Hee!
Ik zit zelf (nog) niet op de pabo, maar denk er wel over na om hem te gaan doen.
Ik kan je dus wel eea vertellen:
het ligt eraan wat je nu doet, maar je kunt de pabo in 3 of 4 jaar doen. Als je mbo Onderwijsassistent doet of vwo, kan het in 3 jaar (volgens mij ook als je een andere hbo-propedeuse hebt?). En soms kan het ook als je SPW hebt, maar dat verschilt per pabo. Bij een vriend van mij zijn ze nog aan t nadenken of hij het verkort mag doen. Als je een andere mbo-opleiding hebt afgerond, of een havo diploma hebt, doe je er 4 jaar over.
Er zit echter wel een groot verschil in de verkorte studie doen of niet, ik zou er goed over nadenken. Je loopt namelijk wél meer stage als je de verkorte studie doet, en dat kan heel leuk zijn, het kan ook heel intensief zijn, meteen 2 dagen per week stage lopen. Ook hoorde ik van mensen die toch maar de volledige opleiding zijn gaan doen, omdat ze gewoon veel leuke dingen niet meekregen. Je hebt ook nauwelijks tijd voor zelfreflectie, het is echt rennen en stressen als je de verkorte opleiding doet.
Daarentegen, als je MBO al hebt afgerond, kan ik me wel voorstellen dat het lekker is een jaartje eerder klaar te zijn, anders word je wel heel oud
Maar trouwens, ik weet niet waar je woont, maar het verschilt ook bij veel pabo's hoe ze tegenover al dit soort dingen staan. Ik zou in elk geval ook bij meerdere pabo's een kijkje nemen, want het verschilt heel erg per pabo. Ik heb in Hengelo en Utrecht gekeken, en mijn voorkeur gaat uit naar Hengelo. Daar zit namelijk een apart gebouw voor de pabo, het zit niet in een of andere hogeschool, heeft een eigen bestuur en alles

Sowieso hebben ze ook heel goede contacten met basisscholen, omdat ze de enige pabo zijn voor Hengelo, Borne, Almelo enz. De dichtstbijzijnde pabo zit dacht ik in Doetinchem? Terwijl er in bijvoorbeeld Utrecht 3 pabo's zitten. Ik zou gewoon even goed naar de verschillen kijken!
Succes!