Advertentie | |
|
![]() |
|
Je weet het niet. Niemand kan in de toekomst kijken. Maar wat moet je dan? Statistiek er op los laten
"Nou lieverd. Ik heb even gekeken. De kans dat het vandaag uitgaat tussen ons is 1.5%, de komende week 2%. In de komende maand 2.5% en binnen een jaar 5%. Binnen twee jaar wordt het wel 35%, want dan houden de liefdeshormonen op. Je weet wel, die 5-jaars barriere. Maar zoals je ziet heeft onze relatie nog een kans van meer dan 50% om de komende twee jaar te overleven, dus ben je voor mij de ware!"
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Maargoed. Een point of no return bereik je naar mijn idee nooit. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Voor mij zit daar ook een christelijk perspectief achter, ik zoek een levenspartner, voor 'altijd' en ik hoef geen fuckbuddy. Als je iemand vind met wie je dat kunt delen en die ook eenzelfde doel heeft zou je al gauw vast kunnen stellen dat je voor 'altijd' bij elkaar wilt blijven... Maar dat betekend alsnog niet dat dat ook zo uitkomt, want zoals Kazet zegt: "Alles kan kapot". (En voor mij persoonlijk... weet ik niet van God's pan voor mijn leven is) |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Smokin' schreef
Citaat:
En er kunnen dingen gebeuren waardoor ik me ook maar iets ga afvragen, maar dat is juist het discussiepunt van dit topic: wanneer IS die 'point of no return' er? Wanneer is de motivatie het hoogst, en na hoelang is de motivatie het hoogst dus te besluiten 'verdere stappen' in de relatie te ondernemen zoals samen wonen, trouwen of kinderen nemen.
|
Verwijderd
|
Toen hij zijn geen vriendin te willen 'want dat kost zoveel tijd' dacht ik al dat wij een relatie zouden krijgen en dat we niet meer uit elkaar zouden gaan. We kregen inderdaad een relatie en het gevoel dat het voor altijd is ben ik niet meer kwijt geraakt, inmiddels zijn we 8 jaar verder. Natuurlijk kan er vanalles gebeuren, maar voor nu blijven we gewoon altijd samen
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik ben niet inconsistent in wat ik zeg. Ik geef MIJN mening en zeg daarna dat ik uiteindelijk het totaal plaatje niet weet, dat heeft en te maken met mijn geloof... en met het feit dat ik nu eenmaal niet in de toekomst kan zien. En dat kan jij ook niet. Voor de rest, ik erken mijzelf inderdaad vrije keus toe, maar daarnaast geloof ik ook dat er een 'plan' is voor mijn leven, en ik heb de keuze om dat pad te volgen of niet. (En verdere discussie over dat standpunt kan via PM, maar past niet echt in dit topic. Vind ik.) Laatst gewijzigd op 22-09-2008 om 17:36. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
De een heeft als motivatie geld, of een financiele meevaller door te gaan trouwen o.i.d. en de ander is zo stapelverliefd dat die zo gauw mogelijkdat wil laten vastleggen door te gaan trouwen. Ik denk niet dat je daar echt een tijdstip aan vast kunt leggen, maar de ideale situatie is denk ik na een tijd een relatie te hebben - en dat beide partners vinden dat zij voor goed samen willen blijven, of lang genoeg bij elkaar willenblijven om samen een kind op te voeden en zich daar beiden voor in zullen zetten etc. etc. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En die point of no return bestaat wel, hoe is het anders verklaarbaar dat er zoveel mensen trouwen, kinderen krijgen en samen sterven zonder ooit gescheiden te zijn geweest? Is die point of no return dan zo'n krachtig en sterke psyche?
|||
Ik begin pas aan een relatie als ik mezelf over 80 jaar nog steeds met die persoon zie.
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Je zit altijd op een 'point van no return' want je kunt niet terugdraaien wat er gebeurt. Zelfs als een relatie uitgaat betekent dat geen 'return'. Oh en ik weet dat je dat niet bedoelt, maar ach.
Laat ik eens meepraten, gezien ikzelf al bijna 5 jaar samen ben met dezelfde. ![]() Ik vind het (idee van Young Predator) erg kunstmatig en zie de liefde er niet echt in terug. Het is zo rationeel. Ratio overheerst voor mij niet in de liefde.
||
Citaat:
![]()
|
Verwijderd
|
Ik ben atypisch geloof ik want deze relatie is behoorlijk ver ontwikkeld terwijl ik continu dacht "maar ik kan het zo uitmaken" of "ik zie er niet echt een toekomst in". Het is eigenlijk pas nu dat ik denk, okee, laat ik me er maar es ingooien, en dan nog is het bij lange na niet the point of no return. Daarvoor moeten er ook andere factoren uitgeschakeld worden denk ik...
Bij de ex had ik het wel, maar dat is heel gestaag gegroeid. Kwam ergens tussen de 6 maanden en een jaar geloof ik, en ik heb geen idee wat het gevoel nou precies zo veroorzaakt heeft. Ik denk eigenlijk dat het bij mij neerkomt op het besef dat hem loslaten evenveel moeite gaat kosten als hem vasthouden, zo niet meer. Op een gegeven moment zit iemand gewoon in je systeem. En natuurlijk hoeft dat niet te blijven, maar hoe ik het bij mezelf heb leren kennen, is het een vrij hardnekkig gevoel. |
![]() |
||
Citaat:
En is verliefd zijn niet de reden om liefde naar elkaar te willen tonen en een relatie te beginnen? Rationaliseren komt daarna, en daar is niks mis mee. Zeker omdat liefde vaak in een vroeg stadium blind maakt.
|
[bioloog]
De mens heeft een dier dat voornamelijk seri-monogaam is. Dit betekend dat de meeste mensen meerdere partners tijdens het leven hebben, maar bij die partners voornamelijk monogaam leven. Dit wordt fysiologisch gezien aangestuurd door hormonen (´verliefdheids hormoon´). Deze hormonen worden bij de meeste mensen ongeveer 5 jaar lang aangemaakt en hebben een bepaalde mogelijkheid om rationele processen te onderdrukken. Na 5 jaar is het voor de gemiddelde mens trouwens niet gelijk einde relatie. Ondanks dat de fysiologische drang achter een relatie langzaammaarzeker verdwijnt, wordt deze bij veel mensen vervangen door een psychologische verwantschap die anders in elkaar zit. Of deze band ontstaat hangt van heel veel factoren af, waaronder bijvoorbeeld het zelfbeeld van de persoon in kwestie, het verleden dat de partners hebben enzovoort. [/bioloog]
|
Ik ervaar dat point of no return heel anders dan het (verliefde) gevoel van 'ja, ik wil voor altijd bij jou blijven' wat je al heel vroeg in een relatie kan hebben idd. Dat 'ik wil jou nooit meer kwijt'-gevoel hoort gewoon bij de rush van verliefdheid en later het houden-van gevoel, terwijl the point of no return voor mij veel verder gaat en eigenlijk iets is wat zicht het afgelopen jaar bij mij ontwikkeld heeft en eigenlijk pas sinds een maandje of 2 echt heel sterk aanwezig is. Het is niet alleen het gevoel niet meer zonder de ander te willen, maar je ook niet voor kunnen stellen hoe het zou zijn zonder de ander en geen enkele reden zien waarop het überhaupt nog zo ver komt dat je het zonder de ander zou moeten doen. Er is in onze relatie op dit moment werkelijk niks waarop het in de nabije toekomst stuk zou kunnen lopen. Daarbij zijn en wonen we al zo'n tijd samen dat onze levens helemaal in elkaar verstrengeld zijn. Een leven zonder hem, zou een compleet ander leven zijn. Een ander huis en vooral een andere dagelijkse routine; want juist al die basale dagelijkse dingen, delen wij al zo lang met elkaar. Samen opstaan en ontbijten (als onze werktijden dit toelaten), samen eten en weer naast elkaar in bed kruipen. Hoe anders moet dat allemaal wel niet zijn zonder hem? Ik zou echt niet anders willen en voorspel dus ook geen gebeurtenissen waardoor dit ineens omgegooid zou kunnen worden. Juist het vooruit kijken en verder willen in onze relatie; het feit dat we allebei hetzelfde willen en daar langzaam naartoe werken, geeft voor mij the point of no return aan; in positieve zin.
||
![]() |
Citaat:
Het feit dat mensen hun hele leven bij elkaar blijven sluit niet uit dat ze mogelijkheid niet hadden om een andere weg in te slaan. Liefde, huwelijk, financiën en kinderen zijn voorbeelden van factoren die ervoor zorgen dat mensen bij elkaar blijven. Echter; er is een verschil tussen een gevoel koesteren als; 'ik kan me niet meer voorstellen ooit bij iemand anders te zijn/te liefhebben etc' en de vaststelling 'ik heb het 'point of no return' bereikt'. Ik kan mij het eerste gevoel prima voorstellen zonder de vaststelling van het tweede 'point of no return' gevoel. Vaststellen dat er een 'point of no return' is, is een veel rationelere gedachte dan de gedachte 'ik kan me niet meer voorstellen ooit bij iemand anders te zijn/te liefhebben etc'. Het bestaat in die zin dus vooral als je redenen gaat bedenken waarom het voor jou nu bestaat, of eraan zit te komen etc. Het is een gedachte/gevoel waar veel meer factoren op van invloed zijn dan alleen je gevoelens voor een persoon, maar ook zelfbeeld, wereldbeeld, geld, kinderen etc. Dit is voor het gevoel 'ik wil voor altijd bij iemand blijven' minder belangrijk. |
Advertentie |
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik moet eerlijk zeggen dat ik, ondanks het hele topic gelezen te hebben, niet helemaal begrijp wat er nou wordt bedoeld met "point of no return". Wellicht omdat ik het nog niet bereikt heb. Ik ben ruim 2,5 jaar samen met mijn vriend waarvan we ruim een jaar samenwonen en ik wil absoluut kinderen met hem (het staat ook in de planning) en met hem samen oud worden. Ik ervaar het echter niet als een "point of no return" en kan er wellicht ook gewoon niet zo naar kijken. Ik ben niet met hem samen, omdat we nu eenmaal samen zijn. Ik ben niet met hem samen, omdat ik dit niet nog eens wil hoeven opbouwen. Ik ben niet met hem samen om de seks of om de leuke grapjes en ook niet omdat ik me geen leven zonder hem kan voorstellen. Ik maak elke dag de keuze met hem te willen zijn en die keuze is iedere dag met meer overtuiging, wellicht komt er een keer dat het niet meer als een keuze voelt en is dat het point of no return.. maar dat idee benauwt me wel een beetje? Ik wil altijd kunnen kiezen en vind het juist iets moois om dagelijks weer voor elkaar te kiezen. Het klinkt misschien onzeker, maar zo ervaar ik het absoluut niet. Ik heb me nog nooit ergens zekerder van gevoeld, zowel van zijn gevoelens voor mij als van mijn gevoelens voor hem. We zijn absoluut nog altijd aan het groeien samen en worden nog steeds weer "closer" met elkaar. Wellicht kan ik me later wel iets voorstellen bij dit topiconderwerp, maar ik heb geen enkele haast dat punt te bereiken. Ik vind het heerlijk zo
![]() |
![]() |
||
Citaat:
wie heeft het over verliefdheid? Ik vind juist dat liefde helemaal niet blind maakt. Ik denk zelfs dat je iemand pas echt goed kunt leren kennen als je liefde voor hem/haar voelt. Je ziet dan bijzondere dingen aan iemand die anderen misschien niet zien. <maar dit is een heel andere discussie.
||
Volk schreef:
Citaat:
Maar als je gaat praten over liefde + partner kun je toch niet zeggen dat je liefde toont aan hem/haar als je niet eens verliefd bent? Dat is oneerlijk tegenover je partner, die tegen beter weten in die liefde ontvangt. In hoeverre is liefde dan rationeel/irrationeel?
||
@ Myuki.
