Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-07-2002, 21:21
klootzak2001
klootzak2001 is offline
Bron: ad

Agressie in trein explosief gestegen

Door Olof van Joolen en Kees Wessels

De agressie in de trein loopt de spuigaten uit. In het eerste kwartaal van dit jaar steeg het aantal incidenten met 50 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2001. Op de Zoetermeerlijn weigeren machinisten zelfs al te vertrekken of laten ze niemand meer instappen.

In het eerste kwartaal dit jaar deden zich verspreid over het land 2400 incidenten voor, blijkt uit interne NS-stukken. Voor het leeuwendeel - bijna 70 procent - zijn het zwartrijders die agressief zijn tegen NS-personeel. De categorie reizigers die opzettelijk gevaarlijke situaties veroorzaken, stijgt het snelst. Maar ook het aantal meldingen over agressie door drank- en drugsgebruik groeit per kwartaal.

De meeste meldingen komen van conducteurs. Hoewel dat niet uit de meldingen blijkt, is het volgens de vakbonden op de Zoetermeerlijn het ergst. Op deze lijn - een rondje tussen Den Haag en Zoetermeer - is de conducteur geschrapt. Onlangs werd in een trein op deze lijn een remkraan losgedraaid. De machinist ontdekte het op tijd en kon een ongeluk voorkomen. ,,Een groep vandalen heeft de speciale sleutel bemachtigd die toegang geeft tot de cabine van de machinisten'', zegt D. Cijs, bestuurder van de vakbond VVMC. ,,Ze gaan in de lege cabine aan de achterkant van de trein en halen daar levensgevaarlijke zaken uit. Elke dag ben ik bang dat het vreselijk misgaat.''

De plaatselijke ondernemingsraad (OR) heeft de NS-directie gevraagd snel in te grijpen. Zij wil dat er voorlopig twee conducteurs op elke trein rijden. Als er niet genoeg mensen beschikbaar zijn, moet veiligheidspersoneel bijspringen. Eerder heeft de NS 's avonds beveiligingsmensen ingezet, maar daar is na een half jaar een einde aan gekomen. Ook moet de nachttrein in het weekeinde worden geschrapt als de uitgaansgelegenheden in Zoetermeer niet willen meehelpen, stelt de plaatselijke OR.

De NS heeft beloofd in december met maatregelen te komen. Volgens de bonden is wachten niet meer mogelijk, omdat het aantal zwartrijders door de gebrekkige controle is gestegen tot circa 30 procent. Machinisten zijn de agressie zat. Een aantal rijdt zijn dienst, stopt op alle stations, maar doet nergens de deuren open zodat niemand kan instappen.

dit vind ik dus gewoon ziek, ik bedoel hoever moet dit nog komen ?
en als het nou gewoon boze ns klanten waren is het nog ziek, maar imo minder, ik bedoel je bent zelf illegaal bezig, wtf.

daarbij ik vraag me af hoever dit moet komen nu het openenbaar vervvoer om het maar breed te zeggen, ben geen oude lul, maar het wordt een groot relhuis hiero, en daar schijt ik op,

meningen enzo ?
Oud 30-07-2002, 22:00
PV
PV is offline
zorg drvoor dat alleen mensen met een geldig reisdocument op het perron kunnen, met die controles die er zo nu en dan al zijn. Zou dan dus 70% van de klachten moeten verhelpen..
Met citaat reageren
Oud 30-07-2002, 22:31
Balance
Balance is offline
kvraag me af wat de ns denkt dat de uitgaansgelegenheden van zoetermeer nog kunnen doen dan....
ja, geen drank meer schenken, maar dat doen ze natuurlijk nooit!
kdenk dat ze weinig invloed kunnen uitoefenen op de vandalen...

idd, behoorlijk triest!
Oud 31-07-2002, 11:33
klootzak2001
klootzak2001 is offline
Citaat:
linda85 schreef:
kvraag me af wat de ns denkt dat de uitgaansgelegenheden van zoetermeer nog kunnen doen dan....
ja, geen drank meer schenken, maar dat doen ze natuurlijk nooit!
kdenk dat ze weinig invloed kunnen uitoefenen op de vandalen...

idd, behoorlijk triest!
ik heb het hele artikel neergezet, maar ik vraag me idd, ook af,
wat uitgaansgelegenheden hiermee te maken hebben.
tenzij ze daar natuurlijk een duidelijk bewijs of iets dergelijks voor hebben.
in onze stad zijn het vooral de gastjes die niet binnen worden gelaten die rotzooi trappen.
Oud 31-07-2002, 12:13
REIE
REIE is offline
Iemand M Magazine uit de NRC gelezen?
Het is niet toevallig dat op de Flevolijn en de Zoetermeer lijn de meeste agressie voorkomt. Op beide lijnen staan veel stations na elkeer en dus zijn er vaak mensen die uit verveling zwart naar het volgende station reizen en ondertussen een conducteur in elkaar meppen.

Citaat:
PV schreef:
zorg drvoor dat alleen mensen met een geldig reisdocument op het perron kunnen, met die controles die er zo nu en dan al zijn. Zou dan dus 70% van de klachten moeten verhelpen..
Helemaal mee eens. Scheelt een op onbetaalde zitplaatsen in de trein. Op de Parijse RER of metro is het gewoon onmogelijk om zwart te rijden, overal poortjes waar je je kaartje in moet doen voordat je verder kan! Ook zijn hierdoor geen conducteurs meer nodig, best handig voor een privatiserend staatsbedrijf... Die mannen zitten toch vaak gezellig bij de machinist koffie te drinken.

REIE
Oud 31-07-2002, 13:05
Joostje
Joostje is offline
zie meer in gratis treinvervoer eigelijk
Oud 31-07-2002, 13:51
REIE
REIE is offline
Citaat:
Joostje schreef:
Er is al gratis openbaar vervoer in Hasselt. Maar dit gaat wel via de belasting, slimmerd. Toch ben ik er voorstander van!

REIE
Oud 31-07-2002, 14:00
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
REIE schreef:

Er is al gratis openbaar vervoer in Hasselt. Maar dit gaat wel via de belasting, slimmerd. Toch ben ik er voorstander van!

REIE
Jammer dat er voor de rest niks te beleven valt in Hasselt
Oud 31-07-2002, 14:20
Zeehondje
Zeehondje is offline
gewoon politie team oprichten die snel overal ter plaatse kan zijn en snel oproepbaar is. Als er dan wat is meteen die gasten pakken . Gewoon zero tolerance beleid gaan voeren.
Oud 31-07-2002, 18:43
respecTina
respecTina is offline
de cijfers kloppen niet helemaal de conducteurs zijn namelijk meer gaan rappoteren als geweld daardoor vallen de cijfers hoger uit en lijkt het alsof het geweld enorm toegenomen is terwijl dit eigenlijk inet zo is
Oud 31-07-2002, 19:23
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
respecTina schreef:
de cijfers kloppen niet helemaal de conducteurs zijn namelijk meer gaan rappoteren als geweld daardoor vallen de cijfers hoger uit en lijkt het alsof het geweld enorm toegenomen is terwijl dit eigenlijk inet zo is
Oja? Vertel...
Met citaat reageren
Oud 31-07-2002, 19:26
tacidvs
tacidvs is offline
Mensen gewoon een treinverbod geven of een lekkere boete, een waar ze iets aan hebben, €666 ofzo. Als ze zich niet kunnen gedragen...
Oud 31-07-2002, 19:49
klootzak2001
klootzak2001 is offline
Citaat:
tacidvs schreef:
Mensen gewoon een treinverbod geven of een lekkere boete, een waar ze iets aan hebben, €666 ofzo. Als ze zich niet kunnen gedragen...
is dat 666 een willekeurig bedrag ?
Oud 31-07-2002, 19:50
klootzak2001
klootzak2001 is offline
Citaat:
Joostje schreef:
misschien, maar i.mo. heeft treinvervoer hier geen ruk mee te maken, pak ze in de trein aan dan zie je het ergens anders terug komen.

deze vorm van geweld dat is het echte probleem (of het aanpakken ervan
Oud 03-08-2002, 00:51
Mel P
Mel P is offline
Stom gezeur vind ik over die Zoetermeer lijn, ik reis er vaak mee, maar ik vind de hofpleinlijn echt wel minder prettig! Ze meoten gewoon goeie strenge conducteurs inzetten, type uitsmijter!
Met citaat reageren
Oud 03-08-2002, 17:55
Yamyam
Yamyam is offline
Logisch hoor. Een bericht over agressie plaatsen en jezelf klootzak noemen.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2002, 20:04
Verwijderd
Citaat:
respecTina schreef:
Kom, jij weet net zo goed als de rest hier dat 't besef van enig moreel, normen en waarden enorm aan 't verwateren is onder de jeugd.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2002, 20:10
Balance
Balance is offline
Citaat:
Yamyam schreef:
Logisch hoor. Een bericht over agressie plaatsen en jezelf klootzak noemen.
vind ik ook... hij had, toen hij zich 3 kwart jaar terug aanmeldde, moeten bedenken dat hij 10 maanden later een bericht zou posten of agressie!
Oud 03-08-2002, 23:15
twiety
twiety is offline
Bij agressie trein hermetisch afsluiten zodat ze niet meer kunnen vluchten voor de wouten er zijn, ook niet als stations dicht bij elkaar liggen. Verder vette boetes invoeren, ook gevangenisstraffen, de man/vrouw met het karretje de bevoegdheid geven geen drank te geven aan iemand EN een conducteur (of 2) samen met deze man/vrouw de ronde laten doen terwijl de kaartjes worden gecontroleerd. En wat mij betreft mogen conducteurs meer bevoegdheden krijgen, en ook wapens (wapenstok/pepperspray) dragen, en evt. extra cursussen van belastinggeld krijgen om hier verstandig en adequaat mee om te springen. Maar liever nog zou ik zien dat dit niet nodig is omdat de politie meer zorg gaat dragen voor veiligheid in het openbaar vervoer, evt. in burger. Cameratoezicht lijkt me overigens geen goed plan, want ik verwacht dat dan die camera's gemold worden, en het is erg duur als je dat voor iedere wagon in Nederland wil gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2002, 01:18
Joostje
Joostje is offline
de NS en andere spoorlijnen zijn allemaal geprivatiseerd. Er is dus geen mogelijkheid om daar politie op te zetten, noch kan men van belastinggeld cursussen van deze bedrijven sponsoren. Wel kan men (denk ik) cursussen verplicht stellen voor dit beroep (?)
Oud 04-08-2002, 09:48
twiety
twiety is offline
Citaat:
Joostje schreef:
de NS en andere spoorlijnen zijn allemaal geprivatiseerd. Er is dus geen mogelijkheid om daar politie op te zetten, noch kan men van belastinggeld cursussen van deze bedrijven sponsoren. Wel kan men (denk ik) cursussen verplicht stellen voor dit beroep (?)
Of je draait de privatisering terug, dat heb ik liever.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2002, 09:53
tacidvs
tacidvs is offline
Dit soort dingen wegen bij mij mee als pro-argument in de identificatieplicht. En dan het liefst elektronisch, opdat bepaalde mensen bepaalde deuren niet meer doorkunnen, wc's ofzo.
Oud 04-08-2002, 10:16
twiety
twiety is offline
Citaat:
tacidvs schreef:
Dit soort dingen wegen bij mij mee als pro-argument in de identificatieplicht. En dan het liefst elektronisch, opdat bepaalde mensen bepaalde deuren niet meer doorkunnen, wc's ofzo.
De indentificatieplicht komt er volgens mij al aan. Electronisch met restricties is op zich een goed plan, maar de uitvoering lijkt me onbetaalbaar.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2002, 10:47
tacidvs
tacidvs is offline
Ik weet niet of het onbetaalbaar is, zou je een kosten-batenanalyse van moeten maken. Als je een draaipoortjes-systeem maakt, bij OV en openbare gebouwen... (tourniquette?) Maar dán heb je pas segregatie... Gewoon een groep mensen die nergens meer mag komen. Dan breekt de pleuris pas goed uit. Strenger opvoeden zou een uitkomst zijn, alleen dan redelijkerwijs ingevoerd, als het een revolutie wordt, gaan we gewoon weer terug in de tijd. Moeten we wel nog een tussentijdse oplossing hebben. Suggesties?
Oud 04-08-2002, 11:38
AGH
AGH is offline
Ach ja, in Nederland loopt al een hele grote groep mensen die een bepaald gebouw of omgeving al niet meer mag betreden.
Er bestaan ook al genoeg voorbeelden van een ‘stadsverbod’, hoe moeilijk te controleren dat dan ook mag zijn.
De pleuris zal niet uitbreken bij een stationverbod, maar het probleem zal zich waarschijnlijk wel gaan verplaatsen natuurlijk.
Strenger opvoeden hoeft niet zozeer, wellicht wel beter opvoeden.
Of misschien beter gezegd: opvoeden!
Normen en waarden zijn aan het vervagen, maar ook is een gebrek aan erkenning vaak aanleiding tot gewelddadig gedrag.

Voor de NS zouden poortjes inderdaad goed uitkomst kunnen bieden.
Mensen die niet op het station thuishoren kunnen er dan alleen nog maar in met een geldig kaartje, zou ook het zwartrijden tegen kunnen gaan.
Echter de agressie in de treinen neemt dan natuurlijk niet af.
Bij agressie een trein hermetisch afsluiten is een leuk, maar ook ontzettend duur idee.
Ik weet niet of je ziet wat voor een enorme rompslomp er bij zo’n afsluiting komt kijken, maar dit levert voor de NS logistieke problemen op, voor de politie een heleboel manschappen en ten slotte is het vaak lastig om in dit soort situaties de hele groep aansprakelijk te stellen.

Het groepje uit Almere heb ik één keer gezien.
Inderdaad irritante mannetjes met gouden tanden, scheve petjes, de illusie in Amerika te leven, gebrek aan respect voor meisjes en messen op zak.
Ze kunnen in ieder geval niet tegen vernedering wat iets zegt over hun eigen machtsgevoel zodra ze een groep vormen op bijvoorbeeld een station.
Een gevoel wat vrijwel alle jongeren hebben zodra ze een grote groep vormen.
Suggesties?
Nee sorry!
Misschien weer een keer een Amstelcup wedstrijd organiseren in Emmeloord…
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-08-2002, 12:29
PV
PV is offline
Citaat:
tacidvs schreef:
Gewoon een groep mensen die nergens meer mag komen.
Hoezo? Het is toch niet meer dan normaal dat als je op een perron rondloopt, je een geldig reisdocument moet hebben. Iemand uitzwaaien kan je ook buiten. Onzin dat je op die manier een groep mensen buitensluit.

AGH: Voor het leeuwendeel - bijna 70 procent - zijn het zwartrijders die agressief zijn tegen NS-personeel. De categorie reizigers die opzettelijk gevaarlijke situaties veroorzaken, stijgt het snelst.

De agressie zou dus wel degelijk af moeten nemen als zwartrijders niet meer in de trein kunnen.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2002, 13:45
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
PV schreef:

Hoezo? Het is toch niet meer dan normaal dat als je op een perron rondloopt, je een geldig reisdocument moet hebben. Iemand uitzwaaien kan je ook buiten. Onzin dat je op die manier een groep mensen buitensluit.
Ik borduurde even voort op de elektronische identificatieplicht. Excuses voor et off-topic.
Oud 04-08-2002, 17:19
AGH
AGH is offline
Citaat:
PV schreef:

AGH: Voor het leeuwendeel - bijna 70 procent - zijn het zwartrijders die agressief zijn tegen NS-personeel. De categorie reizigers die opzettelijk gevaarlijke situaties veroorzaken, stijgt het snelst.

De agressie zou dus wel degelijk af moeten nemen als zwartrijders niet meer in de trein kunnen.

PV, je hebt inderdaad gelijk.
Agressie zou inderdaad wel moeten afnemen, maar ik drukte me verkeerd uit.
Ik doelde namelijk op groepen jongeren die uitstapjes maken en in een ‘uitgelaten’ bui een bank voorzien van het onderschrift ‘Sappemeer Jongeren Kern’ of ‘Dodewaard de gekste’.
Ik weet niet of vandalisme ook onder het woord ‘agressie’ valt maar aan de meeste treinstellen te zien heeft de NS ook hier problemen mee.

Maar mocht er inderdaad sprake zijn 70% die geen kaartje koopt om speciaal problemen te zoeken zouden poortjes voor dit station sowieso rendabel moeten zijn.
Al hoop ik wel dat er gewoon conducteurs blijven rondlopen, want er worden genoeg mensen lastig gevallen tijdens een normale treinreis.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2002, 13:43
capishe
capishe is offline
REIE schreef dat overal poortjes moeten komen omdat het in Parijs goed werkt, ik heb daar een vriendin en we jumpen de portjes voortdurend, je moet alleen oppassen dat de mensen in de hokjes je niet zien. Tuurlijk werkt het voor de meest mensen wel (Wij doen het meer voor de lol) maar dacht je dan dat mensen die kwaad willen doen zich laten tegenhouden door iets wat een gewone mensen al omzeilen ?
Met citaat reageren
Oud 05-08-2002, 16:48
Verwijderd
Citaat:
capishe schreef:
REIE schreef dat overal poortjes moeten komen omdat het in Parijs goed werkt, ik heb daar een vriendin en we jumpen de portjes voortdurend, je moet alleen oppassen dat de mensen in de hokjes je niet zien. Tuurlijk werkt het voor de meest mensen wel (Wij doen het meer voor de lol) maar dacht je dan dat mensen die kwaad willen doen zich laten tegenhouden door iets wat een gewone mensen al omzeilen ?
Ja psies, 5 jaar terug waren we (broertje, zusje, ouders) naar Disneyland Parijs gegaan met het vliegtuig, waarna we nog 2 uur met de metro moesten reizen. Alleen had het reisbureau ons maar 4 tickets gegeven, en we hadden er 5 moeten hebben. En toen is mijn vader zo'n 5 poortjes gepasseerd zonder ticket.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 10:15
miro
miro is offline
Ik kan soms ook wel ns agressief worden van die treinen.........

(wat t natuurlijk niet goed maakt, maar als de ns eens wat zou oplossen dan weet ik zeker dat de agressie in de treinen ook minder wordt)
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 17:27
BBEM
BBEM is offline
als ze een keer iemand te pakken krijgen die agressief word tegenover ns personeel dan moeten ze die er niet met een boete van 20 euro vanaf laten komen maar gewoon even een maandje strafkamp wedde dat ze nooit meer met de trein gaan.
Oud 07-08-2002, 08:45
twiety
twiety is offline
En dan willen ze nu het roken gaan verbieden in de trein. En dan maar beweren dat je agressie tegen wilt gaan.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2002, 11:15
Verwijderd
Citaat:
twiety schreef:
En dan willen ze nu het roken gaan verbieden in de trein. En dan maar beweren dat je agressie tegen wilt gaan.
Dat willen ze ook, want rokende mensen zijn vaak agressiever dan niet-rokende mensen
Met citaat reageren
Oud 07-08-2002, 18:41
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ik zit nu in St. Moritz... in de treinen hier zie je een conducteur, en dat zijn vaak meiden van een jaar of 17/18...
Agressie tegen conducteurs is er hier nooit.

Wel even anders dan in Nederland.
Citaat:
Onlangs werd in een trein op deze lijn een remkraan losgedraaid. De machinist ontdekte het op tijd en kon een ongeluk voorkomen. ,,Een groep vandalen heeft de speciale sleutel bemachtigd die toegang geeft tot de cabine van de machinisten'', zegt D. Cijs, bestuurder van de vakbond VVMC. ,,Ze gaan in de lege cabine aan de achterkant van de trein en halen daar levensgevaarlijke zaken uit. Elke dag ben ik bang dat het vreselijk misgaat.''
Ahum... hier bij de Rhätische Bahn, dat is Zwitserland's op een na grootste spoorwegmaatschappij (na de SBB), zijn de machinistencabines niet eens afgesloten, daar open je ze gewoon met de deur.

Ook grappig: na ongeveer 19-20 uur en voor 7-8 uur zitten er geen conducteurs op de treinen, dan hangen er bordjes op dat het een conducteurloze trein is, of je je meerrittenkaart op het perron wilt afstempelen, en dat je op stations zonder automaat je kaartje bij de machinist moet gaan kopen.
Wat zou er in Nederland gebeuren als ze dat zouden doen... na 19 uur geen conducteur in de trein, en er nog bordjes op hangen om dat duidelijk te maken ook?
Overigens, zwartrijders bestaan hier dus nauwelijks.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2002, 01:16
Verwijderd
't enige wat ik kan zeggen is dat ik nooit van m'n leven (nu meer) treinconducteur zou worden...
Met citaat reageren
Oud 09-08-2002, 11:33
Elfjuh
Elfjuh is offline
Citaat:
Agressie in trein explosief gestegen
Tja,

Wat wil je als geen enkele trein meer op tijd rijdt he?

Haha!

En klootzak, ik ken jou van een ander forumpje. Leuk he? Grappig jou hier te zien..... . Ik heb op die andere foto van me dan geen petje op.

Doei,
Met citaat reageren
Oud 09-08-2002, 15:17
Rutger
Rutger is offline
net als de metro poortjes neerzetten.. en bovenal: de stations beveiligen, werkloosheid is ook gelijk geen probleem meer

geen baan en je wilt werken? ga maar op het station surveilleren
Oud 09-08-2002, 15:47
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
twiety schreef:

Of je draait de privatisering terug, dat heb ik liever.
ben ik ook voor
Oud 11-08-2002, 13:43
Sade
Sade is offline
Poortjes zoals in Parijs Londen en ook Antwerpen werken niet, ik biecht het meteen maar even op maar ik heb daar vaak zwart gereden dus geen goede optie

btw ik ben ook wel voor terugdraaiing van de privatisering maar dat is wel een beetje een indirecte oplossing voor dít probleem
Oud 11-08-2002, 18:35
ESCO
ESCO is offline
Gewoon hard aanpakken boete van 500 Euro,in barcelona is de boete zonder kaartje in de metro 110 Euro als ik goed heb,roken 80 Euro boete.
Ook liever conducteurs aannemen die niet bang zijn voor een knok partij.
Zet er een paar antiliaanse of turken neer moet je opletten hoe lief ze dan zijn.
Valt me altijd op als de conducteurs agressief kijken zijn die vervelende kindertjes meteen poes lief.
Oud 11-08-2002, 18:40
Verwijderd
Citaat:
twiety schreef:
Met citaat reageren
Oud 11-08-2002, 20:00
TefnachT
TefnachT is offline
Gewoon de harde knuppel er over.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten