Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-01-2009, 12:16
frckles
hoi,
het lukt me niet om deze formule in de grafische rekenmachine te voeren, (hij komt uit examen van 2007 tijdvak 1 wiskunde a1)
in de formulevorm ziet het er zo uit Un+2=Un+1+Un met U1=1 en U2=1
wat moet ik bij nMin=
u=
u(nMin)= invoeren?
alvast heel erg bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-01-2009, 16:41
ILUsion
ILUsion is offline
Voor zover ik weet kan een TI-83/84 slechts met recursieve formules met recursie 1 (dus u[n] = f(u[n-1])). Als je enkel deze rij nodig hebt, dan kan ik je wel verder helpen. Misschien zie je het zelf ook wel, maar dat is de rij van Fibonacci (als je eerste twee termen 0 en 1 of 1 en 1 zijn) (een klassieker dus). Het leuke daarvan is dat daarvoor ook een expliciete formule bestaat.

Dit is de zogenaamde formule van Binet, waarin de gulden regel zit (gulden verhouding ook wel):

Hoewel deze formule op het eerste zicht raar lijkt (je zit met wortels), zal deze steeds een geheel getal uitkomen (op je rekenmachine zal het in het slechtse geval er een klein beetje afliggen, omdat er afrondingsfouten gemaakt kunnen worden; maar normaal ga je daar geen last van hebben).

Nu, ik hoor je al de vraag stellen: "hoe moet ik in hemelsnaam aan die formule komen?". Wel, dat is via de Z-transformatie dat je daar kan komen; maar dat is zeker geen makkelijke, laat staan leuke, wiskunde (en ik zou zelf nog eens moeten gaan opzoeken hoe het weer exact moest). Maar op middelbaar niveau kan je dus niet direct aan die formule komen, lijkt me; je kan wel zien dat ze klopt (door in te vullen en te vergelijken met de recursieve manier).
Reageren

Regels voor berichten