![]() |
||
Citaat:
|
Ik ben sinds m'n achttiende bloeddonor bij Sanquin. Ik heb er eigenlijk ook niet zoveel over te vertellen, het kost gewoon heel weinig moeite om even wat bloed af te staan, terwijl je zieke mensen er wel heel erg mee kunt helpen.
Ik word ongeveer drie keer per jaar opgeroepen en meestal ben ik een uurtje weg van huis, soms wat langer als het druk is. Ik heb nooit ergens last van ofzo na een donatie, ik heb alleen wat meer dorst dan anders. Eigenlijk vind ik het ook wel fijn dat je hb en bloeddruk iedere keer gecontroleerd worden, dan hoor je het ook meteen als er iets niet goed is. De medewerkers van de bloedbank vind ik altijd erg vriendelijk en je krijgt ook altijd wat te eten en te drinken. Ik was een keer met iemand meegegaan die zich niet lekker voelde na de donatie en die werd erg goed verzorgd totdat ie zich weer oke voelde. |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Goed dat jullie het doen, ik ga me ook aanmelden straks ![]()
|
![]() |
Wat Briseïs zegt. Dat prikje in je vinger is naar.
Die vragenlijst stelt niet veel voor, als je een beetje bewust leeft (geen onbeschermde seks, geen drugs gebruiken (die je moet spuiten), niet je lichaam verkopen) dan is dat allemaal in orde. Als je een piercing of tattoo hebt laten zetten mag je een jaar niet doneren. Ik had laatst trouwens wel te laag Hb, geen idee waar dat wegkwam. Eerste prik was 7,3, werd ik nog een keer geprikt voor de zekerheid en toen was 't zelfs 7,0, bloedarmoede dus. Normaal heb ik daar nooit last van ![]() |
![]() |
|
@ MeelFriek: 7.0 is geen bloedarmoede. Die grens ligt nog lager, maar er is gewoon een hogere grens getrokken om te zorgen dat je niet al te veel nadelige effecten hebt van je donatie.
Ik doneer ook bloed sinds mijn 18e, en ben tot nu toe nog maar 1 keer afgekeurd omdat m'n Hb te laag was (6.6 de eerste keer, 7.8 de 2e keer prikken maar gemiddeld dus nog steeds te laag *bij vrouwen ligt de grens op 7,8, bij mannen ligt die grens hoger*). Ben nog nooit van m'n stokje gegaan (wel eens bijna) en je moet er even rekening mee houden dat je de eerste 12 uur na je donatie niet gaat sporten of andere acitiviteiten waarbij flauwvallen gevaarlijk is gaat doen.
|
Verwijderd
|
Denk dat er nu wel genoeg info over bloed doneren beschikbaar is, maar ben sindskort plasmadonor dus zal daar even wat over vertellen.
Als je plasma geeft dan wordt je aan een apparaat gezet, je bloed wordt uit je lichaam gehaald, gecentrifugeerd zodat het plasma kan worden afgetapt en vervolgens krijg je de rest van het bloed weer terug. Het betekent dat je wat langer moet zitten (zo'n 45 minuten tot 60 minuten, normale bloeddonatie is ongeveer een kwartier) maar ook dat je veel minder (eigenlijk geen) last van hebt omdat je een groot deel van je bloed (inc rode bloedcellen)weer terugkrijgt. Je mag in principe elke twee weken plasma geven, omdat je lichaam hier heel snel van hersteld. Ik ben overgestapt op plasma geven omdat ik 10 minuten lopen van de bloedbank woon en ik veel vrije tijd heb omdat ik studeer. Als ik straks ga werken kan het best zijn dat ik weer overstap op bloed geven. Voordelen plasma geven tov bloed geven *je hebt voorrang tijdens keuring (er zijn maar een beperkt aantal plasmadoneerplekken en dus wordt het strak ingepland) * omdat je zo lang moet liggen brengen ze je thee/koffie/koeken ![]() Echt super als je het gaat doen ![]() |
![]() |
|
![]() |
Ik ben ook plasmadonor, dan mag je veel vaker
![]() Ga gewoon een keertje langs bij Sanquin/de bloedbank bij het ziekenhuis bij jou in de buurt, en vraag wat ze het hardst nodig hebben, bloed of plasma. Dat ligt ook aan jouw eigen bloedgroep, als jij de bloedgroep hebt die aan iedereen gegeven mag worden hebben ze misschien het liefst dat je bloed gaat geven, dat moet je daar even navragen. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Bang voor naalden is ze absoluut niet. Ze werd achteraf heel erg duizelig enzo. Nadat ze een keer onderuit is gegaan in een winkelcentrum gaat ze niet meer. Maar er zijn genoeg mensen die er wel tegen kunnen.
|
Je kunt zelf aangegeven hoe vaak je gaat en ze gaan erg goed om met eigen wensen!
Ik ben vorig jaar afgekeurd en sindsdien niet meer geweest vanwege te laag Hb (met als achterliggende oorzaak een te laag ijzergehalte in mijn bloed). Eigenlijk moest ik stoppen met bloedgeven, maar toen ik hoorde dat je ook 1x per jaar mag, heb ik dat meteen gedaan! Hopelijk dat m'n lichaam dat gewoon trekt, zo niet, dan moet ik definitief stoppen helaas. Ik hoop dat ik iedereen hierdoor overtuig. Het is voor sommige een aanslag op je lichaam, maar ze gaan hier echt heel goed mee om. Je wordt gescreent door middel van een vragenlijst en hb/bloeddruk bepaling. En ook na de donatie laten ze je niet zomaar lopen. Als je nieuw bent brengen ze vaak ook een kopje thee voordat je op mag staan ed. Daarnaast vind ik het ook nog eens gezellig op de bloedbank. ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() Niet een dramatisch bloedarmoede, ik merkte er ook niks van in het dagelijks leven, maar het was wel zo laag dat ik dus geen bloed meer mocht doneren. Aanleiding weet ik ook niet, meest voorkomende bloedarmoede is door een te laag ijzergehalte, maar ik eet wel gewoon vlees en zelfs appelstroop e.d. Ik mag nu sowieso niet tot volgend jaar bloedgeven, omdat ik in juni een nieuwe piercing heb laten zetten. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik studeer niet zo lang gnk, maar ga er zeker niet van uit dat iedereen die langer gnk studeert het automatisch beter weet. Dat is nogal kortzichtig. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Ik heb een week geleden voor het eerst bloed gegeven. Ze zijn echt heel netjes en vriendelijk bij Sanquin
![]() ![]() Ik vind 't echt leuk om te doen ![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
knipoog ofwel niet gemeend... ja vast... jij denkt zeker dat je het ei van columbus hebt uitgevonden, maar bedankt voor je overbodige info ! ![]() Pluisje Daar heb je idd een punt mee. Ik weet ook (nog) vrij weinig over labwaarden (al denk ik niet dat iemand die bezig is met zn co-schappen 2x zoveel weet, althans dat mag ik hopen ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Mag nu trouwens minstens een half jaar niet omdat ik in Bolivia ben geweest ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Het is goed om kritisch te blijven, maar het lijkt me toch een algemeen feit hoe verder je in je studie bent hoe meer kennis je over het algemeen hebt |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Nog even kort iets over je vraag zelf. De behandeling is afhankelijk van het onderliggend lijden en omdat er vaak toch wat aan de hand is behandel je dus automatisch de bloedarmoede ![]() Nou een heel verhaal ![]() ![]()
|
Kijk, dat is pas een uitgebreid antwoord
![]()
||
Citaat:
|
Geweldig om al die reacties te lezen! Ik ben er even niet, en ik kom terug en het is meteen helemaal vol hiero
![]() ![]() Nog een vraag: PV zei hierboven dat ik moet vragen wat ze het meest nodig hebben; nu snap ik dat niet helemaal. Ik ga het wel gewoon vragen daar niet van; maar als ze mijn bloed hebben, kunnen ze daar niet gewoon het plasma uithalen? Net zo makkelijk ![]()
|
Dat kan, alleen krijg jij de rest dan niet meer terug waardoor je alsnog maar een paar keer per jaar bloed mag geven. Als ze plasma afnemen en de rest terug in je lichaam brengen herstelt je lichaam sneller waardoor je vaker plasma mag geven.
|
Ligt eraan hoe druk het is bij de bloedbank. (als in hoeveel wachtenden er voor je zijn). Je moet een vragenlijst invullen (3 minuutjes werk max) en dan stellen ze je wat vragen over je algemene gezondheid enzo, en dan nog even wat buisjes bloed afstaan. (de eerste keer nog geen halve liter omdat ze nog allemaal onderzoeken moeten doen). Ik zou rekenen op een half uurtje.
||
Citaat:
Dat je gegeten hebt is goed maar drinken is volgens mij net zo belangrijk of zelfs belangrijker dan eten. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 17-10-2008 om 21:26. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
|
Zelf geen ervaring, maar m'n pa wel.
Geloof dat 'ie het wel leuk vind, aardige mensen enzo. Hij is het gaan doen omdat hij bloedgroep O-negatief heeft, die kunnen ze altijd wel gebruiken omdat dat er bij iedereen ingegoten kan worden ![]() Ben zelf als de dood voor naalden ![]()
||
Citaat:
Het plasma uit de "gewone" bloedafname wordt ook gewoon gebruikt, alleen dat is een te kleine hoeveelheid om het alleen daaruit te kunnen halen (dus zonder gebruik van plasma-afnames). Op zich hebben ze die plasma ook niet persé nodig, omdat er dus in principe genoeg is van de plasma-afnames, maar aangezien ze het anders weg zouden gooien wordt dat ook gewoon gebruikt. Mijn ma werkt bij de bloedbank (afname, Ehv) en de sfeer is daar echt ![]()
|
Het duurde even (was ziek en mocht niet komen haha), maar ben gisteren geweest en was opzich wel ok. Ze hebben bergen koek en iedereen heeft iets met elkaar gemeen en is wel erg gezellig daar haha
![]() Heb ook een voldaan gevoel nu ik geweest ben, en denk dat ik nog wel ff blijf langskomen daar ![]() Bedankt voor alle reacties, ik wist niet dat er zoveel zouden reageren op iets waar je nooit wat over hoort (ik althans) ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Bloeddonor worden Annett | 11 | 15-03-2013 22:13 | |
Lichaam & Gezondheid |
Financiële beloning voor registratie als orgaandonor? :DELICIOUS | 21 | 30-10-2011 22:34 | |
Lifestyle |
Bucketlist Fosca | 13 | 01-09-2010 13:48 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
satanisme morgainemanson | 136 | 29-01-2007 06:47 | |
Lichaam & Gezondheid |
Geef jij bloed? PV | 134 | 25-01-2005 14:54 |