Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-05-2009, 09:20
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
DEN HAAG - De Nederlandse economie heeft in het eerste kwartaal een ongekende krimp beleefd.

De teruggang bedroeg 4,5 procent, zo blijkt vrijdag uit de nieuwste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Vooral de export en de investeringen liepen heel fors terug, aldus het CBS. De consumptie van huishoudens was voor het eerst in jaren lager. De overheidsbestedingen namen nog wel toe.

Verwachting

De krimp is groter dan economen hadden verwacht. Zij rekenden erop dat het bruto binnenlands product, de som van alle geproduceerde goederen en diensten, met 3 procent zou afnemen.

In het laatste kwartaal van vorig jaar was de economie met 0,6 procent gekrompen in vergelijking met een jaar eerder.

Export

De export liep het afgelopen kwartaal met 11,8 procent terug, de investeringen kwamen 10,1 procent lager uit.

De Nederlandse consument gaf in doorsnee 2,4 procent minder uit. De sterkste daling deed zich voor bij de aanschaf van nieuwe auto's.

Het CBS stelt ook vast dat de uitgaven aan woninginrichting, consumentenelektronica en kleding lager waren. Verder bezuinigde de consument op zijn bestedingen in de horeca en aan vliegreizen.

Eerder op de dag werd bekend dat de Duitse economie in het eerste kwartaal met 3,8 procent was gekrompen in het afgelopen kwartaal. In Frankrijk nam het bruto binnenlands product met 1,2 procent af.

Uitvoer

ING-econoom Maarten Leen en collega Nico Klene van ABN Amro wezen donderdag al op de enorme stroom slechte economische berichten in de eerste maanden van dit jaar.

“De wereldhandel is in elkaar geklapt, daardoor lijdt de uitvoer. Ook de investeringen hebben het slecht gedaan. Ik had nog de hoop dat de consumptie redelijk overeind bleef, maar de cijfers over de detailhandel waren in februari ook slecht”, somt Klene op.

“We kunnen ons niet aan de wereld onttrekken”, aldus Leen.

“De eurozone ligt op apegapen en ook in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië gaat het slecht. Daar komt bij dat de consumptie in Nederland sterk afhankelijk is van de ontwikkeling van het vermogen. Dat staat door de dalende aandelenkoersen en huizenprijzen sterk onder druk.”
http://www.nu.nl/algemeen/1964479/ne...5-procent.html
Oud 15-05-2009, 09:43
Joostje
Joostje is offline
He bah, dan zijn we aan het eind van het jaar weer terug naar hetzelfde BNP als het rampjaar 2007.
Oud 15-05-2009, 10:52
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
wordt een hongerwinter hoor, misschien dat ze ergens wat geld voor ons kunnen inzamelen.
Oud 15-05-2009, 11:27
arPos
arPos is offline
Citaat:
De overheidsbestedingen namen nog wel toe.
Joh!

Nou geeft de consument toch nog op een andere manier (verplicht) geld uit! toppie man!

Laatst gewijzigd op 15-05-2009 om 14:12.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2009, 12:40
T_ID
T_ID is offline
Ook echt vermelden dat de overheidsbestedingen toenamen... Het is Balkenende IV, de grootste verspiller van overheidsgeld ooit in de geschiedenis van Nederland. Is het zo'n wonder dat de overheidsuitgaven stijgen?
Oud 15-05-2009, 14:13
arPos
arPos is offline
Citaat:
Het is Balkenende IV, de grootste verspiller van overheidsgeld ooit in de geschiedenis van Nederland.
Niet omdat ik je niet geloof, maar ik zou heel graag cijfers zien.
Oud 15-05-2009, 15:25
Verwijderd
nou. het zal wel weer overgaan.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2009, 16:14
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Niet omdat ik je niet geloof, maar ik zou heel graag cijfers zien.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Staatss...d_in_Nederland

2007 258.774
2008 346.168

En dat is de grootste stijging van de staatsschuld ooit in de Nederlandse geschiedenis. Ik geloof dat het zelfs procentueel de grootste stijging ooit was.

En moet je nagaan dat het opslurpen van het geld van lagere overheden en het plunderen van andere reserves in de semi-overheid er nog op in mindering zijn gebracht. In werkelijkheid is het tekort op de begroting nog vele miljarden hoger.

Nee, aan financiële argumenten tegen dit kabinet geen gebrek.
Oud 15-05-2009, 16:27
Joostje
Joostje is offline
Kwam dat niet ook door het opkopen van banken?
Oud 15-05-2009, 16:41
arPos
arPos is offline
Citaat:
Citaat:
Kwam dat niet ook door het opkopen van banken?
Inderdaad eigenlijk zoek ik het zonder de "crisiskapitaalinjectie" hoewel dat natuurlijk net zo goed staatsschuld is en er geen excuus is om vergaand liberalisme te prediken en dan banken op te kopen.

maar dan nog doet Balkje 1-V het "goed"

en dan moeten we nog afschrijven op staatsleningen bij persioenfondsen.
Oud 15-05-2009, 17:05
Verwijderd
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Staatss...d_in_Nederland

2007 258.774
2008 346.168

En dat is de grootste stijging van de staatsschuld ooit in de Nederlandse geschiedenis. Ik geloof dat het zelfs procentueel de grootste stijging ooit was.

