Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-09-2008, 09:35
Verwijderd
Wat broodbeleg betreft ben ik beetje een kieskauwer, ik lust niet zo veel. Ik hoef echt geen kaas, worst of jam op brood... Wat er op neerkomt dat ik eigenlijk alleen chocola op brood eet, van hagelslag tot duo penotti zegmaar. nooit echt een probleem, maar ik vroeg me af of iemand toch nog een gezonder alternatief kan bedenken? Misschien toch een keertje verstandig

En sowieso vind ik het wel leuk om te horen wat jullie zoal eten op je brood
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-09-2008, 09:46
dennis018
dennis018 is offline
Ik varieer zelf heel erg, ik eet gemiddeld 7 boterhammen per dag (3 sochtends, 4 smiddags)
Meestal eet ik er sochtends 1 met kaas, 1 met vlees, 1 met iets lekker zoets
en smiddags meestal 2 met vlees 1 met kaas en 1 met iets zoets

Kwa kaas eet ik het liefste jong belegen komijn of lekkere oude kaas.
Kwa vleeswaren eet ik het liefste lekkere ham, rookvlees of kipfilet
En kwa zoetbeleg ben ik gek op die echte roosvisee rozenbottel jam (dies echt lekker zoet!!) en zo nu en dan aardbeien of kerzen jam.. (en heel af en toe appelstroop.. als ik mn brood rooster)

Maar als je wat ''gezonders'' zoekt dan chocolade producten, wat vind je dan van appelstroop.. pindakaas (zitten veel gezonde vetten in!).. en strooibeleg zoals anijshagel enzo??
Met citaat reageren
Oud 05-09-2008, 10:43
Volk
Volk is offline
Ik varieer heel erg met mijn broodbeleg want anders ben ik er al best snel op uitgekeken. Ik doe graag sla, komkommer, kaas, tomaat, een ietsiepietsie zout en wat mayo erop. En anders brie met zalm ofzo. Of een stukje kip met pesto, alfalfa en sla (eventueel een beetje mayonaise en geraspte kaas). Woenselse spek met kaas wat champignons en kruiden en dat dan even in de oven zetten. Ik kijk altijd even wat er in huis is en maak daar dan iets mee. Alleen kaas of ham ofzo op mijn boterham is altijd zo saai en ik lust geen chocola en pindakaas en stroop vind ik te zoet. Met wat fantasie maak ik er altijd weer een ware traktatie van

Mijn tip is dus; gebruik je fantasie.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2008, 13:07
Verwijderd
Naast wat er al genoemd is:
gebakken/gekookt ei;
pindakaas;
tahin;
honing (tahin m'et honing is ook erg smakelijk)
''iets'' (kaas, pindakaas, tahin) met alfalfa;
marmite;
appelstroop;
plakje ontbijtkoek;
humus;
tartex;
tomaat + mozarella
en wellicht lust je wel kaas als je er een tosti van maakt?
Met citaat reageren
Oud 05-09-2008, 13:59
Iduna
Iduna is offline
Of er gezonde alternatieven tussen zitten, weet ik nog niet, maar wat ik zoal op mijn brood/boterham doe/heb gedaan:
- zuivel: jonge, komijn, oude, smeer-, (kruiden)roomkaas, brie, camembert.
- zoet: vlokken, hagelslag, vruchtenhagel, chocoladepasta, pindakaas, kokosbrood, aardbeien-, vier vruchten- en frambozenjam, appelstroop, speculaas (koekjes).
- vlees: vleeswaren zoals kip/kalkoenfilet, rookvlees, smeer-, lever-, paling-, knak- en grilworst, filet americain, ontbijtspek, gerookte zalm, tonijn, verschillende soorten ham.
- sandwichspread, ei, vlees van avondeten.
combi's: kaas+komkommer, kaas en augurk, kaas+ananas+ham, kaas+tomaat (+sla), zalm met roomkaas en komkommer, tomaat en mozzarella en pesto, 'gezond', kipfilet met smeerkaas enz enz.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2008, 20:24
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik eet 's ochtends altijd toast met boter en bosbessenjam. Maar je lust geen jam, dus dat valt af.
Naar school neem ik altijd óf boterhammen met kaas en bosbessenjam (maar dat lust je dus niet), óf pindakaas met Marmite. Maar dat zul je ook wel niet lusten als je zo van zoet houdt
Ohja, of kaas met komkommer! Dan is het niet zo smeuig en romig, maar zit er ook wat stevigs en knapperigs in. Ik vind het erg lekker. Nouja, succes!
Met citaat reageren
Oud 05-09-2008, 22:03
goeltje
goeltje is offline
Als je van zoet houdt zijn deze dingen wel een mogelijkheid denk ik:
- banaan (al dan niet met wat bruine suiker over)
- appel met kaneel (in schijfjes, klein beetje suiker over en wat kaneel, nog lekkerder op toast!)
- speculaasjes (al dan niet eerst in de thee doppen en uitsmeren)
- naturel kwark met hagelslag (is echt heerlijk en vult beter dan een boterham met chocopasta)
- chocakaas (verpakking)
- honing
- appelstroop

Je kan ook gewoon je brood dompelen in een ei met melk, het bakken en er dan suiker over strooien. Héérlijk
Met citaat reageren
Oud 06-09-2008, 10:02
Verwijderd
Citaat:
Ik varieer heel erg met mijn broodbeleg want anders ben ik er al best snel op uitgekeken. Ik doe graag sla, komkommer, kaas, tomaat, een ietsiepietsie zout en wat mayo erop. En anders brie met zalm ofzo. Of een stukje kip met pesto, alfalfa en sla (eventueel een beetje mayonaise en geraspte kaas). Woenselse spek met kaas wat champignons en kruiden en dat dan even in de oven zetten. Ik kijk altijd even wat er in huis is en maak daar dan iets mee. Alleen kaas of ham ofzo op mijn boterham is altijd zo saai en ik lust geen chocola en pindakaas en stroop vind ik te zoet. Met wat fantasie maak ik er altijd weer een ware traktatie van

Mijn tip is dus; gebruik je fantasie.
Klinkt heerlijk, maar daar heb ik 's ochtends echt geen tijd voor en mee naar de uni nemen lukt denk ik ook niet
Met citaat reageren
Oud 06-09-2008, 11:38
gurl19
gurl19 is offline
Lust je helemaal geen worst? Er zijn zoveel soorten!

Plakken kokosbrood is ook lekker
Of cup a soup meenemen en daar kale broodje in dopen.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2008, 11:54
Verwijderd
Worst is darm gevuld met restvlees, waarom zou ik dat willen eten Het soepgebeuren is wel een slim idee ja, dat doe ik met lunch nog wel es. Maar voor ontbijt weer minder handig, zo veel tijd heb ik dus niet voor eten.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2008, 14:14
Iduna
Iduna is offline
Nou ja, zoveel tijd besteed ik ook niet aan broodsmeren 's morgens, hooguit een minuut of 2.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2008, 14:15
gurl19
gurl19 is offline
Citaat:
Worst is darm gevuld met restvlees, waarom zou ik dat willen eten ..
Je hebt ook anderse soorten vleeswaren dan alleen worst!
Runderrookvlees, kipfilet etc etc
Met citaat reageren
Oud 06-09-2008, 14:51
Pars
Pars is offline
Ik hou ook erg van zoet beleg! Maar ik lust eigenlijk ook wel allerlei andere dingen op brood, dus ik eet ook wel vaak kaas of worst of zo maar als jij dat niet lekker vindt waarom zou je jezelf dan dwingen het te eten? Eet gewoon wat je lekker vindt!

En om antwoord te geven op je andere vraag - wat ik meestal op brood doe is:
speculoospasta (mijn nieuwe verslaving! <3)
nutella
bosvruchten jam
honing
hagelslag
kaas (het liefst jong belegen beemster kaas)
leverworst
pindakaas+hagelslag
witte vlokken
duo punotti
pindakaas+jam
kruidenboter
allerlei soorten vleeswaren/worst

Er zijn echt heel veel verschillende mogelijkheden - je moet gewoon wat dingen uitproberen als je echt eens iets anders op brood wil!
Met citaat reageren
Oud 06-09-2008, 17:08
ikkuh15
ikkuh15 is offline
Er is zoveel keus...
vruchtenhagelslag, anijshagel, bebogeen, vlokken, hagelslag, chocopasta, jam, appelstroop met rozijnen..vind ik qua zoet beleg erg lekker.
En anders oude kaas, sandwichspread, pindakaas met stukjes noot
Oud 06-09-2008, 18:36
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Worst is darm gevuld met restvlees, waarom zou ik dat willen eten Het soepgebeuren is wel een slim idee ja, dat doe ik met lunch nog wel es. Maar voor ontbijt weer minder handig, zo veel tijd heb ik dus niet voor eten.
Dat is een kwestie van water koken en op een kant-en-klaar zakje soep schenken. Kost net zoveel tijd als koffie zetten.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2008, 20:45
palindrome
palindrome is offline
Lust je heeeeeeeeeeeelemaal geen kaas? Er bestaan zoveel soorten...
Misschien lust je wel tzaziki op brood. Of wat ik hier nog niet genoemd zie is broodsalades zoals eiersalade, komkommersalade, vleessalade, kipkerriesalade enzovoorts.
Of houmous ofzo. Of plakjes banaan. Of gestampte muisjes.
Je kunt eigenlijk alles wel op brood doen...
Met citaat reageren
Oud 06-09-2008, 23:06
Verwijderd
Ik lust wel kaas, maar ik vind koude (lees: ongesmolten) kaas ruiken naar zweterige voeten en ik heb weinig zin om daar mijn tanden in te zetten vroeg op de morgen Ik zei het al, ik ben een kieskauwer.

Die salades die palindrome noemt, vind ik wel heel lekker Alleen zijn die nauwelijks gezonder dan chocola, wat het probleem niet echt oplost. *zucht* Volgens mij kan ik beter droog brood gaan eten als ik gezond wil doen... Maar bedankt voor de tips iig, ga er zeker wat van uitproberen!
Met citaat reageren
Oud 06-09-2008, 23:08
Verwijderd
Citaat:
Dat is een kwestie van water koken en op een kant-en-klaar zakje soep schenken. Kost net zoveel tijd als koffie zetten.
Het opeten alleen duurt al langer dan ik me kan veroorloven Maar als ik niet om half negen op college hoef te zijn, kan dat best.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2008, 08:24
ogendicht
ogendicht is offline
Citaat:
Ik lust wel kaas, maar ik vind koude (lees: ongesmolten) kaas ruiken naar zweterige voeten en ik heb weinig zin om daar mijn tanden in te zetten vroeg op de morgen Ik zei het al, ik ben een kieskauwer.

Die salades die palindrome noemt, vind ik wel heel lekker Alleen zijn die nauwelijks gezonder dan chocola, wat het probleem niet echt oplost. *zucht* Volgens mij kan ik beter droog brood gaan eten als ik gezond wil doen... Maar bedankt voor de tips iig, ga er zeker wat van uitproberen!

En als je nou zelf van die salades maakt? En dan niet op mayobasis maar op yoghurtbasis?
En humus, dat is wel bere gezond
Met citaat reageren
Oud 07-09-2008, 11:09
palindrome
palindrome is offline
Zelf salades maken op yoghurtbasis inderdaad. En ik weet dat de selleriesalade van de c1000 ook op yoghurtbasis is en minder calorieen bevat dan bijvoorbeeld chocoladepasta.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2008, 12:17
Verwijderd
meestal eet ik kaas op brood. belegen, extra belegen of oud. soms met sla en yoghurtmayonaise, soms gewoon zo, soms met een beetje boter. altijd op bruin brood natuurlijk.
geitenkaas met honing is ook erg lekker, vooral als tosti. net als pure chocoladepasta en banaan.

als ik snel iets wil maken neem ik kalkoenfilet, rookvlees of wijncervelaat. that's pretty much it.
ik lust wel veel meer, maar meestal doe ik het gewoon zo.

oew, of witte chocoladepasta. dat is echt smerig lekker.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2008, 16:21
dennis018
dennis018 is offline
de jonge komijnen kaas van maaslander, ook ERRGG lekker
Met citaat reageren
Oud 07-09-2008, 17:57
Verwijderd
Geitensmeerkaas <3 En dan als ik thuis ben lekker op een broodje/dubbele boterham met nog wat ijsbergsla en wat honing eroverheen.

Ik vind gewone kaas ook niet lekker op brood, maar de geitensmeerkaas vind ik echt ideaal. Je hebt tegenwoordig ook smeerbrie en -camembert, misschien is dat nog een idee?

Verder eet ik graag gestampte muisjes, speculoospasta is ook wel leuk af en toe, allerlei soorten (vruchten)hagel, jam, pindakaas, sandwichspread, kokosbrood etc.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2008, 20:26
AzN
AzN is offline
Citaat:
Klinkt heerlijk, maar daar heb ik 's ochtends echt geen tijd voor en mee naar de uni nemen lukt denk ik ook niet
Je kunt 's ochtends ontbijtgranen (bijv. Brinta, cornflakes, muesli of cruesli) eten, das gezond, gemakkelijk en snel en alsnog boterhammen met chocoladepasta of hagelslag mee naar colleges nemen. Zo krijg je tenminste minder chocolade binnen en dat is je bedoeling, als ik 't goed begrijp .
Oud 08-09-2008, 13:48
Darkness_Slut
Darkness_Slut is offline
Tja, of gewoon wat minder kieskeurig worden door jezelf producten aan te leren eten, haha!

Maarre:
ham is geen worst en gezond vlees net zoals:
Ossenworst ( is geen darmvlees ook al heet het worst ), rosbief, filet americain, kipfilet ( met of zonder kruiden en alles ), kalkoen, rookvlees, gegrilde beenham, fricandeau, corned beef, gegrild gehakt
qua ''gezonde'' zoetigheden:
light-jam, appelstroop, vruchtenhagel, pindakaas, sandwichspread ( niet echt zoet dan )

en de niet-stink-kaas producten : huttenkase met wat peper en zout ( is 10 sec werk), philadelphia (light), smeerkaas, la vache quirit...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-09-2008, 16:43
flyaway
flyaway is offline
Pindakaas (met honing of jam of hagelslag)
Enkel margarine
Kaas (met komkommer of tomaat of sla)
Vegetarische worst (met augurk)
Honing (hmmm met margarine eronder en dadels erop)
Jam

Je brood roosteren geeft weer een heel andere sensatie.
Met enkel margarine
Met kaas
Met hagelslag

Met pindakaas is geroosterd brood echt SMERIG trouwens.

Boterham met kaas en tomaat uit de magnetron
Met citaat reageren
Oud 08-09-2008, 19:37
Martine1986
Martine1986 is offline
Citaat:
Pindakaas (met honing of jam of hagelslag)
Met pindakaas is geroosterd brood echt SMERIG trouwens.
geroosterd brood met pindakaas is echt superlekker!
en geroosterd brood met gewone kaas is ook lekkerrr, dat de kaas zo lekker half smelt..

en verder heb ik bij de ah echt de lekkerste vegapate ontdekt, smaakt echt precies naar echte pate; voor mensen zoals ik die pate heel lekker vinden, maar het idee van gepureerde lever wat minder
Oud 08-09-2008, 20:01
flyaway
flyaway is offline
Wat is de naam van die pate? Welk merk enzo?
Met citaat reageren
Oud 08-09-2008, 20:16
Calyx
Calyx is offline
Die vegapaté van Zonnatura (tomaat en champignon)? Of die Tartex?

Trouwens wat nog niet genoemd is zijn schuddebuikjes en cashewpasta.
En misschien vind je bv krentenbrood ofzo wél lekker met kaas erop.
En ookal wil je geen jam op brood, misschien wel op roggebrood?
Oud 08-09-2008, 21:43
Martine1986
Martine1986 is offline
het is ah eigen merk vegetarische pate tuinkruiden oid..

edit: deze dus
Oud 09-09-2008, 11:02
Verwijderd
Citaat:
Boterham met kaas en tomaat uit de magnetron
Oeh ja dat doe ik altijd met tomatenpuree en pesto en kruiden in de oven Panepizza ftw!

Enne Calyx, ik eet geen jam op brood omdat ik de jam niet lekker vind, de ondergrond is prima

Maar weer leuke ideeën erbij
Met citaat reageren
Oud 09-09-2008, 15:29
Giles
Giles is offline
Doordeweeks ben ik heel makkelijk met broodbeleg: kaas met marmite en pindakaas. Als er brie is en ik thuis ben, kan het ook brie met een blaadje sla worden en als er katenspek is wordt het kaas met katenspek. Maar het leeuwendeel van de tijd toch echt wel die eerste twee.
Alleen in het weekend is het meer uitgebreid, ook omdat we op zaterdagavond altijd vers gebakken brood hebben.
Dan is het:
kaas met augurk
kaas met katenspek
kaas met pesto of picadilly
brie met sla
brie met salami
brie met honing en sla
kipsatésalade
pindakaas en jam
hagelslag met echte boter
bruine suiker.

Natuurlijk niet allemaal tegelijkertijd, het is niet altijd aanwezig
Oud 09-09-2008, 20:48
Calyx
Calyx is offline
Citaat:
geroosterd brood met pindakaas is echt superlekker!
<3 ind!

Trouwens ik ontdekte vandaag een nieuw broodbeleg: bananenstroop.
Lekker !
Oud 23-09-2008, 21:56
goeltje
goeltje is offline
Ik heb die bananenstroop net gekocht in de AH samen met een pot bebogeen. Echt gruwelijk lekker! Vooral op beschuiten!
Met citaat reageren
Oud 24-09-2008, 07:47
dennis018
dennis018 is offline
Citaat:
Ik heb die bananenstroop net gekocht in de AH samen met een pot bebogeen. Echt gruwelijk lekker! Vooral op beschuiten!
bebogeen is idd erg lekker!!
Met citaat reageren
Oud 24-09-2008, 08:24
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
<3 ind!

Trouwens ik ontdekte vandaag een nieuw broodbeleg: bananenstroop.
Lekker ! [afbeelding]
Wat kan je die kopen dan? Ik zal eens kijken bij de AH, maar hier in de buurt zit alleen een kleine, dus ik vrees er voor.
Oud 24-09-2008, 10:26
Calyx
Calyx is offline
Citaat:
Wat kan je die kopen dan? Ik zal eens kijken bij de AH, maar hier in de buurt zit alleen een kleine, dus ik vrees er voor.
Ik heb het al bij de Plus, Jumbo en Ah gezien.
Oud 24-09-2008, 11:51
Kuikie
Kuikie is offline
Martino
Oud 25-09-2008, 12:10
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Lust je ook geen kruidenkaas zoals philadelphia enzo? Of smeerkaas? Gewone goudkuipje met plakjes appel is erg lekker
Oud 25-09-2008, 13:37
Verwijderd
Brood met banaan (of welk ander fruit dan ook, sommige mensen doen appel op hun brood, maar ik vind alleen banaan lekker).

Sandwichspread is ook gezond (maar alles behalve lekker, vind ik).

Een plakje kaas met wat sla en komkommer en eventueel wat alfalfa of tomaat oid is ook lekker (en je ruikt de kaas wat minder) en gezond en echt niet zo veel werk om klaar te maken.

En verder is ieder broodbeleg niet super ongezond mits je het gewoon met mate gebruikt (dus niet iedere dag tien boterhammen met hetzelfde of een hele pot van iets op je brood smeren).

Loop eens een supermarkt binnen en ga eens kijken bij het broodbeleg, de vleeswaren en de kaasafdeling. Er zullen ongetwijfeld dingen zijn die je lust.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2008, 00:09
Verwijderd
Citaat:
het is ah eigen merk vegetarische pate tuinkruiden oid..

edit: deze dus
Waar ligt dat? Als in, welke afdeling van de AH?

Want Tartex is win, maar dat heb je alleen in natuurwinkels en die heb je hier niet in de buurt. Dus moet ik een alternatief.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2008, 08:42
Verwijderd
Volgens mij ligt die waar ook de gewone ham en kip voor op brood enzo liggen. In de buurt van de zuivel meestal.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2008, 08:42
Verwijderd
Citaat:
Vleeswaren (er direct naast).

Zonnatura heeft trouwens ook vegetarische pathé. Kun je ook gewoon in de supermarkt kopen (niet in alle, geloof ik, maar dat is met de meeste van dit soort spullen).
Met citaat reageren
Oud 26-09-2008, 12:07
Martine1986
Martine1986 is offline
Citaat:

Want Tartex is win, maar dat heb je alleen in natuurwinkels en die heb je hier niet in de buurt. Dus moet ik een alternatief.
Zoals al gezegd ligt het inderdaad bij de voorverpakte vleeswaren.
Maar dit lijkt echt totaal niet op tartex hoor, meer op echte pate.
Oud 26-09-2008, 19:40
Miekje*
Miekje* is offline
ik eet ook heel vaak speculaas op brood, of schuddenbuikjes (wat hetzelfde is, allen dan in kleine bolletjes) maar of dat nou zo gezond is... lekker is het wel
Oud 28-09-2008, 22:38
Giles
Giles is offline
Of all out en een ei met spek meegebakken en oude kaas er onder op een vers broodje

Speculaas
Oud 29-09-2008, 14:41
Lethe
Lethe is offline
Vlokken (alleen van de Ruijter), aardbeien, aardbeienjam, ei. Verder lust ik ook niks op brood.
Oud 02-10-2008, 12:56
KiMZz
KiMZz is offline
Ik ken het: ik ben ook kieskeurig wat betreft beleg.
Ik eet
- ham, filet americain, katenspek en snijworst/cervelaat op brood, zowel wit als bruin
- pindakaas op witbrood, bij bruinbrood eet ik pindakaas met banaan anders vind ik het niet lekker
- jam (maar alleen op een croissantje)
- hagelslag (maar dan alleen op een afbakbroodje wat nog warm is zodat de hagelslag smelt)
- kaas eet ik alleen op een broodje gezond met heel veel dingen erbij zoals ham, sla e.d. of op een tosti met ham of een afbakbroodje met ham, maar dan moet het wel uit de oven komen (dus eerst ham en kaas, dan pas in de oven)

Verder eet ik ook weleens een cracker maar alleen met kaas en komkommer en peper..
Oud 04-10-2008, 16:40
@Moon
@Moon is offline
Als aanvulling op wat er allemaal is genoemd, wat je ook op je brood kan doen is die salades van Johma (krabsalade, garnalensalade, tonijnsalade etc.) en bv. sardinetjes (in olijfolie of tomatensaus), tonijn, zalm van het merk John West. Die zijn ook erg yummie
Met citaat reageren
Oud 04-10-2008, 17:09
dennis018
dennis018 is offline
Eigenlijk is een ham.kaas tosti gewoon het lekkerst van allemaal
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten