Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-01-2009, 18:25
pampeloerus
pampeloerus is offline
ik weet dat je van beffen een soa kan krijgen maar nou zou ik ook wel willen weten of je die soa dan ook krijgt met zoenen want dat gaat via de slijmklieren dus mij lijkt het wel logisch maar wil het ff zeker weten
Met citaat reageren
Oud 26-01-2009, 19:43
Verwijderd
Loop ik risico op soa als ik iemand anders bef of als ik mij laat beffen?
Je kunt door beffen en gebeft worden een soa oplopen, maar dat komt niet vaak voor. Soa die je zou kunnen oplopen door beffen/gebeft worden, zijn met name herpes en syfilis. De-gene die jou beft moet dan een koortslip hebben, of precies op dat moment een syfiliszweer in de mond. Als jij een ander beft, kun je een koortslip oplopen als die persoon herpes genitalis heeft. Beffen is alleen een risico voor hiv als je menstruatiebloed in je mond krijgt. Vaginaal vocht in je mond krijgen is een te verwaarlozen risico. Gebeft worden is veilig voor hiv.

Ik heb weleens een koortslip. Mijn vriendin heeft zelf geen klachten. Volgens haar kan ik het (herpes) niet van haar hebben opgelopen. Klopt dat?
Nee, dat klopt niet. Herpes komt bij veel mensen voor zonder dat er ooit sprake is geweest van klachten. Iemand is dan 'asymptomatisch drager' (= drager zonder klachten). Toch kan er van tijd tot tijd virus worden 'uitgescheiden' (= afgegeven) door de huid, waardoor iemand anders besmet kan worden bij direct contact. Herpes kan zowel via zoenen worden overgedragen, als door verschillende seksuele handelingen (neuken, orale seks en tijdens het elkaar masturberen).

http://www.vrijsoavrij.nl/faq.html
Met citaat reageren
Oud 27-01-2009, 08:57
Volk
Volk is offline
Citaat:
Loop ik risico op soa als ik iemand anders bef of als ik mij laat beffen?
Je kunt door beffen en gebeft worden een soa oplopen, maar dat komt niet vaak voor. Soa die je zou kunnen oplopen door beffen/gebeft worden, zijn met name herpes en syfilis. De-gene die jou beft moet dan een koortslip hebben, of precies op dat moment een syfiliszweer in de mond. Als jij een ander beft, kun je een koortslip oplopen als die persoon herpes genitalis heeft. Beffen is alleen een risico voor hiv als je menstruatiebloed in je mond krijgt. Vaginaal vocht in je mond krijgen is een te verwaarlozen risico. Gebeft worden is veilig voor hiv.

Ik heb weleens een koortslip. Mijn vriendin heeft zelf geen klachten. Volgens haar kan ik het (herpes) niet van haar hebben opgelopen. Klopt dat?
Nee, dat klopt niet. Herpes komt bij veel mensen voor zonder dat er ooit sprake is geweest van klachten. Iemand is dan 'asymptomatisch drager' (= drager zonder klachten). Toch kan er van tijd tot tijd virus worden 'uitgescheiden' (= afgegeven) door de huid, waardoor iemand anders besmet kan worden bij direct contact. Herpes kan zowel via zoenen worden overgedragen, als door verschillende seksuele handelingen (neuken, orale seks en tijdens het elkaar masturberen).

http://www.vrijsoavrij.nl/faq.html
Vind t wel slecht dat een informatieve site neerzet: tijdens het elkaar masturberen. Zou moeten zijn, tijdens het elkaar bevredigen.

Maar dat is offtopic...
Met citaat reageren
Oud 27-01-2009, 09:07
marrel
marrel is offline
Alleen via zoenen kan het dus iig ook niet voorzover ik weet. Van HIV heb ik het ooit op school gehad. De virale load die in de slijmvliezen in de mond/keel zit is zoooo laag dat het onmogelijk is er mee besmet te raken.

Herpes als in koortslip kun je uiteraard wel zo doorgeven. Alleen is het wel zo dat type 2 (doorgaans genitale herpes) moeilijker door te geven is naar bij de lippen en als je het daar krijgt ook minder vaak terug komt, en andersom.

Candida (schimmelinfectie) is geen echte SOA maar wel ook sexueel overdraagbaar en als je dat in je mond hebt wordt het wel zeer gemakkelijk over gedragen. Maar dat is meer zwaar irritant dan gevaarlijk.

Dat is wat ik er van weet
Oud 27-01-2009, 09:15
Volk
Volk is offline
Citaat:
Alleen via zoenen kan het dus iig ook niet voorzover ik weet. Van HIV heb ik het ooit op school gehad. De virale load die in de slijmvliezen in de mond/keel zit is zoooo laag dat het onmogelijk is er mee besmet te raken.

Herpes als in koortslip kun je uiteraard wel zo doorgeven. Alleen is het wel zo dat type 2 (doorgaans genitale herpes) moeilijker door te geven is naar bij de lippen en als je het daar krijgt ook minder vaak terug komt, en andersom.

Candida (schimmelinfectie) is geen echte SOA maar wel ook sexueel overdraagbaar en als je dat in je mond hebt wordt het wel zeer gemakkelijk over gedragen. Maar dat is meer zwaar irritant dan gevaarlijk.

Dat is wat ik er van weet
HIV is inderdaad iets wat via zoenen lastig wordt doorgegeven, maar er zijn andere dingen die je dan wel door kunt geven voor zover ik weet. Dat het een niet makkelijk doorgegeven wordt betekent niet dat het ander ook niet makkelijk doorgegeven wordt.

Hoezo is Candida geen echte seksueel overdraagbare aandoening maar wel ook seksueel overdraagbaar? Lees ik het nou verkeerd?
Met citaat reageren
Oud 27-01-2009, 17:31
blablatje
blablatje is offline
Candida is een gist die bij de meeste mensen gewoon op de huid woont in kleine hoeveelheden. Hij veroorzaakt soms een infectie op plaatsen waar het warm en vochtig is, zoals in de vagina, vooral als alle bacteriën dood zijn (door antibiotica) of de afweer laag is. Het is dus niet een soa, want een man met wie die vrouw seks heeft, had waarschijnlijk óók al candida op zijn huid leven en krijgt er dus niets nieuws bij, maar wel een geslachtsziekte, omdat het in de vagina zit.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2009, 18:15
pampeloerus
pampeloerus is offline
ok maar ik kan haar dus eigenlijk gewoon beffen? want ik heb haar al zo vaak gezoend dan is er dus echt geen risico? bedankt dan allemaal
Met citaat reageren
Oud 27-01-2009, 18:44
blablatje
blablatje is offline
Oh even ontopic. Als zij chlamydia of gonorroe heeft en je beft haar, kunnen die bacteriën in jouw keel gaan zitten (en daar gaan slapen, of keelpijn veroorzaken). Als je dan ooit een ander meisje beft (of iemand pijpt) dan krijgt diegene weer genitale chlamydia of gonorroe. De kans hierop is niet zo groot omdat je lichaam je keel meestal goed schoon weet te houden, maar het is wel verstandig om geen risico te nemen en er een opengeknipt condoom tussen te leggen tot zij een negatieve soa-test kan laten zien.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten