Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-01-2011, 19:13
Verwijderd
We kennen ze allemaal (tenminste, zij die een rijbewijs hebben): de hellingproef. Hoe doe jij ze? Handrem, gewone rem, koppeling?

Zelf houd ik de koppeling halverwege zodat hij net niet genoeg trekt om vooruit te gaan en dus blijft staan waar hij staat. Ik val dus niet terug omdat, als ik de koppeling meer omhoog laat, hij vanzelf begint te rijden als ik gas bijgeef. Nadeel is dat je in het begin moet zoeken naar de precieze houding.
Maar eigenlijk rij ik met een automaat, dus hoef ik eigenlijk alleen maar mijn rem in te houden en die los te laten, alleen met de camionette loop ik tegen hellingen aan.

Ik heb ze trouwens met de handrem geleerd.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-01-2011, 22:49
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Ik heb beide manieren geleerd (handrem en koppeling) en gebruik ze ook beide... Als ik het idee heb dat ik lang moet wachten op een helling, dan de handrem. Als ik het idee heb dat ik zo weer door kan rijden, dan koppeling.
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2011, 07:41
Neko*
Avatar van Neko*
Neko* is offline
Citaat:
Ik heb beide manieren geleerd (handrem en koppeling) en gebruik ze ook beide... Als ik het idee heb dat ik lang moet wachten op een helling, dan de handrem. Als ik het idee heb dat ik zo weer door kan rijden, dan koppeling.
Dit plus dat het ligt aan hoe steil het is. Als het erg steil is gebruik ik liever de handrem, maar als het een beetje afloopt, vind ik de koppeling prettiger.
__________________
Ik weet niet beter.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2011, 07:47
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Koppeling laten slippen over een langere periode (langer dan 4 seconden) lijkt me een slecht idee. De koppelng slijt ervan en de kosten van vervanging zijn niet mis.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2011, 09:38
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Volgens mij moest je met rijles allebei leren, dus ik kan ze ook allebei.
Bij een echte helling of langdurig wachten, gebruik ik de handrem.
Bij kort even wachten doe ik het gewoon met de koppeling.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2011, 09:44
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Ik heb zowel hand- als voetrem geleerd bij mijn rijlessen. Nu gebruik ik voornamelijk de handrem, die heb ik er ook meestal op als ik stil sta waar de straat niet helemaal recht ligt. En op de koppeling stil blijven staan vind ik persoonlijk ook niet zo'n goed idee.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 30-01-2011, 11:09
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Ik heb zowel met hand- als met voetrem geleerd (dat eerste was in de Golf-lesauto wat makkelijker dan in de M-B C-klasse lesauto vanwege het handrempedaaltje van Mercedes). Maar het hangt van de helling/omstandigheden en de auto af wat ik gebruik. Voor langere tijd sowieso de handrem, het is niet altijd heel erg bevorderlijk om op je voetrem te blijven staan (en mensen vinden het remlicht irritant). Bij een benzineauto pak ik sneller de handrem vanwege het nauwkeurigere en zwakkere koppelingsmoment, vooral als het koppelingspedaal geen vrije slag heeft dan kan dat lastig zijn. Met een diesel kan het doorgaans prima met de voetrem - maar als je met een totaal afgeladen auto + aanhanger op de stevige helling van de Grote St.-Bernardspas staat ga je ook dan echt wel de handrem en een flinke dos gas nodig hebben

Langere tijd op je koppeling is niet echt handig nee. Die plaat is ontwikkeld om voor heel korte tijd het verschil in snelheid op te vangen tussen het vliegwiel/krukas en de plaat/prise-as. Als je precies op dat moment gaat zitten er wel vermogen wordt doorgegeven om niet terug te rollen maar niet alles dat de versnellingsbak volop mee kan draaien om weg te rijden dan slipt de plaat door en slijt-ie relatief hard, en erg fijn voor de drukgroep is het ook niet Aan de andere kant, zó snel slijt de gemiddelde plaat ook weer niet dat het sporadisch écht direct kwaad kan. En als je een aantal keer de hellingproef moet doen met de voet- of handrem ruik je hem ook echt wel
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2011, 11:35
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik heb het bij de rijles geleerd met handrem en voetrem. De hellingproef was niet mijn sterkste punt . Om niet achteruit te rollen, moet je de handrem meestal redelijk strak aantrekken, en aangezien ik niet zo veel kracht kan zetten met mijn rechterpols, kreeg ik die er soms pas af als ik twee handen gebruikte. En dan lukte het voetendeel dus niet meer, omdat je dan niet recht meer in de auto zit. Ik gebruik dan ook meestal de voetrem, tenzij het echt heel steil is (uitrit van parkeergarage o.i.d.).
Met citaat reageren
Oud 30-01-2011, 12:17
Ivo
Ivo is offline
Bij steile helling of als ik lang moet wachten, gebruik ik de handrem. Als het wachten niet zo lang duurt dan ook wel de voetrem. De koppeling laat ik altijd zo laat mogelijk en vrij snel opkomen.

Toppunt van helling-proef doen was toen ik in een stilstaande file terecht kwam op een steile helling (13%), met caravan aan de trekhaak. De handrem alleen hield het niet, dus ik moest wel de voetrem gebruiken om stil te blijven staan. En dan maar weg zien te komen zonder terug te rollen, omdat er achter je ook een auto stil staat.
Om dan weg te rijden zonder achteruit te zakken en zonder je koppeling te slopen moet je 3 pedalen tegelijk bedienen... En natuurlijk met wat wielspin wegrijden, omdat slippende bandjes minder duur zijn dan een slippende koppeling.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2011, 00:43
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Ik gebruik de handrem, dat is voor mij het simpelste en meest effectieve middel. De handrem geeft toch een controle die je met je pedalen niet hebt omdat je drie pedalen en maar twee benen hebt.

Nu ben ik wel een auto met weinig vermogen gewend. Met een dikke diesel onder de motorkap zal het waarschijnlijk anders werken.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 05-02-2011, 14:56
Verwijderd
Ik gebruik hand en voetrem door elkaar. Net waar ik maar aan denk als ik stil kom te staan.
Vanmiddag trouwens erg succesvol geweest, met de hellingproef op de voetrem, en wegrijden in de tweede versnelling.
Gewoon om te kijken of ik subtiel genoeg was.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2011, 09:25
Verwijderd
Met de handrem alleen als het een steile helling is of als ik wat langer stil moet staan. Anders de voetrem.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2011, 12:46
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Met de handrem alleen als het een steile helling is of als ik wat langer stil moet staan. Anders de voetrem.

ja zo doe ik het ook idd.
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 06-02-2011, 17:59
Verwijderd
Citaat:
Met de handrem alleen als het een steile helling is of als ik wat langer stil moet staan. Anders de voetrem.
Zo idd. Koppeling doe ik nooit want dat is duur als je dat moet vervangen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verkeer & Vervoer Rijles en Rijbewijs topic nummer tien!
Miracle
500 27-06-2007 16:09
Verkeer & Vervoer Rijbewijs/ rijles topic #7
0oFZo0
500 28-04-2006 11:09
Verkeer & Vervoer Rijbewijs/ rijles topic #6
Miracle
500 09-03-2006 11:51
Verkeer & Vervoer Welke bijzondere verrichtingen op examen?
Saycheese
53 07-03-2006 22:34
Verkeer & Vervoer Spoedcursus Rijbewijs
Rainbow4
12 23-01-2006 23:48
Verkeer & Vervoer Rijbewijs/ rijles topic #5
coopergirl
500 11-01-2006 16:23


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:36.