Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Kid A van radiohead was trouwens wel erg belangrijk, de mix van techno (minimal) en pop/rock is ondertussen gigantisch in opkomst bij de mainstream pop (denk bijv. aan Madonna of die lady gaga). Elephant van de White stripes was wel een topper trouwens!
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar ja, history repeats itself.. mijn vader zat altijd te zeiken over de muziek toen ik jong was, en ik vind de populaire muziek van nu slecht ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Modest Mouse - The Moon & Antarctica.
Sigur Ros - Agaetis Byrjun. Radiohead - Kid A. Death Cab For Cutie - Transatlanticism. Broken Social Scene - You Forgot It In People. Tool - Lateralus. Arcade Fire - Funeral. Interpol - Turn On The Bright Lights. The Mars Volta - Deloused In The Comatorium.
|
En bedankt. Saai is het dat je alleen naar rock vraagt, want in de jaren '00 is er bijzonder weinig vernieuwd in de rock t.o.v. alle voorgaande decennia. Als je het nu over muziek in het algemeen hebt, dan kun je er nog wat mee.
& Suvorov: vind je niet dat Mogwai haar hoogtijdagen in de jaren negentig had?
||
Citaat:
ik kan nog genoeg platen opnoemen die ik fantastisch vond van de afgelopen jaren, maar goed. 00's blijft uiteindelijk toch de periode van die kuthit van the White Stripes, de breakdown van Britney Spears, Metallica die Napster heeft aangeklaagd, Janet Jackson die haar borst ontbloot, Radiohead die online zijn plaat aan heeft geboden, Pete Doherty van The Libertines, The Strokes die rock&roll weer "cool" maakt, het einde van nu-metal, oneindige revival van de jaren '80 en vooral niks uit het lijstje van sterrenmeisje.
|
![]() |
Ik zou bij de eerste jaren denken aan Franz Ferdinand, Arctic Monkes, Kaiser Chiefs, Maximo Park en dat soort bands, en de laatste 2 jaar aan Amerikaanse bands zoals Vampire Weekend, TV On The Radio, Fleet Foxes, Bon Iver, etc..
En bij de jaren '90 idd Oasis en Blur, hangt er ook gewoon van af naar welk land je kijkt. En The Gaslight Anthem ![]() ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Grappig bedoeld, maar dat geintje kennen we ondertussen wel.
|
Blackwater Park
Lateralus Deloused in the Comatorium Leviathan Miss Machine Maar helaas zal het meer de britpopnonsens zijn die de geschiedenis in gaat als bepalend voor dit decennium.
Laatst gewijzigd op 07-04-2009 om 19:51. |
![]() |
|
Nou, ik denk eerlijk gezegd dat die britpop over pakweg twintig jaar weinigen meer zal boeien, en dat een plaat als Deloused In The Comatorium dan veel meer wordt gezien als een interessant document van deze tijd. Of ik hoop het, dat kan ook.
Overigens vind ik dat Dillinger Escape Plan zijn hoogtepunt al vóór Miss Machine heeft gehad, in de jaren negentig. Het lijstje van Crimson heeft wel wat bepalende namen, maar ik denk toch dat het gros te inwisselbaar is om echt een blijvende indruk te maken. TV On The Radio is wel een band met een eigen geluid die ook al meerdere platen achter elkaar succesvol is, maar ik vind niet dat ze (al) een plaat hebben gemaakt die echt als "bepalend voor de jaren '00" bestempeld kan worden. @ Twanos: dat was één reactie, dan. Die reactie betreffende Mastodon was geen grap. @ Carn: ik denk dat GY!BE qua invloed op andere bands weinig onderdoet voor Meshuggah.
|
Verwijderd
|
System Of A Down - Toxicity
Linkin Park - Hybrid Theory die meuk van Fallout Boy Green Day - American Idiot Franz Ferdinand gothic rock meuk als Nightwish en Within Temptation Om er maar een paar te noemen die vast weer heel wat jonge zieltjes over de lijn richting rockmuziek hebben getrokken. |
![]() |
||
Citaat:
|
ik ben het met Uice eens wat TDEP betreft! (alhoewel calculating infinity uit september 1999 komt). NIN's The Fragile mag er van mij ook bij, maar die komt ook nog net uit 1999. En stiekem vind ik Glassjaw's Everything You Ever Wanted to Know About Silence en Deftones' White Pony ook wel vrij invloedrijk.
|
Nou, als je vergelijkbare platen kent met zo`n mix van industrial, rock, 'soundscapes' en sfeervariaties etc heeft dan hoor ik het graag. Maar misschien is het ook meer omdat ik het zelf gewoon een erg goede plaat vind.
||
Citaat:
Verder vind ik met name de eerste vier albums van NIN ook prima spul met genoeg originele ideeën.
|
botulism noemt een paar hele goede, zoals agaetis byrjun, kid a en funeral.
toevoegingen: chutes too narrow van the shins, met death cab een zeer voorname band in de amerikaanse indiepop van de laatste 5 jaar. the sophtware slump van grandaddy, omdat het een unieke sound heeft en in mijn oren tijdloos is
|
Verwijderd
|
Bloc Party - Silent Alarm
Sigur Ros - Agaetis Byrjun Sigur Ros - ( ) Antony And The Johnsons - I Am A Bird Now Damien Rice - O Radiohead - Kid A Neurosis - The Eye Of Every Storm Daft Punk - Discovery Sufjan Stevens - Illinois Interpol - Turn On The Bright Lights Arcade Fire - Funeral Mastodon - Leviathan The Killers - Hot Fuss The Strokes - Is This It Opeth - Blackwater Park Anathema - A Natural Disaster At The Drive-In - Relationship Of Command The Mars Volta - De-loused In The Comatorium |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Naast eerder genoemde namen (Kid A, Agaetis Byrjun, Shutes Too Narrow, Discovery etc.) vind ik QOTSA's Songs For The Deaf ook wel typerend voor de '00's.
Ik weet nog dat 'ie was benoemd tot album van 't jaar en dat ik helemaal ondersteboven was toen ik 'm voor 't eerst hoorde. No One Knows is ook al een 'rockklassieker' aan't worden.
|
De twee groepen waaraan ik spontaan dacht toen ik het lijstje zag met albums van de jaren '90 waren:
The Arcade Fire en Queens of the Stone Age Je mag zeggen wat je wil van de QOTSA maar ze hebben een rockalbum pur sang gemaakt dat vrij 'hard' is maar toch breed onthaald werd. No One Knows is een beetje kapotgedraaid maar het blijft wel een verdraaid geniaal nummer. Bovendien heeft Dave Grohl gezegd dat het het beste album is waaraan hij ooit heeft meegewerkt, en ik denk dat zijn woorden wel wat betekenen... nuja, de 'term' invloed is moeilijk, aangezien QOTSA niet veel heeft betekent voor het songwriter genre, en beth orton niet veel voor metal...je moet het wat per genre bekijken vind ik. Oh, en The White Stripes natuurlijk ook. Elephant heeft toch wel wat teweeggebracht...met zijn tweeën dan nog. Seven Nation Army is toch echt één van de klassiekers van de laatste 10 jaar. Nu hoor ik het niet meer graag omdat het kapotgedraaid is, maar ik kan me levendig herinneren dat heel de wereld er ondersteboven van was toen het uitkwam. En als je het objectief bekijkt blijft het een geniaal nummer. Het is een leuze geworden bij veel voetbalploegen...als je dat onder invloed verstaat
Laatst gewijzigd op 03-05-2009 om 17:22. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verkeer & Vervoer |
Carbage Run 2012 KIET | 70 | 29-09-2012 01:04 | |
Muziek |
PSYCHEDELICA_NOW 18 november AB, brussel antigone | 20 | 14-11-2006 21:33 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah' T_ID | 500 | 09-10-2006 08:07 | |
De Kantine |
TRA met z'n ctrl+c & ctrl+v topic hasseltboy | 500 | 11-06-2005 08:30 | |
Films, TV & Radio |
Gtst {15} Delicate | 500 | 03-05-2005 22:50 |