En moet je nagaan dat het opslurpen van het geld van lagere overheden en het plunderen van andere reserves in de semi-overheid er nog op in mindering zijn gebracht. In werkelijkheid is het tekort op de begroting nog vele miljarden hoger.

Een groot deel van die schuld is gegaan naar het opkopen van banken en aandelen in banken, die in de toekomst weer verkocht gaan worden. Waarschijnlijk nog met winst ook.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2009, 17:51
hookee
hookee is offline
Is dat de reden dat we onze energieleveranciers ook aan 't buitenland gaan verkwanselen?
Hoe komen DIE eigenlijk aan het geld?
Met citaat reageren
Oud 15-05-2009, 18:19
Dr. Durrr
Dr. Durrr is offline
Rekt het niet dan krimpt het wel.

Zlatani10
(Doet zijn was al jaren zelf)
Oud 18-05-2009, 14:54
Verwijderd
Citaat:
Een groot deel van die schuld is gegaan naar het opkopen van banken en aandelen in banken, die in de toekomst weer verkocht gaan worden. Waarschijnlijk nog met winst ook.
Is jou ook opgevallen dat we tussen 40 en 45 een enorme ontwikkeling in de staatsschuld hadden terwijl we niet eens als staat bestonden
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 15:08
arPos
arPos is offline
Citaat:
Ja vast, want straks zijn er wel meer hypotheken uit te schrijven dan die op basis van draagkracht verkocht kunnen worden?
Oud 18-05-2009, 15:10
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Is jou ook opgevallen dat we tussen 40 en 45 een enorme ontwikkeling in de staatsschuld hadden terwijl we niet eens als staat bestonden
Mwo, Nederlandse regering in ballingschap natuurlijk. En die hadden uitgaven, de uitrusting en het functioneren van de overgebleven onderdelen van het Nederlandse leger, de Prinses Irene Brigade bijvoorbeeld.

Overigens valt het te betwijfelen of er zoveel terugkomt van die banken. De redenen dat ineenstorting dreigde, waren leningen die oninbaar waren. De overheid heeft dat opgekocht, en daarmee de banken gered. Echter, die leningen die de overheid kocht, blijven oninbaar en dus waardeloos. Qua vermogen waren die leningen € 0 waard, maar de overheid telde voor datzelfde vermogen bijna de volle mep voor neer bij het opkopen van de bank.

Als je iets koopt voor meer dan het waard is, moet je wel een hele grote gek tegenkomen om het met winst te kunnen verkopen.
Oud 18-05-2009, 15:22
arPos
arPos is offline
Citaat:
Als je iets koopt voor meer dan het waard is, moet je wel een hele grote gek tegenkomen om het met winst te kunnen verkopen.
Psst, onzichtbare auto kopen?
Oud 18-05-2009, 15:23
Verwijderd
Dat lijkt me niet correct. De leningen waren oninbaar maar als de banken gezond zijn kunnen ze hun 'zuurverdiende' centjes afdragen aan de staat. De lening is dus verplaatst van een slechte een betere positie.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 15:36
Verwijderd
Citaat:
Mwo, Nederlandse regering in ballingschap natuurlijk. En die hadden uitgaven, de uitrusting en het functioneren van de overgebleven onderdelen van het Nederlandse leger, de Prinses Irene Brigade bijvoorbeeld.

Overigens valt het te betwijfelen of er zoveel terugkomt van die banken. De redenen dat ineenstorting dreigde, waren leningen die oninbaar waren. De overheid heeft dat opgekocht, en daarmee de banken gered. Echter, die leningen die de overheid kocht, blijven oninbaar en dus waardeloos. Qua vermogen waren die leningen € 0 waard, maar de overheid telde voor datzelfde vermogen bijna de volle mep voor neer bij het opkopen van de bank.

Een deel van de activa van die banken is inderdaad waardeloos. Dat betekent natuurlijk niet dat die banken als geheel waardeloos zijn, of dat die banken niet meer waard kunnen worden t.o.v. het moment van aankoop. Ze hebben nog altijd klanten en regelen betalingsverkeer e.d. dus de banken zijn zeker niet "waardeloos". Verder wordt er over de leningen aan bijvoorbeeld ING en Aegon meer rente betaald dan er over een staatsobligatie wordt betaald, dus dat zijn prima investeringen mits ING en Aegon overeind blijven.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 19:27
arPos
arPos is offline
Citaat:
Dat lijkt me niet correct. De leningen waren oninbaar maar als de banken gezond zijn kunnen ze hun 'zuurverdiende' centjes afdragen aan de staat. De lening is dus verplaatst van een slechte een betere positie.
Vooral Fortis investment en ABN zakensectie is dan interessant maar feit bijft dat de vorige waardeprognoses vol zaten met fictief inbare bedragen en onverzekerbare producten.
daarbij komt dat bos veel te veel heeft betaald.
ik verwacht er verder wel iets winst op, op termijn, helaas.

Afin zitten we nog een stuk beter dan de VS of Britannica.

Citaat:
ING
maak ik me weinig zorgen over kazet
Oud 19-05-2009, 10:45
Daboman
Daboman is offline
Citaat:
Ook echt vermelden dat de overheidsbestedingen toenamen... Het is Balkenende IV, de grootste verspiller van overheidsgeld ooit in de geschiedenis van Nederland. Is het zo'n wonder dat de overheidsuitgaven stijgen?
Als je ergens geld aan uit geeft betekent dat niet per definitie dat het verspild geld is.
Oud 19-05-2009, 13:13
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Als je ergens geld aan uit geeft betekent dat niet per definitie dat het verspild geld is.
Ik sta open voor argumenten waarom maatregelen als een opvoedgestapo, of nog langere onzekerheid voor asielzoekers, een doel zouden hebben.
Oud 20-05-2009, 14:14
Daboman
Daboman is offline
Ik vraag me af wat je concreet met die kreten bedoelt.
Oud 20-05-2009, 14:27
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik vraag me af wat je concreet met die kreten bedoelt.
Dat er veel maatregelenen en uitgaven zijn geweest onder Balkenende IV die wel degelijk regelrechte geldverspilling zijn geweest. En aangezien ze verder niet echt iets aanmerkelijk goed lijken te doen dat anderen niet even goed of beter hadden gekund...

Wat eigen input van het kabinet betreft is de term grootste verspiller ooit goed te verdedigen.
Oud 20-05-2009, 14:43
Verwijderd
Citaat:
Inderdaad eigenlijk zoek ik het zonder de "crisiskapitaalinjectie" hoewel dat natuurlijk net zo goed staatsschuld is en er geen excuus is om vergaand liberalisme te prediken en dan banken op te kopen.

maar dan nog doet Balkje 1-V het "goed"

en dan moeten we nog afschrijven op staatsleningen bij persioenfondsen.
Uit de jaarnota 2008 blijkt dat er voor crisisuitgaven 80,5 miljard is uitgegeven. De overige 6 miljard is niet erg extreem vergeleken met anderen jaren.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-05-2009, 18:59
Daboman
Daboman is offline
Citaat:
Dat er veel maatregelenen en uitgaven zijn geweest onder Balkenende IV die wel degelijk regelrechte geldverspilling zijn geweest. En aangezien ze verder niet echt iets aanmerkelijk goed lijken te doen dat anderen niet even goed of beter hadden gekund...

Wat eigen input van het kabinet betreft is de term grootste verspiller ooit goed te verdedigen.
Maar je bent nog steeds niet heel erg concreet.

Ik heb verder weinig problemen met Balkenende IV. Het enige probleem dat ik had was het afschaffen van de basisbeurs van de stufi, maar met dat idee is gelukkig snel korte metten gemaakt.

Maar goed, wat voor de een geldverspilling is, is dat voor de ander niet.
Oud 20-05-2009, 22:02
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik heb verder weinig problemen met Balkenende IV. Het enige probleem dat ik had was het afschaffen van de basisbeurs van de stufi, maar met dat idee is gelukkig snel korte metten gemaakt.
Ook dan krijg je volgend jaar te maken met hun financiële falen, want door die verspilzucht moeten de studenten volgend jaar € 100 miljoen extra ophoesten.
Oud 20-05-2009, 23:49
arPos
arPos is offline
Citaat:
Uit de jaarnota 2008 blijkt dat er voor crisisuitgaven 80,5 miljard is uitgegeven. De overige 6 miljard is niet erg extreem vergeleken met anderen jaren.
Het is het complete reguliere defensiebudget, is dat gecorrigeerd voor inflatie/deflatie?
Verder gaat het natuurlijk ook over waaraan iets is uitgegeven, sociale zorg vind ik aannemelijk nuttiger dan intergratiebarbeques.
Oud 22-05-2009, 18:12
Gatara
Gatara is offline
om met deze Koeweiti te spreken @1:40 "Het is goed om in tijd van crisis geestig te blijven (...) en ik zeg altijd tegen mijn vrienden, de journalisten, [geef] kritiek, maar blijf geestig en doe niet akelig."

we slaan ons hier ook wel met wat optimisme doorheen, denk ik

btw @ 4:00 hoofddoekjes!
Reageren

Regels voor berichten