Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-03-2009, 11:55
Omnomnom
Hai!

Voor maatschappijleer hebben we zo'n opdracht voor een presentatie. Nu hebben wij besloten om dit in betoogvorm te gaan doen. Onze stelling is: Immigranten die naar Nederland komen mogen hun eigen gebruiken behouden.

We zijn dus voor integratie.

Integratie: een gedeeltelijke aanpassing aan de dominante cultuur van een land met behoud van eigen cultuurkenmerken.

Immigranten passen zich dus gedeeltelijk aan aan de Nederlandse cultuur. Dit is nodig omdat mensen elkaar moeten verstaan en begrijpen, maar zij mogen wel hun eigen cultuur behouden.

Kunnen jullie ons helpen met wat argumenten? Google is ook niet erg nuttig, er zijn amper argumenten te vinden voor deze stelling.

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-03-2009, 12:34
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
er zijn amper argumenten te vinden voor deze stelling.
logisch nadenken werkt beter dan googlen deze conclusie is wel heel makkelijk.

in Nederland hebben we zaken als:
vrijheid van meningsuiting
vrijheid van godsdienst
recht op vereniging

en nog meer zaken die het kunnen uitoefenen van een eigen cultuur goed mogelijk maken.
Oud 01-03-2009, 12:41
Omnomnom
Citaat:
logisch nadenken werkt beter dan googlen deze conclusie is wel heel makkelijk.

in Nederland hebben we zaken als:
vrijheid van meningsuiting
vrijheid van godsdienst
recht op vereniging

en nog meer zaken die het kunnen uitoefenen van een eigen cultuur goed mogelijk maken.
Ja, dat argument had ik al.

"Daarnaast is Nederland een vrij land. In artikel 1 van de grondwet staat: Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
Daarom mogen immigranten hun eigen cultuur gewoon behouden.

Ook is het handig als immigranten zich gedeeltelijk aanpassen. Zo kan iedereen elkaar begrijpen en verstaan, waardoor niemand zich afzondert en een losse groep gaat vormen. Iedereen kan wel zichzelf zijn en zijn eigen geloofsovertuiging behouden. Dit vermindert het aantal ontevreden burgers die zich niet thuisvoelen."

Maar verder dan deze 2 kom ik niet echt..
Met citaat reageren
Oud 01-03-2009, 12:54
ganralph
ganralph is offline
dit zijn twee goede argumenten denk ik, en hoeveel wil je er eigenlijk hebben? (het aantal argumenten zegt niet per se iets over de sterkte van je standpunt. liever 1 goed argument, dan 10 zwakke)

je tweede punt moet je wel wat beter uitwerken, want je doet hier vrij grote aannames (niemand zal zich afzonderen) die je waarschijnlijk niet hard kunt maken. de kwesties van "elkaar begrijpen" zijn op zich wel goed; maar denk goed na over hoe je dit verpakt.

denk ook na over wat de tegenargumenten zouden kunnen zijn en probeer die te ontkrachten. dat levert vaak sterke argumenten op waarmee je de tegenpartij meteen voor bent.

bijv: mensen die roepen dat iedereen hier de Nederlandse cultuur moet beoefenen (of zoiets). wijs er dan op dat "de" Nederlandse cultuur ook niet bestaat. in Nederland zijn al heel veel verschillende "autochtone" culturen te vinden. (een Limburger mag carnaval vieren, een Fries mag fierljeppen, dus mag een immigrant ook lekker zijn gang gaan).
Oud 01-03-2009, 13:05
Omnomnom
Citaat:
dit zijn twee goede argumenten denk ik, en hoeveel wil je er eigenlijk hebben? (het aantal argumenten zegt niet per se iets over de sterkte van je standpunt. liever 1 goed argument, dan 10 zwakke)

je tweede punt moet je wel wat beter uitwerken, want je doet hier vrij grote aannames (niemand zal zich afzonderen) die je waarschijnlijk niet hard kunt maken. de kwesties van "elkaar begrijpen" zijn op zich wel goed; maar denk goed na over hoe je dit verpakt.

denk ook na over wat de tegenargumenten zouden kunnen zijn en probeer die te ontkrachten. dat levert vaak sterke argumenten op waarmee je de tegenpartij meteen voor bent.

bijv: mensen die roepen dat iedereen hier de Nederlandse cultuur moet beoefenen (of zoiets). wijs er dan op dat "de" Nederlandse cultuur ook niet bestaat. in Nederland zijn al heel veel verschillende "autochtone" culturen te vinden. (een Limburger mag carnaval vieren, een Fries mag fierljeppen, dus mag een immigrant ook lekker zijn gang gaan).
Bedankt! Die laatste is ook erg handig ja . Ik zal er iets mee gaan doen!
Met citaat reageren
Oud 01-03-2009, 13:44
Nona
Nona is offline
In de migratiepsychologie wordt vaak een volgend model gebruikt om onderscheid te maken tussen verschillende manieren van omgaan met oorspronkelijke en nieuwe cultuur:

Je ziet hierin dat behoud van eigen gebruiken (en waardering daarvoor) zowel gepaard kan gaan met afwijzing van de nieuwe cultuur (segregatie) als waardering voor de cultuur van de omgeving (integratie). Denk logisch na over hoe dat in zijn werk zou kunnen gaan en welke praktische gevolgen waardering of afwijzing zouden kunnen hebben. Geef duidelijke voorbeelden (eventueel casussen, misschien is er op internet wel wat te vinden).
Oud 01-03-2009, 14:18
Omnomnom
Citaat:
In de migratiepsychologie wordt vaak een volgend model gebruikt om onderscheid te maken tussen verschillende manieren van omgaan met oorspronkelijke en nieuwe cultuur:
[afbeelding]

Je ziet hierin dat behoud van eigen gebruiken (en waardering daarvoor) zowel gepaard kan gaan met afwijzing van de nieuwe cultuur (segregatie) als waardering voor de cultuur van de omgeving (integratie). Denk logisch na over hoe dat in zijn werk zou kunnen gaan en welke praktische gevolgen waardering of afwijzing zouden kunnen hebben. Geef duidelijke voorbeelden (eventueel casussen, misschien is er op internet wel wat te vinden).
Jup, dat plaatje hebben we op school ook gehad.
Bedankt .
Met citaat reageren
Oud 01-03-2009, 14:24
Omnomnom
Tot nu toe heb ik dit:

Ten eerste is Nederland een pluriforme samenleving. Dit houdt in dat er in Nederland veel verschillende cultuurgroepen leven en deze cultuurgroepen hebben elk hun eigen cultuurkenmerken. Waarom zouden immigranten zich volledig moeten aanpassen als Nederland bekend staat als een multiculturele samenleving?

Daarnaast is Nederland een vrij land. In artikel 1 van de grondwet staat: Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
Immigranten mogen gewoon hun cultuur behouden, omdat dit wettelijk is vastgesteld.

Ook bestaat er niet echt een Nederlandse cultuur. In Nederland bestaan een heleboel autochtone culturen. Friezen mogen fierljeppen (hoogspringen met een stok) en Brabanders mogen carnaval vieren. Hoe kunnen de allochtonen zich volledig aanpassen als er niet eens een echte Nederlandse cultuur is?

Misscihen heeft iemand nog aanwijzingen? Ik wil ze denk ik nog wel een beetje uitbreiden, maar ik zou niet goed weten wat ik erbij moet doe zonder dat het klakkeloos gelul wordt...
Met citaat reageren
Oud 01-03-2009, 17:47
ganralph
ganralph is offline
je eerste en derde punt zijn nu eigenlijk hetzelfde...

misschien kun je er nog iets bijnemen over hoe verschillende culturen Nederland in het verleden verrijkt hebben (voorbeelden genoeg). kortom, neem historische voorbeelden van integratie (die positief heeft uitgepakt).
Oud 02-03-2009, 00:43
Verwijderd
Citaat:
We zijn dus voor integratie.
Slechte stelling. Iedereen is voor integratie. Net zoals iedereen voor goede scholing, goede gezondheidszorg en goede huisvesting is.

Iedereen is tegen segregatie, geweld en oorlog, overmatig drugsgebruik en milieuvervuiling. Het is gewoon een slechte stelling waar je niks mee kan en dat blijkt al uit jouw volgende reacties:

Citaat:
Misscihen heeft iemand nog aanwijzingen? Ik wil ze denk ik nog wel een beetje uitbreiden, maar ik zou niet goed weten wat ik erbij moet doe zonder dat het klakkeloos gelul wordt...
Citaat:
Ja, dat argument had ik al.
Citaat:
Maar verder dan deze 2 kom ik niet echt..
Met citaat reageren
Oud 02-03-2009, 15:34
Omnomnom
Citaat:

misschien kun je er nog iets bijnemen over hoe verschillende culturen Nederland in het verleden verrijkt hebben (voorbeelden genoeg). kortom, neem historische voorbeelden van integratie (die positief heeft uitgepakt).
Ja thanks, dat is wel een goed idee!
Met citaat reageren
Oud 02-03-2009, 15:42
Omnomnom
Citaat:

Het zal wel aan mij liggen, maar ik kan niet echt wat voorbeelden vinden.. Behalve dat we woorden jatten van het Duits/Engels. Misschien ben ik wel gewoon slecht met google :').
Met citaat reageren
Oud 02-03-2009, 16:33
ganralph
ganralph is offline
uit je vorige twee reacties krijg ik de indruk dat je acht minuten gezocht hebt. en dan nog maar alleen op google. er zijn genoeg voorbeelden voor minimaal twintig presentaties, maar je moet je wel inzetten
Oud 02-03-2009, 16:37
Omnomnom
Citaat:
uit je vorige twee reacties krijg ik de indruk dat je acht minuten gezocht hebt. en dan nog maar alleen op google. er zijn genoeg voorbeelden voor minimaal twintig presentaties, maar je moet je wel inzetten
Ja dat is ook zo. Ik zal vanavond eens op m'n gemak rondkijken, toch bedankt .
Met citaat reageren
Oud 02-03-2009, 16:45
ganralph
ganralph is offline
ok, succes!
Reageren

Regels voor berichten