Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-09-2008, 17:42
Stephen91
Stephen91 is offline
Mijn probleem is echt lastig uit te leggen, ik ben er ook voor naar de huisarts geweest, die mij doorverwees naar een psycholoog.

Nu het probleem:
Ik heb al iets van 15 keer hetzelfde moment meegmaakt: Ik ga naar bed, ik val in slaap en word dan wakker. Ik lig dan nog steeds op bed, maar.. ik kan me niet bewegen. Ik kan wel kijken, echt heel erg raar. Ik zie dus alles voor me (kamer muur, spullen etc), en ik kan volgens mij ook knipperen met me ogen. Maar ik kan me niet bewegen. Ik kan wel uit dit soort gedoe komen, door heel snel te ademen...

En dan ben ik dus wakker, en vraag ik me af of het allemaal een droom was of niet. Na 15 keer betwijfel ik dit natuurlijk, maar ik word er dus echt kapot bang van. Zoals hierboven gezegd, verwijst de huisarts me naar een psycholoog. Maar, misschien is er iets anders aan de hand?

Ik ben 17, helemaal gezond. Nou, wel een paar minnetjes als oogsterkte, maar verder alles goed.

Wat is er aan de hand!
Met citaat reageren
Oud 04-09-2008, 17:46
Verwijderd
Dan ben jij al wel wakker, maar je lichaam nog niet. Ik kan 't niet beter omschrijven dan dat. Ik heb het ook wel eens gehad, en het voelt alsof je vast zit, heel naar. Voor zover ik weet kan het geen kwaad, als het weer gebeurt, blijf dan gewoon rustig, probeer je ogen bijvoorbeeld weer dicht te doen en verder te slapen.

Heeft je huisarts je uitgelegd waarom je naar een psycholoog moet? Ik zie namelijk niet echt in wat een psycholoog voor je kan betekenen hierin...

En 15 keer is wel erg vaak, misschien is het een soort slaapstoornis ofzo? Zei de huisarts daar iets over?
Met citaat reageren
Oud 04-09-2008, 17:46
Stephen91
Stephen91 is offline
Wakker zijn terwijl je slaapt kan ook wel de titel zijn nu ik het zie...

Ik moet er ook bij vermelden dat ik wel normaal kan denken als ik in dit soort 'toestand' ben.
Maar, het duurt meestal niet echt lang, en het is tijdens/in mijn slaap.

Citaat:
Dan ben jij al wel wakker, maar je lichaam nog niet. Ik kan 't niet beter omschrijven dan dat. Ik heb het ook wel eens gehad, en het voelt alsof je vast zit, heel naar. Voor zover ik weet kan het geen kwaad, als het weer gebeurt, blijf dan gewoon rustig, probeer je ogen bijvoorbeeld weer dicht te doen en verder te slapen.

Heeft je huisarts je uitgelegd waarom je naar een psycholoog moet? Ik zie namelijk niet echt in wat een psycholoog voor je kan betekenen hierin...

En 15 keer is wel erg vaak, misschien is het een soort slaapstoornis ofzo? Zei de huisarts daar iets over?
Nee, die leek zoiets voor het eerst te hebben gehoord, denk ik.

En ja, ik heb al geprobeerd om mijn ogen dicht te doen en verder te slapen, dat lukt gewoon. Maar het is echt eng, en ik begin steeds meer bang te worden om naar bed te gaan, alleen omdat ik weet dat ik miss weer in zoiets kom.

Met citaat reageren
Oud 04-09-2008, 17:47
Verwijderd
Dit is trouwens misschien informatief: http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapverlamming
Met citaat reageren
Oud 04-09-2008, 17:50
Stephen91
Stephen91 is offline
Citaat:
Dit is trouwens misschien informatief: http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapverlamming
Holy shit. Dit..is eprecies wat IK HEB, omg, nee ik sta versteld wat ik hier lees. Alles wat er staat is wat ik heb.

Ik krijg tranen in me ogen. Omg,

Gevoelsmatig

* De gewaarwording van een meestal onzichtbare, vaak kwaadaardige “aanwezigheid” in de kamer
* Het gevoel niet of nauwelijks te kunnen ademen
* Een druk/gewicht op de borst

Dat gevoel van niet ademen ook.

Laatst gewijzigd op 04-09-2008 om 17:58.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2008, 17:57
Verwijderd
Citaat:
Holy shit. Dit..is eprecies wat IK HEB, omg, nee ik sta versteld wat ik hier lees. Alles wat er staat is wat ik heb.

Ik krijg tranen in me ogen. Omg,
Klopt echt precies he? Je kan wel je ogen bewegen, je kan vrij normaal denken (hoewel 't ook voorkomt dat mensen hallucineren), alleen je lichaam is helemaal verlamd.

Misschien kun je hier toch nog eens mee naar de huisarts, of anders de psycholoog, kijken wat die er van zeggen. Ik geloof dat er een paar standaard tips zijn bij slaapstoornissen (ritme is nummer 1), misschien dat die je al een heel eind kunnen helpen
Met citaat reageren
Oud 04-09-2008, 17:59
m!ke
m!ke is offline
Wow, holy shit indeed
Had hier ook nog nooit van gehoord en dit verklaard idd vele dingen.

Maar, als tijdelijke oplossing slaappillen?
Oud 04-09-2008, 18:01
Verwijderd
Ik zou niet zelf zomaar aan slaappillen beginnen, doe dat echt in overleg met je huisarts.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2008, 18:23
Rambo
Rambo is offline
Proberen met je hoofd te schudden helpt soms
Je tv op standby en slapen met de afstandsbediening in je hand en tijdens de verlamming proberen hem aan te krijgen wil ook wel eens lukken, daardoor word je wel wakker maar dat is in ieder geval prettiger dan in de verlamming te zijn.
Oud 04-09-2008, 18:29
Stephen91
Stephen91 is offline
Citaat:
Je tv op standby en slapen met de afstandsbediening in je hand en tijdens de verlamming proberen hem aan te krijgen wil ook wel eens lukken, daardoor word je wel wakker maar dat is in ieder geval prettiger dan in de verlamming te zijn.
Dat is het juist, ik kan niks bewegen, behalve me ogen/oogleden. Heel naar verstikkend gevoel. Dat ik er op commando 'uit' kan komen, door alleen sneller te ademen is helemaal vaag.

Anyway, nu weet ik teminste ZEKER dat het geen droom is.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2008, 18:32
Rambo
Rambo is offline
Citaat:
Dat is het juist, ik kan niks bewegen, behalve me ogen/oogleden. Heel naar verstikkend gevoel. Dat ik er op commando 'uit' kan komen, door alleen sneller te ademen is helemaal vaag.

Anyway, nu weet ik teminste ZEKER dat het geen droom is.
Dan probeer je het niet, veel sterkte ermee.
Oud 04-09-2008, 19:20
Verwijderd
Citaat:
Toen ik het had kon ik me echt onmogelijk bewegen en ik wilde het toch echt dolgraag (want 't is echt heel eng), ik heb zelf geprobeerd verder te slapen en dat lukte. (Ik dacht eerst ook dat ik gedroomd had, maar 't was zó echt allemaal.)
Met citaat reageren
Oud 05-09-2008, 12:11
SuperSanne
SuperSanne is offline
Mijn zusje heeft een tijdje last gehad van slaapverlamming, bleek te komen door een combinatie van stress en verkeerd eten. Met stress bedoel ik overigens niet perse examens o.id., maar ook stress voor je brein in de vorm van overstimulatie. Kijk geen tv en speel geen videospelletjes voor je gaat slapen. Daar worden je hersenen knetter van als je er erg gevoelig voor bent. Daarnaast zou je er goed aan doen om caffeine/theeiene op te geven, het liefst de hele dag maar in ieder geval drie uur voor je gaat slapen. Geen koffie, thee, chocola, cola, energiedrankjes en karamel dus . Hoe dieper en beter je slaapt, hoe kleiner de kans dat jij wakker wordt voor je lichaam dat doet. Kijk ook even naar je matras: als ie al erg oud of slecht is, kan dat ook wel eens de boosdoener zijn.
Oud 05-09-2008, 15:10
*oma*
*oma* is offline
Wat SuperSanne zegt dus. Ik las ook ergens dat het je kunt proberen om je grote teen te bewegen, want dit schijnt makkelijker te zijn dan andere lichaamsdelen.

Zelf heb ik regelmatig last van hallucinaties terwijl ik "slaap/ wakker" ben. In heb begin heb ik me daar erg tegen verzet, vooral ook omdat het dood eng is. Maar nu ben ik er een beetje aan gewend en wordt het steeds minder. Gelukkig heb ik ook nog mijn vriendje bij mij in bed die dan altijd zegt dat ik droom en dat ik weer verder moet gaan slapen. Ook dat helpt .
Oud 05-09-2008, 15:23
Stephen91
Stephen91 is offline
Citaat:
Mijn zusje heeft een tijdje last gehad van slaapverlamming, bleek te komen door een combinatie van stress en verkeerd eten. Met stress bedoel ik overigens niet perse examens o.id., maar ook stress voor je brein in de vorm van overstimulatie. Kijk geen tv en speel geen videospelletjes voor je gaat slapen. Daar worden je hersenen knetter van als je er erg gevoelig voor bent. Daarnaast zou je er goed aan doen om caffeine/theeiene op te geven, het liefst de hele dag maar in ieder geval drie uur voor je gaat slapen. Geen koffie, thee, chocola, cola, energiedrankjes en karamel dus . Hoe dieper en beter je slaapt, hoe kleiner de kans dat jij wakker wordt voor je lichaam dat doet. Kijk ook even naar je matras: als ie al erg oud of slecht is, kan dat ook wel eens de boosdoener zijn.
Ongelovelijk dat er hier behoorlijk veel mensen last van hebben, zonder dat ik ooit van zoiets heb gehoord. Verder drink ik BEHOORLIJK veel energiedrank, heb al een tijdje gedacht om over te stappen op iets anders, of gewoon een tijdje rustig doen. Het is alleen echt moeilijk nu, nu de scholen zijn begonnen etc.

''Andijvie'', gebruik je veel cafeine?

Verder, thanks voor de vele reacties! Alleen heb ik nog steeds geen tijd gehad om een bezoekje te brengen aan de huisarts
Met citaat reageren
Oud 05-09-2008, 16:30
DBZ
DBZ is offline
Je zegt dat het moeilijk is om over te stappen op iets anders nou de scholen zijn begonnen enzo. Dat kan beteken dat je best wel een stressig mens bent en volgens SuperSanne kan het daar door komen. En ik weet niet of je 's nachts om 4 uur naar bed gaat en om 7 uur weer eruit, of gewoon om 12 uur ofzo naar bed en dan om 7 uur er weer uit, want dat kan misschien ook wel helpen.
Succes ermee
Met citaat reageren
Oud 05-09-2008, 16:34
Balance
Balance is offline
Citaat:
Ongelovelijk dat er hier behoorlijk veel mensen last van hebben, zonder dat ik ooit van zoiets heb gehoord. Verder drink ik BEHOORLIJK veel energiedrank, heb al een tijdje gedacht om over te stappen op iets anders, of gewoon een tijdje rustig doen. Het is alleen echt moeilijk nu, nu de scholen zijn begonnen etc.

''Andijvie'', gebruik je veel cafeine?

Verder, thanks voor de vele reacties! Alleen heb ik nog steeds geen tijd gehad om een bezoekje te brengen aan de huisarts

Wat is de reden dat je energiedrank nodig hebt?
Oud 05-09-2008, 17:30
Lyne
Lyne is offline
Dit is gewoon slaapverlamming, heb ik ook wel eens gehad. Niet zo vaak als jij. Maar ik vraag me af wat de huisarts hieraan kan doen, laat staan een psycholoog? Die gevoelens van angst enzo zijn namelijk 'normaal' bij een slaapverlamming.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2008, 21:40
Volk
Volk is offline
Wow, ik heb dit ook een hele tijd gehad maar ik wist niet dat het een naam had. Ik vond het vrij beangstigend altijd. Het gebeurde altijd als ik op m'n bed lag voor het slapen gaan. Ik weet niet hoe of wanneer maar ik heb er tegenwoordig geen last meer van.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2008, 18:55
blablatje
blablatje is offline
Als je van de ene dag op de andere stopt met energiedrankjes ga je je misschien suf voelen en kun je ook hoofdpijn krijgen. Je kunt het beter afbouwen, dat mag ook best snel. Stel je drinkt nu 5 blikjes op een dag, dan drink je er morgen en overmorgen 4, daarna twee dagen, dan twee dagen 2, dan 1, en dat ene blikje per dag mag je best blijven drinken, maar dan wel 's ochtends. Als per twee dagen je te snel lijkt kun je ook drie of vier dagen doen, maar meer is overbodig en uitstelgedrag.
Ook een verdere goede "slaaphygiene" is belangrijk, o.a. wat "SuperSanne" al zei: 1 a 2 uur voor je naar bed gaat geen computerspellen of drukke tv programma's en niet sporten; overdag juist wel voldoende beweging, dan slaap je dieper. En een goede hoeveelheid slaap pakken, voor iemand van 17 is dat doorgaans tussen 7,5 en 9,5 uur per nacht.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2008, 10:26
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
En een goede hoeveelheid slaap pakken, voor iemand van 17 is dat doorgaans tussen 7,5 en 9,5 uur per nacht.
Maak daar maar gerust tien uur van. Jongeren tussen de 15 en 25 hebben in deze periode bijzonder veel slaap nodig. De enige tijd in je leven dat je slaapbehoefde groter is, is tijdens je babyjaren!

Het verschilt per persoon en tien uur is erg lastig (zo niet onhaalbaar), maar ik zou toch proberen om de komende jaren per nacht MINSTENS een uurtje of negen te slapen. Ik ben nu 22 en mijn slaapbehoefte begint nu pas langzaam een beetje minder te worden.
Oud 13-10-2008, 07:01
achrisi
achrisi is offline
Het probleem is geestelijk, het wordt beschreven als slaapverlamming maar het gaat veel verder dan dat. Ik heb het ook gehad en mijn oplossing voor dit probleem kwam toen ik een Christen was geworden en Jezus heb leren kennen.

Dit is de reden waarom ik weet dat het geestelijk is en ik nu niet meer bang ben zoals vroeger. Wil je weten hoe ik het precies heb overwonnen stuur me dan een bericht en ik zal je mijn getuigenis opsturen. "Dus wanneer de Zoon u vrij zal maken, zult u werkelijk vrij zijn." (Johannes 8:36)...
Met citaat reageren
Oud 13-10-2008, 08:19
Uma
Uma is offline
Ik ben al mijn hele leven Christen, maar ik heb er nog steeds last van, hoor.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2008, 09:03
Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
Het probleem is geestelijk, het wordt beschreven als slaapverlamming maar het gaat veel verder dan dat. Ik heb het ook gehad en mijn oplossing voor dit probleem kwam toen ik een Christen was geworden en Jezus heb leren kennen.

Dit is de reden waarom ik weet dat het geestelijk is en ik nu niet meer bang ben zoals vroeger. Wil je weten hoe ik het precies heb overwonnen stuur me dan een bericht en ik zal je mijn getuigenis opsturen. "Dus wanneer de Zoon u vrij zal maken, zult u werkelijk vrij zijn." (Johannes 8:36)...
Omg
Oud 13-10-2008, 09:38
Lyne
Lyne is offline
Sommige mensen denken dat je dan wakker wordt tijdens een uittreding (toen ik na de eerste keer dat het bij mij gebeurde ging googlen kwam ik daar ook op uit, ik schrok me dood). Zelfs ook nog een topic over gehad hierzo (andere naam wss) en toen hoorde ik voor het eerst over slaapverlamming.

Heb je er nog veel last van?
Met citaat reageren
Oud 13-10-2008, 09:56
HandDoek
HandDoek is offline
Slaap je ook wel genoeg?
Met citaat reageren
Oud 15-10-2008, 22:47
Hulk
Hulk is offline
Hmm dit verklaart voor mij ook wel een of ander.. Heb het 2 keer meegemaakt en op zo'n moment lijkt het net of je in een duivelse droom zit ofzo... Maargoed je droomt dus eigenlijk ook met het verschil dat je de werkelijkheid waarneemt.

"Eén specifieke hallucinatie komt opmerkelijk vaak voor: het gevoel dat er een demonisch wezen op de borst zit die de persoon probeert te verstikken. Dit wordt ook wel het “Old Hag-syndroom” genoemd."

Dat dus haha, echt heel beangstigend op het moment.. En vooral als je dan wakker wordt en je bedenkt dat het een droom geweest moet zijn maar die zich dan gewoon heeeel realistisch precies in je bed heeft afgespeeld..

Regels voor berichten