Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-03-2009, 13:33
Kitten
Kitten is offline
Hallo allemaal,

Ik kwam vandaag in een discussie waarbij het onderwerp was: Zou al het universitaire onderwijs in het Engels moeten of niet?

Mijn belangrijkste argumenten waarom dit nuttig is zijn:
  • Engels is de taal van de wetenschap. Je declassificeert jezelf als wetenschapper als je niet in het Engels werkt
  • Je netwerk wordt groter als je meer internationale contacten ontwikkeld.
  • Alle literatuur is in het Engels. Het sluit dus makkelijker aan als je vanaf het begin ALLES in het Engels krijg

Het tegenargument was vooral dat de kwaliteit van het onderwijs lijdt onder het geven van les in het Engels.

Wat denken jullie?
Oud 13-03-2009, 13:55
T_ID
T_ID is offline
Wetenschappelijk onderwijs en wetenschappelijk onderzoek zijn twee verschillende dingen. Dat publicaties in Engels een groter publiek bereiken is geen argument waarom het onderwijs in Engels zou moeten.

Netwerk, hetzelfde laken een pak. Het vormt geen argument.

Niet alle literatuur is in Engels. Bruno Latour bijvoorbeeld, forse vertraging voordat het in Engels te krijgen was. Dat studenten soms nog met een woordenboek erbij moeten lezen is hun eigen verantwoordelijkheid. Ook dat vormt dus geen argument.
Oud 13-03-2009, 14:27
Kitten
Kitten is offline
Maar les krijgen in het Engels bereid je wel beter voor op het onderzoek wat je na je studie gaat doen.
Oud 13-03-2009, 15:09
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Maar les krijgen in het Engels bereid je wel beter voor op het onderzoek wat je na je studie gaat doen.
Waarom? Om te beginnen gaat die stelling er van uit dat het Engels van alle studenten ondermaats is, wat een fout uitgangspunt is. Ten tweede blijft dat de verantwoordelijkheid van de student zelf, en moet het onderwijs daar niet voor compenseren.
Bovendien: hoeveel procent van de studenten zal daarna onderzoeker worden?

En het kan ook andersom: Duitse studenten in Enschede worden eerst op taalcursus Nederlands gestuurd. Werkt prima.
Oud 13-03-2009, 18:13
Verwijderd
Citaat:
Waarom? Om te beginnen gaat die stelling er van uit dat het Engels van alle studenten ondermaats is, wat een fout uitgangspunt is.
Nee, de stelling gaat er vanuit dat van het overgrote meerendeel van de studenten het engels ondermaats is.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2009, 18:16
Verwijderd
Citaat:
Hallo allemaal,

Ik kwam vandaag in een discussie waarbij het onderwerp was: Zou al het universitaire onderwijs in het Engels moeten of niet?

Mijn belangrijkste argumenten waarom dit nuttig is zijn:
  • Engels is de taal van de wetenschap. Je declassificeert jezelf als wetenschapper als je niet in het Engels werkt
  • Waarom? Wetenschap is wetenschap, eigenschap van wetenschap is dat de taal waarin het onderzoek wordt uitgevoerd niet relevant is.
    Citaat:
  • Je netwerk wordt groter als je meer internationale contacten ontwikkeld.
  • Uiteraard, je netwerk wordt ook groter als je nevenactiviteiten ontplooid. De vraag is in hoeverre het nuttig is.
    Citaat:
  • Alle literatuur is in het Engels. Het sluit dus makkelijker aan als je vanaf het begin ALLES in het Engels krijg
Citaat:
Nee het sluit niet makkelijker aan, omdat veel studenten ondermaats engels kunnen. Er zullen vooral problemen ontstaan op het gebied van vakjargon.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2009, 19:33
AzN
AzN is offline
Voor sommige opleidingen is helemaal geen Engels nodig, toch? Accountancy en fiscale rechten/economie bijvoorbeeld; daar kun je toch niets mee in 't buitenland? Ja, dat dacht ik maar hoor .
Oud 14-03-2009, 02:03
Hanneke
Hanneke is offline
Zowel het Engels als het Nederlands van de studenten wordt er niet beter op, denk ik. Het leren van een taal gaat - volgens mij - vooral om het horen en gewend raken eraan. Aangezien de meeste docenten van oorsprong nog steeds Nederlands zullen zijn en Engels dus niet hun moedertaal is, is hun Engels vaak niet erg goed. Sterker nog, de studenten die vakken in het Engels krijgen klagen vaak over dat de docenten slecht Engels zouden spreken.

Er waren in 2007-2008 twee universiteiten waar al 100% van de masters volledig in het Engels is. Als ik het goed onthouden heb waren dat de TU Delft en Universiteit Wageningen. Ook bij de andere TU's was een groot deel (>90%) van de masters volledig in het Engels.

@AzN, juist economie enzo is denk wel meer in het Engels.
Oud 14-03-2009, 09:55
Verwijderd
Ik vind het prima. Bij ons zijn de masters al officieel in het Engels (natuurkunde, iig), de bachelors kunnen er ook nog wel bij. Dat sommige studenten minder goed Engels spreken is hun probleem, van studenten mag verwacht worden dat ze voldoende Engels beheersen en anders spijkeren ze het maar bij in hun vrije tijd.

@T_ID: bij ons gaat ongeveer 30% aanvankelijk het onderzoek in (al dan niet bij een bedrijf).
Met citaat reageren
Oud 14-03-2009, 13:37
Verwijderd
Citaat:
Zowel het Engels als het Nederlands van de studenten wordt er niet beter op, denk ik. Het leren van een taal gaat - volgens mij - vooral om het horen en gewend raken eraan. Aangezien de meeste docenten van oorsprong nog steeds Nederlands zullen zijn en Engels dus niet hun moedertaal is, is hun Engels vaak niet erg goed. Sterker nog, de studenten die vakken in het Engels krijgen klagen vaak over dat de docenten slecht Engels zouden spreken.

Er waren in 2007-2008 twee universiteiten waar al 100% van de masters volledig in het Engels is. Als ik het goed onthouden heb waren dat de TU Delft en Universiteit Wageningen. Ook bij de andere TU's was een groot deel (>90%) van de masters volledig in het Engels.

@AzN, juist economie enzo is denk wel meer in het Engels.
Nou dat de masters volledig in het Engels zijn is niet helemaal waar. Rapporten die je moet inleveren mogen vaak ook in het Nederlands, bovendien staat er boven een hoop tentamens dat je ook mag antwoorden in het Nederlands.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2009, 14:03
ecrivaine
ecrivaine is offline
Lijkt me nogal afhangen van de betreffende studie..

Kijk ik bijvoorbeeld naar mijn eigen studies, dan zie ik dat een engelstalige opzet niet zou werken. Bij geneeskunde is het van belang dat je de uitgebreide terminologie in het Nederlands beheerst, omdat die ook zo gehanteerd wordt in Nederlandse ziekenhuizen. Driekwart van de literatuur is daarentegen in het Engels. Over het algemeen moet je dan ook de Nederlandse, Engelse en soms Latijnse naamgeving kennen.
(Aanvullende) research masters zijn natuurlijk wel in het Engels.
Voor filosofie is het ook niet zo relevant om voor Engels te kiezen. Beter gaan ze dan voor Duits, omdat een belangrijk deel van filosofie nu eenmaal die oorsprong heeft. Meestal worden er zelfs extra cursussen Duits gegeven, omdat je die nu eenmaal nodig hebt. Engelstalig onderwijs zou in elk geval geen enkel nut hebben.

Waarschijnlijk heeft het vooral zin bij studies die direct gericht zijn op het doen van natuurwetenschappelijk onderzoek, technische studies en economische studies.
Oud 14-03-2009, 15:23
Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
Dat sommige studenten minder goed Engels spreken is hun probleem, van studenten mag verwacht worden dat ze voldoende Engels beheersen en anders spijkeren ze het maar bij in hun vrije tijd.
Het probleem is meer dat het Engels van de docenten vaak ook niet naar behoren is.
Citaat:
Nou dat de masters volledig in het Engels zijn is niet helemaal waar. Rapporten die je moet inleveren mogen vaak ook in het Nederlands, bovendien staat er boven een hoop tentamens dat je ook mag antwoorden in het Nederlands.
Jij zal het vast beter weten. Ik heb de cijfers uit het NRC van vorige week.
Oud 14-03-2009, 18:21
Verwijderd
Citaat:
Het probleem is meer dat het Engels van de docenten vaak ook niet naar behoren is.
Tja, niet alle docenten spreken even goed Engels, maar meestal zijn ze wel te begrijpen, dus echt een probleem is dit niet.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2009, 18:23
Verwijderd
Citaat:
Lijkt me nogal afhangen van de betreffende studie..

Kijk ik bijvoorbeeld naar mijn eigen studies, dan zie ik dat een engelstalige opzet niet zou werken. Bij geneeskunde is het van belang dat je de uitgebreide terminologie in het Nederlands beheerst, omdat die ook zo gehanteerd wordt in Nederlandse ziekenhuizen. Driekwart van de literatuur is daarentegen in het Engels. Over het algemeen moet je dan ook de Nederlandse, Engelse en soms Latijnse naamgeving kennen.
(Aanvullende) research masters zijn natuurlijk wel in het Engels.
Voor filosofie is het ook niet zo relevant om voor Engels te kiezen. Beter gaan ze dan voor Duits, omdat een belangrijk deel van filosofie nu eenmaal die oorsprong heeft. Meestal worden er zelfs extra cursussen Duits gegeven, omdat je die nu eenmaal nodig hebt. Engelstalig onderwijs zou in elk geval geen enkel nut hebben.

Waarschijnlijk heeft het vooral zin bij studies die direct gericht zijn op het doen van natuurwetenschappelijk onderzoek, technische studies en economische studies.
Ik denk dat je gelijk hebt, het moet per studie bekeken worden.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2009, 12:29
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Tja, niet alle docenten spreken even goed Engels, maar meestal zijn ze wel te begrijpen, dus echt een probleem is dit niet.
"Ha, then comes the monkey out of the sleeve!"
Aldus een leraar op mijn faculteit.
Oud 15-03-2009, 12:41
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
In We always get our sin too van Maarten Rijkers kom je nog veel meer van dit soort uitdrukkingen tegen. Rijkers omschrijft dit als Denglish, ofwel Nederlandse uitdrukkingen die letterlijk in het Engels vertaald zijn, zodat je uitdrukkingen als "you are on glad ice" of "you may never look a given horse in the back" krijgt.
Oud 15-03-2009, 13:52
Verwijderd
Citaat:
|Verhaal
Zeker per studie bekijken. Laten we vooral Nederlandse taal en cultuur in het Engels gaan geven .
Met citaat reageren
Oud 15-03-2009, 14:18
ecrivaine
ecrivaine is offline
Citaat:
Zeker per studie bekijken. Laten we vooral Nederlandse taal en cultuur in het Engels gaan geven .
Oud 16-03-2009, 13:06
JaJ
JaJ is offline
ALS het engels van alle studenten onder de maat is, dan lijkt het me toch handig dat onze bachelor (natuurkunde, eindhoven) in ieder geval wat college's betreft in het nederlands begint. De dingen die dan op je afkomen zijn moeilijk genoeg in het nederlands. Je engels trekt vanaf dat punt toch wel bij omdat de boeken engels zijn, en zo tegen het eind ga je ook wel engelse leraren krijgen en loop je rond bij een vakgroep waar je waarschijnlijk engels spreekt. Zoals Kazet Nagorra aangeeft is de master engels, en dan kun je dat volgens mij inmiddels wel volgen.

En inderdaad, docenten hebben er meer moeite mee zou ik denken. "The 'dictaat' is in dutch, so the english students have a 'probleem'," aldus mijn docent astrofysica.
Oud 16-03-2009, 15:51
Verwijderd
Citaat:
ALS het engels van alle studenten onder de maat is, dan lijkt het me toch handig dat onze bachelor (natuurkunde, eindhoven) in ieder geval wat college's betreft in het nederlands begint. De dingen die dan op je afkomen zijn moeilijk genoeg in het nederlands. Je engels trekt vanaf dat punt toch wel bij omdat de boeken engels zijn, en zo tegen het eind ga je ook wel engelse leraren krijgen en loop je rond bij een vakgroep waar je waarschijnlijk engels spreekt. Zoals Kazet Nagorra aangeeft is de master engels, en dan kun je dat volgens mij inmiddels wel volgen.

En inderdaad, docenten hebben er meer moeite mee zou ik denken. "The 'dictaat' is in dutch, so the english students have a 'probleem'," aldus mijn docent astrofysica.
"That was a joke."
Met citaat reageren
Oud 17-03-2009, 13:35
Daboman
Daboman is offline
Ik ben voor. Op die manier wordt het voor internationale studenten makkelijker om in NL te komen studeren. Het mooie is dat die soms een heel andere insteek kunnen hebben dan nederlandse studenten, omdat ze uit een andere cultuur komen. En dat kan weer leiden tot nieuwe inzichten.
Oud 17-03-2009, 14:24
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik ben voor. Op die manier wordt het voor internationale studenten makkelijker om in NL te komen studeren. Het mooie is dat die soms een heel andere insteek kunnen hebben dan nederlandse studenten, omdat ze uit een andere cultuur komen. En dat kan weer leiden tot nieuwe inzichten.
-"Bent u eigenlijk al door alle opdrachten en beoordelingen heen meneer? Ik zie altijd die stapel formulieren en dan denk ik dat vakcoördinator zijn tijd vreet"
*coördinator zoekt door vakevaluaties* "Hmm, ja, het regent klachten dat het te moeilijk was. Meer dan de helft onvoldoendes.."
-"Maar dat vak is toch makkelijk? Ik zal u eerlijk bekennen dat ik álles op mijn andere vak heb gegooid om dat te halen, en pas de dag van het tentamen begon met leren. Ik was verbaasd dat ik een 7,2 haalde en het vak nu met een acht afsluit."
"Ja, de klagers? Buitenlandse studenten grotendeels. Ja, die komen hier alleen maar om te zuipen, te blowen, en soms bij Veritas in de kroonluchters te hangen."

Aldus de mening van een vakcoördinator van een vak dat vrijwel alle buitenlandse studenten aan mijn opleiding volgen.
Oud 17-03-2009, 19:45
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens, maar dat maakt voor geschreven engels niks uit en daar mag/moet wmb wel meer aandacht aan besteedt worden.
Citaat:
"We fok the mice", echt ik dacht dat ik doodging
Oud 17-03-2009, 21:31
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Wat heb je nou als nederlandse student aan internationele studenten? In principe niet zoveel. Ik ben niet zo voor de bachelor in het Engels. De universiteit blijft een Nederlandse opleiding (volgens mij is bv. de UU 'verplicht' bij alle studies als voertaal Nederlands te hebben). Ik ben niet tegen hoorcolleges en dergelijken in het Engels, want ik ben wel van mening dat je daar veel van leert. Bij veel studies zijn de boeken toch al in het Engels en alle vakliteratuur die je leest is sowieso Engels. Daarbij is een groot deel van de masters Engels, dus wordt je goed voorbereid. Maar het gehele universitaire onderwijs in het Engels betekent dus ook de voertaal (bij bv. werkcolleges) en tentamens in het Engels en dat vind ik niet positief. Ik vind dat je aan een Nederlandse universiteit kiest voor een Nederlandse bachelor (anders was je wel naar het buitenland gegaan toch?) en dus ook de mogelijkheid moet hebben om te communiceren in het Nederlands.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2009, 15:54
Verwijderd
Ik vind dat studenten wetenschappelijk engels onderwezen moet worden al in de bachelorfase. Hoor nu nog steeds studenten klagen dat ze straks bang zijn dat ze tijdens hun master engelstalige literatuur moeten lezen.

Verder ben ik tegen de stelling. We moeten juist het Nederlands op wetenschappelijk niveau meer laten ontwikkelen. Ik merk dat het schrijven van een wetenschappelijk stukje in het engels beduidend makkelijker is dan het doen in het nederlands. Dat komt omdat het Nederlands gewoon woorden ontbreekt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-03-2009, 16:32
Verwijderd
Citaat:
Ik vind dat studenten wetenschappelijk engels onderwezen moet worden al in de bachelorfase. Hoor nu nog steeds studenten klagen dat ze straks bang zijn dat ze tijdens hun master engelstalige literatuur moeten lezen.

Verder ben ik tegen de stelling. We moeten juist het Nederlands op wetenschappelijk niveau meer laten ontwikkelen. Ik merk dat het schrijven van een wetenschappelijk stukje in het engels beduidend makkelijker is dan het doen in het nederlands. Dat komt omdat het Nederlands gewoon woorden ontbreekt.
Zelf zou ik een 75% Nederlands, 25% Engels wel een mooie structuur vinden voor de bachelor bij sommige studies. In ieder geval in zo'n verhouding dat je een degelijke basis in het Engels hebt voor als je master geheel in het Engels is.
Geheel Engelse bachelors zie ik niet zo zitten omdat er, voor zover ik dat kan zien, nog genoeg gedaan moet worden aan het Nederlands op een degelijk niveau te krijgen op de universiteiten. Ik denk niet dat het huidige VWO6 niveau al hoog genoeg is om al het Nederlands weg te doen op de universiteiten.

