Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-10-2008, 18:52
fib
fib is offline
Huisbewaring houdt in dat (tijdelijk) iemand anders je woning bewoont omdat jij als hoofdhuurder een beperkte periode afwezig bent. Bijvoorbeeld omdat je een wereldreis gaat maken of omdat je een gevangenisstraf moet uitzitten. In zo'n geval kun je, voor een periode van minimaal drie maanden en maximaal één jaar, schriftelijk toestemming voor "huisbewaring" aanvragen. Deze toestemming moet je krijgen van de woningcorporatie.

Ik ben opzoek naar woonruimte. Ik heb nog niet veel wachttijd voor een huurwoning. Huisbewaring lijkt me een mooie tijdelijke oplossing. Is er iemand die ervaring heeft met huisbewaring? Hoe gaat het in zn werk? Ik las bijvoorbeeld dat er bemiddelingsbureau's zijn (Bonjo). Wie kan mij meer informatie geven?
Oud 14-10-2008, 19:11
Missy
Missy is offline
Ik denk dat dit meer iets voor Werk, geld en recht.
Oud 15-10-2008, 05:40
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Volgens mij is huisbewaring gewoon een andere term voor onderhuur?

Ik weet dat ik mijn huis van de woningbouw niet mocht onderverhuren, dus diegene die in mijn huis zat tijdens stages, kon zich niet inschrijven bij de gemeente. Echter bij mijn zus, die ook via een woningbouwvereniging huurt, mag ze haar huis wel onderverhuren, dus na een contract via de woningbouw (dat alles tijdelijk is), konden de onderhuurders zich gewoon inschrijven bij de gemeente.

Kamers en woningen in onderhuur staan ook gewoon op de kamerverhuursites, zoals kamernet
Oud 15-10-2008, 10:42
T_ID
T_ID is offline
Hmm, sommige woningcorporaties staan het niet toe vanwege interne regels dat gedetineerden hun huis per definitie uitgezet worden (figures, er staan zoveel eerlijke mensen op de wachtlijst die het kunnen gebruiken).

Voor de rest wordt er niet echt een probleem van gemaakt geloof ik. In beide genoemde scenario's weet je vrij zeker dat de hoofdhuurder tot afgesproken datum pleite is, dus het biedt zekerheid. Verdom het echter principieel om meer dan de huur van de corporatie te betalen. Dat is pure uitbuiting.
Oud 20-10-2008, 15:55
KreZor
KreZor is offline
Citaat:
Verdom het echter principieel om meer dan de huur van de corporatie te betalen. Dat is pure uitbuiting.
Meestal is een huisbewaring inclusief meubels etc. omdat het tijdelijk is en de oorspronkelijke bewoner ook weer terugkomt.

Ik heb zelf een jaar huisbewaring gedaan en betaalde een huurprijs die bestond uit de kale huur en de gecombineerde aanslag van de gemeente. daarnaast betaalde ik ook nog iets (50 euro per maand geloof ik) voor het gebruiken van de inboedel. Dat vind ik redelijk aangezien je ook een gebruik maakt van de spullen van iemand en diegene het risico op zich neemt dat er beschadigingen in/aan het huis ontstaan in de huisbewaringsperiode. Onverdedigbare hoge huren zijn in mijn ogen ook niet acceptabel, zeker omdat het om een legale vorm van onderverhuur gaat.
Oud 20-10-2008, 16:33
fib
fib is offline
Hier TS
Deze website moest ik hebben http://www.huisbewaring.org/
Oud 05-11-2008, 15:58
kiddin
kiddin is offline
Hmm, ik ben hier ook mee bezig want ik ga juist zelf 5 maanden op reis en wil ik die periode mijn kamer in huisbewaring geven (als je dat zo zegt?)

Alleen ik lees op de site van dienst wonen Amsterdam dat zowel de huurder als huisbewaarder dan geen recht meer hebben op huurtoeslag. En ja dan wordt mijn studentenkamer inees 75 euro duurder
Oud 06-11-2008, 21:53
fib
fib is offline
Citaat:
Hmm, ik ben hier ook mee bezig want ik ga juist zelf 5 maanden op reis en wil ik die periode mijn kamer in huisbewaring geven (als je dat zo zegt?)

Alleen ik lees op de site van dienst wonen Amsterdam dat zowel de huurder als huisbewaarder dan geen recht meer hebben op huurtoeslag. En ja dan wordt mijn studentenkamer inees 75 euro duurder
Of stiekem onderverhuren, het is een optie.....
Reageren

Regels voor berichten