![]() |
|
Bron: ad
Agressie in trein explosief gestegen Door Olof van Joolen en Kees Wessels De agressie in de trein loopt de spuigaten uit. In het eerste kwartaal van dit jaar steeg het aantal incidenten met 50 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2001. Op de Zoetermeerlijn weigeren machinisten zelfs al te vertrekken of laten ze niemand meer instappen. In het eerste kwartaal dit jaar deden zich verspreid over het land 2400 incidenten voor, blijkt uit interne NS-stukken. Voor het leeuwendeel - bijna 70 procent - zijn het zwartrijders die agressief zijn tegen NS-personeel. De categorie reizigers die opzettelijk gevaarlijke situaties veroorzaken, stijgt het snelst. Maar ook het aantal meldingen over agressie door drank- en drugsgebruik groeit per kwartaal. De meeste meldingen komen van conducteurs. Hoewel dat niet uit de meldingen blijkt, is het volgens de vakbonden op de Zoetermeerlijn het ergst. Op deze lijn - een rondje tussen Den Haag en Zoetermeer - is de conducteur geschrapt. Onlangs werd in een trein op deze lijn een remkraan losgedraaid. De machinist ontdekte het op tijd en kon een ongeluk voorkomen. ,,Een groep vandalen heeft de speciale sleutel bemachtigd die toegang geeft tot de cabine van de machinisten'', zegt D. Cijs, bestuurder van de vakbond VVMC. ,,Ze gaan in de lege cabine aan de achterkant van de trein en halen daar levensgevaarlijke zaken uit. Elke dag ben ik bang dat het vreselijk misgaat.'' De plaatselijke ondernemingsraad (OR) heeft de NS-directie gevraagd snel in te grijpen. Zij wil dat er voorlopig twee conducteurs op elke trein rijden. Als er niet genoeg mensen beschikbaar zijn, moet veiligheidspersoneel bijspringen. Eerder heeft de NS 's avonds beveiligingsmensen ingezet, maar daar is na een half jaar een einde aan gekomen. Ook moet de nachttrein in het weekeinde worden geschrapt als de uitgaansgelegenheden in Zoetermeer niet willen meehelpen, stelt de plaatselijke OR. De NS heeft beloofd in december met maatregelen te komen. Volgens de bonden is wachten niet meer mogelijk, omdat het aantal zwartrijders door de gebrekkige controle is gestegen tot circa 30 procent. Machinisten zijn de agressie zat. Een aantal rijdt zijn dienst, stopt op alle stations, maar doet nergens de deuren open zodat niemand kan instappen. dit vind ik dus gewoon ziek, ik bedoel hoever moet dit nog komen ? en als het nou gewoon boze ns klanten waren is het nog ziek, maar imo minder, ik bedoel je bent zelf illegaal bezig, wtf. daarbij ik vraag me af hoever dit moet komen nu het openenbaar vervvoer om het maar breed te zeggen, ben geen oude lul, maar het wordt een groot relhuis hiero, en daar schijt ik op, meningen enzo ?
|
![]() |
||
Iemand M Magazine uit de NRC gelezen?
Het is niet toevallig dat op de Flevolijn en de Zoetermeer lijn de meeste agressie voorkomt. Op beide lijnen staan veel stations na elkeer en dus zijn er vaak mensen die uit verveling zwart naar het volgende station reizen en ondertussen een conducteur in elkaar meppen. Citaat:
REIE
||
Citaat:
REIE
||
Citaat:
||
Citaat:
deze vorm van geweld dat is het echte probleem (of het aanpakken ervan
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
|
![]() |
Bij agressie trein hermetisch afsluiten zodat ze niet meer kunnen vluchten voor de wouten er zijn, ook niet als stations dicht bij elkaar liggen. Verder vette boetes invoeren, ook gevangenisstraffen, de man/vrouw met het karretje de bevoegdheid geven geen drank te geven aan iemand EN een conducteur (of 2) samen met deze man/vrouw de ronde laten doen terwijl de kaartjes worden gecontroleerd. En wat mij betreft mogen conducteurs meer bevoegdheden krijgen, en ook wapens (wapenstok/pepperspray) dragen, en evt. extra cursussen van belastinggeld krijgen om hier verstandig en adequaat mee om te springen. Maar liever nog zou ik zien dat dit niet nodig is omdat de politie meer zorg gaat dragen voor veiligheid in het openbaar vervoer, evt. in burger. Cameratoezicht lijkt me overigens geen goed plan, want ik verwacht dat dan die camera's gemold worden, en het is erg duur als je dat voor iedere wagon in Nederland wil gaan doen.
|
![]() |
|
de NS en andere spoorlijnen zijn allemaal geprivatiseerd. Er is dus geen mogelijkheid om daar politie op te zetten, noch kan men van belastinggeld cursussen van deze bedrijven sponsoren. Wel kan men (denk ik) cursussen verplicht stellen voor dit beroep (?)
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Ik weet niet of het onbetaalbaar is, zou je een kosten-batenanalyse van moeten maken. Als je een draaipoortjes-systeem maakt, bij OV en openbare gebouwen... (tourniquette?) Maar dán heb je pas segregatie... Gewoon een groep mensen die nergens meer mag komen. Dan breekt de pleuris pas goed uit. Strenger opvoeden zou een uitkomst zijn, alleen dan redelijkerwijs ingevoerd, als het een revolutie wordt, gaan we gewoon weer terug in de tijd. Moeten we wel nog een tussentijdse oplossing hebben. Suggesties?
|
Ach ja, in Nederland loopt al een hele grote groep mensen die een bepaald gebouw of omgeving al niet meer mag betreden.
Er bestaan ook al genoeg voorbeelden van een stadsverbod, hoe moeilijk te controleren dat dan ook mag zijn. De pleuris zal niet uitbreken bij een stationverbod, maar het probleem zal zich waarschijnlijk wel gaan verplaatsen natuurlijk. Strenger opvoeden hoeft niet zozeer, wellicht wel beter opvoeden. Of misschien beter gezegd: opvoeden! Normen en waarden zijn aan het vervagen, maar ook is een gebrek aan erkenning vaak aanleiding tot gewelddadig gedrag. Voor de NS zouden poortjes inderdaad goed uitkomst kunnen bieden. Mensen die niet op het station thuishoren kunnen er dan alleen nog maar in met een geldig kaartje, zou ook het zwartrijden tegen kunnen gaan. Echter de agressie in de treinen neemt dan natuurlijk niet af. Bij agressie een trein hermetisch afsluiten is een leuk, maar ook ontzettend duur idee. Ik weet niet of je ziet wat voor een enorme rompslomp er bij zon afsluiting komt kijken, maar dit levert voor de NS logistieke problemen op, voor de politie een heleboel manschappen en ten slotte is het vaak lastig om in dit soort situaties de hele groep aansprakelijk te stellen. Het groepje uit Almere heb ik één keer gezien. Inderdaad irritante mannetjes met gouden tanden, scheve petjes, de illusie in Amerika te leven, gebrek aan respect voor meisjes en messen op zak. Ze kunnen in ieder geval niet tegen vernedering wat iets zegt over hun eigen machtsgevoel zodra ze een groep vormen op bijvoorbeeld een station. Een gevoel wat vrijwel alle jongeren hebben zodra ze een grote groep vormen. Suggesties? Nee sorry! Misschien weer een keer een Amstelcup wedstrijd organiseren in Emmeloord |
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
AGH: Voor het leeuwendeel - bijna 70 procent - zijn het zwartrijders die agressief zijn tegen NS-personeel. De categorie reizigers die opzettelijk gevaarlijke situaties veroorzaken, stijgt het snelst. De agressie zou dus wel degelijk af moeten nemen als zwartrijders niet meer in de trein kunnen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
PV, je hebt inderdaad gelijk. Agressie zou inderdaad wel moeten afnemen, maar ik drukte me verkeerd uit. Ik doelde namelijk op groepen jongeren die uitstapjes maken en in een uitgelaten bui een bank voorzien van het onderschrift Sappemeer Jongeren Kern of Dodewaard de gekste. Ik weet niet of vandalisme ook onder het woord agressie valt maar aan de meeste treinstellen te zien heeft de NS ook hier problemen mee. Maar mocht er inderdaad sprake zijn 70% die geen kaartje koopt om speciaal problemen te zoeken zouden poortjes voor dit station sowieso rendabel moeten zijn. Al hoop ik wel dat er gewoon conducteurs blijven rondlopen, want er worden genoeg mensen lastig gevallen tijdens een normale treinreis. |
![]() |
|
![]() |
REIE schreef dat overal poortjes moeten komen omdat het in Parijs goed werkt, ik heb daar een vriendin en we jumpen de portjes voortdurend,
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Ik zit nu in St. Moritz... in de treinen hier zie je een conducteur, en dat zijn vaak meiden van een jaar of 17/18...
Agressie tegen conducteurs is er hier nooit. Wel even anders dan in Nederland. Citaat:
![]() Ook grappig: na ongeveer 19-20 uur en voor 7-8 uur zitten er geen conducteurs op de treinen, dan hangen er bordjes op dat het een conducteurloze trein is, of je je meerrittenkaart op het perron wilt afstempelen, en dat je op stations zonder automaat je kaartje bij de machinist moet gaan kopen. Wat zou er in Nederland gebeuren als ze dat zouden doen... na 19 uur geen conducteur in de trein, en er nog bordjes op hangen om dat duidelijk te maken ook? Overigens, zwartrijders bestaan hier dus nauwelijks. ![]() |
![]() |
|
![]() |
net als de metro poortjes neerzetten.. en bovenal: de stations beveiligen, werkloosheid is ook gelijk geen probleem meer
![]() geen baan en je wilt werken? ga maar op het station surveilleren ![]() ![]()
|
Poortjes zoals in Parijs Londen en ook Antwerpen werken niet, ik biecht het meteen maar even op maar ik heb daar vaak zwart gereden
![]() ![]() btw ik ben ook wel voor terugdraaiing van de privatisering maar dat is wel een beetje een indirecte oplossing voor dít probleem ![]()
|
Gewoon hard aanpakken boete van 500 Euro,in barcelona is de boete zonder kaartje in de metro 110 Euro als ik goed heb,roken 80 Euro boete.
Ook liever conducteurs aannemen die niet bang zijn voor een knok partij. Zet er een paar antiliaanse of turken neer moet je opletten hoe lief ze dan zijn. Valt me altijd op als de conducteurs agressief kijken zijn die vervelende kindertjes meteen poes lief.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Rookverbod - The Sequel hhendrikxx | 133 | 01-12-2008 20:07 |