Maar, zoals ik al eerder zei, hangt het er sowieso per studie vanaf of er überhaupt extra aandacht aan het Engels besteed moet worden. Voor studies als Nederlandse taal en cultuur lijkt mij dat namelijk overbodig.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2009, 19:00
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Je wordt tijdens wetenschappelijke analyse en rapportage daar een beetje over onderwezen. Dingen zoals al in de handleidingen staan; trade wind, geen handelswind, maar een passaat.

Hoewel het ook behoorlijk irritant was dat ik na uren zoeken naar harbour redevelopment erachter kwam dat Engelsen havengebieden 'waterfront' noemen, denk ik toch dat het een eigen verantwoordelijkheid is.
Citaat:
Dat komt omdat het Nederlands gewoon woorden ontbreekt.
Ontbeerde het niet eerder woorden?
Oud 18-03-2009, 23:01
Daboman
Daboman is offline
Citaat:
Wat heb je nou als nederlandse student aan internationele studenten? In principe niet zoveel. Ik ben niet zo voor de bachelor in het Engels. De universiteit blijft een Nederlandse opleiding (volgens mij is bv. de UU 'verplicht' bij alle studies als voertaal Nederlands te hebben). Ik ben niet tegen hoorcolleges en dergelijken in het Engels, want ik ben wel van mening dat je daar veel van leert. Bij veel studies zijn de boeken toch al in het Engels en alle vakliteratuur die je leest is sowieso Engels. Daarbij is een groot deel van de masters Engels, dus wordt je goed voorbereid. Maar het gehele universitaire onderwijs in het Engels betekent dus ook de voertaal (bij bv. werkcolleges) en tentamens in het Engels en dat vind ik niet positief. Ik vind dat je aan een Nederlandse universiteit kiest voor een Nederlandse bachelor (anders was je wel naar het buitenland gegaan toch?) en dus ook de mogelijkheid moet hebben om te communiceren in het Nederlands.
Je kan toch contacten op doen? Altijd handig voor je netwerk, als je later nog eens naar het buitenland wil. Om er te studeren, stage te lopen, of gewoon op vakantie te gaan of whatever. Je komt er dan toch een stuk makkelijker achter hoe het in hun land geregeld is vanwege het laagdrempelig contact.

Plus dat het me ook een goede impuls lijkt voor de economie. Nederland verdient ook geld aan internationale studenten.

Tot slot zie ik het nadeel niet zo. Ik heb een half jaar volledig engels onderwijs gehad (inc werkgroepen en tentamens) omdat we zweedse studenten op bezoek hadden vanwege een uitwisselingsproject. Ik vond het prima te doen. Er was slechts een enkeling die er moeite mee had. Ik heb er ook weinig moeite mee dat docenten soms moeite hebben met engels. Ik zag het maar weinig terug (biomedische wetenschappen is sowieso vrij internationaal geörienteerd) en het gaat er vooral om dat de boodschap wordt overgebracht. Zolang ze maar niet aan een stuk door zitten te stotteren of aan een stuk door niet uit hun woorden kunnen komen.

Laatst gewijzigd op 18-03-2009 om 23:08.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2009, 13:17
Verwijderd
Citaat:
Je wordt tijdens wetenschappelijke analyse en rapportage daar een beetje over onderwezen. Dingen zoals al in de handleidingen staan; trade wind, geen handelswind, maar een passaat.

Hoewel het ook behoorlijk irritant was dat ik na uren zoeken naar harbour redevelopment erachter kwam dat Engelsen havengebieden 'waterfront' noemen, denk ik toch dat het een eigen verantwoordelijkheid is.
Dat vak is lang niet genoeg. Als je bijvoorbeeld je research master gaat doen bij onze faculteit geven ze je een cursus wetenschappelijk engels. Vind het eigenlijk raar dat ze het niet in je bachelor geven. Het engelsniveau van veel studenten én docenten is bedroevend slecht. Ik zie gemiste kansen.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2009, 15:15
T_ID
T_ID is offline
Als je dat al bedroevend slecht vond.. Ik stond te kijken van de Excel colleges. "Ja jongens, dit is dus een formule. Iets wordt een formule in plaats van een waarde, als je er = voor zet, dus zoals =A1+B1". Halve klas had dat nog niet gehoord.

Maar.. rijm dat gegeven eens met het feit dat Informatica, waaronder een module Excel, een verplicht vak is op de middelbare school? Zelfs havisten krijgen dat.

Anderzijds kan je het mensen ook niet verwijten. Onderzoeksmethoden I wordt al sinds jaar en dag zeer slecht gegeven, en dus zakken velen, en nog veel meer mensen ronden het af zonder zowel de wiskunde als SPSS voor 100% te beheersen. Ik ben gezegend met het feit dat ik het door omstandigheden meermalen moest doen, als ik kijk wat ik leerde.
Citaat:
Het engelsniveau van veel studenten én docenten is bedroevend slecht.
Maar buig wel nederig voor Hooimeijer op dat gebied.
Als hij zou beweren dat hij in Oxford opgroeide denk ik niet dat iemand dat op basis van zijn Engels zou weerspreken. Ik kan er nog niet eens aan tippen.

Heb je trouwens Migratievraagstukken gedaan? Daar krijg je een debat in Engels. Bij mij draaide dat er een beetje op uit dat ik aan de ene kant en een Amerikaanse student aan de andere kant ongeveer 90% van de bijdragen leverden.
Oud 19-03-2009, 19:25
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Je kan toch contacten op doen? Altijd handig voor je netwerk, als je later nog eens naar het buitenland wil. Om er te studeren, stage te lopen, of gewoon op vakantie te gaan of whatever. Je komt er dan toch een stuk makkelijker achter hoe het in hun land geregeld is vanwege het laagdrempelig contact.

Plus dat het me ook een goede impuls lijkt voor de economie. Nederland verdient ook geld aan internationale studenten.

Tot slot zie ik het nadeel niet zo. Ik heb een half jaar volledig engels onderwijs gehad (inc werkgroepen en tentamens) omdat we zweedse studenten op bezoek hadden vanwege een uitwisselingsproject. Ik vond het prima te doen. Er was slechts een enkeling die er moeite mee had. Ik heb er ook weinig moeite mee dat docenten soms moeite hebben met engels. Ik zag het maar weinig terug (biomedische wetenschappen is sowieso vrij internationaal geörienteerd) en het gaat er vooral om dat de boodschap wordt overgebracht. Zolang ze maar niet aan een stuk door zitten te stotteren of aan een stuk door niet uit hun woorden kunnen komen.
Hm, ik vraag me echt af of je netwerk wordt vergroot als er internationale studenten komen. Het zal echt niet storm gaan lopen, af en toe eens een uitwisselingsproject ofzo. Nederland is gewoon niet zo aantrekkelijk voor buitenlandse studenten, we hebben wel kwalitatief goed onderwijs (vaak van hoger niveau dan bv. in Zweden enzo), maar qua onderzoek doen we echt nog onder aan veel andere landen. Het is wel zo dat je misschien sneller een ingang hebt als je in het buitenland wilt studeren, maar op de uni kun je ook gemakkelijk in contact komen met mensen die veel connecties in het buitenland hebben en die een goed woordje voor je kunnen doen. Nee, ik ben nog niet echt overtuigt.

Maar voor beta-studies is het sowieso geen grote omschakeling als alles in het Engels zou worden gegeven. Bedoel, hoeveel gastcolleges krijg je wel niet in het Engels? Alleen ik vind dat je als Nederlandse bachelor-opleiding studenten niet kan verplichten tentamens in het Engels te maken. Daarbij vind ik wel dat docenten en begeleiders fatsoenlijk Engels moeten kunnen praten. Ze moeten helder iets kunnen uitleggen, en daar is wel iets meer voor nodig dan een beetje Engels brabbelen zoals iedereen wel kan.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2009, 20:04
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Nederland is gewoon niet zo aantrekkelijk voor buitenlandse studenten, we hebben wel kwalitatief goed onderwijs (vaak van hoger niveau dan bv. in Zweden enzo), maar qua onderzoek doen we echt nog onder aan veel andere landen.
Kom eens in Wageningen langs
Oud 19-03-2009, 20:27
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Kom eens in Wageningen langs
Wat bedoel je daarmee? Dat jullie gezien de rest van de wereld wel bovenaan staan qua onderzoek?
Met citaat reageren
Oud 19-03-2009, 21:13
Daboman
Daboman is offline
Citaat:
Hm, ik vraag me echt af of je netwerk wordt vergroot als er internationale studenten komen. Het zal echt niet storm gaan lopen, af en toe eens een uitwisselingsproject ofzo. Nederland is gewoon niet zo aantrekkelijk voor buitenlandse studenten, we hebben wel kwalitatief goed onderwijs (vaak van hoger niveau dan bv. in Zweden enzo), maar qua onderzoek doen we echt nog onder aan veel andere landen. Het is wel zo dat je misschien sneller een ingang hebt als je in het buitenland wilt studeren, maar op de uni kun je ook gemakkelijk in contact komen met mensen die veel connecties in het buitenland hebben en die een goed woordje voor je kunnen doen. Nee, ik ben nog niet echt overtuigt.

Maar voor beta-studies is het sowieso geen grote omschakeling als alles in het Engels zou worden gegeven. Bedoel, hoeveel gastcolleges krijg je wel niet in het Engels? Alleen ik vind dat je als Nederlandse bachelor-opleiding studenten niet kan verplichten tentamens in het Engels te maken. Daarbij vind ik wel dat docenten en begeleiders fatsoenlijk Engels moeten kunnen praten. Ze moeten helder iets kunnen uitleggen, en daar is wel iets meer voor nodig dan een beetje Engels brabbelen zoals iedereen wel kan.
Dus jij vind dat het onderzoek in NL kwalitatief onderdoet voor andere landen? Ik zal toegeven dat ze op de meeste gebieden ook niet boven andere landen uitsteken, maar dat betekent niet gelijk dat ons eigen onderzoek van slechte kwaliteit is. Het ligt niet zo zwartwit.

Verder snap ik dat het NL onderwijs niet aantrekkelijk is voor buitenlandse studenten, maar zeg nou eens eerlijk, jij gaat toch ook geen studie biomedische wetenschappen volgen waar de voertaal zweeds is. Zou je niet sneller gaan als je weet dat de voertaal engels is?

Overigens mocht je op de tentamens in de uitwisselperiode wel in het nederlands antwoorden. Maar ik antwoordde gewoon in de taal waarin de vraag werd gesteld. Soms vond ik het zelfs makkelijker om in het engels te antwoorden omdat veel termen letterlijk worden overgenomen uit het engels.
Oud 19-03-2009, 21:32
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Wat bedoel je daarmee? Dat jullie gezien de rest van de wereld wel bovenaan staan qua onderzoek?
Er komen veel buitenlandse studenten exclusief naar Wageningen, omdat ze hier erg voorlopen in het onderzoek naar malaria en landbouw in de 3de wereld.
Oud 19-03-2009, 22:04
Verwijderd
Sowieso is Nederland een wereldleider m.b.t. landbouwtechnologie. De landbouw is de meest efficiënte ter wereld.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2009, 07:38
Verwijderd
Citaat:

Bij ons is het zo dat de literatuur sowieso in het engels is. Maar de college is het Nederlands, dat is denk ik het beste omdat je dan in je eigen taal alles nog eens krijgt uitgelegd en je de Nederlandse begrippen ook weet.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2009, 07:42
Verwijderd
Citaat:
Nou mijn ervaring is van niet. Over het algemeen zijn de Japanners/Chinezen goede werkers, maar tonen ze weinig initiatief. Ze beantwoorden ongeveer elke vraag met 'Yes'. De zuid/oost-europese mensen hebben een erg laag niveau, waardoor je ze continue alles aan het uitleggen bent en de Scandinaviërs epibreren voornamelijk. Nee in Delft is toch over het algemeen de mening dat internationale studenten niet echt meerwaarde hebben.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2009, 11:05
Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
Maar.. rijm dat gegeven eens met het feit dat Informatica, waaronder een module Excel, een verplicht vak is op de middelbare school? Zelfs havisten krijgen dat.
In de eerste klas, ja. En het enige wat ik daar heb geleerd is hoe je bestanden moest opslaan en tekst vetgedrukt maken. :')

Overigens gaat de kwaliteit van het onderwijs er vaak ook op achteruit. Uit een onderzoek (ik heb niet precies de gegevens nu hier, maar toch) met twee groepen studenten; een die een opleiding in het Engels volgden en één die het in het Nederlands deden, bleek dat de eerste groep direct na het college minder goed kon navertellen waar het over ging.
Daarbij, als docenten met Nederlands als moedertaal in het Engels les gaan geven, zijn de colleges ook minder boeiend. Docenten schudden minder makkelijk even een voorbeeld uit hun mouw, of spelen in op vragen of actualiteiten.
Oud 20-03-2009, 11:44
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Dus jij vind dat het onderzoek in NL kwalitatief onderdoet voor andere landen? Ik zal toegeven dat ze op de meeste gebieden ook niet boven andere landen uitsteken, maar dat betekent niet gelijk dat ons eigen onderzoek van slechte kwaliteit is. Het ligt niet zo zwartwit.

Verder snap ik dat het NL onderwijs niet aantrekkelijk is voor buitenlandse studenten, maar zeg nou eens eerlijk, jij gaat toch ook geen studie biomedische wetenschappen volgen waar de voertaal zweeds is. Zou je niet sneller gaan als je weet dat de voertaal engels is?

Overigens mocht je op de tentamens in de uitwisselperiode wel in het nederlands antwoorden. Maar ik antwoordde gewoon in de taal waarin de vraag werd gesteld. Soms vond ik het zelfs makkelijker om in het engels te antwoorden omdat veel termen letterlijk worden overgenomen uit het engels.
Nee, dat zei ik niet. Ons onderwijs en onderzoek is van prima kwaliteit, alleen er gebeurt gewoon weinig onderzoek. Nou kun je zeggen, klein land, maar in verhouding komt er niet veel uit ons land. Niet op elk vlak (bv. landbouwtechnologie ), maar er moet nog heel veel gebeuren. Daarbij wordt onderzoek aan de universiteit over het algemeen slecht gefinancierd, en dat is vrij spijtig.

Ik zou zo naar Zweden gaan, taal is geen belemmering. Maar over het algemeen worden vakken waar uitwisselingsstudenten aan deelnemen sowieso in het Engels geven. Aan de UU gebeurt dat tenminste wel. Aangezien uitwisselingsstudenten niet al vakken zullen/mogen/kunnen volgen gebeurt dat dus maar een enkele keer en ze komen vaak voor specifieke vakken en niet bijvoorbeeld voor basisvakken in het eerste en tweede jaar.

Maar we hebben het nu over twee verschillende dingen he. Al het universitair onderwijs in het Engels (incl. tentamens) en vakken die in het Engels worden gegeven doordat er een uitwisselingsstudent tussen zit.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2009, 11:49
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nee, dat zei ik niet. Ons onderwijs en onderzoek is van prima kwaliteit, alleen er gebeurt gewoon weinig onderzoek. Nou kun je zeggen, klein land, maar in verhouding komt er niet veel uit ons land. Niet op elk vlak (bv. landbouwtechnologie ), maar er moet nog heel veel gebeuren.
Nou... als dat zo is, dan vraag ik me toch af hoe Utrecht zo hoog kan komen in de Shanghai rankings, die mede bepaald worden door hoe vaak onderzoekers verbonden aan die universiteit geciteerd worden.
Oud 20-03-2009, 11:56
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Nou... als dat zo is, dan vraag ik me toch af hoe Utrecht zo hoog kan komen in de Shanghai rankings, die mede bepaald worden door hoe vaak onderzoekers verbonden aan die universiteit geciteerd worden.
Heeft dat niet meer met de kwaliteit te maken?
Met citaat reageren
Oud 20-03-2009, 12:40
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Ook met nut, je kunt een kwalitatief zeer hoogstaand onderzoek doen naar de invloed van de zuidafrikaanse mestkever op de flora en fauna in het na-oorlogs canada, maar de kans dat ooit iemand daar een citaat uit nodig heeft is niet al te groot natuurlijk
Oud 20-03-2009, 16:27
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Slechts deels. Als student koop je er helemaal niets voor dat mensen die aan je universiteit gestudeerd hebben vaak geciteerd worden.

Vica versa betekend het wel dat mensen die er lesgeven van goede kwaliteit zijn. Ik heb op mijn opleiding een paar wandelende encyclopedieën rondlopen. Een ervan is degene die ze standaard bellen als het journaal of een ander programma iets wil horen over wijkenbeleid en stadsontwikkeling.

Ik denk dat dat wel een verbetering is.. Tenminste, ik ben voor de lol ook eens een keer of twee op een opleiding van de HU binnengelopen, SPH en MWD, en de docenten daar, dat was gewoon janken met de pet op. Ik had me er geen moment mee bezig gehouden, maar kon desondanks fouten aanwijzen in hun methode en de dingen die ze aanleerden.

Dat zijn sommige juniordocenten op de uni ook, maar goed..
Reageren

Regels voor berichten