Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-02-2008, 15:10
Missy
Missy is offline
.. Wat vind jij? Moet een corrigerende tik kunnen? Op welke lichaamsdelen dan? Of vind je een pak slaag helemaal taboe? Waarom?

Heb jij vroeger wel is een tik gehad? Of een pak rammel? Kreeg je gauw een tik of moest je het heel bont maken? Wat voor andere straffen kreeg je ook wel is?

Als je nu terug kijkt: herinner je je die tikken nog? Zou jij het bij je eigen kinderen doen?
Oud 17-02-2008, 15:13
Verwijderd
Dat vind ik niet kunnen!
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 15:14
Missy
Missy is offline
Waarom niet, coolkast?
Oud 17-02-2008, 15:15
Verwijderd
Toevallig had ik hier laatst op school een discussie over met wat mensen.
Zij vonden het schokkend om te horen dat ik vroeger regelmatig geslagen ben, terwijl ik zelf niet echt het idee heb dat ik ben mishandeld ofzo. (Een meisje van Surinaamse afkomst was het trouwens ook gewend, maar zij vond het ook niet raar/erg omdat het daar best wel bij de cultuur hoort zei ze)

Ik vind het dus wel kunnen, mits het binnen de perken blijft en een kind niet dagen later nog loopt met pijn en blauwe plekken.

Bij mij ging het vroeger misschien wel iets te ver, en sommige pakken slaag weet ik me nog goed te herinneren.
Ik vrees dat ik het bij m'n eigen kinderen misschien ook wel ga doen als ik mijn woede niet kan beheersen, maar ik ben het niet van plan.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 15:17
Verwijderd
ik vind dat het op zich moet kunnen, een beetje billenkoek bij een klein kind. het probleem is dat het vaak opvoedkundig gezien niet nodig is. maar het verbieden vind ik wel te ver gaan.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 15:18
Uice
Uice is offline
Ik ben het niet van plan. Het werkt in de meeste gevallen ook niet. Je wekt alleen maar de suggestie bij het kind dat geweld een oplossing is. Het zijn ook vaak de meest agressieve jongetjes op school die thuis geslagen worden.
Oud 17-02-2008, 15:20
Verwijderd
Nee, dat moet onvoorwaardelijk niet kunnen. Zoals Uice zegt, het suggereert dat geweld een goede oplossing is voor een conflict.

Ik kreeg vroeger thuis wel eens billenkoek met de mattenklopper. Niet dat ik daar nu trauma's aan heb overgehouden.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 15:21
Krynn
Krynn is offline
Ik heb wel tikken gehad...meer beuken, eigenlijk, op m'n schouders/armen, bij de paar keer dat ik m'n ouders zo erg het bloed onder de nagels vandaan haalde dat ze 't niet meer trokken. Pure frustratie van hun kant. En nee. Ik hoop niet dat ik ooit zulke kutkinderen zal krijgen ...en nee, ik vind lijfstraffen niet goed. Omdat ze een uiting van zwakte zijn. Ik bedoel, ik haalde ze het bloed dan wel niet meer onder de nagels vandaan, maar verder zei ik ook maar niets meer en trok ik m'n eigen plan.

Andere straffen? Vroeger naar bed, geen toetje, ook wel een paar keer huisarrest gehad maar daar trok ik me toch niets van aan. Geen zakgeld, maar ik had altijd wel een baantje dus dat maakte ook niet veel uit.
Verwijderd
mijn moeder heeft me één keer in mijn gezicht geslagen met een vlakke hand trouwens, omdat ik compleet hysterisch was. op dat moment was dat wel de beste oplossing denk ik. wat ze vaker deden, en veel effectiever was, was me onder de koude douche zetten, soms met mn kleren nog aan.
ik was vervelend vroeger

maar wat uice zegt is wel waar op zich, maar er is natuurlijk een tussenweg tussen echt geslagen worden, of een keer een tik krijgen.
Met citaat reageren
Verwijderd
Citaat:
Ik kreeg vroeger thuis wel eens billenkoek met de mattenklopper. Niet dat ik daar nu trauma's aan heb overgehouden.
hihi, mijn ouders dreigden daar wel eens mee, voor de grap. nooit gekregn though
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 15:22
Verwijderd
Ik vind het niet kunnen.

Heb zelf verder ook zo'n beetje hetzelfde gehad als Stefenootje, kreeg regelmatig gewoon gelijk een tik als ik iets deed dat niet mocht, en ik vond dat dus ooit normaal. Op de basisschool hebben we het daar toen een keer over gehad en ik praatte er ook over alsof het de normaalste zaak van de wereld was, maar iedereen was dus geschokt. En toen ging ik een beetje inzien dat het misschien toch wel fout was.
En bij mijn eerste zusje, die vijf jaar jonger is, kreeg mijn moeder 'ineens' heel veel spijt en voelde ze zich heel erg schuldig dat ze dat deed. Toen is ze ermee gestopt, mijn tweede zusje heeft het dus nooit meegemaakt. Helaas heeft m'n moeder nooit echt spijt uitgesproken over dat ze míj vroeger wel 's sloeg, beetje kut vind ik dat wel.

In elk geval heb ik nu wel een behoorlijk aversie tegen de 'corrigerende tik'.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 15:23
Verwijderd
Bij mij was het niet eens altijd een corrigerende tik, maar werd ik het huis door geschopt en geduwt.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 15:24
Uice
Uice is offline
Ik heb trouwens nooit echt straffen gekregen, het enige dat ik me kan herinneren is dat ik een keer een week lang 's ochtends geen televisie mocht kijken omdat ik iets heel ergs gedaan had. Toen vroeg ik iedere ochtend of de week al voorbij was.
Oud 17-02-2008, 15:24
Verwijderd
Citaat:
Bij mij was het niet eens altijd een corrigerende tik, maar werd ik het huis door geschopt en geduwt.
Ook dat ken ik, ja.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 15:26
Verwijderd
Mja, eigenlijk ben ik soms weleens mishandeld.

Maar goed, dat kwam niet uit het niets, ik was ook weleens vervelend.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 15:26
Krynn
Krynn is offline
Citaat:
Da's de grens over naar mishandeling.

Edit: en dat is er ook zo moeilijk aan. Eén corrigerende tik ga ik geen woord over vuil maken. Kan gebeuren. Maar het wordt zo snel zo veel meer.
Oud 17-02-2008, 15:27
Verwijderd
Ik vind het tamelijk onbegrijpelijk dat je je ouders dat niet kwalijk neemt. Mijn moeder is vroeger mishandeld, en die ging op haar 16e het huis uit. Ze heeft haar ouders nu al jaren niet meer gezien, ik ook niet trouwens.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 15:28
Verwijderd
Ik neem het ze ook wel kwalijk, maar als ik er eens over begin ontkennen ze dat ze ooit zoiets hebben gedaan.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 15:29
Missy
Missy is offline
Citaat:
De mattenklopper. Die herinner ik me ook nog wel. Het bleef altijd bij dreigen. Alleen als ik het heel erg bont maaktte.

Iets wat ik me nog wel goed kan herinneren is dat mijn ouders tot twee uur 's nachts alles hadden behangen. Dan kon ik in mijn nieuwe kamertje slapen. Ik was helemaal trots, maar wou als vierjarige ook meewerken. Toen ze mij de volgende ochtend waker maaktte, zaten er allemaal potlood strepen op het nieuwe behang. Ik heb toen twee flinke tikken op mijn kont gehad, omdat ik het nieuw weg wou halen. Ik heb toen alles met de gum weg zitten halen.

Een tik werkt bij mij alleen maar avarecht. Dan word ik alleen maar feller. Anders straffen? Huisarest, alleen hield ik mezelf daar nooit aan. Afkoelen op de gang. Vroeg naar bed.

Ik herinner tikken mij wel. Ik heb er ook wel een aantal gehad. En wat MadameMinke zegt, ik meer dan mijn jongere zusjes.

Zelf hoop ik het zonder tikken of een pak slaag te kunnen doen. Als het vervelend blijft doen, kan een tik op de hand geen kwaad, maar een echte pak slaag ben ik niet van plan.
Oud 17-02-2008, 15:31
Uice
Uice is offline
Jezus, wat is er hier geslagen vroeger. En huisarrest, dat kende ik ook alleen maar van verhalen. Ik was misschien een heel braaf kind.
Oud 17-02-2008, 15:31
Verwijderd
En ik neem het zo óók wel kwalijk, maar ik durf er nooit over te beginnen.
En eigenlijk vind ik dat mijn ouders me best behoorlijk goed hebben opgevoed. Het is alleen frustrerend om te zien dat ze de beginnersfoutjes van mijn opvoeding weer goed gingen maken bij m'n zusjes...
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 15:32
Verwijderd
Citaat:
Jezus, wat is er hier geslagen vroeger. En huisarrest, dat kende ik ook alleen maar van verhalen. Ik was misschien een heel braaf kind.
Nee, jouw ouders zijn daar gewoon te elitair voor.

Ik wil de schade wel even inhalen hoor!
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 15:34
Verwijderd
Citaat:
Ik neem het ze ook wel kwalijk, maar als ik er eens over begin ontkennen ze dat ze ooit zoiets hebben gedaan.
Ja, dat doen mijn opa en oma ook. Volgens hen heeft mijn vader haar geslagen.

Nu ken ik mijn vader redelijk goed, en dat is net zo'n droge autist als ik, ongeveer net zo gewelddadig als een doos met eieren.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 16:07
Verwijderd
Citaat:
en dat is er ook zo moeilijk aan. Eén corrigerende tik ga ik geen woord over vuil maken. Kan gebeuren. Maar het wordt zo snel zo veel meer.
In mijn ervaring niet.

Ik heb wel ééns in de zoveel tijd een mep gehad. Met de vlakke hand ''whats'' tegen mn hoofd. ''Draai om je oren'' werd dat genoemd. Maar meer nooit, altijd één, áls het al gebeurde. Het was ook geen straf (die kwam daarna pas, bijvoorbeeld op de gang blijven zitten), maar een soort ''noodoplossing'' om mij tot bedaren te krijgen, want ik kon érg krengig zijn.

Ik heb het nooit erg gevonden, op latere leeftijd ging ik mn moeder zelfs uitlachen als ze dat deed. Zo van ''denk je nou echt dat ik je gelijk geef omdat je me mept?''

Of ik het vind kunnen... liever niet maar ach, zo lang het bij één blijft. Beter nog op de kont dan ergers anders. Ik ben niet van plan het zelf te gaan doen, maar eerlijk gezegd weet ik niet of ik ten álle tijden vertandig kan zijn. Ik ben nou eenmaal een beetje opvliegend, wil niemand kwaad doen, maar soms mep ik vrienden of zo ook ineens. Slecht vergelijkbaar met het slaan van kinderen natuurlijk natuurlijk, maar het geeft wel aan dat ik niet 100% kan garanderen dat ik mijn kind nooit zou slaan.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 16:10
Verwijderd
Slaan is frustratie. Ouders voelen zich machteloos, en weten niet meer hoe ze zaken verbaal moeten oplossen en gaan dan meppen.
Ik ben het met sterrenmeisje eens, opvoedkundig is het nergens voor nodig maar verbieden is overdreven. Iets met gezond verstand enzo.

Met juice en kazet ben ik het ook eens, het wekt inderdaad de suggestie dat geweld een oplossing is.

Ik heb als kind wel eens een pak rammel gehad, ws omdat ik niet te harden was. Ik heb daar geen trauma's aan overgehouden.
Sam heb ik ook wel eens geslagen, maar dat was meer toen hij wat kleiner was en zich niet kon duidelijk maken. Bah ik kan er nog verdrietig van worden ;x
Nu is hij af en toe heel baldadig en gooit hij zijn kont in de kribbe, maar nu loop ik gewoon weg. Dan gaat ie maar op straat liggen krijsen omdat hij zijn zin niet krijgt. (gelukkig komt dit laatste zelden voor.)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-02-2008, 16:19
PixelDansje
PixelDansje is offline
Ik ben vroeger nooit geslagen, heb nooit huisarest of tv arest gehad. Als ik heel vervelend werd liep ik weg, omdat mijn ouders onuitstaanbaar waren.

Mijn broer is één keer 'geschopt' door mijn vader. Niet hard en hij had geen blauwe plek ofzo, maar mijn vader was zo boos dat hij mijn broer tegen zijn kont trapte om hem uit de kamer te krijgen.

Mijn moeder is vroeger wel eens geslagen, maar vanaf haar 7e sloeg ze terug, dus wilde ze nooit haar eigen kinder slaan.

Als ik in het openbaar vervelend was, sprak mijn moeder in het noors tegen me, om me terecht te wijzen. Ze vond het te genant om me in het nederlands op mijn kop te geven (het kwam er in het noors sowieso beter uit).

Citaat:
qft
Oud 17-02-2008, 16:45
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Ikzelf kreeg nooit een tik maar ik was dan ook heel lief vroeger. En als ik dingen deed die niet mochten deed ik dat veel stiekemer dan mijn broer. Mijn broer had eens, toen ik uit de crèche kwam en naar mijn vader toerende, me een duw gegeven zodat mijn vader en ik met onze hoofden tegen elkaar knalden. Toen kreeg mijn broer een tik, maar omdat mijn vader zo'n grote softie is, kreeg hij meteen spijt en knuffelde hij mijn broer weer. Zelfde verhaal toen we op vakantie waren, heel lang in de auto moesten zitten en mijn moeder zei, toen we stopten bij een strand, dat we elkaar VOORAL NIET de zee in moesten duwen. Nou goed, mijn broer duwde me alsnog. En doen kreeg ie weer een tik, en kreeg mijn vader daarna weer spijt.

Een corrigerende tik als een kind écht te ver gaat en nergens naar wil luisteren vind ik niet zo'n probleem, maar dan moet het niet zo zijn dat er dagen daarna nog een blauwe plek e.d. zit. Er zijn sowiezo wel veel betere alternatieven, dat hele time-out principe bijvoorbeeld. Het lijkt me dat dat beter werkt. Ik ben het niet van plan te doen bij mijn kinderen, want dan zou ik mezelf weer heel erg tegenspreken als ik ze vertel dat geweld slecht is enzo.
Oud 17-02-2008, 16:49
Verwijderd
Oh ik kreeg wel een tik als ik me niet gedroeg, tot mijn 12e ofzo dan, daarna ging het over in andere straffen. En soms was dat ook het enige wat je een beetje stopte, angst voor even een tik op de billen. Ik heb er nooit blauwe plekken van gehad en een hoop onzin voor gelaten, dus ach. Ik vind dat mensen een te groot drama ervan maken als een kind een keer een tik krijgt. Beter dat dan van die stomme onopgevoede kinderen in de winkel, trein of waar dan ook. Lame ouders.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 16:50
Swlabr
Swlabr is offline
Natuurlijk moet dat kunnen.
Oud 17-02-2008, 16:56
Verwijderd
Citaat:
Natuurlijk moet dat kunnen.
Beargumenteer.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 17:01
Lethe
Lethe is offline
Ik vind dat een corrigerende tik op zich wel moet kunnen, al zou ik het bij mijn kinderen waarschijnlijk niet doen. Ik zag een keer een programma op tv over gezinnen waar lijfstraffen (om het maar even zo te noemen) heel gebruikelijk zijn. Als een kind stout was geweest, werd hij naar een aparte kamer gebracht en kreeg daar billenkoek met een speciaal voor slaag gemaakt voorwerp. Die ouders zeiden dat ze hun kind heel bewust sloegen, dus niet uit onmacht, maar omdat het in hun ogen effectief is. Persoonlijk vind ik dat bewust slaan juist erger.
Ik ben zelf overigens nooit geslagen vroeger.
Oud 17-02-2008, 17:02
Verwijderd
Wij hebben zeker wel eens tikken gehad, allemaal. Op mijn billen, maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit in mijn gezicht geslagen ben. Hoogstens een keer een tik tegen mijn wang. Mijn moeder kneep wel altijd, heel gemeen, in mijn bovenarm als ik niet luisterde.
Mijn zusje is ook inderdaad wel vaak onder de koude douche gezet, ik bij mijn weten nooit.

En ik vind dat ene corrigerende tik moet kunnen. Zolang het bij die tik blijft. Als je de neiging hebt naar meer, moet je hulp gaan zoeken.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 17:13
le_mug
le_mug is offline
Een corrigerende tik moet kunnen vind ik, zolang er maar niet al teveel newton bij komt kijken
Oud 17-02-2008, 17:22
Verwijderd
Ik heb wel eens een klap gevangen en ben er prima van af gekomen. Mijn zusje is nooit geslagen en is een totaal kutwijf. Tja.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 18:03
Swlabr
Swlabr is offline
Citaat:
Beargumenteer.
Ouders moeten hun kinderen natuurlijk niet slaan voor 'kleine' dingen, maar als het kind heel irritant doet mag de ouder best een tik geven. Niet zo hard dat het mishandeling wordt, maar wel zodanig dat het kind beseft dat wat hij/zij aan het doen is fout is. Mishandeling is natuurlijk altijd fout.
Oud 17-02-2008, 18:19
Promillage
Promillage is offline
Het is de vraag of kinderen echt beseffen of ze fout zijn of gewoon geen klappen willen. Ik denk dat je kinderen dan alleen maar leert dat geweld een oplossing is. Ik vind het absoluut niet kunnen als je kinderen een klap geeft als ze irritant zijn,jengelen en dergelijke. Dan ben je gewoon een sleche ouder die zijn kinderen niet aankan.
Oud 17-02-2008, 18:20
Verwijderd
Af en toe de riem eroverheen houdt bitch en kind in het gareel.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 18:22
Daboman
Daboman is offline
Ik kreeg soms ook wel eens een tik als ik het te bont maakte maar ik werd eerder vaak gewoon in m'n kamer opgesloten en als ik er dan te vroeg weer uit kwam kreeg ik wel een corrigerende tik. Veel betere oplossing als je het mij vraagt.
Oud 17-02-2008, 18:46
Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Ik sta lichtelijk versteld van het aantal mensen hier dat vroeger geslagen is, in ergere of minder ergere mate.

Ik ben vroeger nooit geslagen door mijn ouders, of misschien 1 keertje toen ik ze echt helemaal gek maakte. Maar dat was echt toen ik heel jong was (toen was ik echt een kutkind ) en verder nooit weer. Maarja, ik ben verder ook altijd best braaf geweest.

Ik vind het eigenlijk niet kunnen. Een kind is zoveel kleiner, zwakker enz en kan zichzelf noch verdedigen, noch wat terug doen. Daarbij kan het psychologische effect op zo'n kind behoorlijk zijn. En blijkbaar onthoudt iedereen het ook als het bij hem of haar gebeurd is...

Ik ben overigens meer voor een positieve aanpak, beloon iemand voor de goede dingen. Straffen heeft vrij weinig nut..
Oud 17-02-2008, 19:08
Krynn
Krynn is offline
Hmmm.

Niets terug kunnen doen? Je had mij echt niet moeten opvoeden DP
Oud 17-02-2008, 19:11
Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Kinderen van 8 jaar en jonger maken geen schijn van kans tegen een volwassene van in de 30, nee.
Oud 17-02-2008, 19:11
Verwijderd
Maar daar gaat het toch ook niet om, een ouder slaat niet om te winnen maar om duidelijk te maken dat wat het kind doet, niet geaccepteerd wordt. En natuurlijk weet je van jezelf of je wel of niet weleens geslagen bent omdat degenen die nooit een klap hebben gekregen het zich niet kunnen voorstellen
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 19:41
Cherry Springs
Een kind kan zich inderdaad niet verdedigen, maar ik denk inderdaad niet dat dat belangrijk is. Als dat kind weet dat wat hij doet écht niet kan, dan is het gewenste effect berijkt. Natuurlijk kan dan ook wel op andere manieren. Ik denk trouwens dat straffen wel degelijk zin heeft. Als zo'n kind loopt te etteren en daar geen nadelige consequenties voor zijn, dan krijgt het misschien de voorkeur dingen te doen die zijn ouders goedkeuren, maar als hij zich dat verveelt en even geen goedkeuring wil, dan kan hij evengoed weer gaan etteren.
En ik denk niet dat dat emotionele effect op een kind zo waanzinnig groot is. Op mijn broer had het in elk geval weinig effect, die wist het alleen nog omdat mijn vader het hem later nog wel eens vertelde. Ik denk dat het zeker net zo naar is voor een kind om naar zijn kamer gestuurd te worden, ten minste, ik voelde me altijd vreselijk als mijn ouders boos op me werden. Maar dat is ook het punt van straf, lijkt me zo. Alleen met fysiek geweld is het veel makkelijker om te ver te gaan, en het meteen in verband wordt gebracht met kindermisbruik, terwijl dat lang niet altijd zo is.
Oud 17-02-2008, 19:42
Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Ik heb me nooit echt gestoord aan mijn straffen. Ik vond het irritant, maar paste mijn gedrag er niet door aan, dus het had in my humble opinion niet zoveel zin. Maar goed, misschien ligt dat wel gewoon aan mij.
Oud 17-02-2008, 19:42
TopDrop
TopDrop is offline
Ik heb niet alles gelezen, maar als je een kind goed opvoedt, hoeft er helemaal niet geslagen te worden.
Oud 17-02-2008, 19:48
Cherry Springs
Alle kinderen zijn natuurlijk anders.

Dat is nou juist het punt, Topdrop, valt een corrigerende tik buiten goed opvoeden, en waarom? Hoezo is het zo veel erger dan andere straffen? Ik vind fysiek geweld persoonlijk wel erger dan emotioneel ofzo, maar dat is omdat ik weet dat ik me niet kan verdedigen tegen fysiek geweld omdat ik een slappe zak hooi ben. Emotioneel geweld kan ik wel hebben, tot zover. Maar waarom is het voor die kinderen minder erg om een tik te krijgen dan in een time-out te zitten ofzo? Emotioneel gezien kunnen kinderen zich ook niet verdedigen en zijn ze ook heel erg kwetsbaar. Ik was wel zo'n type dat het heel lang zou onthouden er heel erg zou vinden als ik zonder eten, knuffel, weltrusten-ritueel enzovoort naar bed zou worden gestuurd. Maar goed, ik gedroeg me dus meestal wel.
Oud 17-02-2008, 19:49
Verwijderd
ik kreeg wel eens een klap als ik me misdroeg thuis maar dat deed ik niet zo heel vaak... ik ben nou niet echt agressief en gefrustreerd ofzo en ik vond tbh dat mn ouders best wel gelijk hadden toen ze t deden want t is nou eenmaal niet lief om met dingen te smijten naar je ouders of ze uit te schelden, al is het ergste wat ik ooit gezegd heb rotzak volgens mij...
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 19:50
Verwijderd
Citaat:
Ik heb me nooit echt gestoord aan mijn straffen. Ik vond het irritant, maar paste mijn gedrag er niet door aan, dus het had in my humble opinion niet zoveel zin. Maar goed, misschien ligt dat wel gewoon aan mij.
Je paste je gedrag nooit aan maar je hebt ook niet alle soorten straf gehad
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 19:52
Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
Je paste je gedrag nooit aan maar je hebt ook niet alle soorten straf gehad
De straffen waren doeltreffender gekozen dan welke klap dan ook kon zijn ;x
Oud 17-02-2008, 19:52
Verwijderd
Uiteraard moet dat kunnen, naar mijn mening zou het zelfs vaker moeten gebeuren. Ouders straffen hun kinderen veel te mild. Als ik al die onopgevoede kinderen hoor praten of op straat zie, lijkt het me duidelijk dat de straffen te mild zijn. Dat komt omdat die zogenaamde mentale straffen door de ouders in 75% van de gevallen gewoon niet wordt doorgezet en van het computerverbod van 1 week, 5 uur overblijft. Een goed pak slaag, is tenminste direct verrekend
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten