Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-11-2008, 18:57
Verwijderd
Mijn verstandskiezen zijn aan het doorkomen (allevier) en eerst had ik nergens last van, maar de laatste dagen heb ik een heel naar gevoel in de rest van mijn gebit. Een beetje zoals het gevoel dat je hebt als je een beugel hebt, en je tanden en kiezen dus los gaan zitten. Het doet niet echt pijn, het is eerder een soort 'jeuk' in m'n gebit.

Nou vroeg ik me af of dat kon komen doordat m'n verstandskiezen niet genoeg ruimte hebben en de rest van mijn gebit 'wegdrukt'? Wat me trouwens raar lijkt, want ze zijn nog maar een klein stukje doorgekomen.

De tandarts heeft een jaar geleden wel gezegd dat m'n verstandskiezen er in ieder geval voor mijn 25e uitmoeten, maar ik vroeg me af, als dat is omdat ze niet genoeg ruimte hebben, dan is het toch eigenlijk al te laat als ze eenmaal door zijn en dan pas getrokken worden? Of moeten ze er dan uit gesneden?
Met citaat reageren
Oud 29-11-2008, 19:12
Pluis
Pluis is offline
Dat je gebit vervelend aanvoelt komt inderdaad doordat ze de rest van je gebit wat wegdrukken. Daar is op zich niks mis mee. heeft de tandarts je nooit verteld waarom ze er uit moeten? Tegenwoordig is het meestal zo dat verstandskiezen lang niet zo goed en stevig zijn als je andere kiezen, en daarom moeten ze er meestal uit (anders gaan ze toch kapot door gaatjes enzo).

Maar waarom bel je niet gewoon even de tandarts? Die kunnen je vast vertellen hoe het zit in jouw specifieke geval
Oud 29-11-2008, 19:52
Mara
Mara is offline
Citaat:
Dat je gebit vervelend aanvoelt komt inderdaad doordat ze de rest van je gebit wat wegdrukken. Daar is op zich niks mis mee. heeft de tandarts je nooit verteld waarom ze er uit moeten? Tegenwoordig is het meestal zo dat verstandskiezen lang niet zo goed en stevig zijn als je andere kiezen, en daarom moeten ze er meestal uit (anders gaan ze toch kapot door gaatjes enzo).

Maar waarom bel je niet gewoon even de tandarts? Die kunnen je vast vertellen hoe het zit in jouw specifieke geval
Moeten ze er dáárom uit! Iedereen zegt altijd "Ja, ze moeten er sowieso uit!" maar ze konden me nooit vertellen waarom, en dan wil ik 't natuurlijk niet voor waar aannemen

Nouja, die van mij zijn ook doorgekomen, ik moet binnenkort naar de tandarts en ik zie wel. Heb er totaal geen last van dus ach.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2008, 20:50
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ze moeten er meestal gewoon uit omdat je er niet genoeg ruimte voor hebt hoor. Ik heb mijn tandarts nooit gehoord over de zwakte van die kiezen, maar dat heb ik wel al eens eerder gehoord. Maar als je tandarts er niets over heeft gezegd is het ruimtegebrek dus niet zo erg. Toen mijn verstandskiezen boven (beneden zijn ze er al tijdig uitgesneden bij de kaakchirurg) doorkwamen voelde ik ook een soort spanning op de rest van m'n tanden staan, waarschijnlijk drukken ze toch een beetje. Maar bij mij was dat op een gegeven moment over en er is niets verschoven.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2008, 20:54
Mara
Mara is offline
Ik zie wel wat de tandarts d'r van zegt Eerst maar 's die afspraak maken
Met citaat reageren
Oud 29-11-2008, 21:25
Verwijderd
Ze hoeven er helemaal niet altijd uit, hoor. En als ze er wel uit moeten, is dat niet per se (alleen) omdat ze de rest van je gebit verdrukken, maar vaak omdat ze gewoon niet goed doorkomen. Dan kun je ze niet goed schoonhouden en gaan ze gewoon snel(ler) rotten, waardoor uiteindelijk je kaak kan gaan ontsteken, etcetera.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2008, 23:16
Verwijderd
maar, het kan inderdaad verrot veel pijn doen. Ik heb het wel eens gehad dat ze ook allevier groeiden, en dan had ik een week lang pijn aan alle tanden, tandvlees en lippen. poetsen en eten was echt een ramp dan. Maar ze halen verstandskiezen toch niet standaard bij iedereen dr uit? nee toch?
Met citaat reageren
Oud 30-11-2008, 11:46
Verwijderd
Neuh, ik mag ze houden, tenminste, vooropgesteld dat de onderste twee even helemaal doorkomen... maar ik heb nog een jaar, dus ik vind van wel
Met citaat reageren
Oud 30-11-2008, 21:28
Verwijderd
Citaat:
De tandarts heeft een jaar geleden wel gezegd dat m'n verstandskiezen er in ieder geval voor mijn 25e uitmoeten, maar ik vroeg me af, als dat is omdat ze niet genoeg ruimte hebben, dan is het toch eigenlijk al te laat als ze eenmaal door zijn en dan pas getrokken worden? Of moeten ze er dan uit gesneden?
Ja, ze snijden ze er dan uit. Ze maken dan zeg maar 2 inkepingen symmetrisch aan je kaaklijn, links en rechts naast de tand en lepelen er dan de resten tand uit. Het is niet de meest comfortabele manier om verstandskiezen te laten trekken. Ik had er 1 die op deze manier werd getrokken en ik kreeg 4 dagen mijn kaken niet van elkaar en kon 6 dagen niet eten waarvan er 4 alleen maar vloeibaar.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2008, 15:48
Verwijderd
Dat verschilt natuurlijk ook van persoon tot persoon . Ik heb vorige week ook twee verstandskiezen eruit laten snijden en ik heb er weinig last van gehad. De eerste twee dagen was het wat lastig kauwen, maar verder was het geen ramp. Leg er de eerste dag wat ijs op en neem regelmatig een brufen .
Met citaat reageren
Oud 02-12-2008, 16:20
Verwijderd
Van mijn tandarts mogen mijn verstandskiezen mooi blijven zitten, ze zitten er ook al anderhalf jaar en ik heb nooit ergens last van gehad.
Als je er nog steeds last van hebt, zou ik toch een afspraak bij de tandarts maken, hoewel ik denk dat het logisch is dat je last van je gebit hebt als er tanden doorkomen, want dat was toen je een baby was ook zo bij je melktandjes en dat lijkt me nu niet anders.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2008, 18:17
Verwijderd
Citaat:
Dat verschilt natuurlijk ook van persoon tot persoon . Ik heb vorige week ook twee verstandskiezen eruit laten snijden en ik heb er weinig last van gehad. De eerste twee dagen was het wat lastig kauwen, maar verder was het geen ramp. Leg er de eerste dag wat ijs op en neem regelmatig een brufen .
Gaat zo lastig hè pillen slikken als je je mond niet open krijgt. Toen ik van de kaakchriurg vandaan kwam, was het na 4 uur pas gestopt met bloeden. En 2 uur later lag het weer open omdat ik me vertilde (en m'n kaken dus spande). Bovendien kreeg ie mijn verstandskies er niet uit en moest ie (nadat ie links en rechts van de tand symmetrisch aan de kaaklijn had gesneden) de tand door midden slijpen met boor en de hele handel eruit lepelen. Nog nooit zo'n pijn gehad daarna.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2008, 18:36
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Gaat zo lastig hè pillen slikken als je je mond niet open krijgt. Toen ik van de kaakchriurg vandaan kwam, was het na 4 uur pas gestopt met bloeden. En 2 uur later lag het weer open omdat ik me vertilde (en m'n kaken dus spande). Bovendien kreeg ie mijn verstandskies er niet uit en moest ie (nadat ie links en rechts van de tand symmetrisch aan de kaaklijn had gesneden) de tand door midden slijpen met boor en de hele handel eruit lepelen. Nog nooit zo'n pijn gehad daarna.
daarom is er ook ibuprofen in poedervorm . even oplossen in water en gaan met die banaan.
Oud 02-12-2008, 18:57
Ceespop
Ceespop is offline
Ik had laatst ook te horen gekregen dat ze eruit moesten..
Ze groeien onderin aan beide kanten dwars tegen mijn kiezen aan en ze zijn nog niet door.
Dat jeukende heb ik soms ook wel, volgens mij is dat van het 'duwen' van de verstandskiezen..
Oud 03-12-2008, 11:49
Stefanie
Stefanie is offline
Ik ga ze morgen laten verwijderen
Met citaat reageren
Oud 03-12-2008, 23:26
Verwijderd
Citaat:
Ik had laatst ook te horen gekregen dat ze eruit moesten..
Ze groeien onderin aan beide kanten dwars tegen mijn kiezen aan en ze zijn nog niet door.
Dat jeukende heb ik soms ook wel, volgens mij is dat van het 'duwen' van de verstandskiezen..
Met de wortels richting je keel? Daar had ik er één van. Ik wens je sterkte als je ze eruit moet laten halen. Dat deed echt pijn. Niet te beschrijven. Dat terwijl ze er meer verdoving in stoppen. Bloeden als een rund. Echt een fobie gekregen van tanden trekken. Die keer daarop moest ik weer voor de andere kant en vroeg de assistente terwijl ze de andere kant aan het trekken waren of ik niet zo gespannen wou liggen en niet zo wou trillen. Zweetdruppels stonden letterlijk op m'n voorhoofd tijdens die behandeling

En dan aan beide kanten, hihi. Dat wordt 2x trekken 2x heel veel pijn, omdat ze maar 1 kant per keer trekken. Sterkte, ook voor Stefanie die ze morgen laat trekken.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2008, 09:30
kuik
kuik is offline
Citaat:
Met de wortels richting je keel? Daar had ik er één van. Ik wens je sterkte als je ze eruit moet laten halen. Dat deed echt pijn. Niet te beschrijven. Dat terwijl ze er meer verdoving in stoppen. Bloeden als een rund. Echt een fobie gekregen van tanden trekken. Die keer daarop moest ik weer voor de andere kant en vroeg de assistente terwijl ze de andere kant aan het trekken waren of ik niet zo gespannen wou liggen en niet zo wou trillen. Zweetdruppels stonden letterlijk op m'n voorhoofd tijdens die behandeling

En dan aan beide kanten, hihi. Dat wordt 2x trekken 2x heel veel pijn, omdat ze maar 1 kant per keer trekken. Sterkte, ook voor Stefanie die ze morgen laat trekken.
tering, ik moet binnenkort ook en ik heb al zoveel nare verhalen gehoord en nu deze nog .
gelukkig lees ik ook van mensen dat het meevalt.

ik twijfel nog wanneer ik zal gaan. sowieso in de kerstvakantie. maar als ik 22 december ga heb ik waarschijnlijk met kerst nog pijn en later met oud&nieuw en na de vakantie heb ik een herkansing. dus komt allemaal niet echt goed uit.
Oud 04-12-2008, 12:43
Ceespop
Ceespop is offline
Citaat:

De wortels richting mijn keel ja.

...

Fuck
Oud 04-12-2008, 14:51
Stefanie
Stefanie is offline
Bij mij valt het reuze mee Commando. Ik heb achteraf wat hoofdpijn, maar gebruik ibuprofen tegen de pijn. Niet iedereen heeft er zoveel last van...
Met citaat reageren
Oud 04-12-2008, 17:19
Verwijderd
Citaat:

ik heb ze alle 4 in een keer laten trekken, had geen zin in 2 keer pijn. En ik zou ook echt nooit een tweede keer zijn gegaan.
Inderdaad fijn dat ibuprofen in poedervorm bestaat want ik kon echt niets! M'n hele gezicht was opgezwollen ondanks uren koelen. (en later ook nog een kaakontsteking omdat mn wang naar binnen opzwol en ik dus niet goed kon schoonhouden) En m'n hele gezicht en nek werd blauw dus het leek meer erop alsof ik flink in elkaar geslagen was. (en de koorts en stroomstoten door mn kaak heen etc) Jaja, t was heel leuk

@Kuik: Maar mijn zusje had ze laten trekken en die heeft nergens last van gehad. Het verschilt per persoon.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2008, 09:41
Stefanie
Stefanie is offline
En vandaag een drukkend gevoel, je voelt wel dat het dikker is, maar meer echt niet... Uiteraard gebruik in Brufen in poedervorm
Met citaat reageren
Oud 05-12-2008, 20:03
Verwijderd
Citaat:
De wortels richting mijn keel ja.

...

Fuck
Ja, die verstandskiezen met wortels richting je keel zijn echte klerelijers; ze MOETEN ERUIT. Mensen die zeggen dat het wel meevalt, daar is echt niks van waar als je zulke hebt. Als die verdoving begint uit te werken ongeveer 4 uur na behandeling begint het pas. De kaakchirurg loopt er net zo hard aan te rukken en te trekken en oefent zo veel druk uit op zo'n klein stukje van je kaak. Dat is gewoon ongekend.

Kleine tip: Als ik jou was zou ik VLAK VOOR de behanding pijnstillers innemen die minimaal langer dan 2 uur werken. Ik denk dat je dan minder voelt van de napijn, die is echt gigantisch met twee van zulke klerelijers in je mond.

Ter verduidelijking een link met plaatje van zo'n verstandkies met wortels richting je keel en een beschrijving van wat de patient heeft gevoeld. HELE WAARDEVOLLE INFORMATIE VOELDE PRECIES HETZELFDE!!!

http://images.google.nl/imgres?imgur...%3Dnl%26sa%3DN

Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten