Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-11-2008, 10:48
FrantiC
FrantiC is offline
Hallo allemaal..
sinds afgelopen vrijdag weet ik dat alle klachten die ik de afgelopen 2 maanden had (tachycardie, hartkloppingen, hoofdpijn, vermoeidheid, slecht tegen warmte kunnen, snel zweten, honger als een paard, afvallen en veranderingen in mn stoelgang), veroorzaakt worden door de ziekte van graves.
Ik ben nu gestart met Strumazol (schildklierremmer), en zal over een tijdje starten met thyrax (schildklierhormoon).
Ik zou graag willen horen of er hier mensen zijn die ook graves hebben, of die mensen kennen met graves en er wat over kunnen vertellen.. ik ben vooral benieuwd naar het verloop van de ziekte, wanneer en hoe het over ging (of juist niet?), of je het de rest van je leven houdt?
Ook wil ik wel graag weten of de mensen die door graves afgevallen zijn ook weer aangekomen zijn? Ik vindt het zo nl wel best...
Ik hoor het wel!
Oud 30-11-2008, 15:51
Pluis
Pluis is offline
Bij mijn moeder is afgelopen zomer ontdekt dat ze Graves heeft. Ze had dezelfde symptomen als jij, en gebruikt ook dezelfde medicijnen. Ik geloof dat ze dit nu een jaar moet gebruiken, en dat ze dan met alle medicijnen mag stoppen om te zien of de schildklier weer het weer goed oppakt. Als hij dan weer te snel gaat werken, kan ze behandeld worden met radioactief jodium om de schildklier wat definitiever voor een deel stil te leggen. Je loopt dan alleen het risico dat hij te traag gaat werken en dat je de rest van je leven thyrax moet slikken.
Het gaat nu goed met haar, maar het is vooral zoeken naar de goede dosis thyrax. als ze te weinig krijgt komt ze haar bed niet uit en heeft ze problemen met haar stoelgang en komt ze aan, als ze te veel krijgt wordt ze prikkelbaar, krijgt ze weer hartkloppingen en zit ze niet lekker in haar vel.
De kilo's die ze kwijt is geraakt in de tijd dat haar schildklier te snel werkte zitten er nu weer aan doordat de strumazol je schildklier stillegt en daarmee ook je metabolisme voor een deel. Nu met de thyrax op de goede dosis zit ze weer op hetzelfde gewicht als ze had voor ze graves kreeg. Tegen die gewichtsschommelingen kun je ook weinig doen, want je kan niet voorspellen of je een te trage of te snelle stofwisseling hebt en of je dus meer of minder moet eten. Reken er dus maar op dat als je eenmaal goed ingesteld bent op de thyrax, dat je gewicht weer is zoals voorheen.
Oud 30-11-2008, 19:29
Verwijderd
ik ben net sinds een paar weken erachter dat ik ook schildklierproblemen heb. Niet per se graves. Ze denken eerder aan hashimoto bij mij. Van Leonoor kreeg ik een fijne site: www.hypomaarniethappy.nl Daar kun je een infomap aanvragen (ik heb hem zelf net vandaag ontvangen) en je kunt er op een forum heel veel vragen stellen. Fijne site
Met citaat reageren
Oud 30-11-2008, 19:48
***ailá***
***ailá*** is offline
ik kreeg de ziekte van Graves toen ik 14 (bijna 15) was. Vraag maar wat je wil weten Ik was toen al een jaartje aan het kwakkelen met mn gezondheid en zat toen in de 3e klas van het vwo. Toen ben ik ook begonnen met strumazol en later thyrax en toen ging het over. Toen ik 17 was en in de 6e klas zat kwam het in alle hevigheid weer terug en wilden ze een radioactieve slok toen. Ik zat alleen toen vlak voor mn eindexamen, dus ik wou dat liever daarna doen. Ondertussen was ik weer met strumazol begonnen. In de zomer echter was ik weer redelijk goed ingesteld, dus besloot ik die slok te schrappen en gwn verder te gaan met strumazol en thyrax. Toen ik een jaar of 20 was ben ik daarmee gekapt en sindsdien heb ik nergens meer last van gehad.

Wat mijn gewicht betreft --> ik weet nog dat ik 51 kg woog voor ik ziek werd (toen was ik dus 14) Ik was toen 1.63. Sinds ik ziek was geworden en met strumazol was begonnen ben ik ook niet verder gegroeid, dus ik ben nog steeds 1.63 haha. Daarna begon mijn gewicht snel af te nemen tot 43 kg. Ik was toen best wel zwak --> weinig gewicht, een vervelende bloedarmoede blabla.

Tijdens mijn hele puberteit is dat er niet meer bij gekomen, ook niet in de periodes dat het goed ging. Het ging maar heel langzaam. Toen ik 17 was woog ik 46 kg en toen werd ik dus weer ziek. DAarna is dat zo gebleven tot ik op mn 20e in rap tempo in gewicht begon te stijgen, zo erg dat ik ervan schrok. Vanaf mn 17e tot mn 20e steeg mn gewicht namelijk van 46 naar 50 en nu ben ik 21, dus in een jaar ging het vervolgens van 50 naar 63 kg. En dat weeg ik dus nu.

Oja en toen ik 16 was kreeg ik er oogklachten bij. Weet niet of je specifiek iets wil weten?
Oud 01-12-2008, 19:15
Verwijderd
In het topic van lentekriebel heb ik de site www.hypomaarniethappy.nl genoemd. De site is bedoeld voor mensen met hypothyreoďdie, op het forum zitten ook behoorlijk wat mensen die Graves hebben en die na een radioactieve slok hypo zijn geworden. Misschien dat je daar ook wat vragen aan kunt stellen?

(Ik heb zelf wel hypothyreoďdie en slik ook thyrax, maar de oorzaak is onbekend. Vermoedelijk zit het in de hypofyse, maar dat is niet zeker.)

edit: Ik zie dat lentekriebel de site ook al heeft genoemd.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten