Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Iets wat ik me nog wel goed kan herinneren is dat mijn ouders tot twee uur 's nachts alles hadden behangen. Dan kon ik in mijn nieuwe kamertje slapen. Ik was helemaal trots, maar wou als vierjarige ook meewerken. Toen ze mij de volgende ochtend waker maaktte, zaten er allemaal potlood strepen op het nieuwe behang. Ik heb toen twee flinke tikken op mijn kont gehad, omdat ik het nieuw weg wou halen. Ik heb toen alles met de gum weg zitten halen. ![]() Een tik werkt bij mij alleen maar avarecht. Dan word ik alleen maar feller. Anders straffen? Huisarest, alleen hield ik mezelf daar nooit aan. Afkoelen op de gang. Vroeg naar bed. Ik herinner tikken mij wel. Ik heb er ook wel een aantal gehad. En wat MadameMinke zegt, ik meer dan mijn jongere zusjes. Zelf hoop ik het zonder tikken of een pak slaag te kunnen doen. Als het vervelend blijft doen, kan een tik op de hand geen kwaad, maar een echte pak slaag ben ik niet van plan.
|
Verwijderd
|
En ik neem het zo óók wel kwalijk, maar ik durf er nooit over te beginnen.
![]() En eigenlijk vind ik dat mijn ouders me best behoorlijk goed hebben opgevoed. Het is alleen frustrerend om te zien dat ze de beginnersfoutjes van mijn opvoeding weer goed gingen maken bij m'n zusjes... ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Nu ken ik mijn vader redelijk goed, en dat is net zo'n droge autist als ik, ongeveer net zo gewelddadig als een doos met eieren. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik heb wel ééns in de zoveel tijd een mep gehad. Met de vlakke hand ''whats'' tegen mn hoofd. ''Draai om je oren'' werd dat genoemd. Maar meer nooit, altijd één, áls het al gebeurde. Het was ook geen straf (die kwam daarna pas, bijvoorbeeld op de gang blijven zitten), maar een soort ''noodoplossing'' om mij tot bedaren te krijgen, want ik kon érg krengig zijn. Ik heb het nooit erg gevonden, op latere leeftijd ging ik mn moeder zelfs uitlachen als ze dat deed. Zo van ''denk je nou echt dat ik je gelijk geef omdat je me mept?'' Of ik het vind kunnen... liever niet maar ach, zo lang het bij één blijft. Beter nog op de kont dan ergers anders. Ik ben niet van plan het zelf te gaan doen, maar eerlijk gezegd weet ik niet of ik ten álle tijden vertandig kan zijn. Ik ben nou eenmaal een beetje opvliegend, wil niemand kwaad doen, maar soms mep ik vrienden of zo ook ineens. Slecht vergelijkbaar met het slaan van kinderen natuurlijk natuurlijk, maar het geeft wel aan dat ik niet 100% kan garanderen dat ik mijn kind nooit zou slaan. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Slaan is frustratie. Ouders voelen zich machteloos, en weten niet meer hoe ze zaken verbaal moeten oplossen en gaan dan meppen.
Ik ben het met sterrenmeisje eens, opvoedkundig is het nergens voor nodig maar verbieden is overdreven. Iets met gezond verstand enzo. Met juice en kazet ben ik het ook eens, het wekt inderdaad de suggestie dat geweld een oplossing is. Ik heb als kind wel eens een pak rammel gehad, ws omdat ik niet te harden was. Ik heb daar geen trauma's aan overgehouden. Sam heb ik ook wel eens geslagen, maar dat was meer toen hij wat kleiner was en zich niet kon duidelijk maken. Bah ik kan er nog verdrietig van worden ;x Nu is hij af en toe heel baldadig en gooit hij zijn kont in de kribbe, maar nu loop ik gewoon weg. Dan gaat ie maar op straat liggen krijsen omdat hij zijn zin niet krijgt. (gelukkig komt dit laatste zelden voor.) |
Advertentie |
|
![]() |
||
Ik ben vroeger nooit geslagen, heb nooit huisarest of tv arest gehad. Als ik heel vervelend werd liep ik weg, omdat mijn ouders onuitstaanbaar waren.
Mijn broer is één keer 'geschopt' door mijn vader. Niet hard en hij had geen blauwe plek ofzo, maar mijn vader was zo boos dat hij mijn broer tegen zijn kont trapte om hem uit de kamer te krijgen. Mijn moeder is vroeger wel eens geslagen, maar vanaf haar 7e sloeg ze terug, dus wilde ze nooit haar eigen kinder slaan. Als ik in het openbaar vervelend was, sprak mijn moeder in het noors tegen me, om me terecht te wijzen. Ze vond het te genant om me in het nederlands op mijn kop te geven (het kwam er in het noors sowieso beter uit). Citaat:
|
Ikzelf kreeg nooit een tik maar ik was dan ook heel lief vroeger. En als ik dingen deed die niet mochten deed ik dat veel stiekemer dan mijn broer. Mijn broer had eens, toen ik uit de crèche kwam en naar mijn vader toerende, me een duw gegeven zodat mijn vader en ik met onze hoofden tegen elkaar knalden. Toen kreeg mijn broer een tik, maar omdat mijn vader zo'n grote softie is, kreeg hij meteen spijt en knuffelde hij mijn broer weer. Zelfde verhaal toen we op vakantie waren, heel lang in de auto moesten zitten en mijn moeder zei, toen we stopten bij een strand, dat we elkaar VOORAL NIET de zee in moesten duwen. Nou goed, mijn broer duwde me alsnog. En doen kreeg ie weer een tik, en kreeg mijn vader daarna weer spijt.
Een corrigerende tik als een kind écht te ver gaat en nergens naar wil luisteren vind ik niet zo'n probleem, maar dan moet het niet zo zijn dat er dagen daarna nog een blauwe plek e.d. zit. Er zijn sowiezo wel veel betere alternatieven, dat hele time-out principe bijvoorbeeld. Het lijkt me dat dat beter werkt. Ik ben het niet van plan te doen bij mijn kinderen, want dan zou ik mezelf weer heel erg tegenspreken als ik ze vertel dat geweld slecht is enzo.
|
Verwijderd
|
Oh ik kreeg wel een tik als ik me niet gedroeg, tot mijn 12e ofzo dan, daarna ging het over in andere straffen. En soms was dat ook het enige wat je een beetje stopte, angst voor even een tik op de billen. Ik heb er nooit blauwe plekken van gehad en een hoop onzin voor gelaten, dus ach. Ik vind dat mensen een te groot drama ervan maken als een kind een keer een tik krijgt. Beter dat dan van die stomme onopgevoede kinderen in de winkel, trein of waar dan ook. Lame ouders.
|
![]() |
|
![]() |
Ik vind dat een corrigerende tik op zich wel moet kunnen, al zou ik het bij mijn kinderen waarschijnlijk niet doen. Ik zag een keer een programma op tv over gezinnen waar lijfstraffen (om het maar even zo te noemen) heel gebruikelijk zijn. Als een kind stout was geweest, werd hij naar een aparte kamer gebracht en kreeg daar billenkoek met een speciaal voor slaag gemaakt voorwerp. Die ouders zeiden dat ze hun kind heel bewust sloegen, dus niet uit onmacht, maar omdat het in hun ogen effectief is. Persoonlijk vind ik dat bewust slaan juist erger.
Ik ben zelf overigens nooit geslagen vroeger.
|
Verwijderd
|
Wij hebben zeker wel eens tikken gehad, allemaal. Op mijn billen, maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit in mijn gezicht geslagen ben. Hoogstens een keer een tik tegen mijn wang. Mijn moeder kneep wel altijd, heel gemeen, in mijn bovenarm als ik niet luisterde.
Mijn zusje is ook inderdaad wel vaak onder de koude douche gezet, ik bij mijn weten nooit. En ik vind dat ene corrigerende tik moet kunnen. Zolang het bij die tik blijft. Als je de neiging hebt naar meer, moet je hulp gaan zoeken. |
![]() |
||
Citaat:
|
Het is de vraag of kinderen echt beseffen of ze fout zijn of gewoon geen klappen willen. Ik denk dat je kinderen dan alleen maar leert dat geweld een oplossing is. Ik vind het absoluut niet kunnen als je kinderen een klap geeft als ze irritant zijn,jengelen en dergelijke. Dan ben je gewoon een sleche ouder die zijn kinderen niet aankan.
|
Ik kreeg soms ook wel eens een tik als ik het te bont maakte maar ik werd eerder vaak gewoon in m'n kamer opgesloten en als ik er dan te vroeg weer uit kwam kreeg ik wel een corrigerende tik. Veel betere oplossing als je het mij vraagt.
|
Ik sta lichtelijk versteld van het aantal mensen hier dat vroeger geslagen is, in ergere of minder ergere mate.
Ik ben vroeger nooit geslagen door mijn ouders, of misschien 1 keertje toen ik ze echt helemaal gek maakte. Maar dat was echt toen ik heel jong was (toen was ik echt een kutkind ![]() Ik vind het eigenlijk niet kunnen. Een kind is zoveel kleiner, zwakker enz en kan zichzelf noch verdedigen, noch wat terug doen. Daarbij kan het psychologische effect op zo'n kind behoorlijk zijn. En blijkbaar onthoudt iedereen het ook als het bij hem of haar gebeurd is... Ik ben overigens meer voor een positieve aanpak, beloon iemand voor de goede dingen. Straffen heeft vrij weinig nut..
|
Verwijderd
|
Maar daar gaat het toch ook niet om, een ouder slaat niet om te winnen maar om duidelijk te maken dat wat het kind doet, niet geaccepteerd wordt. En natuurlijk weet je van jezelf of je wel of niet weleens geslagen bent omdat degenen die nooit een klap hebben gekregen het zich niet kunnen voorstellen
![]() |
![]() |
|
Een kind kan zich inderdaad niet verdedigen, maar ik denk inderdaad niet dat dat belangrijk is. Als dat kind weet dat wat hij doet écht niet kan, dan is het gewenste effect berijkt. Natuurlijk kan dan ook wel op andere manieren. Ik denk trouwens dat straffen wel degelijk zin heeft. Als zo'n kind loopt te etteren en daar geen nadelige consequenties voor zijn, dan krijgt het misschien de voorkeur dingen te doen die zijn ouders goedkeuren, maar als hij zich dat verveelt en even geen goedkeuring wil, dan kan hij evengoed weer gaan etteren.
En ik denk niet dat dat emotionele effect op een kind zo waanzinnig groot is. Op mijn broer had het in elk geval weinig effect, die wist het alleen nog omdat mijn vader het hem later nog wel eens vertelde. Ik denk dat het zeker net zo naar is voor een kind om naar zijn kamer gestuurd te worden, ten minste, ik voelde me altijd vreselijk als mijn ouders boos op me werden. Maar dat is ook het punt van straf, lijkt me zo. Alleen met fysiek geweld is het veel makkelijker om te ver te gaan, en het meteen in verband wordt gebracht met kindermisbruik, terwijl dat lang niet altijd zo is.
|
Ik heb me nooit echt gestoord aan mijn straffen. Ik vond het irritant, maar paste mijn gedrag er niet door aan, dus het had in my humble opinion niet zoveel zin. Maar goed, misschien ligt dat wel gewoon aan mij.
|
Alle kinderen zijn natuurlijk anders.
Dat is nou juist het punt, Topdrop, valt een corrigerende tik buiten goed opvoeden, en waarom? Hoezo is het zo veel erger dan andere straffen? Ik vind fysiek geweld persoonlijk wel erger dan emotioneel ofzo, maar dat is omdat ik weet dat ik me niet kan verdedigen tegen fysiek geweld omdat ik een slappe zak hooi ben. Emotioneel geweld kan ik wel hebben, tot zover. Maar waarom is het voor die kinderen minder erg om een tik te krijgen dan in een time-out te zitten ofzo? Emotioneel gezien kunnen kinderen zich ook niet verdedigen en zijn ze ook heel erg kwetsbaar. Ik was wel zo'n type dat het heel lang zou onthouden er heel erg zou vinden als ik zonder eten, knuffel, weltrusten-ritueel enzovoort naar bed zou worden gestuurd. Maar goed, ik gedroeg me dus meestal wel.
|
Verwijderd
|
ik kreeg wel eens een klap als ik me misdroeg thuis maar dat deed ik niet zo heel vaak... ik ben nou niet echt agressief en gefrustreerd ofzo en ik vond tbh dat mn ouders best wel gelijk hadden toen ze t deden want t is nou eenmaal niet lief om met dingen te smijten naar je ouders of ze uit te schelden, al is het ergste wat ik ooit gezegd heb rotzak volgens mij...
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Uiteraard moet dat kunnen, naar mijn mening zou het zelfs vaker moeten gebeuren. Ouders straffen hun kinderen veel te mild. Als ik al die onopgevoede kinderen hoor praten of op straat zie, lijkt het me duidelijk dat de straffen te mild zijn. Dat komt omdat die zogenaamde mentale straffen door de ouders in 75% van de gevallen gewoon niet wordt doorgezet en van het computerverbod van 1 week, 5 uur overblijft. Een goed pak slaag, is tenminste direct verrekend
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
"Rupert, amongst others." - Kritiek gewild! Bacterial-Ash | 9 | 01-11-2012 08:35 | |
Verhalen & Gedichten |
Een decembersprookje in drie delen Verwijderd | 9 | 20-12-2008 18:59 | |
Verhalen & Gedichten |
Triest kerstverhaal Hans Berger | 4 | 07-12-2008 21:54 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
[STELLING] De nadelen van een verzorgingsstaat zijn groter dan de voordelen. Verwijderd | 110 | 21-09-2006 00:04 | |
Liefde & Relatie |
toen ik sliep... Oktober | 83 | 27-10-2004 14:33 | |
ARTistiek |
JOHN!!!!!!(deel 1,2,3 en 4!!!!!) An | 5 | 02-09-2001 16:35 |