Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Als je ouders niet willen dat je zo laat nog naar huis fietst of ergens blijft slapen, maar je wel bv. bij iemand film laten kijken, dan is het gevolg (jou 's nachts ergens ophalen) toch hun eigen keuze?
En voor jezelf: het is of het één of het ander. En als je iets echt wilt, dan zul je dat ook moeten laten merken of het op z'n minst moeten vragen; ze kunnen het moeilijk ruiken. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Persoonlijk denk ik dat je het beste een goed gesprek met je ouders aan kunt gaan, om te zien of jullie gezamenlijk tot een goede oplossing kunnen komen. Vraag hen vooral naar hun motivatie om jou in je (uitgaans)leven te beperken, en waarom zij je op deze leeftijd nog zoveel regels opleggen. Vastlullen en hun argumenten onderuit schoppen. Bij mijn ouders werkte het op den duur door mijn eigen regels te stellen 'Mam, ik ga vanavond even wat drinken met (...) en ben om 12 uur thuis'... En dan zorgde ik er ook voor dat ik VOOR 12 uur weer binnen was. Na verloop van tijd maakte ik ervan 'Mam, ik ga vanavond uit en ben voor 3 uur thuis, mocht er iets zijn dan bel ik je', en dan was ik ook echt VOOR 3 uur thuis. Vertrouwen winnen ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Maar ehm.. je mag dus wel naar de film, maar met uitgaan zou je te laat thuis komen. Dan zou ik het gewoon opbouwen. Je gaat bijv. iedere week naar de film, of "naar de film" en je bent bijv. om 24.00 thuis. Na een tijdje zijn ze daaraan gewend. Maar dan kom je af en toe ook eens om 00.30 thuis. En dan een keertje om 01.00 .
En misschien ook niet iedere week, maar om de 2 weken ofzo. Is beter dan niets. En wat HvJ zegt.. laat zien dat je je aan afspraken houdt, dat kan ook helpen. Je kunt ook zeggen/zorgen dat je altijd met z'n tweeen fietst. Of je moet wat opstandiger zijn. Tsja.. het is lastig. ![]() Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Ik weet dat je altijd aan een baan kunt komen, maar ik wil niet eindigen als (middelbare school) leraar.
Een hoogleraar op een universiteit verdient toch het meest van de docenten? Het gaat me niet alléen maar om het geld, maar een baan hebben dat boven het gemiddelde zit vind ik toch wel mooi na een universitaire studie. Als ik nou bijvoorbeeld Japans wil gaan studeren... de vraag is waarschijnlijk wel groot naar japanologen, vooral nu de Japanse economie versterkt, maar ja wat moet ik dan worden? Edit: ik zal nog eens een studiecoördinator opzoeken. Of weten die dat soort dingen niet (lijkt me sterk, maar toch) ? |
![]() |
||
Citaat:
Wat je precies per studie kan worden verschild echter. Ik zou daarvoor altijd de studiecoordinatoren raadplegen.
|
Toen ik 17 was ging ik altijd tot 5 uur. Mijn ouders vonden het alleen belangrijk dat ik thuis kwam/ bij iemand bleef slapen. dus niet naar huis ging lopen oid. Uitgaan is idd belangrijk voor sommigen (ook voor mij toendertijd), maar misschien heb je iets gedaan in t verleden waardoor ze je niet meer kunnen vertrouwen?
|
Sluip 's nachts het huis uit of klim desnoods uit het raam. Aan de andere kant, over een jaar ben je 18 en dan kun je staan en gaan waar je wilt. Daarvoor moet je natuurlijk wel op kamers. Nog een ding, wie wil er geneeskunde doen? Moet je geneeskunde doen van je ouders, of verwachten je ouders dat van jou, of wil je zelf graag geneeskunde doen? Als je uitgeloot wordt, zijn er nog genoeg andere studies die je kunt kiezen. Misschien zou je bio-medische wetenschappen kunnen doen, dat is een studie die de meeste studenten kiezen als ze uitgeloot zijn voor geneeskunde. Kijk op de websites van universiteiten of maak een afspraak met je mentor of decaan over je studiekeuze. Je kunt ook altijd Japans gaan studeren. Een studie waarin je misschien geen aansluitende baan in kan vinden, maar waarschijnlijk wel een andere goede baan. Je hebt tenslotte analytisch vermogen als je bent afgestudeerd. Daarbij heb je wel een studie gedaan die je echt leuk vindt.
|
![]() |
||
![]() |
Misschien kun je samen met je ouders schoolafhankelijke huisregels afspreken. Bv:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Hoe dan ook, beter studeer je natuurkunde i.p.v. geneeskunde, dan heb je ook nog een intellectuele uitdaging! |
![]() |
|
Het kan ook zijn dat je ouders de regels stellen omdat ze ergens bang voor zijn.
Ik ken ouders die het uitgaansleven van hun kinderen verbieden, omdat ze de vrienden van hun kinderen niet kennen. Zo'n probleempje als dat is natuurlijk makkelijk op te lossen door vrienden eens thuis uit te nodigen voor eten en een filmpje zodat de ouders die vrienden dan ook ontmoeten. wat ik bedoel te zeggen is dat het wel belangrijk is om erachter te komen wat de reden is dat je ouders het niet willen hebben. Kan je makkelijk met je ouders praten? Want dan is dat misschien een optie?
|
Verwijderd
|
Ik kan echt helemaaaaaaaal niet normaal praten met m'n ouders.
Aan de ene kant omdat we verbaal niet goed kunnen communiceren (ik spreek hun taal niet goed, hun Nederlands is af en toe matig) maar aan de andere kant omdat ik gewoon nooit openlijk heb kunnen praten tegen ze. Ze kennen al m'n vrienden. M'n ma wil ze altijd meteen ontmoeten. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|