Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-01-2009, 16:40
halloregenboog
halloregenboog is offline
hallo,

ik lees op veel sites van verschillende hogescholen en universiteiten dat het mogelijk is om via een toelatingsexamen (of colloquium doctum) toegelaten te worden voor bepaalde opleidingen zonder een HAVO of VWO diploma, wat normaal gesproken een vereiste is.

nu is het echter zo dat men hier 21 jaar oud voor moet zijn. ik vraag me af of er ook opleidingen zijn waarbij een soortgelijke regeling mogelijk is zonder deze minimumleeftijd (ik word zelf in februari 20), zoals dat bijvoorbeeld kan bij de rockacademie in tilburg (bachelor of music).

ik zou dolgraag zo snel mogelijk HBO Engels willen gaan doen. als dit echt alleen kan met een minimumleeftijd van 21, ben ik van plan te werken tot ik deze leeftijd bereikt heb om vervolgens zo'n toelatingsexamen te maken. er bestaan ook 1-jarige havo opleidingen maar dat zie ik echt niet zitten.

dus, als iemand meer weet over toelatingsexamens waar geen minimumleeftijd aan vast zit (of als iemand mijn plan om een jaar te werken niet echt ideaal vindt) hoor ik het graag

alvast bedankt voor je reactie (:
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-01-2009, 17:20
Verwijderd
Citaat:
hallo,

ik lees op veel sites van verschillende hogescholen en universiteiten dat het mogelijk is om via een toelatingsexamen (of colloquium doctum) toegelaten te worden voor bepaalde opleidingen zonder een HAVO of VWO diploma, wat normaal gesproken een vereiste is.

nu is het echter zo dat men hier 21 jaar oud voor moet zijn. ik vraag me af of er ook opleidingen zijn waarbij een soortgelijke regeling mogelijk is zonder deze minimumleeftijd (ik word zelf in februari 20), zoals dat bijvoorbeeld kan bij de rockacademie in tilburg (bachelor of music).

ik zou dolgraag zo snel mogelijk HBO Engels willen gaan doen. als dit echt alleen kan met een minimumleeftijd van 21, ben ik van plan te werken tot ik deze leeftijd bereikt heb om vervolgens zo'n toelatingsexamen te maken. er bestaan ook 1-jarige havo opleidingen maar dat zie ik echt niet zitten.

dus, als iemand meer weet over toelatingsexamens waar geen minimumleeftijd aan vast zit (of als iemand mijn plan om een jaar te werken niet echt ideaal vindt) hoor ik het graag

alvast bedankt voor je reactie (:
Je kan het bij de hogeschool proberen... misschien maken ze wel een uitzondering wanneer je laat zien heel gemotiveerd te zijn?
Met citaat reageren
Oud 14-01-2009, 17:30
halloregenboog
misschien kan het inderdaad geen kwaad om enkele brieven op de post te doen, maar ik ben echt bang dat ik een heel concreet "nee" terug krijg. zou het vaker voorkomen dat ze hiervoor uitzonderingen maken? ik heb een beetje het idee dat de '21+ regel' wettelijk bepaald is.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2009, 20:53
Verwijderd
Citaat:
misschien kan het inderdaad geen kwaad om enkele brieven op de post te doen, maar ik ben echt bang dat ik een heel concreet "nee" terug krijg. zou het vaker voorkomen dat ze hiervoor uitzonderingen maken? ik heb een beetje het idee dat de '21+ regel' wettelijk bepaald is.
Volgens mij maken ze wel uitzonderingen hoor, maar ik heb geen idee op wat voor schaal en wat daar de redenen voor zijn. Proberen kan in ieder geval nooit kwaad; ga naar opendagen, maak afspraken met studiebegeleiders om er over te praten en bekijk wat je opties zijn; als je niet wordt toegelaten, kan je altijd nog blijven werken en dan probeer je het het jaar erna.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2009, 22:34
Verwijderd
"er bestaan ook 1-jarige havo opleidingen maar dat zie ik echt niet zitten"

Als jij dit niet ziet zitten, hoe kan jij HBO engels wel zien zitten dan? niet te hoog willen grijpen.

Ik kan vertellen dat het niet mogelijk is om op 20 jarige leeftijd hbo te doen, zonder de vereiste papieren(wel is het mogelijk als je buitelandse diploma heb). Geen enkele hbo instelling doet dat, behalve misschien LOI
Met citaat reageren
Oud 16-01-2009, 14:44
Verwijderd
Mja, ze zullen je inderdaad vragen waarom je geen havo-diploma hebt of wil halen, als jij daar geen goed antwoord op kan geven, dan heb je pech. (Ik ken wel iemand die op z'n 19de zonder diploma op 't HBO begon, maar die had een goede reden en daarom werd hij wel toegelaten (ipv een jaar havo te moeten gaan doen).)

Als je echt wil, zou ik idd toch voor de havo gaan, als je dat niet lukt, dan is HBO misschien ook te veel voor je...
Met citaat reageren
Oud 16-01-2009, 22:35
halloregenboog
niet om mezelf te bewijzen maar ik heb 'voor de grap' op het vmbo bij engels bijna alle beschikbare vwo-examens gemaakt (van die cito officiele gevallen), omdat de docent van mening was dat ik op die manier meer zou leren. ik had niet echt veel fouten en 'slaagde' ook eigenlijk. ik vond het ook niet erg om het vak te volgen op de middelbare school en sloot dat jaar tevens af met een 10 als eindcijfer (: talen over het algemeen heb ik altijd al interessant gevonden, maar tijdens een wiskunde/aardrijkskunde/economieles sterf ik echt. misschien ben ik gewoon een beetje lui, en overweeg ook steeds meer om toch maar de havo te gaan doen dan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten