Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Hoewel ik me wel afvraag waarom een goed functionerend regeringsleider niet onbeperkt herkiesbaar zou mogen zijn. Als het volk het wil... |
![]() |
||
Citaat:
Uit de opkomst blijkt dat het vooral een meerderheid is doordat de oppositie thuis is gebleven. Verder lijkt het erop dat er wederom gefraudeerd is tijdens het referendum. Beschuldigingen daarover komen van verschillende kanten, en Venezuela kent geen monitoring.
|
Zorgwekkend uiteraard. Dit is een van de verder gaande stappen in het klassieke model hoe een populist verandert in een dictator.
We zagen al eerder dat Chavez de overheidsmedia en -gelden gebruikte voor zijn eigen campagne (wat uiteraard electorale concurrentievervalsing is), daarop volgt machtsmisbruik en milde onderdrukking. Dat hebben we gezien, omdat er politieke processen zijn geweest, geweld tegen oppositiegroepen, en zelfs geruchten over politieke moorden. Daarop volgt uitbreiding van de macht. Check in geval van Chavez; hij regeert per decreet met absolute macht. Daarna het opzoeken van de grenzen van wat nog democratie genoemd kan worden, door een aanstelling voor het leven na te streven, en dat heeft hij nu dus bereikt. Afhankelijk van hoeveel stemmen hij kan kopen met het plunderen van bedrijven en overheidsgelden eindigt het in een tijd waarin het land stilstaat, of zoals Zimbabwe met algehele ineenstorting en keiharde onderdrukking. Hoewel, Chavez heeft natuurlijk olie. En zelfs als hij de Antillen niet militair kan veroveren zoals hij eerst wilde, kan hij met die olie heel wat uitstel van executie kopen. Kijk naar de golfstaten, je kunt best een smerige dictatuur runnen zonder merkbare binnenlandse en zonder al te veel buitenlandse kritiek.
||
Citaat:
Al heeft dat niet direct met het verkiesbaar kunnen stellen, dat is slechts zijn slotaccoord in z'n eerder al voorbereidde weg tot eeuwige roem. valt me erg van hem tegen.
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Ik denk dat die regel om de herkiesbaarheid te beperken symptomatisch is van een systeem waarin de president te veel macht heeft. In de VS is zoiets wel handig, in het Nederlandse systeem is er geen noodzaak om ervoor te zorgen dat premiers maar 2 keer premier kunnen zijn.
|
![]() |
|
Ik weet niet wie ooit in Venezuela geweest is, maar het land is een van de rijkste olielanden ter wereld. Slechts een handjevol mensen profiteert hiervan, waaronder Chavez zelf. Het merendeel woont in sloppenwijken, is werkloos, sommigen hebben zelfs niet eens een douche of riolering. Het standaardbeeld wordt voornamelijk bepaald door arme, ongewassen doch hardwerkende mensen, golfplatenhuisjes, slechte wegen en oude, kapotte Amerikaanse auto's. Volgens de mensen die ik daar gesproken heb is Chavez het vleesgeworden kwaad.
Benzine is dan weer wél lekker scherp geprijsd.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() Dat el presidento vaker herkozen mag worden, is juist een zegen voor de democratie. Ik vind het alleen jammer dat ook deze nieuwe grondwet nodeloze beknottingen bevat. Als het volk na maximale regeerperiode nog steeds Hugodol zou zijn, beperkt een dwaze wetsregel dat hij naar de wens van het volk verder kan regeren. ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Ditmaal kocht Chavez steun door het referendum uit te breiden naar lagere bestuurders, waardoor die massaal in zetbazen voor zijn politieke agenda veranderen. Ze willen maar wat graag levenslang aanblijven, en dus voeren ze campagne voor ja stemmen. Citaat:
Maar goed, sluit vooral de ogen voor wat er aan de hand is.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd op 17-02-2009 om 14:43. |
![]() |
||
Citaat:
d'accoord, nee? ok dus het heeft niets met de 'verkeerde' keuze te maken maar met de algemene welvaart in je land hoog houden. Mijn toekomstig loon ligt nou ook niet bepaald beneden modaal. Maargoed ik neem aan dat jij over 10 jaar een bod doet op amsterdam eiland, daar een hut met een zwembad vol monopolie-euro's op zet en de rest van je leven achterover in de zon ligt? een financieel "expert" loopt niet zo veel risico om ongeschikt te worden voor het werk waar hij van houdt. moge je ooit cijferblindheid krijgen beste man. ![]()
|
|