Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-05-2003, 20:30
frostyke
frostyke is offline
Welk mensbeeld heb je?

Laatst gewijzigd op 18-05-2003 om 20:43.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-05-2003, 20:32
Joël
Joël is offline
Moeilijk hè, typen?
Oud 18-05-2003, 20:58
Lyra
Lyra is offline
waarschijnlijk...
wij hebben thuis geen beelden van mensen.. alleen maar van een vaas en van planten..
Oud 18-05-2003, 21:05
Kazanka
Kazanka is offline
negatief
Oud 18-05-2003, 22:13
Verwijderd
In ieder geval niet confucianistisch
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 22:21
poesiefox
poesiefox is offline
We zijn goedbedoelende maar inadequate sukkels, die zonder goed functinerend repressie en controle mechanisme hun maskers laten vallen en het beest in zich tonen.
Oud 18-05-2003, 22:27
Verwijderd
Inderdaad. Het is een dun laagje beschaving. De twee niveaus van reactie zijn dan ook enorm ongelijk verdeeld: bovenop ligt een zeer dun flardje secundaire reactie, maar daaronder borrelt en kolkt een enorm groot stuk primaire reactie. Bij sommige mensen is de secundaire reactie zelfs geheel afwezig: zij geven zich zonder bedenking over aan oerdriften als wraak, lichamelijk geweld en het streven naar eigen persoonlijk gewin zonder mededogen.

Ik ben dan ook vrij pessimistisch: ik denk dat de wereld en de complete mensheid gedragen wordt door een kleine intellectuele elite die ervoor zorgt dat de onwetende onderlaag, die uit 99.8% van de wereldbevolking bestaat, de aardbol en elkaar niet vernietigt...niet te snel althans.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2003, 16:54
Tjaslon
Tjaslon is offline
Citaat:
nare man schreef op 18-05-2003 @ 23:27:
die uit 99.8% van de wereldbevolking bestaat, de aardbol en elkaar niet vernietigt...niet te snel althans.
Integendeel, het is die kleine elite die de andere 99,8% schapen gebruikt voor eigen gewin. Achter zich schaart om beter aan de zelfde oerdriften gehoor te geven. Zou me niets verbazen dat de 99.8% (overschat jij mensen nu niet?) gewoon vrolijk met hun allen op, de dan inmiddels uitgegroeide kermis, tegen boksballen lopen te slaan.

Aan de andere kant, zonder die .2% zijn dommere mensen de slimste maar dan gaat alsnog de aarde niet sneller naar de klote (simpel weg omdat ze het rode atoombom knopje niet kunnen vinden)
Met citaat reageren
Oud 20-05-2003, 21:25
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 18-05-2003 @ 23:21:
We zijn goedbedoelende maar inadequate sukkels, die zonder goed functinerend repressie en controle mechanisme hun maskers laten vallen en het beest in zich tonen.
Goedbedoelend. Dat is een positieve zienswijze.

.. vooral goedbedoelend voor zichzelf, misschien. De meerderheid tenminste.
Oud 20-05-2003, 22:05
leonkorn
leonkorn is offline
Eens mens die zonder zingeving en vergeving weinig zin heeft.
Met geloof (Jezus) hoop (koninkrijk van God) en liefde, komt het paradijs soms al een beetje in zicht.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2003, 16:44
Verwijderd
Citaat:
leonkorn schreef op 20-05-2003 @ 23:05:
Eens mens die zonder zingeving en vergeving weinig zin heeft.
Met geloof (Jezus) hoop (koninkrijk van God) en liefde, komt het paradijs soms al een beetje in zicht.
Flikker toch op man, als mensen altijd voor zichzelf zouden hebben gedacht en hun conflicten niet zouden beslechten met zo'n dom boekje in de hand, dan zou de wereld er nu een stuk mooier uit hebben gezien...de meeste haat, de meeste onwil tot compromissen en de meeste gruwelijkheden ontstaan doordat mensen denken dat ze gerechtvaardigd worden door iets wat ze niet kunnen bewijzen.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2003, 17:25
REIE
REIE is offline
Citaat:
nare man schreef op 18-05-2003 @ 23:27:
Inderdaad. Het is een dun laagje beschaving. De twee niveaus van reactie zijn dan ook enorm ongelijk verdeeld: bovenop ligt een zeer dun flardje secundaire reactie, maar daaronder borrelt en kolkt een enorm groot stuk primaire reactie. Bij sommige mensen is de secundaire reactie zelfs geheel afwezig: zij geven zich zonder bedenking over aan oerdriften als wraak, lichamelijk geweld en het streven naar eigen persoonlijk gewin zonder mededogen.

Ik ben dan ook vrij pessimistisch: ik denk dat de wereld en de complete mensheid gedragen wordt door een kleine intellectuele elite die ervoor zorgt dat de onwetende onderlaag, die uit 99.8% van de wereldbevolking bestaat, de aardbol en elkaar niet vernietigt...niet te snel althans.
Hoe neo-Freudiaans, ik zie bij jou het Über-Ich en het Ich, en het Es reeds gereflecteerd op de samenleving.
Oud 21-05-2003, 17:30
Isa
Isa is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-05-2003 @ 17:44:
Flikker toch op man, als mensen altijd voor zichzelf zouden hebben gedacht en hun conflicten niet zouden beslechten met zo'n dom boekje in de hand, dan zou de wereld er nu een stuk mooier uit hebben gezien...de meeste haat, de meeste onwil tot compromissen en de meeste gruwelijkheden ontstaan doordat mensen denken dat ze gerechtvaardigd worden door iets wat ze niet kunnen bewijzen.
als mensen voor zichzelf denken zou de wereld er mooier uitzien? ja ammehoela. aan anderen denken maakt de wereld mooier.
Bewijs is ook niet alles.

Ik denk idd dat de betere wereld niet komt door een stelletje denkers dat ontzettend hoogmoedig is en graag gezien wil worden in nette pakken, maar door zoals leon zegt mensen als jezus, mededogende mensen en liefdevolle mensen.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2003, 17:41
REIE
REIE is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 21-05-2003 @ 18:30:
als mensen voor zichzelf denken zou de wereld er mooier uitzien? ja ammehoela. aan anderen denken maakt de wereld mooier.
Bewijs is ook niet alles.

Ik denk idd dat de betere wereld niet komt door een stelletje denkers dat ontzettend hoogmoedig is en graag gezien wil worden in nette pakken, maar door zoals leon zegt mensen als jezus, mededogende mensen en liefdevolle mensen.
Nare bedoelt denk ik dat mensen verantwoordelijkheden niet op een boekje moeten afschuiven, maar zelf rationeel over problemen moeten nadenken.
Jezus op zich was niet slecht, maar neem nu St Patrick die Ierland heeft gekerstend met het zwaard en de Bijbel, daar heb ik geen respect voor.
Om nog maar eens op Freud terug te komen; het Überich is het controlerend/remmend orgaan op het Es dus een leven geleidt door driften zal een mens niet leiden.
Oud 21-05-2003, 19:01
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
K. idioten hier echt, het eerste wat in je op komt pleur je neer en als iemand het er oneens mee is scheld je em lekker verrot want JIJ hebt gelijk.

Ten eerste, onze menselijke psyche is zeer complex en daarom moet je met zo veel dingen rekening houden.

Als een mens gellukig, als een mens gewaardeerd wordt, als een mens liefde kent, als een mens genoeg te eten heeft, als een mens vrijheid heeft, als een mens de mogelijkheid heeft omzich te uiten, maar toch vooral, als een mens GELLUKIG is. Dan, ja dan is een mens een mooi wezen.

Neem hier het tegenovergestelde van en je zult een verwaarloosd, hatende bron van negativiteit hebben.

Het hangt van ZO ONTZETTEND veel meer factoren af hoe een mens zich gedraagd

Veel plezier met door discussieren over dit eindeloze onderwerp.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2003, 22:14
D@mien
D@mien is offline
over het algemeen:
dom, egoistisch en primitief.
De mens is de meest destructieve levensvorm die deze planeet ooit heeft gekent.
Ik kan bijna zeggen dat ik het menselijk ras haat....het scheelt niet veel...

*gaat ooit es een boek schrijven: 'the stupidity of men'
Oud 22-05-2003, 11:10
leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-05-2003 @ 17:44:
Tja, nare man he... maar inderdaad zo als jij schrijft, daarbij krijg je echt het gevoel van JA, zo wil ik het ook..
Zelf nadenken en je conflicten niet oplossen met zo'n DOM boekje (je weet niet eens wat er in dat domme boekje staat over hoe conflicten op te lossen, anders had je niet zo'n toon aangeslagen)
Weet jij wat Jezus deed toen hij op zijn wang werd geslagen ???
Of wat Hij zei toen iedereen een overspelige vrouw wilde stenigen ?? Kijk of je nou gelooft in Jezus of niet, de boodschap is goed; n.l heb je naasten lief als jezelf, vergeef iedereen, heb zelfs je vijanden lief, streef na heilig te leven, etc...
Mensen maken er helaas (ook sommige (naams?) christenen) nog steeds weinig van waar, maar dat ligt dus niet aan de Bijbel

Laatst gewijzigd op 22-05-2003 om 11:12.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 16:57
Tjaslon
Tjaslon is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 22-05-2003 @ 12:10:
(je weet niet eens wat er in dat domme boekje staat over hoe conflicten op te lossen, anders had je niet zo'n toon aangeslagen)
Lol, En hoe loste god hert probleempje met de Egyptenaren nog maar op?? De stad Jericho?? Het stadje Ai?? En ja er staan vraag tekens, dus ik ben erg benieuwd wat daar is gebeurt, in jouw woorden.

Ik ben het wel eens dat de bijbel, of welk geloof dan ook, de oorzaak is van oorlog en andere gruweldaden. Het is gewoon een middel dat word gebruikt door mensen om die oorlogen en andere gruweldaden uit te voeren.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 17:02
Verwijderd
kuddedieren
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten