Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-04-2009, 09:35
Twanos
Twanos is offline
Dit decennium loopt zo langzaam aan ook bijna ten einde. En ik vraag me af, wat zijn nou de grote, bepalende albums van de afgelopen tien jaar geweest, albums die de wereld van de rockmuziek deden bewegen en die alom geprezen werden.

Bij de jaren negentig denk ik dan bijvoorbeeld aan, los van of je het goede muziek vindt:
nirvana - nevermind
Pearl jaml - Ten
Radiohead - Ok computer
RHCP - blood sugar sex magic
(What's the story) morning glory - Oasis
Achtung baby - u2

jaren '00 ??

Misschien Rated R - queens of the stone age?
Coldplay - A Rush of Blood to the Head ( Met grote tegenzin!)
Muse - Origin of Symmetry ??

Die laatste is überhaupt amper vernieuwend te noemen. Zijn de jaren '00 nou net zo mager als de naam doet vermoeden?

Wat zijn volgens jullie de bepalende albums in de rockmuziek van het afgelopen decennium??
Oud 05-04-2009, 09:52
Verwijderd
Stadium Arcadium van RHCP wordt ook vaak genoemd, maar die vind ik, op een paar nummers na, niet zo goed. Verder niks eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2009, 09:56
Twanos
Twanos is offline
Citaat:
Stadium Arcadium van RHCP wordt ook vaak genoemd, maar die vind ik, op een paar nummers na, niet zo goed. Verder niks eigenlijk.
eh? serieus? Dat album is toch totaal niet vernieuwend, noch heeft het veel stof doen opwaaien.

Misschien The Arctic Monkeys: Whatever you think I am, is what I am not?
De definitieve doorbraak van Britpop bij de massa?
Oud 05-04-2009, 10:22
Verwijderd
Die zijn er niet..

Komt door de muziekindustrie die kijkt naar alles wat veel geld en aandacht oplevert (Spears, 50 cent, etc) in plaats van naar goede muziek.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2009, 10:35
Twanos
Twanos is offline
Citaat:
Die zijn er niet..

Komt door de muziekindustrie die kijkt naar alles wat veel geld en aandacht oplevert (Spears, 50 cent, etc) in plaats van naar goede muziek.
Alsof dat in de jaren negentig niet was.

Kid A van radiohead was trouwens wel erg belangrijk, de mix van techno (minimal) en pop/rock is ondertussen gigantisch in opkomst bij de mainstream pop (denk bijv. aan Madonna of die lady gaga).

Elephant van de White stripes was wel een topper trouwens!
Oud 05-04-2009, 11:31
Verwijderd
Citaat:
Alsof dat in de jaren negentig niet was.
Mja, dat is ook wel zo.. alleen begin jaren 90 sloot wat toen populair was nog wat meer aan bij mijn smaak (Grunge, Rock, Blues, etc).

Maar ja, history repeats itself.. mijn vader zat altijd te zeiken over de muziek toen ik jong was, en ik vind de populaire muziek van nu slecht
Met citaat reageren
Oud 05-04-2009, 15:54
Verwijderd
the gaslight anthem.

the gaslight anthem - the '59 sound
muse - the origin of symmetry
rise against - revolutions per minute
def p & the beatbusters - aangenaam ()

Laatst gewijzigd op 05-04-2009 om 16:23.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2009, 16:24
Verwijderd
Citaat:
eh? serieus? Dat album is toch totaal niet vernieuwend, noch heeft het veel stof doen opwaaien.

Misschien The Arctic Monkeys: Whatever you think I am, is what I am not?
De definitieve doorbraak van Britpop bij de massa?
Uhh? Hoogstens een revival, Britpop was erg populair in de jaren '90.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2009, 16:26
Verwijderd
ik denk dat franz ferdinand ook wel een kanshebber is trouwens. (niet dat ik t fijne muziek vind, maar t is wel toonaangevend voor dit decennium)
Met citaat reageren
Oud 05-04-2009, 16:32
Verwijderd
Verder denk ik aan Blackwater Park van Opeth en misschien het debuut van Burial (waarna dubstep toch een stuk populairder werd). Verder wellicht Perdition City van Ulver, Rossz... van Vsnares en Yanqui U.X.O. van GY!BE.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2009, 16:34
Verwijderd
Oh je zocht specifiek rockmuziek. Nou ja. Dan alleen Opeth en GY!BE.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2009, 17:52
Carn
Carn is offline
Citaat:
Oh je zocht specifiek rockmuziek. Nou ja. Dan alleen Opeth en GY!BE.
prima keuzes, maar imho lang niet zo invloedrijk geweest als bv een Ten. Dan kan je beter Meshuggah roepen oid ;P
Oud 05-04-2009, 19:55
botulismf
botulismf is offline
Modest Mouse - The Moon & Antarctica.
Sigur Ros - Agaetis Byrjun.
Radiohead - Kid A.
Death Cab For Cutie - Transatlanticism.
Broken Social Scene - You Forgot It In People.
Tool - Lateralus.
Arcade Fire - Funeral.
Interpol - Turn On The Bright Lights.
The Mars Volta - Deloused In The Comatorium.
Oud 05-04-2009, 23:57
suvórov
suvórov is offline
Heel veel van Warp, Isis/Neurosis, Mogwai net zozeer als GY!BE, de Noorse black metal, eh..
Oud 06-04-2009, 09:13
Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
Alles van Mastodon
Oud 06-04-2009, 12:30
Verwijderd
alles van slayer
Met citaat reageren
Oud 06-04-2009, 13:02
Twanos
Twanos is offline
Wat een saaie voorspelbare reacties weer.
Oud 06-04-2009, 20:27
botulismf
botulismf is offline
En bedankt. Saai is het dat je alleen naar rock vraagt, want in de jaren '00 is er bijzonder weinig vernieuwd in de rock t.o.v. alle voorgaande decennia. Als je het nu over muziek in het algemeen hebt, dan kun je er nog wat mee.

& Suvorov: vind je niet dat Mogwai haar hoogtijdagen in de jaren negentig had?
Oud 06-04-2009, 22:04
suvórov
suvórov is offline
Volgensmij haal ik inderdaad '90 met '00 door elkaar.
Oud 07-04-2009, 00:33
Balthasar
Balthasar is offline
Citaat:
Modest Mouse - The Moon & Antarctica.
Sigur Ros - Agaetis Byrjun.
Radiohead - Kid A.
Death Cab For Cutie - Transatlanticism.
Broken Social Scene - You Forgot It In People.
Tool - Lateralus.
Arcade Fire - Funeral.
Interpol - Turn On The Bright Lights.
The Mars Volta - Deloused In The Comatorium.
dit &
ik kan nog genoeg platen opnoemen die ik fantastisch vond van de afgelopen jaren, maar goed.

00's blijft uiteindelijk toch de periode van die kuthit van the White Stripes, de breakdown van Britney Spears, Metallica die Napster heeft aangeklaagd, Janet Jackson die haar borst ontbloot, Radiohead die online zijn plaat aan heeft geboden, Pete Doherty van The Libertines, The Strokes die rock&roll weer "cool" maakt, het einde van nu-metal, oneindige revival van de jaren '80 en vooral niks uit het lijstje van sterrenmeisje.
Oud 07-04-2009, 10:44
Crimson
Crimson is offline
Ik zou bij de eerste jaren denken aan Franz Ferdinand, Arctic Monkes, Kaiser Chiefs, Maximo Park en dat soort bands, en de laatste 2 jaar aan Amerikaanse bands zoals Vampire Weekend, TV On The Radio, Fleet Foxes, Bon Iver, etc..

En bij de jaren '90 idd Oasis en Blur, hangt er ook gewoon van af naar welk land je kijkt.
En The Gaslight Anthem
Met citaat reageren
Oud 07-04-2009, 14:31
Twanos
Twanos is offline
Citaat:
En bedankt. Saai is het dat je alleen naar rock vraagt, want in de jaren '00 is er bijzonder weinig vernieuwd in de rock t.o.v. alle voorgaande decennia. Als je het nu over muziek in het algemeen hebt, dan kun je er nog wat mee.

& Suvorov: vind je niet dat Mogwai haar hoogtijdagen in de jaren negentig had?
Ow sorry, ik bedoelde een aantal reacties in de trant van "Alles van Slayer".
Grappig bedoeld, maar dat geintje kennen we ondertussen wel.
Oud 07-04-2009, 16:18
Uice
Uice is offline
Blackwater Park
Lateralus
Deloused in the Comatorium
Leviathan
Miss Machine

Maar helaas zal het meer de britpopnonsens zijn die de geschiedenis in gaat als bepalend voor dit decennium.

Laatst gewijzigd op 07-04-2009 om 19:51.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2009, 19:27
botulismf
botulismf is offline
Nou, ik denk eerlijk gezegd dat die britpop over pakweg twintig jaar weinigen meer zal boeien, en dat een plaat als Deloused In The Comatorium dan veel meer wordt gezien als een interessant document van deze tijd. Of ik hoop het, dat kan ook.

Overigens vind ik dat Dillinger Escape Plan zijn hoogtepunt al vóór Miss Machine heeft gehad, in de jaren negentig. Het lijstje van Crimson heeft wel wat bepalende namen, maar ik denk toch dat het gros te inwisselbaar is om echt een blijvende indruk te maken. TV On The Radio is wel een band met een eigen geluid die ook al meerdere platen achter elkaar succesvol is, maar ik vind niet dat ze (al) een plaat hebben gemaakt die echt als "bepalend voor de jaren '00" bestempeld kan worden.

@ Twanos: dat was één reactie, dan. Die reactie betreffende Mastodon was geen grap.

@ Carn: ik denk dat GY!BE qua invloed op andere bands weinig onderdoet voor Meshuggah.
Oud 07-04-2009, 19:52
Verwijderd
GY!BE is dan wel weer erg duidelijk beïnvloed door Swans, maar ja, dat is geen jaren '00 meer.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-04-2009, 20:19
Verwijderd
System Of A Down - Toxicity
Linkin Park - Hybrid Theory
die meuk van Fallout Boy
Green Day - American Idiot
Franz Ferdinand
gothic rock meuk als Nightwish en Within Temptation

Om er maar een paar te noemen die vast weer heel wat jonge zieltjes over de lijn richting rockmuziek hebben getrokken.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2009, 20:43
Uice
Uice is offline
Citaat:
Overigens vind ik dat Dillinger Escape Plan zijn hoogtepunt al vóór Miss Machine heeft gehad, in de jaren negentig.
Miss Machine was toch de grote doorbraak, had ik het idee. Naar mijn mening ook hun beste album, en hoe dan ook denk ik dat de wereld er anders uit had gezien zonder.
Oud 08-04-2009, 16:49
Verwijderd
Citaat:
Miss Machine was toch de grote doorbraak, had ik het idee. Naar mijn mening ook hun beste album, en hoe dan ook denk ik dat de wereld er anders uit had gezien zonder.
Ik denk dat je gelijk hebt, al ben ik zeker geen DEP-kenner.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2009, 18:50
Carn
Carn is offline
ik ben het met Uice eens wat TDEP betreft! (alhoewel calculating infinity uit september 1999 komt). NIN's The Fragile mag er van mij ook bij, maar die komt ook nog net uit 1999. En stiekem vind ik Glassjaw's Everything You Ever Wanted to Know About Silence en Deftones' White Pony ook wel vrij invloedrijk.
Oud 08-04-2009, 18:54
Verwijderd
Hoezo is NIN invloedrijk?
Met citaat reageren
Oud 08-04-2009, 19:10
Carn
Carn is offline
Nou, als je vergelijkbare platen kent met zo`n mix van industrial, rock, 'soundscapes' en sfeervariaties etc heeft dan hoor ik het graag. Maar misschien is het ook meer omdat ik het zelf gewoon een erg goede plaat vind.
Oud 08-04-2009, 19:16
Verwijderd
Godflesh - Streetcleaner (1989)

Stukken minder toegankelijk natuurlijk, maar dat lijkt me op het gebied van industrial metal een veel invloedrijkere plaat.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2009, 21:15
Carn
Carn is offline
Tja, zo kan je Pretty Hate Machine ook wel opnoemen. Maar The Fragile heeft bar weinig met 'metal' te maken.
Oud 08-04-2009, 21:34
Uice
Uice is offline
Citaat:
Hoezo is NIN invloedrijk?
Het introduceren van industrial aan de massa en van groot belang voor nu-metal. Bands als Static-X en Marilyn Manson hebben er heel wat aan te danken. Niet echt muzikale hoogvliegers, maar bepalend voor het muzikale landschap.

Verder vind ik met name de eerste vier albums van NIN ook prima spul met genoeg originele ideeën.
Oud 08-04-2009, 22:05
Carn
Carn is offline
Citaat:
Verder vind ik met name de eerste vier albums van NIN ook prima spul met genoeg originele ideeën.
Dat ; met The Fragile als hoogtepunt imho.
Oud 08-04-2009, 22:37
antigone
antigone is offline
botulism noemt een paar hele goede, zoals agaetis byrjun, kid a en funeral.

toevoegingen:

chutes too narrow van the shins, met death cab een zeer voorname band in de amerikaanse indiepop van de laatste 5 jaar.

the sophtware slump van grandaddy, omdat het een unieke sound heeft en in mijn oren tijdloos is
Oud 09-04-2009, 18:14
Verwijderd
Citaat:
Tja, zo kan je Pretty Hate Machine ook wel opnoemen. Maar The Fragile heeft bar weinig met 'metal' te maken.
Industrial rock brengt je terug tot Swans natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2009, 20:43
botulismf
botulismf is offline
Citaat:
Deftones' White Pony ook wel vrij invloedrijk.
Zeker, maar 1999.
Oud 09-04-2009, 20:52
Verwijderd
Bloc Party - Silent Alarm
Sigur Ros - Agaetis Byrjun
Sigur Ros - ( )
Antony And The Johnsons - I Am A Bird Now
Damien Rice - O
Radiohead - Kid A
Neurosis - The Eye Of Every Storm
Daft Punk - Discovery
Sufjan Stevens - Illinois
Interpol - Turn On The Bright Lights
Arcade Fire - Funeral
Mastodon - Leviathan
The Killers - Hot Fuss
The Strokes - Is This It
Opeth - Blackwater Park
Anathema - A Natural Disaster
At The Drive-In - Relationship Of Command
The Mars Volta - De-loused In The Comatorium
Met citaat reageren
Oud 09-04-2009, 22:44
Balthasar
Balthasar is offline
Citaat:
Bloc Party - Silent Alarm
???????????
Oud 09-04-2009, 22:57
Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
Citaat:
alles van slayer
[serieuze reactie]da's maar eentje (of 2) in de jaren 00 Cas, en die hadden hun goeie dagen al in de jaren 80 [/serieuze reactie]

euuh. ja.
Oud 09-04-2009, 23:23
Verwijderd
Citaat:
Inderdaad. Ik weet dat er hier niet zo heel veel hardstyle/hardcore liefhebbers zitten en hoewel ik zelf even niet zoveel concrete voorbeelden weet is er op het gebied van hardcore en hardstyle ook wel veel veranderd. De hardstyle is duidelijk veranderd (er wordt nu vaak gesproken over early hardstyle, van alles t/m ongeveer 2006 ofzo) en waar in de jaren 90 de Thunderdome-serie kenmerkend was voor de hardcore van toen, kun je daarvoor nu beter een cd'tje als Hardcore to the bone pakken...
Met citaat reageren
Oud 29-04-2009, 13:12
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
als het over TDEP gaat is het toch echt wel calculating infinity waar het echt om draait, qua losse songs en geheel minder dan Miss Machine, maar qua inpackt en uniekheid toch wel een stukie groter.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2009, 01:34
geen punt :|
geen punt :| is offline
The Strokes - Is this it?, inderdaad. Hoeven er geen 10 te zijn met dat album. Toonaangevend.
Oud 30-04-2009, 10:49
Verwijderd
Citaat:
Inderdaad. Ik weet dat er hier niet zo heel veel hardstyle/hardcore liefhebbers zitten en hoewel ik zelf even niet zoveel concrete voorbeelden weet is er op het gebied van hardcore en hardstyle ook wel veel veranderd. De hardstyle is duidelijk veranderd (er wordt nu vaak gesproken over early hardstyle, van alles t/m ongeveer 2006 ofzo) en waar in de jaren 90 de Thunderdome-serie kenmerkend was voor de hardcore van toen, kun je daarvoor nu beter een cd'tje als Hardcore to the bone pakken...
Naast rock is er niet opeens alleen nog maar hardstyle... Zo is bijvoorbeeld de nederhop pas echt doorgebroken rond de jaren '00. Neem daarnaast de opkomst van Breakcore, Dubstep en er is genoeg gebeurd op underground electronisch muziek gebied. Daarnaast zijn er mensen als Pharell Williams die op het vlak van popmuziek interessant werk hebben gedaan. Dan komen de Gorillaz ook zo even in me op...
Met citaat reageren
Oud 30-04-2009, 19:44
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Naast eerder genoemde namen (Kid A, Agaetis Byrjun, Shutes Too Narrow, Discovery etc.) vind ik QOTSA's Songs For The Deaf ook wel typerend voor de '00's.
Ik weet nog dat 'ie was benoemd tot album van 't jaar en dat ik helemaal ondersteboven was toen ik 'm voor 't eerst hoorde. No One Knows is ook al een 'rockklassieker' aan't worden.
Oud 02-05-2009, 21:33
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
songs for the deaf idd
Met citaat reageren
Oud 02-05-2009, 22:37
Verwijderd
QOTSA totaal niet. In feite is QOTSA gewoon een poppy versie van Kyuss, en voegt Josh Homme niets toe aan wat hij met Kyuss al gedaan heeft.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2009, 23:15
Jazzcrime
Jazzcrime is offline
Bert Joris - Magone (briljant album, meest ondergewaardeerde muzikant van dit moment).
Oud 03-05-2009, 09:37
clubje
clubje is offline
De twee groepen waaraan ik spontaan dacht toen ik het lijstje zag met albums van de jaren '90 waren:

The Arcade Fire
en
Queens of the Stone Age

Je mag zeggen wat je wil van de QOTSA maar ze hebben een rockalbum pur sang gemaakt dat vrij 'hard' is maar toch breed onthaald werd. No One Knows is een beetje kapotgedraaid maar het blijft wel een verdraaid geniaal nummer.
Bovendien heeft Dave Grohl gezegd dat het het beste album is waaraan hij ooit heeft meegewerkt, en ik denk dat zijn woorden wel wat betekenen...

nuja, de 'term' invloed is moeilijk, aangezien QOTSA niet veel heeft betekent voor het songwriter genre, en beth orton niet veel voor metal...je moet het wat per genre bekijken vind ik.

Oh, en The White Stripes natuurlijk ook. Elephant heeft toch wel wat teweeggebracht...met zijn tweeën dan nog. Seven Nation Army is toch echt één van de klassiekers van de laatste 10 jaar. Nu hoor ik het niet meer graag omdat het kapotgedraaid is, maar ik kan me levendig herinneren dat heel de wereld er ondersteboven van was toen het uitkwam. En als je het objectief bekijkt blijft het een geniaal nummer. Het is een leuze geworden bij veel voetbalploegen...als je dat onder invloed verstaat

Laatst gewijzigd op 03-05-2009 om 17:22.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten