Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Vrije tijd
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-07-2011, 14:53
Verwijderd
Als je lenigheids oefeningen doet rek je dan je kruisbanden/kapselbanden, spieren of pezen uit? of iets anders? en heeft het gevolg voor je spierkracht?
Graag mensen die hier iets van weten

Groetjes,
JeNaam
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-07-2011, 22:42
honkballertje
honkballertje is offline
Voor zover ik het altijd gehoord heb (maar heb geen onderzoek o.i.d. om te onderbouwen) zorgen rekoefeningen ervoor dat je spieren langer worden, met als gevolg dat ze minder explosief worden. Dus voor explosieve sporten wordt vanuit de verhalen die ik gehoord heb, van te voren of achteraf rekken afgeraden, terwijl het voor lange afstanden wel goed zou zijn. Interessant topic. Kijken of ik er morgen wat extra onderbouwde info over kan vinden.
Oud 12-07-2011, 21:06
Verwijderd
Citaat:
Voor zover ik het altijd gehoord heb (maar heb geen onderzoek o.i.d. om te onderbouwen) zorgen rekoefeningen ervoor dat je spieren langer worden, met als gevolg dat ze minder explosief worden. Dus voor explosieve sporten wordt vanuit de verhalen die ik gehoord heb, van te voren of achteraf rekken afgeraden, terwijl het voor lange afstanden wel goed zou zijn. Interessant topic. Kijken of ik er morgen wat extra onderbouwde info over kan vinden.
Al iets gevonden erover?
Met citaat reageren
Oud 12-07-2011, 22:56
honkballertje
honkballertje is offline
oh whoops vergeten te doen, ga ik morgen alsnog even doen (als ik het dan niet weer vergeet )
Oud 13-07-2011, 08:55
Verwijderd
Citaat:
Als je lenigheids oefeningen doet rek je dan je kruisbanden/kapselbanden, spieren of pezen uit? of iets anders? en heeft het gevolg voor je spierkracht?
Graag mensen die hier iets van weten

Groetjes,
JeNaam
als je lenigheidsoefeningen doet, maakt je lichaam meer sacromeren aan, die zorgen Sacromerenervoor dat je lichaam die bewging aan kan zonder dat het schadelijk is voor je spieren, dus hoe verder je een been wil buigen hoe meer sacromeren zich gevormd worden, daarom gaat men altijd tot het uiterste bij een lenigheidsoefening, tot het echt pijn doet, anders krijgt het lichaam geen prikkel om sacromeren aan te maken.

Er zijn grondmotorische eigenschappen, lenigheid en kracht zijn er 2 van, als je een grondmotorische eigenschap specifiek traint heeft het gevolg voor de andere, dus het is noodzaak dat je een balans weet te vinden tussen de 2 die je wil beheersen.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2011, 12:19
honkballertje
honkballertje is offline
Heb even gezocht, maar ben ondezoeken tegen gekomen die zeggen dat het niet werkt, onderzoeken die zeggen dat het wel werkt en onderzoeken die zeggen dat het niet uitmaakt voor de explosiviteit. Ik weet dus ook niet hoe het precies zit, maar als je op google intikt 'rekken en strekken slecht explosiviteit' kom je heel wat verschillende dingen tegen en kan je voor jezelf beslissen wat je wel en niet gelooft
Oud 13-07-2011, 13:27
Verwijderd
Citaat:
Heb even gezocht, maar ben ondezoeken tegen gekomen die zeggen dat het niet werkt, onderzoeken die zeggen dat het wel werkt en onderzoeken die zeggen dat het niet uitmaakt voor de explosiviteit. Ik weet dus ook niet hoe het precies zit, maar als je op google intikt 'rekken en strekken slecht explosiviteit' kom je heel wat verschillende dingen tegen en kan je voor jezelf beslissen wat je wel en niet gelooft
dat is niet wat ie vraagt. overigens is statisch strekken slecht voor bijvoorbeeld een sprinter, als je statisch strekt worden je spieren en pezen aangespannen, die blijven ook aangespannen na een echte rekbeurt, gaat iemand sprinten dat loopt diegenen met stijve spieren aangezien ze gespannen zijn. voor een sport als klimmen breng je je spieren wel op spanning. voor veel is het een lekker gevoel en als je daarna eerst weer rondjes gaat lopen op rustig tempo heeft het ook geen slechte invloed. maar het kan blessures voorkomen.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2011, 18:43
honkballertje
honkballertje is offline
oh lol ik had van mn eigen post alleen het eerste deel terug gelezen voordat ik ging zoeken.

in dat geval is de conclusie: voor duursporten wel goed, voor explosieve sporten verschillende resultaten. Hoe dan ook, bijna alle onderzoeken zijn het ermee eens dat het blesures voorkomt.
Oud 13-07-2011, 20:02
Verwijderd
Citaat:
oh lol ik had van mn eigen post alleen het eerste deel terug gelezen voordat ik ging zoeken.

in dat geval is de conclusie: voor duursporten wel goed, voor explosieve sporten verschillende resultaten. Hoe dan ook, bijna alle onderzoeken zijn het ermee eens dat het blesures voorkomt.
dan heb je lang niet alle onderzoeken gehad overigens gaan voetballers rekken en daarna eerst nog wat lopen voor ze een sprintje inzetten. dan werkt het al anders, maar de spieren moeten wel weer goed losgeschud worden voor er gesprint kan worden, hamstringblessures zijn daar een voorbeeld van, als er te veel spanning op staat kan ie de beweging niet meer aan.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2011, 20:59
honkballertje
honkballertje is offline
natuurlijk heb ik niet alle onderzoeken gehad . Kan niet alle onderzoeken die er ooit zijn gedaan door gaan lezen. Heb jij nog wat onderzoeken bij de hand, waar je deze interessante conclusies uit trekt?
Oud 13-07-2011, 21:13
T_ID
T_ID is offline
Volgens mij staat lenigheid noch kracht noch explosieve kracht in de weg hoor. Mij lijkt het juist eerder omgekeerd. Als je stram bent kun je nooit echt kracht zetten.
Wat ik weet is dat trappen, zeker de hogere, bij kickboksen krijgen helemaal geen kracht als je niet warm bent en geen lenigheid hebt. In tegendeel, het is juist een recept om heel erg rap last te krijgen van bepaalde beenspieren, en daarna mag je blij zijn als je nog een beetje normaal kan lopen, laat staan meer veeleisende activiteiten.
Oud 13-07-2011, 22:09
Verwijderd
Citaat:
natuurlijk heb ik niet alle onderzoeken gehad . Kan niet alle onderzoeken die er ooit zijn gedaan door gaan lezen. Heb jij nog wat onderzoeken bij de hand, waar je deze interessante conclusies uit trekt?
onder andere het boek van steenbergen en tamboer waar ook foppe de haan aan mee heeft geholpen. verder vele trainers van mijn opleiding waaronder ronald zoodsma.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2011, 22:12
Verwijderd
Citaat:
Volgens mij staat lenigheid noch kracht noch explosieve kracht in de weg hoor. Mij lijkt het juist eerder omgekeerd. Als je stram bent kun je nooit echt kracht zetten.
Wat ik weet is dat trappen, zeker de hogere, bij kickboksen krijgen helemaal geen kracht als je niet warm bent en geen lenigheid hebt. In tegendeel, het is juist een recept om heel erg rap last te krijgen van bepaalde beenspieren, en daarna mag je blij zijn als je nog een beetje normaal kan lopen, laat staan meer veeleisende activiteiten.
er is een gulden middenweg, iemand van the worlds strongest men competitie zal nooit zijn been over je hoofd heenzwaaien, een bodybuilder is knock-out na een 100 meter sprint.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2011, 19:05
Verwijderd
Citaat:
Om die reden : Kickboks, vraag ik dit ook
Want ik zit er zelf op en heb best wel sterke onder lichaam maar merk wel dat het veel moeilijker is voor mij om lenig te worden dan de nieuwelingen
En ben niet dik ofzo ben eigenlijk licht/normaal
Met citaat reageren
Oud 17-07-2011, 19:10
Verwijderd
Citaat:
als je lenigheidsoefeningen doet, maakt je lichaam meer sacromeren aan, die zorgen Sacromerenervoor dat je lichaam die bewging aan kan zonder dat het schadelijk is voor je spieren, dus hoe verder je een been wil buigen hoe meer sacromeren zich gevormd worden, daarom gaat men altijd tot het uiterste bij een lenigheidsoefening, tot het echt pijn doet, anders krijgt het lichaam geen prikkel om sacromeren aan te maken.

Er zijn grondmotorische eigenschappen, lenigheid en kracht zijn er 2 van, als je een grondmotorische eigenschap specifiek traint heeft het gevolg voor de andere, dus het is noodzaak dat je een balans weet te vinden tussen de 2 die je wil beheersen.
Over dat sacromeren
Is dat dus soort van een tussencel stof die onstaat bij lenigheidsoefeningen en dus worden je spiervezels niet dunner(doordat ze uitgerekt worden) maar gewoon langer zonder dat je spiervezels dunner worden?
Met citaat reageren
Oud 18-07-2011, 00:07
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Om die reden : Kickboks, vraag ik dit ook
Want ik zit er zelf op en heb best wel sterke onder lichaam maar merk wel dat het veel moeilijker is voor mij om lenig te worden dan de nieuwelingen
En ben niet dik ofzo ben eigenlijk licht/normaal
Kwestie van volhouden. Het is geen kwestie van vandaag wat oefeningen doen, en volgende week iemands hoofd eraf trappen.

Ik vond het het meest efficiënte om tijdens het douchen wat oefeningen te doen, elke dag. Ik bedoel, je komt daar toch, en je benen zijn ook direct warm.

Een groot deel van de hoogte en kracht van traptechnieken komt ook vanuit de juiste techniek. Als jij je heupen vast zet bijvoorbeeld, kun je rekken wat je wilt, maar werken gaat het dan nooit. Je kunt ook een paar centimeter winnen door jezelf consequent aan te leren om jezelf omhoog te drukken na de inzet. Roteren op de tenen doe je in principe toch al, dus meestal is omhoog drukken met dan been een klein detail.

Het is vooral een kwestie van consequent volhouden, maar niets forceren.
Oud 19-07-2011, 17:37
Verwijderd
Citaat:
Over dat sacromeren
Is dat dus soort van een tussencel stof die onstaat bij lenigheidsoefeningen en dus worden je spiervezels niet dunner(doordat ze uitgerekt worden) maar gewoon langer zonder dat je spiervezels dunner worden?
er gebeurt niks met de lengte of dikte, ze worden sterker, niet betreft kracht, maar wat een spier aankan, zodat deze niet scheurt als je je been bijvoorbeeld te ver optilt.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2011, 01:16
Verwijderd
Citaat:
er gebeurt niks met de lengte of dikte, ze worden sterker, niet betreft kracht, maar wat een spier aankan, zodat deze niet scheurt als je je been bijvoorbeeld te ver optilt.
oh ok bedankt voor de informatie
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten