Citaat:
Je spiekracht neemt af naarmate je ouder wordt, omdat het maken van cellen ook afneemt als je ouder wordt. De top van een mens voor spierkracht en ook voor andere soorten dingen (goed voorbeeld: denkvermogen) ligt rond de 20-23 jaar. Op een gegeven moment gaan er meer cellen dood dan er door het lichaam kunnen worden aangemaakt. Denkvermogen gaat achteruit (rond je 25e al!), spierkracht gaat achteruit, je 'krimpt', etc.
Waarom gaan er meer cellen dood als dat er aangemaakt kunnen worden door het lichaam?
Dat is een uitvloeisel van de thermodynamica. Volgens de thermdynamica KAN LEVEN NIET BESTAAN en daarom gaan we ook allemaal dood. LEVEN IS IETS UITZONDERLIJKS; LEVEN KAN GEWOON NIET. Dat begint al met de afname van het maken van cellen. Als je wilt weten hoe dat zit, wil ik het wel een keer proberen op te schrijven, maar dat kost nogal veel tijd, dus alleen als je het echt wilt weten
|
Het leven is wel thermodynamisch mogelijk (hoe verklaar je anders dat we hier allemaal zitten?).
Een van de redenen dat onze cellen degraderen is dat de celdelingsmechanismes op een of andere manier bijhouden wanneer de cel te oud wordt. Om te voorkomen dat die cellen te veel gaan verslijten door kleine foutjes, veronderstel ik. De productie van cellen wordt dan ook waarschijnlijk geregeld door een of ander hormoon dat in je kinderjaren veel geproduceerd wordt, tot het lichaam vindt dat je volgroeid bent en dat er dus veel minder van dat hormoon geproduceerd zal worden en we dus niet meer groeien. Dus minder aanmaak van cellen (door minder hormoon aanwezig), en meer afsterven van oude versleten cellen en je hebt als een idee van hoe het ongeveer in elkaar zit (want ik ben allesbehalve een expert).