Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-03-2002, 13:37
Alex Fernando
Alex Fernando is offline
Ik heb een paar vragen dus als iemand mij er mee kan helpen dank u wel (heb het nodig voor morgen)

1- Hoe bereken je nou hier de standaarddeviatie
1 4 4 5 6 10
In mijn boek is het antwoord 2,71 ??
Hoe komen ze erop
Kan je 't antwoord aub met een berekening laten zien ( het liefst met de ti-83 anders mag ook )

2- 1- Hoe bereken je nou hier de kwartielafstand
1 4 4 5 6 10
In mijn boek is het antwoord Q3-Q1= 6-4 = 2 ??
Hoe komen ze erop
Kan je 't antwoord aub met een berekening laten zien ( het liefst met de ti-83 anders mag ook )

Hoe moet ik bovenstaande invoeren op m'n gr (grafische rekenmachine - ti-83)

Thanks a lotttt alvast
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-03-2002, 14:54
Verwijderd
Citaat:
Alex Fernando schreef:
Ik heb een paar vragen dus als iemand mij er mee kan helpen dank u wel (heb het nodig voor morgen)

1 4 4 5 6 10
Hoe komen ze erop

1 4 4 5 6 10
Hoe komen ze erop

Thanks a lotttt alvast
standaarddeviatie ik zal es kijken of er iets in mijn wiskundeboek staat
dan post ik later nog wel weer ff

de kwartielafstand:

1 4 4 5 6 10

het zijn 6 getallen (ja duh ik weet het) die kun je splitsen in 3 groepjes

- q1 dat zijn de de getallen 1, 4
- q2 dat zijn de getallen 4,5
- q3 dat zijn 6, 10

de kwartielafstand is het eertse getal van q3 (dat is dus 6)min het laatste getal van q1(dat is dus 4)

de kwartielafstand is dus eigen het midden van een rij getallen . heeft ook te maken met boxplot ik hoop dat je hier wat aanhebt.

volgensmij kun je dit niet speciaal om je ti programmeren maarja wie ben ik

Met citaat reageren
Oud 27-03-2002, 15:09
Alex Fernando
Alex Fernando is offline
Citaat:
ikke-eva schreef:
ik hoop dat je hier wat aanhebt.
Ja ik snap het dank je wel

weet iemand hoe ik de standaarddeviatie bereken?

thx
Met citaat reageren
Oud 27-03-2002, 17:05
Queen Klazina Wok
Queen Klazina Wok is offline
Citaat:
Alex Fernando schreef:
Ja ik snap het dank je wel

weet iemand hoe ik de standaarddeviatie bereken?

thx
je kan m bepalen met standaarddeviatie cumulatief papier (ik weet niet hoe die troep heet )
Met citaat reageren
Oud 27-03-2002, 17:28
mathfreak
mathfreak is offline
Om de standaarddeviatie, ook wel gewoon standaardafwijking genoemd, te berekenen ga je als volgt te werk: bereken van ieder waarnemingsgetal het verscil ten opzichte van het gemiddelde, kwadrateer dit, tel de verkregen kwadraten op, deel het resultaat door het aantal waarnemingsgetallen en trek de wortel uit het resultaat dat je dan krijgt.
In jouw voorbeeld van de rij waarnemingsgetallen 1 4 4 5 6 10 krijg je dus het volgende resultaat: het gemiddelde is hier 30/6=5, dus krijg je de rij verschillen -4 -1 -1 0 1 5. De kwadraten hiervan leveren de rij 16 1 1 0 1 25. Hiervan is de som 44. Delen we door 6 en trekken we uit deze uitkomst de wortel, dan levert dat een standaardafwijking van ongeveer 2,71 op.
De manier die ik altijd gebruik om de standaardafwijking te berekenen en die hetzelfde resultaat oplevert is de volgende: bereken het gemiddelde van het kwadraat van de waarnemingsgetallen, trek hier het kwadraat van het gemiddelde af en trek uit deze uitkomst de wortel. Passen we dit toe op jouw voorbeeld, dan krijgen we de rij kwadraten 1 16 16 25 36 100. Het gemiddelde hiervan is 194/6=97/3. Trekken we hier 25 van af, dan levert dit
97/3 - 25 = 97/3 - 75/3 = 22/3. Trekken we hieruit de wortel, dan vinden we opnieuw een standaardafwijking van ongeveer 2,71.
Oud 28-03-2002, 07:51
Alex Fernando
Alex Fernando is offline
thanksssssssssssssssssssssssss
you're the man! ik begrijp het
Met citaat reageren
Oud 30-03-2002, 17:40
Blutengel
Blutengel is offline
Als je niet persee een hele berekening erbij hoeft te maken, kan je het ook met je grafische rekenmachine doen. In de handleiding staat dat wel uitgelegd. Je kan het iig voor controle gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2002, 17:53
cmoi
cmoi is offline
Citaat:
Blutengel schreef:
Als je niet persee een hele berekening erbij hoeft te maken, kan je het ook met je grafische rekenmachine doen. In de handleiding staat dat wel uitgelegd. Je kan het iig voor controle gebruiken.
een normale casio kon je iig in statistiek(SD)-modus zetten
Met citaat reageren
Oud 31-03-2002, 21:36
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
Alex Fernando schreef:

1 4 4 5 6 10
Hoe komen ze erop

1 4 4 5 6 10
Hoe komen ze erop

Thanks a lotttt alvast
Hoe de kwartielafstand te berekenen met je ti-83...

1. Zet de getallen in een list...
druk op [stat], kies [edit...] en zet vul in de eerste tabel je getallen in.

2. Maak er een boxplot van...
druk op [2nd] en dan op [y=] (oftewel kies [stat plot]). Kies plot 1, zet hem op [on], zet de type op de 5e mogelijkheid, vul L1 ([2nd] [1]) voor de Xlist. Om het goed te zien, ga je naar [zoom] en en kies je 9:ZoomStat.

3. Gebruik de boxplot om de kwartielafstanden te vinden...
Druk op [trace]. Hij staat nu op de mediaan. Druk op lings en dan vind je Q1 en druk je op rechts, dan vind je Q3.

Veel succes verder

Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten