Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-10-2008, 19:46
iklima
iklima is offline
ik zit met het volgende probleem.
Ik ben 18 jaar en heb het schooljaar 2007/2008 mijn vmbo-T diploma gehaald.
ik zit nu 2 maanden op de Havo en het bevalt mij totaal niet, de Mbo opleiding die ik wil doen, daar kan ik me niet meer voor ingschrijven.
ik wil nu dus stoppen met havo (al betekend dat 1 jaar werken of niks doen) maar mijn coordinator zegt dat ik nog leerplichtig ben omdat ik geen startkwalificatie heb, dat is toch onzin? ten eerste ik ben 18 jaar en ik heb 12 jaar op school gezeten (8 jaar basisschool 4 jaar TL) dus ben ik niet meer leerplichtig volgens mij..

help A.U.B
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-10-2008, 19:59
Vinniebar
Vinniebar is offline
Citaat:
Met de kwalificatieplicht wordt de leerplicht verlengd tot de dag dat de leerling een startkwalificatie heeft gehaald. Of tot de dag dat de leerling 18 jaar wordt. Een startkwalificatie is een havo-, vwo- of mbo niveau 2, 3, of 4- diploma.
Lijkt me dus dat je niet meer verplicht naar school hoeft...
Met citaat reageren
Oud 28-10-2008, 20:17
iklima
iklima is offline
ja dat denk ik ook maar waarom doet mij coordinator dan zo moeilijk?
ze blijft er maar opdringen dat ik een kwalificatie nodig heb, kga morgen maar eens een leerplichtambtenaar bellen voor de zekerheid. en anders ga ik maar spijbelen
dan zie ik wel of de leerplicht achter me aankomt of niet
Met citaat reageren
Oud 28-10-2008, 22:14
T_ID
T_ID is offline
De coördinator weet dat je nooit een baan zult vinden met alleen een VMBO diploma, daarom doet hij zo moeilijk als jij zegt dat je met school wilt stoppen.
Oud 28-10-2008, 22:57
benx1984
benx1984 is offline
Sommige MBO studie's kun je ook ergens in januari aanmelden. Mischien kan je vragen of je ergens alvast mag instromen, of een paar dagen meelopen. Dan zien ze dat je gemotiveert bent.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2008, 06:43
iklima
iklima is offline
Citaat:
De coördinator weet dat je nooit een baan zult vinden met alleen een VMBO diploma, daarom doet hij zo moeilijk als jij zegt dat je met school wilt stoppen.
ik heb hem al verteld dat ik de mbo wil doen, al kan ik me niet meer inschrijven dan doe ik dat volgend jaar. ik heb niks aan dit schooljaar als ik toch naar de mbo ga..

en ik heb trouwens al mijn de mbo gebeld en ze zeiden dat het niet kon.
na een beetje doordringen heb ik een afspraak gemaakt voor a.s. donderdag.
stel dat het lukt en dat ik kan beginnen in januari, moet ik dan tot januari toch naar de havo? dat is toch zonde van mijn tijd? en moeten ze niet verwachten dat ik mijn huiswerk maak en voor de toetsen ga leren
Met citaat reageren
Oud 29-10-2008, 08:14
Nyawa
Aangezien je al 18 bent en dus geen leerplicht meer hebt, lijkt het me in jouw geval dan verstandiger om tot januari te gaan werken (schoolgeld, boeken) of je voor zover dat kan voor te gaan bereiden op je MBO-opleiding.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2008, 13:56
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
stel dat het lukt en dat ik kan beginnen in januari, moet ik dan tot januari toch naar de havo? dat is toch zonde van mijn tijd?
Waarom is dat zo? De kennis die je dan opsteekt is altijd meegenomen.
Oud 04-11-2008, 10:57
iklima
iklima is offline
je hebt wel gelijk, maar het is net een marteling als k naar die school ga.
en ik kan beter gaan werken, want dan kan ik het allemaal weer betalen
( de school waar ik vanaf wil gaan heeft me al een fortuin gekost)
Met citaat reageren
Oud 04-11-2008, 15:11
Tripp
Tripp is offline
Volgens mij heeft het wel nut om dit schiooljaar alsnog te doen. Of alleen een paar vakken als je toch naar het MBO wil. Kijk± Als je bijv. in HAVO4 nederlands zou halen met een 6. Dan heb je op het MBO al Nederlands B afgerond. Dan hoef je alleen nog maar Nederlands C, en dat kost je 1 jaar. Als je een VMBO-TL diploma hebt met daarop Nederland een 6, dan heb je Nederlands A al gehaald. En C is het hoogste niveau, en die moet je ook halen als je niveau 4 wilt afsluiten.

Zo ging het tenminste bij ons.......maar ik deed het andersom. MBO naar HAVO.

Nederlands A, B en C kosten ieder 1 jaar.
Oud 04-11-2008, 19:41
Verwijderd
waarom vraag je geen hulp van je school, plan van aanpak om toch alsnog je havo te halen?
Veel dingen zijn niet leuk, maar toch moeten ze gebeuren.

Stel; mijn kamer is een rotzooi, moet ik hem toch opruimen. Even de tanden op elkaar en gewoon voor gaan. Je gaat straks echt profiteren van je resultaten wat je behaald heb.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2008, 17:47
ddb1990
ddb1990 is offline
ik heb nu op dit moment hetzelfde probleem. Ik doe een opleiding MBO 2. en verder heb ik een vmbo diploma. Mijn opleiding bevalt me nu ook niet en toch moet ik per se een MBO 2 startcertificaat hebben. Waarom hebben wij die nodig.????
Als je ook in een bedrijf opleiding kan doen. Maar kun je dan zo overstappen naar een andere opleiding
?.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2008, 19:10
blablatje
blablatje is offline
Als je een interne opleiding doet in een bedrijf dat een erkend opleidingsbedrijf is, voldoe je gewoon aan de leerplicht, voor zo ver ik weet.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2008, 18:10
Astridjuh
Astridjuh is offline
Citaat:
Volgens mij heeft het wel nut om dit schiooljaar alsnog te doen. Of alleen een paar vakken als je toch naar het MBO wil. Kijk± Als je bijv. in HAVO4 nederlands zou halen met een 6. Dan heb je op het MBO al Nederlands B afgerond. Dan hoef je alleen nog maar Nederlands C, en dat kost je 1 jaar. Als je een VMBO-TL diploma hebt met daarop Nederland een 6, dan heb je Nederlands A al gehaald. En C is het hoogste niveau, en die moet je ook halen als je niveau 4 wilt afsluiten.

Zo ging het tenminste bij ons.......maar ik deed het andersom. MBO naar HAVO.

Nederlands A, B en C kosten ieder 1 jaar.
Dat klopt volgensmij niet helemaal. Ik zit in mijn eindjaar van het MBO niveau 4 en moet dit jaar voor Nederlands mijn proeve van bekwaamheid op B2 niveau doen.
Het zou kunnen dat het is veranderd sinds het competentiegerichte onderwijs is ingesteld maar dat weet ik niet.
Oud 08-11-2008, 11:22
Tripp
Tripp is offline
Citaat:
Dat klopt volgensmij niet helemaal. Ik zit in mijn eindjaar van het MBO niveau 4 en moet dit jaar voor Nederlands mijn proeve van bekwaamheid op B2 niveau doen.
Het zou kunnen dat het is veranderd sinds het competentiegerichte onderwijs is ingesteld maar dat weet ik niet.
Ik weet het niet. Bij mij was dit 4 jaar geleden nog wel zo. Maar het kan veranderd zijn ondertussen.
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten