Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-11-2008, 16:23
nonchie
nonchie is offline
Hallo,

Ik heb in principe een vraag over een vraag, in mijn laatste biologieproefwerk kwam namelijk de volgende vraag voor:

In welke van de synapsen en schakelingen wordt neurotransmitter afgegeven?

Hierbij werd een afbeelding gegeven en waren er vijf mogelijkheden.

In eerste instantie dacht ik dat er drie juiste antwoorden waren, maar omdat in de vraag volgens mij wordt gevraagd naar slechts één antwoord, heb ik ook slechts één antwoord opgeschreven.
Toen we vandaag het proefwerk nakeken, bleek dus dat je wel alledrie de antwoorden had moeten opschrijven.

Toch vind ik nog steeds dat er maar om één antwoord wordt gevraagd.
Dit omdat er in de vraag "wordt" staat i.p.v. "worden."

Heb ik gelijk of niet? Mijn biologielerares wil het namelijk eventueel wel navragen bij een Nederlands leraar, maar ik dacht ik vraag het alvast hier.

B.v.d.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-11-2008, 17:32
mathfreak
mathfreak is offline
Het gebruik van wordt is hier correct. Er is hier sprake van een zogenaamde lijdende vorm. Als de vraag was geformuleerd als "welke van de synapsen en schakelingen geeft neurotransmitter af" (de zogenaamde bedrijvende vorm) zou het gebruik van geeft ook correct zijn geweest. Misschien was het beter geweest de vraag te formuleren als "Geef aan in welke van de synapsen en schakelingen neurotransmitter wordt afgegeven" of "Geef aan welke van de synapsen en schakelingen neurotransmitter afgeeft".
Oud 17-11-2008, 19:00
Verwijderd
Neurotransmitter is het onderwerp. Daar neurotransmitter enkelvoud is, is het ook wordt.

Ook een mogelijke vraag: 'Waar wordt neurotransmitter afgegeven?'

Edit: Ik vind het toch wel apart dat neurotransmitter wordt gebruikt ipv neurotransmitters, zo zonder lidwoord.

Laatst gewijzigd op 17-11-2008 om 19:06.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2008, 08:52
Verwijderd
Ik heb het idee dat je op deze vraag best meer dan één antwoord kan geven, maar aan de andere kant snap ik jouw verwarring ook wel. Kan de lerares je niet de helft van de punten geven ofzo?
Met citaat reageren
Oud 18-11-2008, 16:31
nonchie
nonchie is offline
Ja, ik zie nu inderdaad ook wel in dat je de vraag ook op een andere manier kan opvatten. Bedankt voor jullie antwoorden!

Ik denk overigens niet dat mijn lerares me de helft van de punten geeft, het proefwerk was namelijk een examendeel en dan zijn ze meestal niet zo gul met de punten
Met citaat reageren
Oud 13-12-2008, 19:19
jc2
jc2 is offline
Citaat:
In welke van de synapsen en schakelingen wordt neurotransmitter afgegeven?
Zoals eerder aangegeven is neurotransmitter het onderwerp in de zin.

Als je de zin 'terugzet' naar een handigere volgorde, krijg je:
Neurotransmitter wordt in welke van de synapsen en schakelingen afgegeven?

Dus helaas, je docente had gelijk!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten