Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-04-2004, 13:45
ellen16
Avatar van ellen16
ellen16 is offline
Ik vroeg me af of er mensen zijn die via het Colloquium Doctum zijn toegelaten tot de studie Geneeskunde. Omdat ik geen N&G heb, maar toch Geneeskunde zou willen studeren na een HBO-opleiding, zit ik te denken om een Colloquium Doctum te gaan afleggen. Wie weet iets over je kansen voor een Colloquium Doctum? Wat wordt er zoal gevraagd tijdens een dergelijk examen?
__________________
My shrink says I have two different personalities. We do not agree with that. Us
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-04-2004, 14:52
Dr. Oetker
Avatar van Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
Ik denk dat het voor een groot deel voor geneeskunde relevante stof op VWO eindexamen niveau is. Maar zo'n toets mag je toch alleen doen als je 21 of ouder bent? En waarom heb je geen N&G gedaan?
__________________
De man die bakt
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 14:54
ellen16
Avatar van ellen16
ellen16 is offline
Citaat:
Dr. Oetker schreef op 10-04-2004 @ 15:52 :
Ik denk dat het voor een groot deel voor geneeskunde relevante stof op VWO eindexamen niveau is. Maar zo'n toets mag je toch alleen doen als je 21 of ouder bent? En waarom heb je geen N&G gedaan?
Had misschien wel N&G kunnen doen, maar heb een makkelijker profiel gekozen..
__________________
My shrink says I have two different personalities. We do not agree with that. Us
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 15:24
Verwijderd
Citaat:
ellen16 schreef op 10-04-2004 @ 15:54 :
Had misschien wel N&G kunnen doen, maar heb een makkelijker profiel gekozen..
Ahaaaa, dus je bent gewoon lui! Nou, N&G is niet voor niets het verplichte profiel voor geneeskunde, dus vraag je maar eens af waarom ze die eis stellen en gemotiveerde studenten willen

Heb je voor geneeskunde trouwens wel een CD? Dat zou namelijk nogal een doorkruising zijn van het lotingssysteem - iemand die de gewone weg bewandelt moet loten en kan dus domme pech hebben, maar iemand die een CD doet (waaraan dus geen enkele eis wordt gesteld, je kunt bij wijze van spreken met alleen lagere school nog een CD doen) zou dan zomaar binnen kunnen komen? Dat zou hoogst onrechtvaardig zijn.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 15:40
ellen16
Avatar van ellen16
ellen16 is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-04-2004 @ 16:24 :
Ahaaaa, dus je bent gewoon lui! Nou, N&G is niet voor niets het verplichte profiel voor geneeskunde, dus vraag je maar eens af waarom ze die eis stellen en gemotiveerde studenten willen

Heb je voor geneeskunde trouwens wel een CD? Dat zou namelijk nogal een doorkruising zijn van het lotingssysteem - iemand die de gewone weg bewandelt moet loten en kan dus domme pech hebben, maar iemand die een CD doet (waaraan dus geen enkele eis wordt gesteld, je kunt bij wijze van spreken met alleen lagere school nog een CD doen) zou dan zomaar binnen kunnen komen? Dat zou hoogst onrechtvaardig zijn.
Dat ik drie jaar geleden, toen ik E&M koos, lui was, betekent niet dat ik dat nu nog ben. En als je het hebt over gemotiveerde studenten: ik ben gemotiveerd genoeg om een jaar lang naar het James Boswell Instituut te gaan en dus 3,5 uur per dag te reizen. Ik vind dat gemotiveerd en wat de rest daarvan denkt interesseert me eigenlijk niet zo veel.
Je kunt voor Geneeskunde bij mijn weten WEL een CD doen. Natuurlijk kun je met de lagere school een CD doen, maar je kans zijn dan vrijwel nul. Een CD kost veel tijd, moeite en natuurlijk ook veel voorbereiding. Bovendien betekent het niet dat je met een CD direct toegelaten wordt: je moet net als alle andere mensen netjes meeloten.
__________________
My shrink says I have two different personalities. We do not agree with that. Us
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 17:32
Dr. Oetker
Avatar van Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
als je via het James Boswell instituut die natuurwetenschappelijke vakken erbij doet, kan je toch gewoon meeloten?
__________________
De man die bakt
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 17:49
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik denk dat er bij zo'n CD voornamelijk stof wordt gevraagd die van toepassing is bij geneeskunde. Natuurkunde en biologie dus. Want wat ze doen bij zo'n toets is kijken of je de stof wel voldoende beheerst om mee te kunnen draaien en het heeft dus weinig zin als ze andere stof gaan toetsen dan dat je daar nodig hebt.
Ik vrees dus dat je alsnog natuurkunde en biologie zult moeten gaan leren als je zo'n CD wil doen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 17:49
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
ellen16 schreef op 10-04-2004 @ 16:40 :
Dat ik drie jaar geleden, toen ik E&M koos, lui was, betekent niet dat ik dat nu nog ben. En als je het hebt over gemotiveerde studenten: ik ben gemotiveerd genoeg om een jaar lang naar het James Boswell Instituut te gaan en dus 3,5 uur per dag te reizen. Ik vind dat gemotiveerd en wat de rest daarvan denkt interesseert me eigenlijk niet zo veel.
3 jaar geleden en dan nu 16 zijn? Ik geloof dat ik dit niet helemaal volg.
Wat je ook kan doen is een jaartje alleen die vakken volgen die je nodig hebt, (bij een roc als ik het goed heb) en die afsluiten met een examen. Dan heb je de goede vakken en kan je meeloten. Een oudklasgenoot van mij doet dat nu. Jij zou dus gewoon alleen de profielvakken volgen, maar dit kan iig niet op een gewone middelbare school. En als je dat gehad hebt kan je natuurlijk als je gemotiveert genoeg bent meedoen aan een decentrale selectie.

Je kan ook een bagelordiploma halen, dan een toelatingstest doen om dan in het 3e jaar in te stromen. Wat de verdere eisen hieraan zijn weet ik niet.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 18:36
thabomb1986
Avatar van thabomb1986
thabomb1986 is offline
Je kunt toch ook 'decentraal' meeloten ofzoiets? Wie weet wat dat inhoudt, wat je ervoor nodig hebt en wat voor kans je maakt?
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 18:45
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Ieke schreef op 10-04-2004 @ 18:49 :
3 jaar geleden en dan nu 16 zijn? Ik geloof dat ik dit niet helemaal volg.
(...)
Je kan ook een bagelordiploma halen, dan een toelatingstest doen om dan in het 3e jaar in te stromen. Wat de verdere eisen hieraan zijn weet ik niet.
Dat kan best. Ik zat ook in de 1e toen ik 10 was.

En dat tweede, dat is alleen bij de RuG, en met een beperkt aantal plaatsen.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 18:45
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
thabomb1986 schreef op 10-04-2004 @ 19:36 :
Je kunt toch ook 'decentraal' meeloten ofzoiets? Wie weet wat dat inhoudt, wat je ervoor nodig hebt en wat voor kans je maakt?
Zelfde eisen (profiel NG).
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 18:47
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Balance schreef op 10-04-2004 @ 18:49 :
Ik denk dat er bij zo'n CD voornamelijk stof wordt gevraagd die van toepassing is bij geneeskunde. Natuurkunde en biologie dus. Want wat ze doen bij zo'n toets is kijken of je de stof wel voldoende beheerst om mee te kunnen draaien en het heeft dus weinig zin als ze andere stof gaan toetsen dan dat je daar nodig hebt.
Ik vrees dus dat je alsnog natuurkunde en biologie zult moeten gaan leren als je zo'n CD wil doen.
Nee, de volledige stof.
Het programma voor het colloquim doctum is gelijk aan het VWO-examenprogramma voor dat vak.

Voor geneeskunde gaat het om Nederlands, Engels, wiskunde B1, natuurkunde 1, scheikunde 1, biologie 1-2.
Uitzondering: Van biologie alleen het menskundig deel van de examenstof.

M.u.v. biologie zijn de examenprogramma's voor het officiële VWO-diploma en het colloquim doctum dus identiek.

(No offense, maar je kan beter niet iets zeggen als je het nier zeker weet...)
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 18:48
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-04-2004 @ 16:24 :
Heb je voor geneeskunde trouwens wel een CD? Dat zou namelijk nogal een doorkruising zijn van het lotingssysteem - iemand die de gewone weg bewandelt moet loten en kan dus domme pech hebben, maar iemand die een CD doet (waaraan dus geen enkele eis wordt gesteld, je kunt bij wijze van spreken met alleen lagere school nog een CD doen) zou dan zomaar binnen kunnen komen? Dat zou hoogst onrechtvaardig zijn.
Ja, je komt als je het colloquim doctum haalt automatisch in lotingsklasse C (waar overige kandidaten met cijfers 7,0 tot 7,5 in komen), ongeacht hoeveel punten je voor het colloquim doctum haalt.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 18:53
ellen16
Avatar van ellen16
ellen16 is offline
Hmm..ik denk dat het toch het verstandigste is om via het James Boswell de vereiste deelcertificaten te halen. Dat gaat zwaar worden, maar ik ben gedreven en weet waar ik het voor doe.
__________________
My shrink says I have two different personalities. We do not agree with that. Us
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 18:58
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 10-04-2004 @ 19:45 :
Dat kan best. Ik zat ook in de 1e toen ik 10 was.

En dat tweede, dat is alleen bij de RuG, en met een beperkt aantal plaatsen.
Het kan best, maar is uitzonderlijk.

Nou en? Het bestaat. Ik had gehoort dat ze het in Leiden ook deden, maar ik heb me er nog niet in verdiept omdat dat stadium voor mij nog niet aan de orde is.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 19:03
ellen16
Avatar van ellen16
ellen16 is offline
Het is drie jaar toen ik mijn profielkeuze maakte, dat is wat anders dan het schooltype mensen....Toen was ik dus 13 (en misschien een beetje heel erg ongeinteresseerd in school), vandaar.
__________________
My shrink says I have two different personalities. We do not agree with that. Us
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 19:04
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
ellen16 schreef op 10-04-2004 @ 20:03 :
Het is drie jaar toen ik mijn profielkeuze maakte, dat is wat anders dan het schooltype mensen....Toen was ik dus 13 (en misschien een beetje heel erg ongeinteresseerd in school), vandaar.
Maar profielkeuze maak je toch in de 4e?
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 19:07
ellen16
Avatar van ellen16
ellen16 is offline
Citaat:
Ieke schreef op 10-04-2004 @ 20:04 :
Maar profielkeuze maak je toch in de 4e?
Stroomkeuze, correctie.
__________________
My shrink says I have two different personalities. We do not agree with that. Us
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-04-2004, 19:11
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
ellen16 schreef op 10-04-2004 @ 20:07 :
Stroomkeuze, correctie.
Dan vind ik het nog vaag. Moet je in de onderbouw al kiezen welke stroom je wil? Lijkt me iig erg vroeg. Heb je een ander soort middelbare school gedaan?
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 15:11
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Citaat:
Ieke schreef op 10-04-2004 @ 20:11 :
Dan vind ik het nog vaag. Moet je in de onderbouw al kiezen welke stroom je wil? Lijkt me iig erg vroeg. Heb je een ander soort middelbare school gedaan?
Je moet toch in de derde (vaak al in de kerstvakantie) in vullen wat voor profiel je wilt?

En daar gaat het toch verder helemaal niet om?
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 16:21
ellen16
Avatar van ellen16
ellen16 is offline
Citaat:
Roos schreef op 12-04-2004 @ 16:11 :
Je moet toch in de derde (vaak al in de kerstvakantie) in vullen wat voor profiel je wilt?

En daar gaat het toch verder helemaal niet om?
Idd. niet van wereldbelang.
__________________
My shrink says I have two different personalities. We do not agree with that. Us
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 05:24
Verwijderd
mag pas op je 21e aangevraagt worden, als je vwo niet helemaal gedaan hebt geloof ik
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 06:30
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 10-04-2004 @ 20:11 :
Dan vind ik het nog vaag. Moet je in de onderbouw al kiezen welke stroom je wil? Lijkt me iig erg vroeg. Heb je een ander soort middelbare school gedaan?
Je moet in de derde een profiel kiezen. op sommige scholen is dit een natuur-stroom of een maatschappij-stroom. Misschien kwam ze er achter na de maatschappijstroom --> EM dat het niet 100% wat voor haar was, maar ze kon niet meer wisselen. Dus daarom doet ze EM. Zo, dit is mijn theorie.

Je kan opzich best in de derde zitten hoor en 13 zijn. Dan heb je gewoon een klasje overgeslagen en word je rond zomer 14 ofzo.
Dat had mijn vriendinnetje vorig jaar ook.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Ik wil later arts worden
Anoniem1x
5 22-09-2014 15:51
Studeren Colloquium doctum, waaar kan ik uit leren?
onlinedeniz
1 12-03-2012 12:38
Studeren Vervolgstudie
Ndijkie
16 21-05-2011 23:33
Algemene schoolzaken Vragen over thuis studeren
Suuzel
24 02-03-2006 19:31
Algemene schoolzaken lotingsuitslag -> hoe laat?
coldplayfan
100 27-07-2005 15:25
Algemene schoolzaken van hbo naar universiteit
utopian me
13 28-10-2002 16:55


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:16.