Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-07-2002, 15:07
Verwijderd
OGG Vorbis is zojuist naar 1.0 officieel gegaan.

Waar ik een hele poos terug al uitermate gecharmeerd was van OGG Vorbis, is het alleen maar beter geworden! Een uitermate goed iets, me dunkt.

Ik hoop dat OGG Vorbis zo snel mogelijk een 'gemeenschappelijk' goed gaat worden, want het is i.m.o. dik superieur aan L.A.M.E. En geloof me; niet zo'n klein beetje.

Sceptici kunnen hun hart ophalen op een nietsverhullende set samples die ik even gemirrord heb van http://www.xiph.org/ogg/vorbis/listen.html -- te vinden op www.irrelevant.nl/codecs .

Misschien bij velen al bekend dit nieuws trouwens, maar er zal maar eens iemand zijn aan wie 't ontgaan is.

--edit:
Sorry, tag vergeten :>

Laatst gewijzigd op 22-07-2002 om 15:16.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-07-2002, 16:12
Verwijderd
Dhr. ******** wil even melden dat hij het betreffende artikel in de C't niet gelezen had; en biedt hierbij zijn excuses aan wat betreft de kwaliteit van 256kbs MP3's

Voor de rest vind ik Ogg een goed initiatief

Ik heb 2 jaar geleden eens ermee gespeeld, maar kon met mijn brakke speakertjes toen geen verschil horen
Met citaat reageren
Oud 22-07-2002, 16:50
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Ogg werkt errug leuk idd.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2002, 17:21
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:
Ik heb 2 jaar geleden eens ermee gespeeld, maar kon met mijn brakke speakertjes toen geen verschil horen
Luister die samples dan op www.irrelevant.nl/codecs !

Gewoon doen! -- Iedereen!
Met citaat reageren
Oud 22-07-2002, 18:32
dystopia
dystopia is offline
Wat hier niet bij staat is dat de rechten op de OGG codec opensource en gratis zijn. Dat is een voordeel tov. MP3.

Nu nog hopen dat het hardwarematig voor 'mp3 players' ondersteund wordt. Dus dat zowel OGG als MP3 mogelijk is af te spelen. Er is momenteel precies 1 MP3 player die dat kan. Hopelijk vallen de players te flashen met nieuwe software waardoor dat mogelijk is.

Je MP3's decoden van .mp3 naar .ogg is overigens niet zo slim. Dat komt de kwaliteit niet ten goede, zeker niet wanneer het al brak geencodeerd was (en weet jij waarmee?). Als je zelf .mp3 hebt gemaakt van CD's kun je het beter overnieuw doen.

.wav -> .ogg of .cda -> .ogg wel beter dan gebruik maken van .mp3.
Oud 22-07-2002, 19:28
Verwijderd
Citaat:
dystopia schreef:
Wat hier niet bij staat is dat de rechten op de OGG codec opensource en gratis zijn. Dat is een voordeel tov. MP3.

L.A.M.E. is ook hartstikke opensource. Het enige wat niet opensource is zijn de standaards van Fraunhofer. Maar L.A.M.E. is Fraunhofer al een poos geleden ontstegen qua kwaliteit.

Nu nog hopen dat het hardwarematig voor 'mp3 players' ondersteund wordt. Dus dat zowel OGG als MP3 mogelijk is af te spelen. Er is momenteel precies 1 MP3 player die dat kan. Hopelijk vallen de players te flashen met nieuwe software waardoor dat mogelijk is.

iRivier is in iedergeval bezig met een 'royalty'-zaak t.b.v. OGG Vorbis. Dat is een mooi vooruitzicht, als er één schaap over de dam is; volgen er meer.

Je MP3's decoden van .mp3 naar .ogg is overigens niet zo slim. Dat komt de kwaliteit niet ten goede, zeker niet wanneer het al brak geencodeerd was (en weet jij waarmee?). Als je zelf .mp3 hebt gemaakt van CD's kun je het beter overnieuw doen.

Inderdaad. Maar dat doe ik ook niet hoor -- Dubbele compressie is dubbel verlies. Of de MP3 nou gecodeerd was met L.A.M.E. of Xing; dat maakt niet uit. Slecht is het in beide gevallen.

.wav -> .ogg of .cda -> .ogg wel beter dan gebruik maken van .mp3.

Zeker. Zodra iRiver 't zaakje rond heeft ga ik definitief helemaal over op OGG Vorbis. Dat wil zeggen; nieuwe CD's die geript gaan worden.

Met citaat reageren
Oud 22-07-2002, 19:46
dystopia
dystopia is offline
Dobermann, wat ontzettend kut om dat te quoten zeg.

Citaat:
Dobermann schreef:
L.A.M.E. is ook hartstikke opensource. Het enige wat niet opensource is zijn de standaards van Fraunhofer. Maar L.A.M.E. is Fraunhofer al een poos geleden ontstegen qua kwaliteit.
Nieuwste LAME's idd wel

Citaat:
iRivier is in iedergeval bezig met een 'royalty'-zaak t.b.v. OGG Vorbis. Dat is een mooi vooruitzicht, als er één schaap over de dam is; volgen er meer.
Way2go want het is nu final/released. Dus

Citaat:
Inderdaad. Maar dat doe ik ook niet hoor -- Dubbele compressie is dubbel verlies. Of de MP3 nou gecodeerd was met L.A.M.E. of Xing; dat maakt niet uit. Slecht is het in beide gevallen.
Slecht is subjectief en ook relatief in de meeste gevallen qua LAME vs. Xing in dit geval. Zal zeker weten verschil tussen zitten. Als-ie al slecht was zal-ie niet beter worden, enkel slechter. Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat het een omgekeerd evenredige machtheffing betreft (maar dan andere woordkeus, hehe)

Laatste =
Oud 23-07-2002, 17:17
Verwijderd
Kom op mensen, niet zo gedesinteresseerd!
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 19:57
bazzemans
bazzemans is offline
Ik heb een vraag...
Ik zie dat al die bestanden super klein zijn.. Ook de MP3 is heel erg klein voor toch een minuut muziek... Hoe krijg ik die zo gecodeerd dat ze zo klein zijn en waarmee?! Ik heb het nodig voor een website van het koor van mijn zus... Daar staan al Mp3tjes op.. kleine fragmenten vd. CD...

http://www.ulftsenachtegalen.nl (geen spam, gewoon ff zodat je kan zien dat het waar is, of je moet me zo maar geloven... JE HOEFT DUS NIET TE KIJKEN ALS JE ME GELOOFT)

AUB meer informatie...
Oud 23-07-2002, 20:14
RenT
RenT is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
Kom op mensen, niet zo gedesinteresseerd!
Geïnteresseerd, maar jaren te laat.
Nieuwe codec 4090x, en t kan wel veel beter zijn ed, maar wie gaat nou de moeite nemen alles om te coderen (zoals je zelf al zegt --> levert nauwelijks winst) / opnieuw te rippen (wie heeft er nou van al z'n mp3 orginal cd's?) / downloaden met share-programma's die nog totaal mp3-minded zijn.

Leuk initiatief, gaat niks worden.
Oud 23-07-2002, 20:17
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
RenT schreef:

Leuk initiatief, gaat niks worden.
Dat zei men ook over de CD
Met citaat reageren
Oud 24-07-2002, 18:46
bazzemans
bazzemans is offline
Citaat:
bazzemans schreef:
Ik heb een vraag...
Ik zie dat al die bestanden super klein zijn.. Ook de MP3 is heel erg klein voor toch een minuut muziek... Hoe krijg ik die zo gecodeerd dat ze zo klein zijn en waarmee?! Ik heb het nodig voor een website van het koor van mijn zus... Daar staan al Mp3tjes op.. kleine fragmenten vd. CD...

http://www.ulftsenachtegalen.nl (geen spam, gewoon ff zodat je kan zien dat het waar is, of je moet me zo maar geloven... JE HOEFT DUS NIET TE KIJKEN ALS JE ME GELOOFD)

AUB meer informatie...
NIEMAND?!
Oud 24-07-2002, 21:57
RenT
RenT is offline
Citaat:
Chimera schreef:

Dat zei men ook over de CD
Good point -- maar toch blijf ik skeptisch
Oud 24-07-2002, 22:42
dystopia
dystopia is offline
Gaat niks worden? Het is al iets
op kleine schaal wordt het iig al gebruikt
Oud 24-07-2002, 23:03
RenT
RenT is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Gaat niks worden? Het is al iets
op kleine schaal wordt het iig al gebruikt
- u get my point I think
Oud 25-07-2002, 11:24
Verwijderd
Citaat:
RenT schreef:

Good point -- maar toch blijf ik skeptisch
Ik denk dat je wel minder skeptisch wordt wanneer je die samples checkt. Serieus waar, het is een wéreld van verschil. Geen klein beetje!
Met citaat reageren
Oud 26-07-2002, 19:07
bazzemans
bazzemans is offline
Kom op he.. zo'n rare vraag was hettoch niet?!
Oud 26-07-2002, 20:17
MilieuGaatVoor
MilieuGaatVoor is offline
Best goeie verbetering tov mp3 inderdaad, ook tov wma maar dat verschil is iets minder. Maar een verslechtering tov wav nee klinkt goed hoor, vooral (denk ik) als je een OGG op 128 kB zet, dan heb je vast en zeker CD-kwaliteit.. waar kan ik meer OGG's downen om te testen?
Met citaat reageren
Oud 26-07-2002, 23:46
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
Socratesss schreef:
Best goeie verbetering tov mp3 inderdaad, ook tov wma maar dat verschil is iets minder. Maar een verslechtering tov wav nee klinkt goed hoor, vooral (denk ik) als je een OGG op 128 kB zet, dan heb je vast en zeker CD-kwaliteit.. waar kan ik meer OGG's downen om te testen?
Pak een cd en maak je eigen OGG'etjes?
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 00:45
Verwijderd
.ogg, volgens mij las ik ergens dat o.a. Unreal Tournament 2003 dat gaat gebruiken voor haar muziekbestanden.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 00:56
Verwijderd
Citaat:
bazzemans schreef:

NIEMAND?!

Gewoon coderen op een lage (OGG) bitrate?
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 00:56
Verwijderd
Citaat:
spawn again schreef:
.ogg, volgens mij las ik ergens dat o.a. Unreal Tournament 2003 dat gaat gebruiken voor haar muziekbestanden.
Affirmative. Dat is al zo in de beta-927 release.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2002, 19:30
Verwijderd
Ghehe, ik heb er eens de tijd voor genomen mijn Nickelback CD met EAC te kopieren en dan met OggDropXP met een nominale bitrate van 192kbs te encoderen

Nou, ik kan geen enkel verschil tussen de CD en Ogg bestanden horen dit terwijl de bestanden toch best klein zijn (4 MB voor 3 minuten ongeveer)

Laatst gewijzigd op 01-08-2002 om 19:33.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2002, 19:41
bazzemans
bazzemans is offline
Citaat:
Dobermann schreef:

Gewoon coderen op een lage (OGG) bitrate?
jah maar hoe
Oud 01-08-2002, 19:43
Verwijderd
Citaat:
bazzemans schreef:
jah maar hoe
Hangt van je encoder af.

Oggenc heeft er parameters voor, bij OggDropXP kun je gewoon de kwaliteit instellen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-08-2002, 19:45
bazzemans
bazzemans is offline
Citaat:
******** schreef:
Hangt van je encoder af.

Oggenc heeft er parameters voor, bij OggDropXP kun je gewoon de kwaliteit instellen.
thnx
Reageren

Regels voor berichten