen heb je geen bol nodig, alleen de zon. Aan de andere kant van de evenaar is de zon rond noen in het noorden.

Om toch maar goed aan te sluiten op het topic zal ik ook maar wederom zeggen dat je niet kunt weten hoe het helaal staat. Dit kan je alleen bepalen ten opzichte van een ander punt

REIE
Oud 02-08-2002, 22:58
Yule
Yule is offline
ik zie et tog egt as een afspraak, net zoals eerder gezegd is, net as dat we afspreken dat rood rood is, en niet groen. Zo zien de meeste mensen de aarde as middelpunt van et heelal, maar dat is et ook nie, dat willen we alleen. We zegguh dit voornamelijk om tog iets van communicatie mogelijk te maken, want as je dit niet zo afspreken, omdat de afspraken niet "echt" zijn, maar slechts "afspraken", dan is nix meer aan te tonen. Dan is namelijk rood niet rood, wit niet wit, etc etc, dan is nix meer wat et is, en dan krijgen we tog egt problemen....(wel lachuh, zo`n chaos )
Oud 02-08-2002, 23:14
Kirk22
Kirk22 is offline
Citaat:
Gerito_Di_Mare schreef:

scheef? tov van wat? de zon?
heb je een wereldbol op je kamer? Hij staat scheef ten opzichte van de zon zeg maar.
Als je het sterrenstelsel heel klein zou maken, zou het in een pizzadoos passen. De as van de aarde staat niet evenwijdig met de randen vd pizzadoos.
Oud 03-08-2002, 11:27
GeritoDM
GeritoDM is offline
Citaat:
Kirk22 schreef:

heb je een wereldbol op je kamer? Hij staat scheef ten opzichte van de zon zeg maar.
Als je het sterrenstelsel heel klein zou maken, zou het in een pizzadoos passen. De as van de aarde staat niet evenwijdig met de randen vd pizzadoos.
doh, weet ik ook wel, maar aangezien dit topic erover ging dat het noorden en zuiden boven en onder enkel afspraken zijn, vond ik het wel grappig dat je zei dat de aarde scheef staat, terwijl dat ook maar een afspraak is.
Oud 03-08-2002, 12:04
REIE
REIE is offline
Citaat:
REIE schreef:

Om toch maar goed aan te sluiten op het topic zal ik ook maar wederom zeggen dat je niet kunt weten hoe het helaal staat. Dit kan je alleen bepalen ten opzichte van een ander punt
Zie hier de kernzin.

REIE
Oud 03-08-2002, 12:10
GeritoDM
GeritoDM is offline
Citaat:
REIE schreef:

Zie hier de kernzin.

REIE
jupz, pcies wat ik bedoel
Oud 07-08-2002, 22:50
Verwijderd
Ik wilde hier achtereenvolgens 3 theorieen van mij neerzetten en heb ze allemaal gedelete. Het is waar, we weten het niet...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten