Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik heb zowel hand- als voetrem geleerd bij mijn rijlessen. Nu gebruik ik voornamelijk de handrem, die heb ik er ook meestal op als ik stil sta waar de straat niet helemaal recht ligt. En op de koppeling stil blijven staan vind ik persoonlijk ook niet zo'n goed idee.
|
Ik heb zowel met hand- als met voetrem geleerd (dat eerste was in de Golf-lesauto wat makkelijker dan in de M-B C-klasse lesauto vanwege het handrempedaaltje van Mercedes). Maar het hangt van de helling/omstandigheden en de auto af wat ik gebruik. Voor langere tijd sowieso de handrem, het is niet altijd heel erg bevorderlijk om op je voetrem te blijven staan (en mensen vinden het remlicht irritant). Bij een benzineauto pak ik sneller de handrem vanwege het nauwkeurigere en zwakkere koppelingsmoment, vooral als het koppelingspedaal geen vrije slag heeft dan kan dat lastig zijn. Met een diesel kan het doorgaans prima met de voetrem - maar als je met een totaal afgeladen auto + aanhanger op de stevige helling van de Grote St.-Bernardspas staat ga je ook dan echt wel de handrem en een flinke dos gas nodig hebben
![]() Langere tijd op je koppeling is niet echt handig nee. Die plaat is ontwikkeld om voor heel korte tijd het verschil in snelheid op te vangen tussen het vliegwiel/krukas en de plaat/prise-as. Als je precies op dat moment gaat zitten er wel vermogen wordt doorgegeven om niet terug te rollen maar niet alles dat de versnellingsbak volop mee kan draaien om weg te rijden dan slipt de plaat door en slijt-ie relatief hard, en erg fijn voor de drukgroep is het ook niet ![]() ![]()
|
Ik heb het bij de rijles geleerd met handrem en voetrem. De hellingproef was niet mijn sterkste punt
![]() |
![]() |
|
![]() |
Bij steile helling of als ik lang moet wachten, gebruik ik de handrem. Als het wachten niet zo lang duurt dan ook wel de voetrem. De koppeling laat ik altijd zo laat mogelijk en vrij snel opkomen.
Toppunt van helling-proef doen was toen ik in een stilstaande file terecht kwam op een steile helling (13%), met caravan aan de trekhaak. De handrem alleen hield het niet, dus ik moest wel de voetrem gebruiken om stil te blijven staan. En dan maar weg zien te komen zonder terug te rollen, omdat er achter je ook een auto stil staat. Om dan weg te rijden zonder achteruit te zakken en zonder je koppeling te slopen moet je 3 pedalen tegelijk bedienen... En natuurlijk met wat wielspin wegrijden, omdat slippende bandjes minder duur zijn dan een slippende koppeling. |
![]() |
|
Ik gebruik de handrem, dat is voor mij het simpelste en meest effectieve middel. De handrem geeft toch een controle die je met je pedalen niet hebt omdat je drie pedalen en maar twee benen hebt.
Nu ben ik wel een auto met weinig vermogen gewend. Met een dikke diesel onder de motorkap zal het waarschijnlijk anders werken.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verkeer & Vervoer |
Rijles en Rijbewijs topic nummer tien! Miracle | 500 | 27-06-2007 16:09 | |
Verkeer & Vervoer |
Rijbewijs/ rijles topic #7 0oFZo0 | 500 | 28-04-2006 11:09 | |
Verkeer & Vervoer |
Rijbewijs/ rijles topic #6 Miracle | 500 | 09-03-2006 11:51 | |
Verkeer & Vervoer |