Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-06-2009, 10:33
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Haarlem, 10 juni. Gedeputeerde Staten van Noord-Holland zijn vanmorgen afgetreden vanwege hun rol in het Icesave-schandaal. Het faillissement van de IJslandse bank Landsbanki dreigt de provincie 78 miljoen euro te kosten.
Het college van Gedeputeerde Staten kwam vandaag in een extra zitting bijeen om het rapport van de onderzoekscommissie te bespreken, vooruitlopend op het debat in Provinciale Staten van komende maandag. In het rapport werd geconcludeerd dat het dagelijks bestuur van Noord-Holland onvoldoende financieel toezicht heeft gehouden en daarbij eigen regels heeft overtreden.

„Er zijn geen handelingen gepleegd die het aftreden noodzakelijk maakten. Maar het college verbindt consequenties aan het rapport”, zei commissaris van de koningin Harry Borghouts vanochtend in een toelichting. Borghouts, die in het rapport werd verweten bestuurlijk tekort te zijn geschoten, zegt aan te blijven als commissaris.

VVD-gedeputeerde Ton Hooijmaijers en Cornelis Mooij maakten vanochtend bekend hun portefeuilles ter beschikking te stellen, na overleg met de VVD-fractie.

Dat was volgens Borghouts reden voor alle gedeputeerden om op te stappen. „Het college stelt vast dat er op zichzelf geen sprake is van handelingen die het aftreden van een of meer gedeputeerden noodzakelijk zouden maken.” Toch wil Gedeputeerde Staten uitdrukking geven aan het feit dat bij ingrijpende gebeurtenissen die samengaan met politiek functioneren het nodig is dat daar consequenties aan worden verbonden.” Om die reden hebben alle gedeputeerden besloten hun politieke verantwoordelijkheden te nemen en hun portefeuilles ter beschikking te stellen.” Dat zei Harry Borghouts.

Zij zijn de eerste bestuurders op provinciaal niveau die opstappen naar aanleiding van verdwenen tegoeden in IJsland. Tot nog toe waren alleen twee wethouders in Pijnacker/Nootdorp afgetreden toen bleek dat de gemeente 12 miljoen euro in IJsland had uitstaan.

Het rapport van Gedeputeerde Staten concludeerde dat het dagelijks bestuur van Noord-Holland onvoldoende financieel toezicht heeft gehouden en daarbij eigen regels heeft geschonden. Gedeputeerde Staten overtraden geen wetten bij het uitzetten van geld bij de IJslandse bank.

Aanstaande maandag wordt gedebatteerd over het rapport. Gedeputeerde Jaap Bond (CDA) pleitte vanmorgen om de beslissing op te stappen uit te stellen tot na het debat.

Gedeputeerde Hooijmaijers: „De politieke druk is nu van het debat af. We kunnen nu echt debatteren over de inhoud. De VVD vindt dat politiek heeft te maken met geloofwaardigheid. We hebben een signaal willen afgeven dat het geld er mogelijk niet meer zal komen.”

http://www.nrc.nl/binnenland/article..._af_om_IJsland
Citaat:
Hoogleraren laken het aftreden van de Noord-Hollandse gedeputeerden. Zij zien het als een truc van de bestuurders om niet definitief te worden weggestuurd.

Aftreden voordat het debat is gevoerd en al meteen over een doorstart praten. Het lijkt op een truc van de Noord-Hollandse gedeputeerden om tijdens de vergadering van de Provinciale Staten, maandag, niet door een motie van wantrouwen te worden weggestuurd.

Dat zeggen hoogleraar staats- en bestuursrecht Douwe Jan Elzinga van de Rijksuniversiteit Groningen en hoogleraar bestuurskunde Michiel de Vries van de Radboud Universiteit in Nijmegen.

Eergisteren traden alle zeven gedeputeerden van de provincie Noord-Holland af vanwege het grote financiële verlies dat de provincie leed na het faillissement van de IJslandse bank Landsbanki. Dat is vijf dagen voordat het debat in de Provinciale Staten over deze kwestie zou worden gevoerd. Het is voor het eerst in de geschiedenis dat alle gedeputeerden tegelijkertijd opstappen. De commissaris van de koningin, Harry Borghouts, bleef aan.

Volgens Elzinga is dit een ’zogenaamd’ aftreden, omdat de VVD vrijwel meteen sprak over een mogelijke doorstart van het bestuur met dezelfde gedeputeerden. De hoogleraar noemt dat een manier om de regels in de onlangs ingestelde nieuwe Provinciewet te omzeilen. Daarin staat dat als het provinciebestuur zelf aftreedt, ze nog een maand demissionair kan doorregeren. Daardoor ontstaat er tijd om te lijmen, waarna de afgetreden bestuurders kunnen terugkeren.

Als ze het debat van maandag zouden afwachten, was de kans volgens De Vries aanwezig dat de gedeputeerden een motie van wantrouwen aan hun broek zouden krijgen. Als dat zo is, staat in de Provinciewet, moeten ze per direct weg. Op deze manier omzeilen ze een motie van wantrouwen. De Vries: „Nu kunnen de gedeputeerden zeggen: ’We hebben onze verantwoordelijkheid genomen en traden af, maar we kunnen gewoon terugkomen, omdat we nog steeds het vertrouwen van de Provinciale Staten hebben’.”

Bij de commissaris van de koningin ligt dat anders, menen de professoren. Hij kan niet zomaar aftreden, want dat zou onherroepelijk zijn. De Vries vindt wel dat het ’netjes’ was geweest als Borghouts ook zou zijn afgetreden. Aan de andere kant bewandelt hij volgens beide experts wel de koninklijke weg: eerst het debat afwachten waar hij zich moet verantwoorden, alvorens zijn conclusies te trekken. Mochten de Provinciale Staten Borghouts alsnog weg willen hebben, dan moeten ze een aanbeveling tot ontslag naar de koningin sturen, die via het ministerie van binnenlandse zaken beslist.

http://www.trouw.nl/nieuws/nederland..._rsquo___.html
Hoe zou het nou toch komen dat de kloof tussen burger en politiek steeds groter lijkt te worden? Zouden zaken als dit ermee te maken kunnen hebben?

Is het normaal dat een politicus 78 miljoen van ons geld kwijt kan maken en kan blijven zitten (borghouts)? Zou dat in het bedrijfsleven ook zo gaan?

Laatst gewijzigd op 12-06-2009 om 11:54.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-06-2009, 11:45
hookee
hookee is offline
Tsja, risico's, ik vraag me eerder waarom een provincie 78 miljoen (ik lees "alleen maar" 12 miljoen) op een bank zou moeten/mogen zetten. Alsof ze bij de aanleg van een fietspad moeten kunnen pinnen. Hou dit geld bij de overheid met een IOU en laat betalingen regelen via diezelfde overheid. In dit geval blijft het "geld" binnenshuis.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2009, 11:46
Joostje
Joostje is offline
Borghouts is niet verantwoordelijk voor het gevoerde beleid.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Commiss...an_de_Koningin
Oud 12-06-2009, 11:46
T_ID
T_ID is offline
Tja, als ze hierna door willen kan dat wat mij betreft. Hooijmaijers heeft goed werk gedaan de afgelopen tijd. Aardige man. Mooij ken ik verder niet.
Bovendien kun je niet stellen dat men zo'n ineenstorting van banken aan kon zien komen. Ik snap eigenlijk überhaupt niet waarom er over aftreden wordt gepraat.

In de Ceteco-affaire was het duidelijk dat bestuurders onvoorzichtig waren omgegaan met gemeenschapsgeld door het in een belegging te stoppen, waar de belegger het risico draagt. Hier droeg de bank het risico, en een bank die qua rankings het nog prima deed ook. Niet echt iets waaraan bestuurders hadden moeten merken dat het fout ging.
Oud 12-06-2009, 11:53
De Veroorzaker
Citaat:
Tsja, risico's, ik vraag me eerder waarom een provincie 78 miljoen (ik lees "alleen maar" 12 miljoen) op een bank zou moeten/mogen zetten. Alsof ze bij de aanleg van een fietspad moeten kunnen pinnen. Hou dit geld bij de overheid met een IOU en laat betalingen regelen via diezelfde overheid. In dit geval blijft het "geld" binnenshuis.
Tweede zin van het eerste bericht. Die 12 miljoen is van 1 gemeente, wisselgeld!
Citaat:
Bovendien kun je niet stellen dat men zo'n ineenstorting van banken aan kon zien komen. Ik snap eigenlijk überhaupt niet waarom er over aftreden wordt gepraat.
omdat je er bij een bedrijf ook uitgetrapt wordt als je 78 miljoen kwijtmaakt? Omdat er onzorgvuldig is omgesprongen met zulke bedragen? Waren ze bij andere banken gestald dan waren er garanties geweest die nu ontbreken en ook al had je het niet kunnen zien aankomen, je moet je er wel tegen indekken en daarin hebben ze onnoemelijk hard gefaald (maar daarom hebben ze waarschijnlijk ook geen echte baan met verantwoordelijkheid die ze moeten dragen maar zitten ze daar andersmans geld op te maken) OF zoals ze het zelf zeggen:
Citaat:
Het rapport van Gedeputeerde Staten concludeerde dat het dagelijks bestuur van Noord-Holland onvoldoende financieel toezicht heeft gehouden en daarbij eigen regels heeft geschonden.
Jammer dan, wegwezen en niet meer terugkomen.
Oud 12-06-2009, 11:57
Verwijderd
Wie heeft het nieuwe provincie huis van Noord-Holland in Haarlem gezien? Daar is ook een rel omgekomen, want de architect die voor (heeel veel centjes) de kroonluchters heeft gemaakt, is afgekraakt en sowieso heeft het gebouw extreem veel geld gekost. Nu zijn ze verdrietig bij de provincie, omdat ze geld verspillen en verliezen.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2009, 11:58
De Veroorzaker
Dan wil ik bij dezen de familieleden van de omgekomen rel condoleren
Oud 12-06-2009, 17:05
Verwijderd
Hoe kom je erbij dat de kloof tussen burger en politiek steeds groter wordt? Het lijkt me dat die kloof juist steeds kleiner wordt. Ik geloof niet dat excellentie Den Uyl zich erg druk maakte om het privéleven van Jan Akkerman, om maar eens iets te noemen.

Maar in het bedrijfsleven gaat het inderdaad niet zo. Daar heb je bijvoorbeeld een meneer Wagoner die 50 miljard per jaar over de balk smijt en alsnog met miljoenen wegloopt.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2009, 18:11
De Veroorzaker
Citaat:
Maar in het bedrijfsleven gaat het inderdaad niet zo. Daar heb je bijvoorbeeld een meneer Wagoner die 50 miljard per jaar over de balk smijt en alsnog met miljoenen wegloopt.
Ja maar hij moet wel weg en onze prachtige wetgeving maakt het nu eenmaal lastig om iemand te ontslaan als hij een beetje leuk contract heeft. In de politiek is het dan u bent incapabel maar blijf vooral zitten en probeer het nog maar een keer, 't is ons geld toch niet
Oud 15-06-2009, 18:13
Verwijderd
Citaat:
Ja maar hij moet wel weg en onze prachtige wetgeving maakt het nu eenmaal lastig om iemand te ontslaan als hij een beetje leuk contract heeft. In de politiek is het dan u bent incapabel maar blijf vooral zitten en probeer het nog maar een keer, 't is ons geld toch niet
Ja, politici stappen nooit op.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2009, 18:47
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Het komt voor, maar hoe vaak? Genoeg topmannen in het angelsaksische model die geslachtofferd worden zodra er slechte resultaten zijn.
Maar goed, mensen zien een paar zaken bij heel grote bedrijven waar de bedragen in verhouding tot de prestaties absurd zijn, en dat bepaald hun volledige beeld. Dat terwijl het veel gecompliceerder in elkaar steekt.
Oud 15-06-2009, 19:25
arPos
arPos is offline
Citaat:
Neuh... kom je erbij, vooral bij icesave niet.

Go VVD

Citaat:
bij heel grote bedrijven waar de bedragen in verhouding tot de prestaties
Elk bedrag boven een "afdoende basis om van te leven" is absurd.
Oud 15-06-2009, 20:04
Verwijderd
Citaat:
Het komt voor, maar hoe vaak? Genoeg topmannen in het angelsaksische model die geslachtofferd worden zodra er slechte resultaten zijn.
Maar goed, mensen zien een paar zaken bij heel grote bedrijven waar de bedragen in verhouding tot de prestaties absurd zijn, en dat bepaald hun volledige beeld. Dat terwijl het veel gecompliceerder in elkaar steekt.
Die arme slachtoffers, 5 miljoen binnenhalen in plaats van 10 miljoen.

Het steekt helemaal niet gecompliceerd in elkaar - gewoon een Tinbergennorm invoeren en de problemen zijn opgelost.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2009, 16:30
Verwijderd
Citaat:
Het komt voor, maar hoe vaak?
Schandalen in het bedrijfsleven komen inderdaad nauwelijks voor :')

Blackwater, Enron, beursschandalen, Palm Invest, xxx-invest, ga maar door.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2009, 16:37
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Schandalen in het bedrijfsleven komen inderdaad nauwelijks voor :')
Blackwater, Enron, beursschandalen, Palm Invest, xxx-invest, ga maar door.
Dit voegt niets toe.. Als ik het heb over hoe vaak doel ik op percentages. Jij zit gewoon te drogrederen met anekdotisch bewijs. Honderden voorvallen terwijl er miljoenen bedrijven zijn stelt helemaal niets voor.
Oud 16-06-2009, 16:43
Verwijderd
Citaat:
Dit voegt niets toe.. Als ik het heb over hoe vaak doel ik op percentages. Jij zit gewoon te drogrederen met anekdotisch bewijs. Honderden voorvallen terwijl er miljoenen bedrijven zijn stelt helemaal niets voor.
Enron is een van de grootste bedrijven ter wereld. Oliemaatschappijen zijn ook niet vies van smeergeld uitdelen aan regeringen. Als je een dergelijke uitspraak doet, dan moet je hem relativeren naar de grootte van het bedrijf.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2009, 16:46
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Enron is een van de grootste bedrijven ter wereld. Oliemaatschappijen zijn ook niet vies van smeergeld uitdelen aan regeringen. Als je een dergelijke uitspraak doet, dan moet je hem relativeren naar de grootte van het bedrijf.
Dat ligt aan het feit dat op de plaatsen waar private oliemaatschappijen zaken doen, je niets krijgt zonder steekpenningen te betalen. Ligt aan de politici, en niet aan het bedrijf.

Nogmaals lijkt het er op dat dergelijke misstanden bij een fractie van de bedrijven voorkomt, en de hele ophef dus zwaar overtrokken is.
Oud 16-06-2009, 17:18
Verwijderd
Citaat:
Dat ligt aan het feit dat op de plaatsen waar private oliemaatschappijen zaken doen, je niets krijgt zonder steekpenningen te betalen. Ligt aan de politici, en niet aan het bedrijf.
En daarbij mensenrechtenschendingen uiteraard niet ontzien!

Citaat:
Nogmaals lijkt het er op dat dergelijke misstanden bij een fractie van de bedrijven voorkomt, en de hele ophef dus zwaar overtrokken is.
Je gaat volledig voorbij aan wat ik eerder zei.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2009, 17:27
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
En daarbij mensenrechtenschendingen uiteraard niet ontzien!
Zucht, wederom: waarom reken je de fouten van plaatselijke bestuurders het bedrijf aan?
Oud 16-06-2009, 18:00
Verwijderd
Citaat:
Zucht, wederom: waarom reken je de fouten van plaatselijke bestuurders het bedrijf aan?
Oooh we gaan het op de "Wir haben es nicht gewust" tour gooien!
Met citaat reageren
Oud 16-06-2009, 18:47
Verwijderd
Citaat:

The oil giant Royal Dutch Shell and its operations in Nigeria have agreed to pay fifteen and a half million dollars in an out of court settlement.

Shell was accused of complicity in human rights abuses in Ogoniland and was taken to court by relatives of several anti-oil campaigners including the author Ken Saro-Wiwa. Shell always denied any wrong-doing.

Mr.Saro-Wiwa was executed together with eight other activists in 1995. He had been campaigning against what he saw as the devastation of land in the south-east of his country by Shell and others.

On the line to Port Harcourt Paul Bakibinga spoke to Ledum Mitee President of the Movement for the Survival of the Ogoni People (MOSOP). At the time of Ken Saro Wiwa's death Mr. Mitee was the organisation's Vice President. What did he make of the settlement?
http://www.bbc.co.uk/worldservice/af...sarowiwa.shtml

Wir haben es nicht gewüsst, aber wir erzählen!
Met citaat reageren
Oud 16-06-2009, 21:02
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Oooh we gaan het op de "Wir haben es nicht gewust" tour gooien!
Och, ga maar weer ontwijken en algemeenheden strooien als blijkt dat je de verkeerde beschuldigde.
Oud 16-06-2009, 21:21
Verwijderd
Citaat:
Och, ga maar weer ontwijken en algemeenheden strooien als blijkt dat je de verkeerde beschuldigde.
Moet ik mezelf gaan quoten? Kampioen als-er-iets-neergelegd-wordt-waardoor-ik-uitgeluld-ben-negeer-ik-het-gewoon.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2009, 12:49
De Veroorzaker
Citaat:
Hallo onnozel plebs, hier spreekt uw favoriete GroenLinks pluche-klever Harry Borghouts. Zeg, wat een vervelend gedoe de laatste tijd omtrent mijn persoontje, hè? Ik kan geen toastje zalmpate c.q. tonijncarpaccio verorberen of ik lees alweer iets nieuws over mezelf in de media. Zo kwam mij onlangs ter ore dat u, de bekrompen Nederlandse burger, zich verschrikkelijk heeft opgewonden over die 78 miljoen taxpoet die onder mijn leiding in een IJslandse geiser is verdampt. Wist ik helemaal niet. Nooit bij stil gestaan. Ook had ik geen idee dat ik mezelf als Commissaris van de Koningin volstrekt belachelijk heb gemaakt door aan te blijven terwijl het voltallige college wel opstapte. Tja. Voor dat soort inzichten ben ik nu eenmaal veel te belangrijk. Iemand moet toch de baantjes verdelen zonder verantwoordelijkheid te dragen? Precies. Ben ik trouwens overal en altijd mee weggekomen. En tussen ons gezegd en gezwegen: Het kan me werkelijk geen reet schelen wat het klootjesvolk van Harry Borghouts van Groen-Links vindt. Wat heeft dat smerige volk nou in de melk te brokkelen? Exact. Nul komma nul komma niks. Daarom handhaaf ik ook gewoon het merendeel van die goedbetaalde nevenfuncties waar u zo lekker boos om kunt worden. Natuurlijk, voor de bühne laat ik er een paar met het minste aanzien schieten. Maar u denkt toch niet werkelijk dat ik 38.000 euro per jaar in het bestuur van pensioenfonds ABP mis ga lopen? NOT! Met andermans geld spelen blijft tenslotte het allerleukste. Met trots geheven middelvinger, hoogachtend: Harry Borghouts, GroenLinks.
Wat een baas

Bron
Reageren

Regels voor berichten