Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-09-2008, 22:15
smokee
smokee is offline
In mijn huis wonen 10 mensen. Natuurlijk gaan er zo af en toe mensen weg en dus moeten er mensen bij komen. Maar daar is het een keer misgegaan. Nu woont er hier al ongeveer een half jaar een huisgenoot die gewoon niks doet. Eigenlijk mag niemand haar en dat weet zij ook. Daarom blijft ze steeds vaker weg en dus doet ze ook haar huistaak niet (10 mensen en rommelige studenten equals strenge regels). Ergernissen tot en met en natuurlijk escaleert dat een beetje. Zij zelf vindt het ook geen ideale situatie en voelt zich niet prettig in het huis. Ik heb er eigenlijk weinig zin meer in, maar wat te doen in zo'n situatie?
Advertentie
Oud 15-09-2008, 08:49
Verwijderd
als zij er nooit is en dus ook geen rommel maakt hoeft ze eigenlijk - imho - ook niet worden ingeschakeld om de rommel van de andere negen op te ruimen... but that's just me
Oud 15-09-2008, 08:53
Verwijderd
Tja heel soms klikt het niet met mensen.
Zowiezo is het niet realistisch om te verwachten dat als ze er niet is of zelden is, dat ze wel jullie troep opruimt. Dat zou ik zowiezo verrekken.

Jullie zin allemaal min of meer volwassen. Praat het eens uit. "we moeten haar niet" brengt geen verandering in die situatie
Oud 15-09-2008, 09:34
JanDeVries
JanDeVries is offline
Een vriendin van mij zat een beetje in een soortgelijke situatie, alleen was zij dan 'die huisgenote'. Ze deed haar taken dan wel, maar ze zat drie, vier dagen per week bij haar ouders thuis omdat ze daar beter kon studeren vond ze, en omdat ze nog werk had in haar oude woonplaats.
Haar huisgenoten hebben haar toen een vrij laf mailtje gestuurd, dat ze wel érg vaak niet op haar kamer was, dat er een grote wachtrij was voor kamers op die locatie en of ze misschien niet beter weer thuis zou kunnen gaan wonen. Tja, het hielp wel want toen voelde ze zich natuurlijk helemáál niet meer welkom daar dus ze woont nu ook weer thuis.

Niet doen dus, dat. Want het is naar en achterbaks. Praat gewoon met haar, probeer de sfeer wat te verbeteren. Want je geeft zelf al aan dat zij er ook niet blij mee is.
Oud 15-09-2008, 15:03
smokee
smokee is offline
Ik ga vanavond even met haar praten. En over haar huistaak; ik neem aan dat als zij thuis is ze ook graag een theedoek gebruikt om haar spullen mee af te drogen na een afwas. Maar dat is natuurlijk een andere discussie.
Oud 15-09-2008, 15:05
Uma
Uma is offline
En als ze er wel is, maakt ze er dan wel een rotzooi van? Want als dat zo is, is het wel terecht denk ik. Dan kun je je niet meer verschuilen onder het feit dat je vaak weg bent. Als ze gewoon iemand is die rotzooi maakt en het niet opruimt en er vanuitgaat dat een ander het wel opruimt, omdat ze er toch geen tijd voor heeft aangezien ze vaak weg is, zou ik het ook niet pikken. Als ze gewoon netjes is en jullie verder niet erg tot last is en vaak weg is, is het niet echt eerlijk.
Oud 15-09-2008, 15:08
smokee
smokee is offline
Ohja, haar huistaak is de huiswas.
Oud 15-09-2008, 15:11
Verwijderd
Ik ben het met geen van de bovenstaande posts eens, op het moment dat je in een studentenhuis komt te wonen kom je in een kleine community. Daar heb je natuurlijk rechten, maar ook plichten. Rekening met elkaar houden, van de gemeenschappelijke woonruimte gebruik kunnen maken, samen schoonmaken, shit verschilt per studentenflat. Het meeste hiervan wordt allemaal al duidelijk tijdens de hospiteer avond en op het moment dat zo'n studentje dan nieuw komt wonen mag je daar van verwachten dat die netjes meedoet in het huishouden, net als iedereen.

Als mevrouw vervolgens er voor kiest om haar plichten niet te voldoen en ook nog eens nooit thuis is, denk ik dat je volledig in je recht staat om als huis een laf mailtje te sturen Jantje de vries stijl of makkelijker, het gewoon zeggen.
Oud 15-09-2008, 15:30
igfy
igfy is offline
Is het niet een beetje raar om iedereen een vaste taak te geven. Als iemand het dan niet goed doet, dan heb je er meteen zoveel last van. Als je een rouleer-schema hebt, waarbij iedereen iedere week een andere taak heeft, is het ook niet zo erg als iemand een keertje geen tijd heeft om de huiswas te doen. Als ze helemaal nooit iets doet, is dat misschien niet zo netjes. Praat er in ieder geval over en stuur geen laffe mailtjes.
Oud 15-09-2008, 16:08
JanDeVries
JanDeVries is offline
Dat ook inderdaad, iedereen een eigen taak? Dat zou in geen enkel huis werken naar mijn mening.
Oud 15-09-2008, 16:17
smokee
smokee is offline
Naast de huistaken hebben we natuurlijk ook de normale schoonmaakroosters voor keukens en badkamers, maar de katten, de financiele middelen, het contact met de huisbaas, het internet, de huiswas, de glasbakken, de trapppen, het internet en niet te vergeten de huiswas zijn de huistaken. Ik vind dat geweldig geregeld. En het loopt ook prachtig! Alleen bij haar dus niet. Zoals Avant Garde zei, zo'n huis is een cultuur waarin je terecht komt. Daar zou je je op aan moeten passen.
Oud 15-09-2008, 17:30
Uma
Uma is offline
Tja, we krijgen nu een beetje een eenzijdig verhaal, niet? Ik ben het met je eens dat de badkamer, de keuken, de wc en douche gezamelijk schoongehouden moet worden. Als jullie zo supernetjes zijn, zal dat voor iedereen niet een moeite te zijn. Dan heeft iedereen een keer een taak om de badkamer, de keuken, de wc en douche een keer grondig schoon te maken.
En van wie zijn de katten? Van haar?
En waarom heeft zij als huistaak de huiswas? Waarom doet gewoon niet iedereen de was van zichzelf?
Tja contact met de huisbaas en internet etc zijn ook niet echt dingen om voor thuis te blijven, ik vind de was van het hele huis doen en dat contact met de huisbaas en internet etc in dit opzicht een scheve verhouding.
Oud 15-09-2008, 17:37
Lente
Lente is offline
ehh huiswas lijkt me de gezamelijke was; theedoeken, handdoeken, vaatdoekjes enzo. toch niet kleding van iedereen ;d

en als het zo niet werkt kun je haar proberen te veranderen of je wisselt die vaste taken. als zij ipv de was, internet of geld regelt, heeft iedereen er veel minder last van als ze er een tijdje niet is. even met haar kletsen over wat zij vindt en wil lijkt me wel het minste trouwens.
Oud 15-09-2008, 17:41
Uma
Uma is offline
Oooooh haha.

Hmm mja, maar dat doen wij ook zelf hier.

Maar toch, idd wat Lente zegt, vraag haar eens wat zij wil en hoe zij het vindt hoe het gaat. Want ik heb hierbij een beetje het negen tegen één gevoel.
Oud 15-09-2008, 17:56
I C U
I C U is offline
Met haar praten lijkt mij de beste optie, omdat het volgens mij zo een beetje onhoudbaar wordt. Voor haar en voor jullie.

Heb je inmiddels al met haar gesproken?
Oud 15-09-2008, 17:59
Verwijderd
Ik snap het probleem niet mensen. Jullie wonen met huisgenoten of met jullie ouders (misschien alleen) en je haalt er iemand bij, er vanuitgaand dat die gewoon mee draait zoals iedereen in het huis doet. Dit blijkt niet zo te zijn, dan ga jij je daar toch niet aan aanpassen? In dit geval kan je toch niet van 9 mensen wensen dat ze zich aanpassen en het hele systeem omgooien, omdat 1 nieuw persoon weigert haar verplichtingen na te komen?

Dat is toch omgekeerde wereld?

Laatst gewijzigd op 15-09-2008 om 19:38.
Oud 15-09-2008, 22:45
cenerentola
cenerentola is offline
je moet een blok vormen met de rest van je huisgenoten. Als ze zich gehaat voelt door 9 andere personen, dan houdt ze zich wel aan de taken. Als het niet helpt, dan zou ik contact opnemen met de huisbaas ofzo
Oud 15-09-2008, 23:13
Sultan_of_Swing
Sultan_of_Swing is offline
Citaat:
Ik snap het probleem niet mensen. Jullie wonen met huisgenoten of met jullie ouders (misschien alleen) en je haalt er iemand bij, er vanuitgaand dat die gewoon mee draait zoals iedereen in het huis doet. Dit blijkt niet zo te zijn, dan ga jij je daar toch niet aan aanpassen? In dit geval kan je toch niet van 9 mensen wensen dat ze zich aanpassen en het hele systeem omgooien, omdat 1 nieuw persoon weigert haar verplichtingen na te komen?

Dat is toch omgekeerde wereld?
Zo simpel is het volgens mij niet. Het gaat er niet om dat de rest zich moet aanpassen aan een huisgenoot, maar dat die ene huisgenoot niet goed in de groep ligt. En je proeft al een beetje aan het verhaal dat het niet alleen om die huistaak gaat. (ze doet niets en ws een andere onderliggende reden) -> Niemand mag haar -> ze weet dit -> ze blijft steeds vaker weg -> ze doet haar huistaak niet. Als iemand zijn verplichting niet na komt is het makkelijk zat, dan spreek je diegene er op aan. Daar heb je geen topic voor nodig. Het is een ander verhaal als deze persoon buitengesloten raakt. Waarschijnlijk is de situatie nu toch al onhoudbaar omdat de rest van het huis zich waarschijnlijk al in geuren en kleuren bij elkaar heeft lopen beklagen dat de was maar niet gedaan wordt (ipv het zelf even in de machine te keilen). Dus dat wordt inderdaad een confrontatie die erop uit loopt dat zij het huis uit gaat.
Oud 16-09-2008, 05:13
Verwijderd
Ik weet van een aantal units op Uilenstede dat er een soort van rekening is waar je geld op stort voor gezamelijke uitgaven. Als je je huistaken niet doet, moet je daar geld op storten, bij wijze van boete. Ik zou zoiets proberen in te stellen.

Bovendien, het lijkt me niet dat je verplichtingen hebt, anders dan aan de verplichtingen die in het huurcontract met de eigenaar van het pand staan.
De actie die Cenerentola hier beschrijft is natuurlijk weer te kinderlijk voor woorden, en is absoluut een bevestiging van het beeld dat ik al van haar had. :roll:
Oud 16-09-2008, 13:42
Uma
Uma is offline
Ik ben benieuwd of er al met haar gesproken is en of het nu voor beide partijen duidelijk is wat men van elkaar verwacht.

Ik zit namelijk met eigenlijk hetzelfde probleem. Ik ben juist vaker van huis, omdat ik er geen zin meer in heb om de teringzooi van een ander op te ruimen, wie echt alles laat slingeren. Na een lange dag waar ik ook de nodige ergernissen meemaak, heb ik gewoon geen zin om alle stinkende rotzooi op te schuiven/schoon te maken vóór ik überhaupt kan gaan koken. Ik woon alleen niet met negen andere mensen, maar met één andere persoon. Met deze persoon is geen communicatie meer mogelijk, en met haar (voor de ts) hopelijk nog wel.
Oud 16-09-2008, 17:05
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Heeft ze een contract getekend waarin staat dat ze zou meedraaien in jullie prachtige systeem?
Oud 16-09-2008, 18:09
smokee
smokee is offline
Er is met haar gesproken, of nouja, ik heb haar even gevraagd wat ze er zelf van vond. Wat blijkt; ze is vaker van huis omdat ze het druk heeft met studie en vereniging, en omdat ze in een van de kleinere kamers zit en zich daar ook niet zo prettig bij voelt. Nu komen er 2 kamers vrij, dus mag zij doorschuiven. Hierdoor is het probleem van de huistaak in ieder geval hoogstwaarschijnlijk opgelost, maar feit blijft dat zij dan inderdaad niet goed in de groep past. Wat mr. Sultan zegt zal uiteindelijk wel gebeuren dus, huistaak of niet (confrontatie-huis uit). Tenzij ze haar personality verandert, maar dat lijkt mij vrij sterk.
En mr. Armstrong en 'de Veroorzaker', natuurlijk heb je je verantwoordelijkheden binnen het huis, naast de opgelegde zaken in het contract. Malle jongens. Anders wordt zo'n huis er ook niet leefbaarder op he. Iedereen zijn eigen vaatdoekjes wassen, kom nou.

Laatst gewijzigd op 16-09-2008 om 18:14.
Oud 16-09-2008, 18:18
Lilything
Lilything is offline
Citaat:
Iedereen zijn eigen vaatdoekjes wassen, kom nou.
nou ik zou persoonlijk echt niet de was van een ander erbij gaan doen
Oud 16-09-2008, 18:26
smokee
smokee is offline
Het is niet de was van 'een ander' het is de was van het huis.
Oud 16-09-2008, 18:33
Verwijderd
Citaat:
Er is met haar gesproken, of nouja, ik heb haar even gevraagd wat ze er zelf van vond. Wat blijkt; ze is vaker van huis omdat ze het druk heeft met studie en vereniging, en omdat ze in een van de kleinere kamers zit en zich daar ook niet zo prettig bij voelt. Nu komen er 2 kamers vrij, dus mag zij doorschuiven. Hierdoor is het probleem van de huistaak in ieder geval hoogstwaarschijnlijk opgelost, maar feit blijft dat zij dan inderdaad niet goed in de groep past. Wat mr. Sultan zegt zal uiteindelijk wel gebeuren dus, huistaak of niet (confrontatie-huis uit). Tenzij ze haar personality verandert, maar dat lijkt mij vrij sterk.
En mr. Armstrong en 'de Veroorzaker', natuurlijk heb je je verantwoordelijkheden binnen het huis, naast de opgelegde zaken in het contract. Malle jongens. Anders wordt zo'n huis er ook niet leefbaarder op he. Iedereen zijn eigen vaatdoekjes wassen, kom nou.
Edit:

Ik had niet alles goed gelezen.

Maar dan kun je toch net zoals in sommige gevallen gebeurt een boetesysteem toepassen: doe je je taak niet, dan betaal je er 2 euro oid voor op de rekening van het huis.

Laatst gewijzigd op 16-09-2008 om 18:52.
Advertentie
Oud 16-09-2008, 18:41
Dexter_M
Dexter_M is offline
Hoezo vallen de katten onder huistaken, die zijn toch van een persoon en niet van het hele huis??
Oud 16-09-2008, 20:12
De Veroorzaker
Citaat:
Natuurlijk, maar het hangt af van hoe ver het gaat, een keer de vaatdoeken e/d wassen is wat anders dan een huis schoonmaken als je je eigen rotzooi opruimt en er vaker niet dan wel bent.
Oud 16-09-2008, 20:17
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Hoezo vallen de katten onder huistaken, die zijn toch van een persoon en niet van het hele huis??
Wel als ze van het hele huis zijn natuurlijk.
Oud 16-09-2008, 21:02
smokee
smokee is offline
Citaat:
Natuurlijk, maar het hangt af van hoe ver het gaat, een keer de vaatdoeken e/d wassen is wat anders dan een huis schoonmaken als je je eigen rotzooi opruimt en er vaker niet dan wel bent.
Haha, als we haar zouden vragen om het hele huis schoon te maken ja nee dat zou wat zijn. Maar het gaat inderdaad om een keer de vaatdoeken en andere keukenvodden wassen. 1 keer per maand ofzo, want we hebben er genoeg voor 3 weeshuizen. Dat lijkt mij niet onredelijk. Ook noet als je er niet vaak bent. Ik blijf bij afspraak is afspraak, en van haar kant komt ook geen jahoi ik wil liever huistaken ruilen.

Ohja, die katten zijn van het huis. Echt. We love cats.

En wat een discussie over hoe het er in ons huis aan toe gaat. Het ging tot een half jaar geleden prima, niks geen gedoe met weinig tot geen keukenspul. Alleen nu wel. En wat valt daaraan te doen, daar gaat het om. Natuurlijk gaan wij geen flauwe e-mailtjes sturen, maar HOE zeg je tegen je huisgenoot dat het niet lekker loopt? Kunnen we daar even op in gaan. Dus voorop gesteld dat we met zijn allen de meest volwassen mensen zijn die je je voor kunt stelllen.
Oud 16-09-2008, 21:16
Verwijderd
Citaat:

En wat een discussie over hoe het er in ons huis aan toe gaat. Het ging tot een half jaar geleden prima, niks geen gedoe met weinig tot geen keukenspul. Alleen nu wel. En wat valt daaraan te doen, daar gaat het om. Natuurlijk gaan wij geen flauwe e-mailtjes sturen, maar HOE zeg je tegen je huisgenoot dat het niet lekker loopt? Kunnen we daar even op in gaan. Dus voorop gesteld dat we met zijn allen de meest volwassen mensen zijn die je je voor kunt stelllen.
Wat dacht je van op een subtiele manier gewoon eerlijk zijn?
Dus zonder iemand de grond in te trappen, doch opbouwend te werk gaan?

Ik woon ook in een soortement van studentenhuis ( naja, vrijstaand, en we wonen er met zijn 2en. ) en als er ons iets niet bevalt, kunnen we dat op een normale manier bespreken.

Je moet er met zijn allen wat van maken. Als je wederzijds begrip en respect probeert te creeeren heb je iig al veel gewonnen.

Dat iemand er nooit is, maakt het integreren niet makkelijk, maar met wat goeie wil, is er best wat aan te doen.
Oud 16-09-2008, 23:39
De Veroorzaker
Citaat:
een getal onder de 50 en wie het goed heeft moet het haar vertellen, waar ik maar mee wil zeggen dat ik het niet met de hele groep zou doen.
Oud 16-09-2008, 23:41
De Veroorzaker
Citaat:
Ik woon ook in een soortement van studentenhuis ( naja, vrijstaand, en we wonen er met zijn 2en. ) en als er ons iets niet bevalt, kunnen we dat op een normale manier bespreken.
Dat heb ik ook gedaan, maar met 2 man is dat veel makkelijker dan met zo veel. En als het zo weinig moeite is als 1 of 2x per maand wat wassen
Oud 17-09-2008, 09:32
WolterB
WolterB is offline
Ik weet niet hoe de cultuur is in jullie huis, maar als je ergens terecht komt, dan weet je dat je je aan moet passen aan de regels die er gelden en als het bij jullie zo geregeld is en altijd gewerkt heeft, waarom dan veranderen?

Dat nu één iemand de taken verzaakt, heeft de hele flat van te lijden, dus misschien met alle mensen om tafel gaan zitten en bespreken dat er dingen niet goed gaan, een huisvergadering of iets dergelijks. Daarin dan de problemen op tafel leggen en zoeken naar mogelijke oplossingen. Misschien is een andere taak wel goed uitvoerbaar voor die persoon, misschien moeten jullie de taken die gerouleerd kunnen worden rouleren zodat je niet afhankelijk bent van één persoon (huisrekeningen en contacten etc. vallen hier dan natuurlijk niet onder). Als jullie er echt niet uitkomen kan je altijd nog met een boetepot gaan werken. Doe je je taak te laat of niet, dan krijg je een boete die je in een pot stopt. Is de pot vol genoeg, dan kan je met je hele huis er wat leuks van gaan doen ofzo.
Oud 17-09-2008, 11:44
Uma
Uma is offline
Citaat:
Het nadeel daarvan is wel als de ene echt koppig en lui is, dat je nooit iemand in huis hebt die achter je staat als je die persoon er op aan wil spreken.
Oud 17-09-2008, 11:57
Verwijderd
Citaat:
Het nadeel daarvan is wel als de ene echt koppig en lui is, dat je nooit iemand in huis hebt die achter je staat als je die persoon er op aan wil spreken.
We zijn beiden erg koppig. Maar goed, ook volwassen genoeg om in te zien dat water bij de wijn erg nuttig kan zijn, zo af en toe.
Oud 17-09-2008, 16:32
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Slotje op verzoek.

Regels voor berichten