Een visie is gewoon iemands blik op.... De vraag stelt dat je 4 politieke visies moet geven, daarmee neigt de vraag inderdaad naar de aspecten van liberaal, conservatief enzovoorts, maar opzich om vier verschillende visies te geven vanuit verschillende partij'en is niet raar. De vraag is daarover niet heel duidelijk, immers hebben die partij'en een politieke visie. Je kan vvd bijvoorbeeld bij rechts plaatsen, want een rechtse partij is bijvoorbeeld de vvd.
Wat ik denk: de docent wilde toetsen of de leerlingen (zoals jij) de invalshoeken van de politiek kennen, het liberale, conservatieve, enzovoorts. Daarbij heeft hij een vraag gemaakt, met in zijn hoofd het doel die antwoorden. Hij heeft er echter niet bij nagedacht dat je die vraag net wat anders kan interprenteren, en een ander antwoord kan geven dat opzich wel dezelfde kant op gaat en daarmee ook de vraag wel in zekere mate goed beantwoord.
In essentie kan je uit de vraag niet, of niet goed (genoeg) opmaken dat hij het zo algemeen wil; jij het de vraag veel concreter beantwoord met praktijkvoorbeelden. Hij kan jou moeilijk afrekenen op het goed beantwoorden van een vraag die hij vaag stelt.
Het is denk ik voor scholieren lastig deze punten aan te kaarten omdat iets een erg normatief karakter heeft en dat principe gewoon niet echt leeft op middelbare-scholieren. Maar als je de punten belangrijk vind is het de moeite om het bij je mentor (eigenlijk examencommissie) aan te kaarten, zij kunnen er wel voor zorgen dat het nog een keer beoordeeld wordt, meestal gebeurd dat dan door een andere docent.
|