Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-11-2008, 20:11
Verwijderd
Wij wonen met vijf mensen in een studentenhuis. We hadden afgesproken dat we het netjes zouden houden (dus geen afwas laten staan bijvoorbeeld). Echter houden alleen ik en mijn vriendin ons aan die regel. De zolderbewoners maken er een potje van: poepvegen in het toilet, een week de afwas laten staan, een vies fornuis, haren in het putje er niet uithalen, plasdruppels op de grond of op de wc-bril en ook aan hun schoonmaaktaken houden ze zich niet.

Het klinkt misschien nogal zeikerig, maar als ik thuis kom en het huis is weer zo vies dan krijg ik echt een pesthumeur. Even voor de duidelijkheid, als het een beetje rommelig is vind ik dat geen ramp, maar tegen viekzigheid kan ik niet. De keuken is mijn grootste vijand. Ik kom er het liefst zo min mogelijk, zó vies vind ik die ruimte.

Ik heb ze er al zeker 20 keer op aangesproken, maar ze zijn helaas hardleers. Ik weet niet wat ik moet doen en zou graag tips willen. Het huis uitgaan is voor mij geen optie; het is een geweldig huis en ik wil er echt niet weg. Ik mag er toch wel vanuit gaan dat mensen zich aan de afspraken houden. Wat zouden jullie verstandig vinden om in zo´n situatie te doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-11-2008, 20:15
Verwijderd
Naar de huisbaas gaan en een klacht indienen.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2008, 20:24
HenkMul
HenkMul is offline
Een natte scheet laten op het bed van één van je huisgenoten.
Oud 01-11-2008, 20:28
I am Weasel
I am Weasel is offline
Sloten op keuken en badkamer.
Oud 01-11-2008, 20:31
Verwijderd
wat ik vaak deed met smerige spullen was het gewoon voor de kamerdeur zetten...
Met citaat reageren
Oud 01-11-2008, 20:33
Verwijderd
Citaat:
Sloten op keuken en badkamer.

ik verplaats hem naar L&R, daar stond trouwens niet lang geleden ook een soortgelijk topic dus probeer de zoekfunctie eens.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2008, 20:35
Verwijderd
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem en weet ook niet meer wat te doen. In mijn geval kan ik niet eens gaan klagen bij de huisbaas want dat is een WBV die zich niet bemoeit met dit soort ''prívé aangelegenheden''.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2008, 20:51
Myuki
Myuki is offline
Zou 't misschien nuttig zijn om een huisvergadering te houden en nieuwe afspraken te maken? En dan ook echt afspraken die realistisch zijn en waar iedereen zich aan wil houden.

Voor afwas kan je afspreken dat iedereen zijn eigen afwas in een teiltje doet en ergens neerzet waar niemand er last van heeft (bijv. eigen kamer) zo blijft 't aanrecht tenminste leeg.

Verder heb jij je eigen irritatie zelf in de hand, en je kunt ook proberen je er minder druk om te maken.
Oud 01-11-2008, 20:56
Crimson
Crimson is offline
tja jij hebt natuurlijk 0 ervaring met mannen aangezien je een lesbie bent en mannen zijn nou eenmaal vies!
Met citaat reageren
Oud 01-11-2008, 21:06
Myuki
Myuki is offline
Citaat:
tja jij hebt natuurlijk 0 ervaring met mannen aangezien je een lesbie bent en mannen zijn nou eenmaal vies!
ik snap wel dat je 't niet serieus meent... maar waarom denk je überhaupt dat 't mannen zijn?
Oud 01-11-2008, 21:23
Crimson
Crimson is offline
Citaat:
ik snap wel dat je 't niet serieus meent... maar waarom denk je überhaupt dat 't mannen zijn?
weet ik niet, maar ik vind angel90 een hele irritante user, vooral het laptop topic is een winner. maar ik gok wel dat het mannen zijn.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2008, 22:11
I am Weasel
I am Weasel is offline
Citaat:

ik verplaats hem naar L&R, daar stond trouwens niet lang geleden ook een soortgelijk topic dus probeer de zoekfunctie eens.
Dan kunnen ze er niet meer bij om vies te maken?
Oud 02-11-2008, 05:29
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Ik zou zeggen: huur een schoonmaakster in! Vraag iedereen een bijdrage (15 euro pm?) en laat dan een keer per week (of een keer per twee weken) een schoonmaakster komen. Je kunt ook aan de huisbaas vragen of hij dat in zijn contract wil opnemen. Op die manier heb je tenminste wel een schoon huis.

Als ik me niet vergis staan op Werk, Geld & Recht ook soortgelijke topics. Zoek daar ook eens
Oud 02-11-2008, 09:32
Verwijderd
Gewoon de vieze afwas enzo in hun kamer zetten.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2008, 09:47
Poepkind
Poepkind is offline
de afwas kan voor hun kamerdeur. Voor schoonmaaktaken kan je een huishoudster inhuren, en tsja remsporen zijn echt heel smerig, daat weet ik ook niks op.
Oud 02-11-2008, 13:41
Verwijderd
Ons huis bestaat uit vier vrouwen en één man.
En ik ben denk ik wel voor de huisvergadering. Ga dat maar eens voorstellen.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2008, 15:07
Verwijderd
Als ik het me goed herinner was jij toch de gene die de huisgenoten mocht uitkiezen? Ben je dan ook niet zelf de huisbaas als in, jij hebt de contracten opgesteld? Kan je ze er dan niet gewoon uitkikken?

Bij ons in huis hebben we een boetesysteem. Als je je schoonmaaktaak niet hebt gedaan moet je 10 euro betalen bij de keuken, en 5 voor de WC/douche. Dit gaat dan naar de huisrekening en daar doen we weer leuke dingen van. Maar zon soort contstructie zou je ook kunnen verzinnen. Je hebt halve week de tijd je taak te doen, daarna betaalt diegene een boete, desnoods aan alle andere huisgenoten..

Afwasbakjes per persoon werkt idd ook erg goed, elke keer knal je gewoon hun zooi erin als ze dat zelf weigeren te doen. Gewoon de zooi in een vuilniszak buiten zetten als het er langer dan een week staat te beschimmelen na meerdere waarschuwingen wil ook nog wel eens helpen .
Met citaat reageren
Oud 02-11-2008, 15:25
Verwijderd
Ja samen met Lieke (mijn vriendin) mag ik ze uitkiezen, maar ik zelf ben ook maar een huurder. Bo-ex verhuurt aan ons, dus ze er uitknikkeren is geen optie.

Ik heb bedacht dat we inderdaad alles in een bak gaan gooien als iets langer dan 12 uur op het aanrecht staat. En die bak mag dan niet in de keuken staan, maar in de kamer van het vieze persoontje.
Maarja, ik denk dat ze die boete´s never gaan betalen
Met citaat reageren
Oud 02-11-2008, 15:40
Verwijderd
Ik denk eerlijk gezegd dat je je wel een beetje aanstelt hoor. Ik denk dat er maar weinig studentenhuizen zijn waar de afwas korter dan 12 uur op het aanrecht staat. Beschimmelde afwas is iets anders, maar als iemand om de dag afwast, dan is dat toch prima?

Ik denk dat je het beste eens met z'n allen om de tafel kunt gaan zitten om dit te bespreken. Maak dan duidelijke afspraken (ik weet niet of jullie al een schoonmaakrooster hebben?) en neem je maatregelen als iemand zich daar niet aan houdt (zie bovenstaande ideetjes ).
Met citaat reageren
Oud 02-11-2008, 17:05
Poepkind
Poepkind is offline
een lijst die je met naam en toenaam moet aftekenen helpt ook beter dan een gewone lijst. Maar ik ben fan vand e schoonmaker.
Oud 02-11-2008, 20:10
I am Weasel
I am Weasel is offline
en bij nieuwe huurders (als je dat nog mee gaat maken) duidelijk maken dat er regels svoor zijn
Oud 03-11-2008, 20:13
cenerentola
cenerentola is offline
je kunt je huisgenoten er op aanspreken, maar ga er maar niet vanuit dat ze iets van je aantrekken. Je kunt beter woonruimte zoeken waar je geen wc of keuken hoeft te delen met andere mensen.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2008, 21:35
Verwijderd
Ik heb vandaag een gesprek gehad met ze en ze beloven beterschap. Vind dat heel fijn, maar heb wel iets van ´´eerst zien, dan geloven´´.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2008, 09:52
Volk
Volk is offline
Citaat:
Ik denk eerlijk gezegd dat je je wel een beetje aanstelt hoor. Ik denk dat er maar weinig studentenhuizen zijn waar de afwas korter dan 12 uur op het aanrecht staat. Beschimmelde afwas is iets anders, maar als iemand om de dag afwast, dan is dat toch prima?
Als je met z'n 5en in een huis woont en iedereen laat zijn was staan dan heb je als je als 2de of 3de gaat koken helemaal geen plek in de keuken om te staan. Even afwassen als je klaar bent is niet zoveel moeite. Mensen die beweren van wel zijn juist de aanstellers.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2008, 10:54
Verwijderd
Citaat:
Mijn zus woont met acht anderen in een huis en daar kookt elke avond iemand. Degene die gekookt heeft, hoeft niet mee af te wassen, en de mensen die gegeten hebben, wassen af. Nooit geen problemen over gehoord.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-11-2008, 14:03
luchtballon
luchtballon is offline
Citaat:
Mijn zus woont met acht anderen in een huis en daar kookt elke avond iemand. Degene die gekookt heeft, hoeft niet mee af te wassen, en de mensen die gegeten hebben, wassen af. Nooit geen problemen over gehoord.
maar niet in elk studentenhuis eten ze iedere dag samen? Als je zo veel contact met elkaar hebt zal er niks misgaan nee.
Wij hebben een kartonnen doos, waar alles wat al lang in de weg staat in gaat, en die staat onder de gootsteen. Maar we hebben een heel groot aanrecht
Ik vind het wel een probleem om elke avond af te wassen, maar ik neem mijn afwas gewoon mee naar mijn kamer waar het eventueel kan gaan schimmelen . Ik heb wel een aanrechtje
Oud 21-11-2008, 15:11
Verwijderd
Nou het is weer zover.
We hebben een huisvergadering gehad en de afspraak is nu dat iedereen zijn afwas naar boven meeneemt als hij niet van plan is om af te wassen. Dit gaat niet goed, maar ook weer niet heel slecht. Echter hebben we ook schoonmaaktaken waar één van onze huisgenoten zich helemaal niet aan houdt. In het contract staat dat je 20 euro moet betalen voor de schoonmaakster als je niet kan/wilt schoonmaken; dit heeft ze gewoon ondertekend. Nu echter weigert ze om te betalen omdat ze het onzin vind. Waardeloos. Mijn vriendin heeft zondag een etentje hier.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2008, 00:06
P.:NTIL
P.:NTIL is offline
Schoonmaakschema maken en wie het niet doet betaalt 10 euro. Laat het innen door de meest opdringerige huisgenoot en bel de huisbaas als dat asociale kreng niet wil betalen.
Oud 22-11-2008, 22:48
==mii_girlii==
==mii_girlii== is offline
dan moet jij ook alles laten staan en wachten tot ze zelf iets ondernemen! en dan kunnen jullie lkkr samen schoonmaken
Oud 22-11-2008, 22:57
Noddy
Noddy is offline
Citaat:
Nou het is weer zover.
We hebben een huisvergadering gehad en de afspraak is nu dat iedereen zijn afwas naar boven meeneemt als hij niet van plan is om af te wassen. Dit gaat niet goed, maar ook weer niet heel slecht. Echter hebben we ook schoonmaaktaken waar één van onze huisgenoten zich helemaal niet aan houdt. In het contract staat dat je 20 euro moet betalen voor de schoonmaakster als je niet kan/wilt schoonmaken; dit heeft ze gewoon ondertekend. Nu echter weigert ze om te betalen omdat ze het onzin vind. Waardeloos. Mijn vriendin heeft zondag een etentje hier.
Wapper even met dat contract. Het is onzin dat zij zich niet aan afspraken houdt! Ik vind het heel vervelend voor je! Ik weet ook niet zo goed wat hier en goede oplossing voor zou zijn.
Oud 23-11-2008, 09:43
blurred
blurred is offline
Zelf heb ik ook in studentenhuizen gewoond, en de ervaring leert dat 9 van de 10 huisgenoten hun troep niet achter hun kont opruimen. Ik heb mezelf hier ook lang druk over gemaakt, maar heb geleerd dat het geen zin heeft. Als huisgenoten zich na de eerste 3 keer beloven niet aan de gemaakte afspraken houden, doen ze dat alle keren daarna niet ineens wel.

Je kunt 2 dingen doen. 1: concreet met de huisbaas afspraken maken. Dat had ik in het laatste huis waar ik woonde ook. Die huisbaas kwam regelmatig langs om te controleren, en dat hielp wel. Als een huisbaas met een contract gaat wapperen waarin staat dat iemand 10 Euro schoonmaakkosten moet betalen omdat ze haar taken niet is nagekomen, heeft dat veel meer effect dan wanneer 'gewoon' een huisgenoot dat doet. De tweede optie is schijt aan alles hebben. Als jij daar zo graag wilt blijven wonen, zul je de troep moeten accepteren. Blijkbaar nemen de mensen de moeite niet en kun jij daar (na herhaaldelijk proberen) weinig aan veranderen. Dingen met teiltjes met iedereens afwas, dozen waar beschimmelde borden in worden gegooid etc. hebben vaak niet heel veel effect: jij blijft immers degene die al hun vieze afwas in die dozen flikkert. Op die manier blijf je bezig met andermans vieze troep, en blijf je jezelf irriteren. En door pannen etc. op het balkon zetten of in de container te gooien maak je jezelf niet geliefder bij je huisgenoten dan je al bent.
Oud 23-11-2008, 15:23
Nona
Nona is offline
Citaat:
En door pannen etc. op het balkon zetten of in de container te gooien maak je jezelf niet geliefder bij je huisgenoten dan je al bent.
Dat is waar, maar die huisgenoten doen ook bepaald niet veel aan teambuilding. Nooit eens terug mogen schoppen vind ik ook weer zo'n argument van "maar jij moet maar weer de verstandigste zijn". Voor sommige mensen is dat misschien een optie hoor, maar ik zou persoonlijk niet heel lang bezig zijn de lieve vrede te bewaren. Natuurlijk, een keer een avondje vrij willen is niet erg, maar als zij aan één stuk door te lui zijn om hun eigen troep achter zich op te ruimen verdienen ze van mij geen dusdanig respect dat ik misstappen ga accepteren.
Bovendien, falers die wel een contract willen ondertekenen maar zich er vervolgens niet aan willen houden kunnen wat mij betreft flink vervelende ziektes krijgen.
Oud 26-11-2008, 08:04
Verwijderd
Citaat:
Gewoon de vieze afwas enzo in hun kamer zetten.
Dit werkt echt heel prima weet ik uit ervaring
Met citaat reageren
Oud 26-11-2008, 17:39
StIpse
StIpse is offline
Zou een rigoreuze, maar wel effectieve aanpak helpen? De hele goor achtergelaten zooi in een vuilniszak en in de afvalcontainer. Heb geen ervaring in studentenhuis, maar heb dit een keer zelf op kamp gedaan (niet in de container maar wel goed verstopt) omdat de leiding veel te slap was. Dus was de keuken leeg en hadden we geen spullen meer! Heb iedereen lekker laten zweten en durfde het uiteindelijk nauwelijks te zeggen. Ik heb vooral van de leiding ongelofelijk op m'n lazer gehad, maar het heeft WEL geholpen! Zou het eigenlijk zo weer doen!!!
Met citaat reageren
Oud 26-11-2008, 20:36
Verwijderd
Ik had ook drie huisgenootjes die dit deden, niets hielp... bwuh. (Het waren mijn zusjes ook nog) Uiteindelijk was ik zo boos dat ik er de brui aan heb gegeven, al mijn spul uit de keuken heb gehaald en alleen nog maar in mijn kamer heb gegeten. Gewoon al hun spul laten staan... uiteindelijk kwamen ze er achter dat als je bestek eindeloos in water laat liggen het gaat roesten, en dat aangekoekte pannen behoorlijk gaan stinken na een tijd. Twee maand daarna zijn we uit elkaar gegaan als huisgenootjes en ze wonen nu allemaal samen. Inmiddels is 1 al zo gefrustreerd met de ander over onder meer de afwas dat ze ook niet meer bij elkaar willen wonen. Stelletje viespeuken, bah.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2008, 19:53
justhanna
justhanna is offline
Citaat:
Dit werkt echt heel prima weet ik uit ervaring
Nou, hier werkt dat zelfs niet, vervolgens zetten ze het gewoon weer op de gang en lopen er gewoon aan voorbij.

Citaat:
Zou een rigoreuze, maar wel effectieve aanpak helpen? De hele goor achtergelaten zooi in een vuilniszak en in de afvalcontainer.
Ik heb ook een keer alles buiten gezet, voor de container. Het heeft een week buiten gestaan, en vervolgens heeft de vuilniswagen alles meegenomen. Vervolgens kocht gewoon iedereen nieuw servies

@TS: ik hoop dat jij er uit komt met je huisgenoten. Op zich met z'n 5en moet je er uit kunnen komen toch, lijkt me?
Reageren

Regels voor berichten