Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() mee eens !
|
![]() |
De mens is de nieuwste diersoort op aarde. Ze hebben de meeste potentie en zouden voor de andere levende organismen moeten zorgen. De mens nu is nog 'op zoek' naar de ideale mens. Als ze dit gevonden hebben zullen ze net als de dieren, die de mens misschien al zijn voorgegaan in deze cirkel, in harmonie met de natuur leven.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En ik heb t over ideaaaaaaal....niet over FEITELIJK.... ps. En welke zou jij dan moeten voorstellen ![]() [Dit bericht is aangepast door sanne60 (29-03-2002).] |
![]() |
|
Verwijderd
|
Mijn mensbeeld:
De mens is van nature slecht. Hij is behept met een aantal genetische eigenschappen en wordt tijdens zijn levensloop verpest door de omgeving. Goedheid bestaat niet, de mens heeft een natuurlijke neiging tot egocentrisme en machtswellust. Veroveren en competitie levert hem genot op. Altruïsme bestaat ook niet - iemand die iets voor een ander doet heeft daar altijd zelf belang bij, ook al is het maar het feit dat je na het verrichten van een altruïstische daad jezelf beter voelt dat je die daad hebt gedaan. Toch egoïsme dus. Verder streeft hij altijd beter te zijn dan soortgenoten, de leider van zijn groep te worden. Kortom: we're doomed. |
![]() |
|
Heh, ik ben het eens met naarling hiero.
Mijn mensbeeld, slechts iets anders: De massa is dom, laat zich leiden door emoties en heeft geen boodschap aan ratio. Mensen zijn slechts een chemische reactie gericht op overleven in een groep van een stuk of twintig mensen, en zijn dus onaangepast aan level met 6 miljard mensen. Resultaat: Alles buiten de eigen groep kan stikken, en als er iets dicht bij gebeurd wordt er emotioneel en verdedigend gereageerd. Optimaal is er niet, omdat de mens doet waar die goed voor is: Overleven.
||
![]() |
Citaat:
|
De mens is een machine die reageert op omstandigheden volgens voorgeprogrammeerde wijze.
Deze wijze komt uit de opvoeding, cultuur, maatschappij etc. van die persoon. REIE (Reacties hieover graag op "De mens als machine") [Dit bericht is aangepast door REIE (03-04-2002).]
||
![]() |
Citaat:
|
Ok...mijn mensbeeld...
De mens is een diersoort, net zoals vele anderen op deze planeet.. en is daarom instinctief ook gericht op het leveren van nageslacht en behoud van soort, wat imho de oorzaak is van het competieve in de mens. i.e "Survival of the Fittest"... Ook zit er een groot solitair aspect in de mens wat zich uit in egoisme en materialisme, maar aan de andere kant is er ook duidelijk groepsgedrag, wat positief en negatief kan zijn... De mens heeft natuurlijk als het grote verschil met de dierenwereld: zijn zelfbewustzijn en mogelijkheid tot redeneren.. Helaas wordt dat redeneren echter nog niet goed genoeg gebruikt en bepalen de emoties nog te veel voor de mens... Ik zeg dus niet dat de mens van nature slecht of goed is, dat vind ik eigenlijk maar vage uitspraken, wie bepaalt immers wat slecht en goed is?...juist,dat doen we zelf...... Wat ik wel kan zeggen is dat de mens van nature natuurlijk is...
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Geestelijke gezondheidszorg voor jongeren gaat uit de zorgverzekering PetitieJeugd | 39 | 31-10-2013 13:01 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
[Tweewekelijks] Op welke partij ga jij stemmen bij de Tweede Kamerverkiezingen? Axel11 | 205 | 10-06-2012 08:50 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Hemel margreetk | 115 | 06-06-2009 12:07 | |
ARTistiek |
Topic van Flijn Flijn | 38 | 18-04-2009 21:55 | |
Psychologie |
groepsdynamiek metallica | 7 | 24-08-2005 22:40 | |
Films, TV & Radio |
THe Passion of Christ -Octavius- | 283 | 14-01-2005 23:29 |