Me vorige post was een reactie die volgde op : Citaat: Young Predator schreef: En is verliefd zijn niet de reden om liefde naar elkaar te willen tonen en een relatie te beginnen? Volk schreef hierop: Citaat:
edit: En voor de duidelijkheid aan de lezers van dit topic: ik ben gelukkig met mijn vriendin, dit topic is niet herleid uit twijfels, maar uit interesse en het opzoek zijn naar mensen die de ‘point of no return’ herkennen en het ook zo ervaren en er over willen praten. Het is dus flauw te vragen als ik ooit verliefd ben geweest.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Liefde en verliefdheid zijn twee heel verschillende dingen en het is echt niet zo dat je de een nodig hebt om de ander tot stand te brengen. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Verwijderd
|
Mja, dan kom ik er nog steeds niet helemaal uit. Ik kan alleen als verschil tussen deze relatie en andere relaties en het begin van deze relatie en nu heel duidelijk zeggen dat er in het eerste geval alleen een "toekomst willen" was met iemand.. en ik in dit geval gewoon zeker weet dat die toekomst er ook gaat komen. Er is niets dat dat in de weg staat, omdat we volledig op 'één lijn zitten erover.. Maar of dat nu bedoeld wordt :')
|
![]() |
|
Ik heb het zo benoemd omdat ik dat zo ervaar.
Ik probeer tevens door de titel van dit topic duidelijkheid te scheppen over dat gevoel wat bij mij heerst. Negatief of positief, niet terug kunnen kan gezien worden zowel positief, als negatief. Ik heb het hier over het positieve. Oh, en Thee muts.: ik wil niet meer terug. Ik denk ook dat ik dat niet kan. Ik kan er geen einde meer aan maken, en dat wil ik ook niet. Dat gevoel is wat ik omschrijf als the point of no return.
Laatst gewijzigd op 25-09-2008 om 09:54. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Mja, niet 'kan' - mijn ex en ik hebben allebei dat gevoel gehad, van nu gaat het nooit meer over, dit kan niet meer stoppen, en hij is toch zeker weten m'n ex. Vind het hoe dan ook een beetje naïef om te denken dat het nooit uit kan of om zeker te weten dat er een bepaalde toekomst gaat komen. Veel verder dan zeker weten dat je er allebei voor gaat, kom je eigenlijk niet, en zelfs dat is lastig want je weet nooit zeker of de ander er echt hetzelfde over denkt als jij.
|
![]() |
||
Citaat:
Bovendien vind ik het een beetje raar dat je mensen vraagt naar hun ervaringen over 'the point of no return', maar er dan steeds op terug blijft komen dat niemand helemaal snapt wat jij bedoeld, omdat niemand er de beschrijving aan geeft die jij doet. De ervaring van het begrip, lijkt enkel goed als het precies zo ervaren wordt als dat jij doet. Beetje vreemd.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Ik heb nu een half jaar met m'n vriend en ik weet van mezelf dat ik zonder hem zou kunnen, ik wíl het alleen niet. Niet alleen omdat ik een dagelijkse routine met hem heb opgebouwd, of omdat ik niet alleen wil zijn. Ik wil gewoon echt bij hém zijn. Mocht dit gevoel ooit veranderen, dan ga ik niet bij hem blijven omdat het zo vertrouwd is en het te veel moeite kost om een nieuwe relatie op te bouwen, want het kost nog veeeeeel meer moeite om bij iemand te blijven waarvan je eigenlijk niet meer houdt.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Spinning matter sends out two types of X-ray. Verwijderd | 4 | 06-11-2004 10:36 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
The secret diaries of Admiral Byrd Verwijderd | 11 | 17-10-2004 01:03 | |
Verhalen & Gedichten |
Algemeen Oorlog / Vrede Topic Anne | 21 | 07-04-2003 09:32 | |
Verhalen & Gedichten |
Mass apeal Ground Zero | 0 | 20-03-2003 20:35 | |
Verhalen & Gedichten |
lyrics of yet another funky song o' mine ;) dandybutthole | 0 | 13-11-2002 23:16 | |
Seksualiteit |
Hoe lang hou jij het vol? Deliveran©e | 40 | 31-10-2002 10:39 |